حذف مدارس تیزهوشان سمپاد و نمونه دولتی

مدارس تیزهوشان سمپاد نمونه دولتی

جهت مشاوره در زمینه حذف مدارس تیزهوشان سمپاد و نمونه دولتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

حذف مدارس تیز هوشان سمپاد و نمونه‌دولتی پس از ۳ دهه فعالیت٬ خبری بود که بسیاری از داوطلبان آزمون وروردی مدارس تیز هوشان را در بهت و ناباوری فرو برد. حذف آزمون تیز‌ هوشان که با هدف کاهش استرس و فشار روانی انجام شد در واقع یک ضربه روحی سنگین برای آن دسته از دانش آموزانی بود که از تابستان تمام تلاش خود را بکارگرفته‌ و با برنامه‌ریزی برای آزمون تیزهوشان آماده می‌شدند و حالا که تنها دو ماه تا آزمون تیزهوشان زمان مانده با خبر حذف این آزمون و حذف مدارس سمپاد شوکه شده‌اند. این درحالی است که گروهی دیگر از دانش آموزان که اضطراب این آزمون را داشته و یا افرادی که با برقراری عدالت آموزشی موافق هستند از حذف این مدارس خرسندند.

برخی از دلایل موافقان حذف مدارس تیز هوشان سمپاد و نمونه دولتی

یکی از دلایل موافقت با طرح حذف مدارس سمپاد٬ برگزاری آزمون‌های کنکوری و چهار‌گزینه‌ای است که علاوه بر خروج آموزش دوره ابتدایی از مسیر تربیتی تعیین شده در سند تحول بنیادین، موجب کاهش کیفیت در مدارس عادی دولتی در دوره اول متوسطه شده است. همچنین کاهش استرس و اضطراب از دیگر دلایل موافقان است. 

براساس آمار ارائه شده هر سال 350 هزار نفر در آزمون نمونه‌دولتی شرکت می‌کنند که 50هزار نفر قبول می‌شوند یعنی از  هر 7 نفر 1 نفر به مدارس نمونه‌دولتی راه می‌یابد. این در حالی است که در آزمون ورودی تیزهوشان 220 تا  250 هزار نفر شرکت کننده با هم به رقابت می‌پرداختند که 15هزار نفر پذیرفته می‌شدند به بیانی دیگر  از هر 15 نفر یک نفر شانس ورود به مدارس تیز هوشان را داشت. بنابراین آمار٬ چنین رقابت سنگینی در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هم وجود ندارد و این رقابت سنگین اصل تعلیم و تربیت در مدارس ابتدایی را به حاشیه برده است.

از میان برداشتن تنوع مدارس و یکسان سازی آن‌ها از دیگر دلایل موافقان حذف مدارس تیزهوشان سمپاد است. با توجه به پوشش تحصیلی در همه مناطق شهری و روستایی، وجود این مدارس دیگر هیچ توجیهی ندارد.

 مدارس تیزهوشان سمپاد نمونه دولتی


برخی از دلایل مخالفان حذف مدارس تیز هوشان سمپاد و نمونه دولتی

اما نظر افرادی که مخالف حذف مدارس سمپاد هستند چیست؟ آیا واقعا حذف مدارس تیز هوشان از نظام اموزشی کشور تصمیم درستی بوده است؟
یکی از دلایل مخالفت با حذف این مدارس از بین رفتن حس رقابت دانش آموزان است. همچنین مهم‌ترین دلیل مخالفان این طرح نادیده گرفتن استعداد و هوش دانش آموزان تیزهوش از سوی نظام آموزشی است.

مساما در تمام مدارس دانش آموزان سطح هوش و یادگیری یکسانی ندارند و یکنواخت و آهسته پیش رفتن کلاس درس برای دانش آموزان باهوش‌تر خسته کننده است و عدم وجود امکانات تحصیلی خاص به منزله از بین رفتن و ناشناخته ماندن استعداد این دسته از دانش آموزان خواهد شد.

حذف مدارس سمپاد مطمئنا به نفع مدارس غیرانتفاعی خاص خواهد بود که در سال تحصیلی جدید با شهریه‌های بالا دانش‌آموزان مستعد که توانایی مالی دارند را جذب می‌کنند و بدین‌ترتیب دانش‌آموزان نخبه‌ای که توانایی مالی ندارند، استعدادشان در مدارس دولتی عادی هدر می‌رود.

برقراری عدالت آموزشی؟

برقراری عدالت آموزشی که یکی از دلایل اصلی موافقان حذف مدارس تیز هوشان و نمونه‌دولتی است در حالی مطرح شده است که در واقع امکانات مدارس نمونه‌دولتی با دولتی یکسان است و حتی معلمان آن همچون معلمان مدارس دولتی حقوق می‌گیرند، تنها تفاوتی که در این مدارس هست انگیزه و تلاش بیشتر دانش‌آموزان برای یادگیری و تحصیل واقعی است که آنها را از سایر مدارس متمایز می‌کند. بنابراین سرانه خاصی به مدارس نمونه دولتی تعلق نمی‌گیرد.

همچنین سرانه مدارس سمپاد و مدارس عادی دولتی یکسان است.80درصد از معلمان این مدارس حق‌التدریس هستند و از محل درآمد مدرسه حقوق آنها پرداخت می‌شود.

در آخر…

با وجود تمام موافقت‌ها و مخالفت‌ها، سال آینده، مدارس نمونه‌دولتی و سمپاد در دوره متوسطه اول، دانش‌آموز پذیرش نمی‌کنند و بعد از آن هم به جرگه مدارس عادی برمی‌گردند.



مطالب تکمیلی:




برای آگاهی از جدیدترین اخبار آزمون هاو موضوعات آموزشی بر روی عکس زیر کلیک نمایید.


مشاور گروپ





امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه حذف مدارس تیزهوشان سمپاد و نمونه دولتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. ایرج

    سلام.این یه خیانت بزرگ است که بخواهند مدارس تیزهوشان و نمونه را حذف کنند.دانش آموز کوشا و با استعداد باید درکنار هم ترازان خودباشد تا احساس رقابت درونش بوجود بیاد همین دانش اموز تیزهوش اگردرکنار دانش آموز عادی و درس نخوان اگر قرار بگیره انگیزه اش کلا از دست میره و باید گفت این طرح حذف مدارس خاص واقعا احمقانه است و بدون کارشناسی است و کلی برای دانش آموزان باهوش ودرسخوان ضرر میزنه.
    تورا خدا نزارید اینکار انجام بشه چون دانش آموز تیزهوش اگر درکنار دانش آموز عادی باشه اونم از درس و مدرسه فراری میشه و تحت تاثیر بیخیالی این دانش آموزان خوب و باهوش میشه.
    این کار خیانت محض است به دانش آموزانی که هدفشون فقط تحصیل و موفقیت است

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی