انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم + شرایط انتخاب رشته تجربی در نهم

انتخاب رشته پایه نهم

جهت مشاوره در زمینه انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم + شرایط انتخاب رشته تجربی در نهم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

انتخاب رشته تحصیلی نهم یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی فرد است که به نوعی آینده تحصیلی و شغلی وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اشتباه در انتخاب رشته در پایه نهم سبب پشیمانی دانش آموز و از دست دادن علاقه او برای ادامه تحصیل می‌شود.  با توجه به اهمیت این موضوع والدین بایستی نوجوانان خود را در زمینه انتخاب رشته همراهی نموده و اگر دانش والدین در این زمینه کافی نیست می توانند از مشاوران تحصیلی کاردان در این زمینه مشاوره دریافت نمایند.

برای اطلاع بیشتر از شرایط انتخاب رشته پایه نهم و معرفی رشته‌های پایه نهم  می‌توانید از خدمات مشاوره مشاور گروپ استفاده نمایید.

انتخاب رشته پایه نهم

در سال های گذشته دانش آموزان برای انتخاب رشته و تکمیل فرم هدایت تحصیلی پایه نهم باید به سایت همگام مراجعه می کردند. براساس آخرین اطلاعیه منتشر شده، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه تحصیلی نهم در سال تحصیلی 1400 به صورت اینترنتی و از طریق سامانه پادا انجام می شود. دانش آموزان برای تکمیل فرم هدایت تحصیلی به سایت همگام مراجعه نکنند. در سال تحصلیی 1400 ، انتخاب رشته دانش آموزان در پادا ، به نشانی pada.medu.ir انجام می شود.

حداقل نمره برای انتخاب رشته پایه نهم

ورود به هریک از شاخه ها و رشته های تحصیلی نیازمند کسب حداقل نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (نمره خرداد یا همان نمره برگه خردادماه) مربوط به آن رشته می باشد. به عبارت دیگر در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم (هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب 3) برای رشته ها سایر عوامل و ملاک های هدایت تحصیلی آن دانش آموز در تنظیم نمون برگ هدایت تحصیلی بی اثر خواهد بود و اولین شرط کسب رشته به دست آوردن حداقل نمره است.

توضیح: یعنی اگر دانش آموز میانگین لازم را کسب نکند بقیه امتیازها( 10 امتیاز نظر دانش آموز- 30 امتیاز آزمون مشاوره ای- 10 امتیاز نظر دبیر- 5 امتیاز نظر والدین- 10 امتیاز نظر مشاور) بررسی نمی شود.

✅ ورود به رشته ریاضی
” میانگین نمرات پایه هفتم، هشتم و نهم دانش آموز “

  •  درس ریاضی 14
  •  درس علوم 13

✅ ورود به رشته علوم تجربی

  • درس ریاضی 13
  • درس علوم 14

✅ ورود به رشته علوم انسانی

  • درس زبان و ادبیات فارسی 14
  • درس مطالعات اجتماعی 13
  • درس عربی 12

✅ ورود به فنی حرفه ای( صنعت و هنر)

  • درس ریاضی و علوم 14
  • درس فناوری و هنر 12

✅ ورود به فنی و حرفه ای (خدمات)

  • درس ریاضی 10
  • درس فناوری و هنر 12

✅ ورود به فنی و حرفه ای( کشاورزی)

  • درس علوم 10
  • درس فناوری و هنر 12

✅ ورود به کارو دانش (صنعت)

  • درس ریاضی و هنر 10
  • درس فناوری 12

✅ ورود به کارودانش( خدمات و هنر)

  • درس ریاضی 10
  • درس فناوری و هنر 12

✅ ورود به کارودانش ( کشاورزی)

  • درس علوم و هنر 10
  • درس فناوری 12

**تأثیر نمرات تمام دروس متوسطه اول:
تأثیر تمامی نمرات متوسطه دوره اول دانش آموز با ضرایب اختصاصی هر یک از آنها در زمینه ها و رشته های تحصیلی بر اساس نمرات پایانی نوبت دوم (خردادماه) پایه های هفتم، هشتم و نهم صورت می گیرد و در سیستم ثبت می شود.

معرفی رشته‌های پایه نهم

انتخاب رشته ریاضی فیزیک در پایه نهم

همانطور که می‌دانیم این رشته ارتباط تنگاتنگی با دو درس ریاضی و فیزیک دارد،از انجایی که اکثر فارغ التحصیلان این دو رشته را مهندسان آینده تشکیل می دهد درک درست از این دو درس می تواند در آینده کمک بسیاری به موفقیت در رشته دانشگاهی کند. به جرات می توان گفت که هر یک از فصول فیزیک مربوط به یک رشته مهندسی می باشد، پس دانش آموزی که درک درستی از فیزیک و ریاضی و قسمت های تجسمی دارد میتواند آینده درخشانی در این رشته داشته باشد. هرچند نباید از نقش شیمی هم در انتخاب رشته ریاضی فیزیک به راحتی گذشت. اینکه ما دید مهندسی داریم امابه دلیل نخواندن دروس معدل کمی در این سه درس کسب کردیم اصلا توجیه مناسبی نیست لذا توصیه می شود دانش آموزانی که دارای معدل بالاتر از 18 در این سه درس هستند وارد این رشته شوند هرچند از نظر قانونی باید:

مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

انتخاب رشته پایه نهم

انتخاب رشته علوم تجربی در پایه نهم

برای پیشرفت در رشته علوم تجربی باید در دروس زیست شناسی و ریاضی و شیمی دارای دید مناسبی باشید. اکثر رشته های دانشگاهی رشته تجربی در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با زیست و شیمی و تا حدودی ریاضی و فیزیک هستند، برای مثال رشته های پزشکی و پیراپزشکی کاملا مرتبط با دروس زیست و شیمی هستند و همچنین رشته های علوم پایه مانند ژنتیک نیز به درک مناسبی از ریاضی و زیست و شیمی نیاز دارند، نمی توان رشته تجربی را رشته حفظیات نامید اما از نظر درک ریاضی و مفاهیم نسبت به ریاضی مهارت کمتری را می طلبد. اما از نظر درک پدیده های طبیعی و کنجکاوی نسبت به پدیده ها نسبت به ریاضی کنجکاوی بیشتری را نیاز دارد.

از آنجایی که استقبال از رشته تجربی در سال های قبل به شدت زیاد شده است بنابراین دانش آموزان این رشته رقابت بیشتری را در کنکور سراسری شاهد خواهند بود. این رقابت بدین معنی است که تقریبا در چندسال گذشته تعداد شرکت کنندگان کنکور تجربی حداقل 2 برابر شرکت کنندگان رشته ریاضی فیزیک و یا رشته انسانی بوده است. اگر بخواهیم رشته های گروه پزشکی یعنی رشته های پزشکی و پیراپزشکی را رشته های اصلی دانشگاهی برای دانش آموزان تجربی بنامیم تنها برای حداکثر 2 الی 4 درصد این داوطلبان در دانشگاه های دولتی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی صندلی وجود دارد. عددی که هرساله در حال کاهش یافتن است. . این رقابت حتی با کمک صندلی های دانشگاه آزاد و پردیس های خودگردان هم نتوانسته است طعم سهولت به خود بگیرد.

بنابراین کسی که خود را برای انتخاب رشته تجربی در پایه نهم مستحق می داند باید خود را برای یک رقابت تمام عیار آماده کند.

اگر کسی می خواهد رشته تجربی را در انتخاب رشته پایه نهم برگزیند باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

انتخاب رشته علوم انسانی در پایه نهم

در رشته انسانی قوی بودن در دروس ادبیات و عربی کمک بیشتری به دانش آموز می کند اما متاسفانه اکثر دانش آموزان برای فرار از درس ریاضی به این رشته روی می آورند. درست است که در این رشته دروس ریاضی بسیار سطحی میباشد و دروس رشته علوم انسانی جنبه حفظی یشتری دارد اما قوی بودن درس ریاضی شما منافاتی با رشته انسانی ندارد، کسی که می خواهد در رشته علوم انسانی تحصیل کند باید فاکتور روابط عمومی قوی و سخنوری را به عنوان اولویت انتخاب این رشته مدنظر داشته باشد. زیرا عموم رشته های دانشگاهی رشته علوم انسانی در ارتباط مستقیم با اعضای جامعه است مانند رشته های اقتصاد، روانشناسی ،مشاوره، مدیریت، علوم سیاسی و …

برای موفقیت در این رشته حافظه قوی و بهره مندی از تمرکز خوب کمک شایانی می کند. دروس رشته انسانی جنبه “حفظ کنید” بیشتری دارد و این موضوع بی ارتباط با رشته های دانشگاهی این گروه نظیر حقوق و تاریخ و… نیست. اما بنظر مشاور گروپ تنها کسانی می توانند در این رشته به رتبه های عالی در کنکور برسند که در پشت همین “حفظ کنید” ها هم بتوانند پیوستگی مفهومی و ارتباط منطقی پیدا کنند وگرنه دروس این رشته بسیار برایشان عذاب آور خواهد بود.

نکته مثبت برای موفقیت در کنکور رشته انسانی رقابت کمتر نسبت به سایر گروه های اموزشی می باشد یعنی دانش آموز قوی کمتری نسبت به سایر رشته های نظری در این گروه وجود دارد.

اگر کسی بخواهد رشته انسانی را در انتخاب رشته دبیرستان برگزیند باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

  • نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود.
  • نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.
  • نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

hamgam.medu.ir | هدایت تحصیلی نهم سایت همگام

بخش دیگر توضیحات انتخاب رشته پایه نهم را در مقاله زیر مطالعه نمایید:

ادامه مقاله انتخاب رشته پایه نهم

  • آیا به انتخاب رشته پایه نهم فکر کرده اید؟
  • آیا نمره‌ی اکتسابی شما در سه سال گذشته با علایق‌تان برای انتخاب رشته همخوانی دارند؟
  • آیا از آینده تحصیلی رشته‌ی انتخابی خود چیزی می‌دانید؟
  • آیا می‌دانید در رشته مورد نظرتان در کنکور سراسری با چه رقابتی روبه‌رو خواهید شد؟
  • آیا از ظرفیت دانشگاه‌های سراسری و آزاد برای رشته مورد نظر خود آگاهید؟
  • آیا با خانواده خود برای انتخاب رشته در پایه نهم تفاهم دارید؟
  • آیا می‌دانید در پایه نهم می‌توانید در آزمون نمونه دولتی شرکت کرده و امکانات آموزشی بهتری را تجربه کنید؟
  • آیا از شرایط ثبت نام آزمون نمونه دولتی نهم به دهم اطلاع دارید؟
  • ایا برای انتخاب رشته پایه نهم نیازمند مشاوره با مشاورانی مجرب هستید؟
  • آیا تا کنون از خدمات مشاوره مشاور گروپ استفاده کرده‌اید؟
  • آیا می دانید یک مشاوره تحصیلی عالی چه تاثیری در آینده تحصیلی و شغلی شما خواهد داشت؟

برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر با مشاور گروپ تماس بگیرید


برای آگاهی از جدیدترین اخبار آزمون ها و مطالب تحصیلی بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

مشاور گروپ



5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم + شرایط انتخاب رشته تجربی در نهم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. سعيد

    ‏ سلام من میخوام برم رشته تجربى کلاس هفتم ترم دوم علوم13 و ریاضى 13. کلاس هشتم علوم 10 ریاضى16. کلاس نهم ترم اول علوم 14 ریاضى 13
    کلاس هفتم معدلم شد 17
    کلاس هشتم 17.57
    کلاس نهم ترم اول 17.79
    مى تونم برم رشته تجربى ممنون میشم اگه بگید

    ..

    پاسخ
  2. سعيد

    ‏ سلام من میخوام برم رشته تجربى کلاس هفتم ترم دوم علوم13 و ریاضى 13. کلاس هشتم علوم 10 ریاضى16. کلاس نهم ترم اول علوم 14 ریاضى 13
    کلاس هفتم معدلم شد 17
    کلاس هشتم 17.57
    کلاس نهم ترم اول 17.79
    مى تونم برم رشته تجربى ممنون میشم اگه بگید

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403