انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم + معرفی رشته ها

دانشگاه پیام نور

جهت مشاوره در زمینه انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم + معرفی رشته ها

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

پایه نهم یکی از مقاطع سرنوشت ساز برای دانش آموزان محسوب می شودانتخاب رشته تحصیلی در این مقطع یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی فرد است که به نوعی آینده تحصیلی و شغلی وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اشتباه در انتخاب رشته در پایه نهم سبب پشیمانی دانش آموز و از دست دادن علاقه او برای ادامه تحصیل می‌شود.  با توجه به اهمیت این موضوع والدین بایستی نوجوانان خود را در زمینه انتخاب رشته همراهی نموده و اگر دانش والدین در این زمینه کافی نیست می توانند از مشاوران تحصیلی کاردان در این زمینه مشاوره دریافت نمایند.

برای اطلاع بیشتر از شرایط انتخاب رشته پایه نهم و معرفی رشته‌های پایه نهم  می‌توانید از خدمات مشاوره مشاور گروپ استفاده نمایید.

انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم + شرایط انتخاب رشته تجربی در نهم

در سال های گذشته دانش آموزان برای انتخاب رشته و تکمیل فرم هدایت تحصیلی پایه نهم باید به سایت همگام مراجعه می کردند. براساس آخرین اطلاعیه منتشر شده، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه تحصیلی نهم در سال تحصیلی 1400 به صورت اینترنتی و از طریق سامانه پادا انجام می شود. دانش آموزان برای تکمیل فرم هدایت تحصیلی به سایت همگام مراجعه نکنند. در سال تحصلیی 1400 ، انتخاب رشته دانش آموزان در پادا ، به نشانی pada.medu.ir انجام می شود.

معرفی رشته‌های پایه نهم

انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی در پایه نهم

دانش آموزانی که رشته علوم و معارف اسلامی را در پایه نهم انتخاب می‌کنند باید بدانند در این رشته ارتباط بیشتری با دروس معارف اسلامی و تفسیر قرآن و فقه و… برقرار خواهد شد و برای دانش آموزانی که به مسائل حوزوی و ادبیات عرب علاقه بیشتری دارند بیشتر توصیه می شود. دروس این رشته نیز مانند علوم انسانی نیاز به توانایی حفظیات بیشتری دارند. فارغ التحصیلان این گروه می توانند در دانشگاه های علوم و حدیث و حوزه علمیه ادامه تحصیل دهند. این داوطلبین همچینین میتوانند به دلیل نزدیکی با رشته انسانی در زیر گروه انسانی موفقیت نسبی کسب کنند.

مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

  • نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود.
  • نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.
  • نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

انتخاب رشته پایه نهم

انتخاب رشته شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در پایه نهم

رشته فنی حرفه ای شامل چهار زیر گروه هنر ،مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی می شود و به نوعی می توان به تمامی رشته های گروه ریاضی در دانشگاه راه یافت اما یادمان باشد با انتخاب رشته فنی حرفه ای شانس قبولی خود را در دانشگاه های درجه یک کشور تا مقطع ارشد از خود گرفته ایم و اصولا برای ورود به کارشناسی ارشد دانشگاه های خوب نیز با ضعف علمی محسوسی نسبت به دانشجویانی که از رشته ریاضی فارغ التحصیل شده اند مواجه هستند ( که البته با تلاش و کوشش قابل جبران است)

اما از سویی دیگر با مهارت های فنی آموخته در این رشته ها می توان زودتر و راحت تر وارد بازار کار شد و به نوعی فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای زودتر مهارت و نوآوری خود را در شغل انتخابی به ظهور رسانند.

اگر قصد مهندس شدن یا مدیر شدن و تحصیلات عالی را دارید رشته ریاضی نسبت به فنی اولویت بهتری دارد اما اگر میخواهید زودتر وارد بازار کار شوید رشته های فنی حرفه ای توصیه می شود. مخصوصا دانش آموزانی که به کارهای عملی علاقه بیشتری نسبت به کارهای علمی دارند رشته های فنی حرفه ای اکیدا توصیه می شود.

اگر کسی می خواهد وارد رشته های فنی حرفه ای شود باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره راهنمایی بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.

  • نمره درس ریاضی (1) اول متوسطه بدون تبصره و حداقل 10 باشد.
  • مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه اول متوسطه (بدون احتساب نمره درس کارگاه خود اتکایی) باید حداقل 120 و معدل آن ها کمتر از 12 نباشد.

انتخاب رشته شاخه‌ کارودانش در پایه نهم

رشته های کارودانش از لحاظ عنوان رشته ها شباهت زیادی با رشته های فنی حرفه ای دارند ولی اولا انتخاب گرایش های جزئی تر در رشته های کارودانش ممکن تر هستند همچنین این امکان وجود دارد که برای اخذ دیپلم کارودانش به مدرسه مراجعه نکرد و صرفا با مراجعه به آموزشگاه های فنی حرفه ای که مجوز خود را از سازمان فنی و حرفه ای گرفتند به دانش آموزان دیپلم کارودانش دهند.

در مجموع ورود به رشته های فنی دشوارتر و گذراندن دروس رشته های فنی نیز سخت تر از رشته های کار دانش میباشد اما شرایط استخدامی برای رشته های فنی حرفه ای بهتر می باشد و احد های کارگاهی رشته کارددانش بیشتر است.در مجموع رشته کاردانش آسان ترین رشته برای گرفتن دیپلم می باشد و با توجه به اینکه در بیشتر مدارس و آموزشگاه های کارودانش سخت گیری زیادی روی دانش آموزان وجود ندارد در نتیجه بعد از اخذ دیپلم به دلیل ناآشنایی نسبی دانش آموز با مباحث دید خوبی نسبت به آن در بازار کار وجود ندارد. هرچند در مدارس کاردودانش نیز استثنا وجود دارد و مدارس کارودانشی داریم که از لحاظ کیفیت با مدارس فنی حرفه ای قابل مقایسه اند.

برای انتخاب رشته کارودانش در انتخاب رشته پایه نهم مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی، کار و فناوری در سه پایه دوره اول بدون ضریب کمتر از 36 نباشد.

  • نمره درس ریاضی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.
  • نمره درس کار و فناوری در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 180 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع  آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 12 باشد.



مطالب تکمیلی


  • آیا به انتخاب رشته پایه نهم فکر کرده اید؟
  • آیا نمره‌ی اکتسابی شما در سه سال گذشته با علایق‌تان برای انتخاب رشته همخوانی دارند؟
  • آیا از آینده تحصیلی رشته‌ی انتخابی خود چیزی می‌دانید؟
  • آیا می‌دانید در رشته مورد نظرتان در کنکور سراسری با چه رقابتی روبه‌رو خواهید شد؟
  • آیا از ظرفیت دانشگاه‌های سراسری و آزاد برای رشته مورد نظر خود آگاهید؟
  • آیا با خانواده خود برای انتخاب رشته در پایه نهم تفاهم دارید؟
  • آیا می‌دانید در پایه نهم می‌توانید در آزمون نمونه دولتی شرکت کرده و امکانات آموزشی بهتری را تجربه کنید؟
  • آیا از شرایط ثبت نام آزمون نمونه دولتی نهم به دهم اطلاع دارید؟
  • ایا برای انتخاب رشته پایه نهم نیازمند مشاوره با مشاورانی مجرب هستید؟
  • آیا تا کنون از خدمات مشاوره مشاور گروپ استفاده کرده‌اید؟
  • آیا می دانید یک مشاوره تحصیلی عالی چه تاثیری در آینده تحصیلی و شغلی شما خواهد داشت؟


برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر با مشاور گروپ تماس بگیرید


برای آگاهی از جدیدترین اخبار آزمون ها و مطالب تحصیلی بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

مشاور گروپ



امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم + معرفی رشته ها

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403