نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98 + دانلود رایگان نمونه سوالات مصاحبه دکتری

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98 

جهت مشاوره در زمینه نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98 + دانلود رایگان نمونه سوالات مصاحبه دکتری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98  : از زمانی که نخستین دوره‌های دکتری تخصصی در کشور راه‌اندازی شد، همواره مصاحبه دکتری به تنهایی و یا در کنار برگزاری آزمون کتبی، در ارزیابی داوطلبان این دوره نقش داشته است.


نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98 

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98  : به گزارش مشاور گروپ، از سال 1390 نیز که پذیرش دانشجویان دکتری، شکل رسمی‌تری به خود گرفت و آزمون نیمه‌متمرکز دکتری از سوی سازمان سنجش برگزار شد، باز هم بخش مصاحبه اهمیت خود را حفظ کرده و نقش مهمی در پذیرش داوطلبان دوره دکتری دارد.



پذیرش دانشجو در دوره بدون آزمون مقطع دکتری ، منوط به کسب حداقل 70 امتیاز از فعالیت های آموزشی ، پژوهشی و مصاحبه مطابق جداول ارائه شده در این مقاله می باشد.

شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد در مقطع دکتری به دو صورت با آزمون و بدون آزمون دانشجو می پذیرد. این پذیرش فرصت بسیار مناسبی برای دانشجویانی است که موفق به شرکت در آزمون دکتری و کسب حدنصاب نمره در آزمون دکتری نشده اند.

داشتن حـداقل میـانگین نمـرات 18 در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته. برای رشته های علوم انسانی (به استثنای رشته های حسابداری و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی).داشتن حداقل میانگین نمرات 17 برای دیگر رشته ها (از جملـه رشـته هـای حسابداری و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی).
دارا بودن حداقل میانگین 17 جهـت فـارغ التحصـیلان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای یا عمومی. متقاضیان دوره بدون آزمـون می بایست فاقـد دروس معادلسازی شده باشند .متقاضیان براسـاس مقررات آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته می بایست حداکثر در 6 نیمسال فارغ التحصیل شده و حداقل نمره پایان نامـه آن ها 18.50 باشد.
توجه داشته باشید که رشته فارغ التحصـیلی در مقطـع کارشناسی ارشد می بایست با رشته انتخابی در مقطع دکتری تخصصی متجانس و همنام باشد.
تهیه و ارائه نسخه از فایل مقالات و تولیدات علمـی چـاپ شـده در مجـلات ISI یـا مجلات علمی پژوهشی فارسی زبان و غیر فارسی زبان داخلی یا خارجی یا ISC.

شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد 98

علامندان به پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه آزاد ( استعداد درخشان ) در مقطع دکتری می بایست دارای شرایط خاصی باشند که در ادامه به شرح آن می پردازیم :
1. شرط معدل : برای گروه های آزمایشی مختلف حداقل نمره معدل تعریف شده است . حداقل معدل کلیه متقاضیان دکتری بدون کنکور دانشگاه آزاد در گروه آزمایشی دامپزشکی 17 ، علوم انسانی 18.5 و سایر گروه های آزمایشی 17.5 می باشد .
2. نمره پایان نامه : حداقل نمره پایان نامه داوطلبان ممتاز متقاضی در هر گروه آزمایشی باید 18.5 باشد .
3. همنام بودن رشته فارغ التحصیلی : رشته ای که متقاضی در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده باید همنام و متجانس با نام رشته انتخابی در مقطع دکتری باشد .
4. دارا بودن مدارک در زمان مصاحبه : داوطلبانی که فرم ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد را تکمیل کردند ، در صورت کسب حدنصاب لازم برای دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ، باید فایل مقالات ، تولیدات علمی و … را در روز مصاحبه همراه خود داشته باشند .
5. تعداد نیمسال های تحصیلی ارشد : متقاضیان باید حداکثر طی 6 ترم ( بدون احتساب ترم تابستان ) درس خود را در مقطع کارشناسی ارشد به اتمام رسانده باشند .
6. عدم وجود دروس معادل سازی شده : آن دسته از داوطلبانی که دروس معادل سازی شده داشته باشند نمیتوانند از این طریق برای تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اقدام کنند .

شهریه دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد 98

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگترین مراکز آموزشی در ایران می باشد . این دانشگاه هر سال از طریق کنکور و بدون کنکور ( مخصوص افرادی با سوابق تحصیلی ممتاز ) در مقطع دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می نماید . تحصیل در دانشگاه آزاد با پرداخت شهریه همراه است . شهریه دکتری دانشگاه آزاد 98 شامل دو بخش شهریه ثابت و شهریه متغیر می باشد .

شهریه ثابت بر اساس نیمسال ورودی هر دانشجو تعیین می شود و تا پایان اتمام دوره تحصیل وی در سنوات مجاز بدون افزایش خواهد بود اما شهریه متغیر بدین گونه محاسبه می شود که قبل از پذیرش دانشجویان مبلغ شهریه متغیر به ازای واحد متغیر نظری و واحد متغیر عملی اعلام می شود و در طول دوره تحصیل دانشجو افزایش می یابد .

شهریه یک ترم تحصیلی بر اساس تعداد واحد هایی که هر دانشجو در ترم تحصیلی اخذ کرده به همراه شهریه ثابت محاسبه می شود . لازم به ذکر است که شهریه دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد هیچ تفاوتی با شهریه دکتری دانشگاه آزاد با آزمون دکتری ندارد و تنها تفاوت آن دو در شرکت در جلسه آزمون کتبی می باشد . در حال حاضر هیچ اطلاعیه مبنی بر میزان شهریه دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد 98 منتشر نشده است.

هزینه ثبت نام دکتری بدون آزمون آزاد 98

داوطلبان این دوره لازم است در زمان ثبت نام از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده باشند و با پرداخت مبلغ 920000 ریال نسبت به ثبت نام و تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی برای دوره بدون آزمون (ویژه استعدادهای درخشان) اقدام نمایند.

تذکر 1: متقاضیان شرکت در دوره دکتری تخصصی بدون آزمون (ویژه استعدادهای درخشان) باید رشته ای متجانس و همنام با رشته فارغ التحصیلی دوره کارشناسی ارشد خود را در مجموعه انتخاب نمایند و در زمان ثبت نام از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده باشند.

تذکر 2: داوطلبان دوره دکتری تخصصی بدون آزمون 98 دانشگاه آزاد (ویژه استعدادهای درخشان) لازم است اصل مدرک فارغ التحصیلی و تصویر آن را در زمان دعوت به مصاحبه همراه داشته باشند. همچنین همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی نیز در زمان دعوت به مصاحبه الزامی است.

تذکر 3: با توجه به این که اطلاعات فارغ التحصیلی متقاضیان دکتری بدون آزمون آزاد (ویژه استعدادهای درخشان) شامل: رشته فارغ التحصیلی، معدل و نمره پایان نامه از شرایط اصلی در این دوره است، لذا ارائه اطلاعات نادرست توسط شخص داوطلب، تخلف محسوب گردیده و مطابق قانون با فرد متخلف برخورد خواهد شد.

تذکر 4: داوطلبان پذیرش بدون آزمون(ویژه استعدادهای درخشان) در دوره دکتری تخصصی که مشمول خدمت وظیفه عمومی می باشند بایستی شرایط اشاره شده در مورد مشمولان وظیفه عمومی مندرج در دفترچه راهنما «جدول شماره 2» را عیناً دارا باشند.

تذکر 5: فایل تصویر داوطلب میبایست با اسکن از عکس 3×4 یا 6×4 باشد که در سال جاری تهیه شده است، با توجه به این که تصویر فوق به منظور احراز هویت داوطلب در مراحل مصاحبه و ثبت نام مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا تبعات ناشی از مغایرت تصویر به عهده شخص داوطلب خواهد بود.

تذکر 6: داوطلب لازم است نسخه ای از ریزنمرات دوره کارشناسی ارشد که معدل کل دوره و نمره پایان نامه (یا نتیجه ارزیابی توصیفی) در آن قید شده و به تأیید دانشگاه محل تحصیل رسیده باشد را در قالب یک فایل با فرمت jpg آماده و در زمان ثبت نام مطابق دستورالعمل مندرج در سامانه بارگزاری نماید.

مراحل بعد از ثبت نام آزمون دکتری دانشگاه آزاد 98

داوطلبان پس از انجام ثبت نام کنکور دکتری دانشگاه آزاد می توانند چند روز مانده به برگزاری آزمون اقدام به دریافت کارت ورود به جلسه دکتری دانشگاه آزاد 98 با مراجعه سایت سازمان سنجش نمایند . طبق سال گذشته زمان برگزاری آزمون دکتری 98 احتمالا در نیمه اول اسفند ماه می باشد .

چند روز بعد از برگزاری کنکور دفترچه سوالات و پاسخنامه آزمون دکتری 98 بر بروی وب سایت سازمان سنجش قرار می گیرد که شرکت کنندگان می توانند با توجه به پاسخنامه ، تعداد سوالاتی که به آن ها پاسخ صحیح داده اند را محاسبه کرده و از نرم افزار تخمین رتبه دکتری استفاده نموده و تراز تقریبی خود را محاسبه کنند .

پس از اعلام نتایج اولیه دکتری که به صورت یکپارچه منتشر می شود ، مسیر دانشگاه آزاد و سازمان سنجش از یکدیگر جدا خواهد شد . داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دکتری و انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد شده اند ، می توانند به صورت جداگانه در سایت های سنجش به نشانی sanjesh.org و دانشگاه آزاد به آدرس azmon.org فرم انتخاب رشته خود را تکمیل نمایند .

داوطلبانی که حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری و حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را کسب نموده اند ، به مصاحبه دانشگاه های سراسری و آزاد دعوت خواهند شد . مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و سراسری در زمان های مختلف برگزار شده و نتایج نهایی دکتری دانشگاه آزاد و سراسری احتمالا همچون سال گذشته در نیمه اول شهریور ماه اعلام خواهد شد .

اسم هر داوطلب به عنوان پذیرفته شده نهایی فقط در یک دانشگاه اعلام می شود و پذیرفته شدگان نهایی می بایست در تاریخ هایی که توسط دانشگاه ها اعلام می شود ، برای ثبت نام در محل دانشگاه حضور داشته باشند .


مصاحبه چه‎قدر در پذیرش دکتری تاثیر دارد؟

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98  : طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تأثیر مصاحبه در پذیرش دکتری 98، 50 درصد خواهد بود. بدین صورت که پس از برگزاری مصاحبه از سوی دانشگاه‌ها، نمره مصاحبه داوطلب با نمره‌تراز کسب‌شده در آزمون کتبی میانگین گرفته می‌شود و نمره کل داوطلب محاسبه می‌شود.

نمره کل داوطلبان حاضر در جلسه مصاحبه هر دانشگاه/واحد دانشگاهی قیاس شده و مطابق با ظرفیت، افرادی که بالاترین نمره کل را کسب کرده باشند پذیرفته می‌شوند.

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98  : نحوه محاسبه نمره کل داوطلب جهت تعیین قبولی یا عدم قبولی با توجه به میزان تأثیر نمره مصاحبه و نمره آزمون کتبی در سال‌های مختلف متفاوت بوده است. در مصاحبه های آزمون دکتری 98 سراسری ۴۰ درصد نمره به سوابق پژوهشی، ۳۰ درصد به سوابق آموزشی و ۳۰ درصد نیز به ارزیابی های جلسه مصاحبه اختصاص داده شده است.

تغییرات وزن و تأثیر مصاحبه و آزمون کتبی در پذیرش دانشجویان در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز 1390 تا 1398 را می‌توانید در جدول زیر ملاحظه نمایید.

سال برگزاری آزمون سهم آزمون کتبی سهم مصاحبه
آزمون دکتری 98 50 درصد 50 درصد
آزمون دکتری 97 50 درصد 50 درصد
آزمون دکتری 96 50 درصد 50 درصد
آزمون دکتری 95 بنا بر تصمیم دانشگاه‌ها 0 تا 30 درصد (غالباً صفر) بنا بر تصمیم دانشگاه‌ها بین 70 تا 100 درصد (غالباً 100 درصد)
آزمون دکتری 94 30 درصد 70 درصد
آزمون دکتری 93 30 درصد 70 درصد
آزمون دکتری 92 50 درصد 50 درصد
آزمون دکتری 91 یک سوم نمره کل دو سوم نمره کل
آزمون دکتری 90 صفر درصد 100 درصد

نحوه برگزاری مصاحبه های دکتری سراسری

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98  : پس از برگزاری مرحله کتبی و انتشار کارنامه اولیه از سوی سازمان سنجش، دانشگاه‌ها اقدام به تعیین حدنصاب نمره سنجش علمی می‌نمایند. سپس داوطلبان با توجه به نمره کسب‌شده در مرحله کتبی و حدنصاب اعلام‌شده از سوی دانشگاه‌ها می‌توانند نسبت به انتخاب رشته دکتری 98 و سپس حضور در مصاحبه دکتری دانشگاه‌ها اقدام کنند.

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98  : در سال 97 نتایج دعوت به مصاحبه از سوی سازمان سنجش اعلام شد و داوطلبانی که از سوی سازمان سنجش مجاز به شرکت در مصاحبه­ دانشگاه‎های مختلف شناخته شده بودند، در مرحله دوم آزمون در دانشگاه‎ها حضور یافته و پس از اتمام مصاحبه‎ها، نتایج نهایی دکتری سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و نتایج نهایی دکتری آزاد از سوی مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه اطلاع‌رسانی شد.

بنابراین، طبق روال چند سال اخیر، پس از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری 98 نیز داوطلبان در مصاحبه دانشگاه‌ها حضور می‌یابند.

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98  : روند شرکت در مصاحبه بدین صورت است که داوطلبان با توجه به جدول زمانی اعلام‌شده از سوی دانشگاه‌هایی که برای مصاحبه دعوت شده‌اند، با همراه داشتن مدارک لازم و مدارک موردنظر دانشگاه مصاحبه‌کننده، که از طریق وب‌سایت دانشگاه‌ها و یا تماس تلفنی با داوطلب از سوی دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود، به مؤسسات آموزش عالی مراجعه و در مصاحبه شرکت می‌کنند.

قابل توجه است که برخی دانشگاه‌ها ممکن است از داوطلبان بخواهند پیش از حضور در مصاحبه، مدارک را به صورت اینترنتی و یا حضوری به دانشگاه محل مصاحبه ارائه دهند. برای اطلاع از این امر نیز لازم است به سایت دانشگاه‌ها مراجعه شود.

نحوه برگزاری مصاحبه های دکتری آزاد

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98  : مصاحبه دکتری 97 دانشگاه آزاد در 10 منطقه آمایشی انجام شد. روال شرکت در مصاحبه بدین صورت بود که پس از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه آزاد، داوطلبانی که به مصاحبه دعوت شده بودند، بنا بر اطلاعاتی که اعلام شده بود، نسبت به انتخاب مناطق آمایشی جهت شرکت در مصاحبه اقدام می‌نمودند.

به عنوان مثال اگر داوطلبی از 40 رشته‌محل انتخابی خود در 15 رشته‌محل برای مصاحبه دعوت شده بود و این 15 رشته‌محل مثلاً در 5 منطقه آمایشی دانشگاه آزاد واقع شده بود، داوطلب باید با مراجعه به سایت در صورت تمایل با پرداخت هزینه مصاحبه در هر منطقه نسبت به انتخاب مناطق مذکور به صورت هر 5 منطقه یا تعدادی از آن‌ها اقدام می‌کرد.

سپس داوطلبان در تاریخ مشخص‌شده برای مصاحبه به هر یک از مناطق 10 گانه مراجعه نمودند.

در جدول زیر زمان برگزاری مصاحبه‌‌های دکتری 98 دانشگاه‌ها آورده شده است:

ردیف دانشگاه زمان مصاحبه دکتری
1 اطلاعیه مصاحبه دکتری 98 دانشگاه صنعتی شریف 27 تا 29 خرداد

زمان برگزاری مصاحبه دکتری بدون آزمون 98

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98  : درخصوص پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه‎های سراسری، فراخوان دانشگاه‌ها به صورت مستقل اعلام می‌شود و زمان مصاحبه‌ها هم متفاوت است که از طریق سایت دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

اما در خصوص دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد، معمولاً برگزاری مصاحبه‌های دکتری بدون کنکور همزمان با برگزاری مصاحبه‌ها داوطلبان باآزمون است.

نحوه امتیازدهی در مصاحبه دکتری

در مجموع، نمره معدل و پایان‌نامه، دانشگاه‌های مقاطع قبلی، ارائه­ کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، سوابق تدریس دانشگاهی، مدرک زبان و نمره کتبی آزمون دکتری، مهم‌ترین و مؤثرترین نکات برای قبولی در مصاحبه دکتری هستند.

امتیاز مقاله و کتاب در مصاحبه دکتری

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98  : مقالات علمی-پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی، مقالات علمی-ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی، مقالات چاپ‎شده در کنفرانس‎های معتبر (داخلی یا خارجی) و تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی ازجمله مواردی است که در غالب مصاحبه‌های دکتری برای داوطلبان امتیاز به همراه دارد. نحوه امتیازدهی به هر یک از این موارد بسته به نظر اساتید ممکن است متغیر باشد.

 

 

نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی در مصاحبه دکتری

(حداکثر ۴۰ امتیاز)

ردیف نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
۱ ۱-۱ مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی

۲-۱ گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

۳-۱ برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر

۲۲ امتیاز – هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء

– گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز

– برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز

۲ مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی ۶ امتیاز هر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
۳ مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی) ۴ امتیاز خارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز
۴ تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی ۴ امتیاز
۵ کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد ۴ امتیاز عالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز
جمع ۴۰ امتیاز

امتیاز معدل و پایان‌نامه کارشناسی ارشد

در مصاحبه برخی دانشگاه‌ها معدل مقطع کارشناسی ارشد و کیفیت پایان‌نامه نیز اهمیت خاصی دارد و به آن امتیاز داده می‌شود (مطابق جدول فوق). حتی ممکن است به سطح دانشگاه محل فارغ‌التحصیلی مقطع ارشد و حتی کارشناسی نیز امتیاز تعلق گیرد.

نحوه محاسبه امتیازات آموزشی در مصاحبه آزمون دکتری

(حداکثر ۳۰ امتیاز)

ردیف نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
۶ معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی تا ۶ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۷ معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته تا ۵ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۸ طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ۳ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۹ طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۱۰ برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی ۵ امتیاز رتبه ۱ تا ۳، ۵ امتیاز. رتبه ۴ تا ۶، ۴ امتیاز، رتبه ۷ تا ۹، ۳ امتیاز، رتبه ۱۰ تا ۱۲، ۲ امتیاز، رتبه ۱۳ تا ۱۵، ۱ امتیاز
۱۱ مدرک زبان معتبر ۸ امتیاز طبق جدول مرتبط با زبان
جمع ۳۰ امتیاز

امتیاز تدریس در مصاحبه 

از جمله مواردی که در سال‌های اخیر با چالش همراه بوده است، امتیازدهی به سابقه تدریس در مصاحبه دکتری است. برخی دانشگاه‌ها برای سابقه تدریس امتیاز درنظر می‌گیرند، اما برخی دانشگاه‌ها بدون توجه از این مورد می‌گذرند و امتیازی به سوابق تدریس داوطلبان اختصاص نمی‌دهند.

البته در بعضی دانشگاه‌ها سابقه تدریس اهمیت بالایی دارد و علاوه بر آن، اساتید مصاحبه‌کننده ممکن است حتی به سوابق کاری مرتبط با رشته نیز امتیاز دهند.

امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری

اگر چه داشتن مدرک زبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری وزارت علوم الزامی نیست، اما ارائه­ مدرک معتبر یکی از آزمون‌های زبان ملی یا بین­‌المللی زبان انگلیسی از جمله شاخص‌های ارزیابی داوطلبان در مرحله­ مصاحبه­ آزمون دکتری است و به آن امتیاز تعلق می‌گیرد.

تجربیات داوطلبان حاکی از آن است که داشتن مدرک زبان با نمره بالا در دید اساتید ممکن است اثر خوبی داشته باشد و کل فرآیند مصاحبه را تحت تأثیر قرار دهد.

درخصوص امتیاز مدرک زبان در مصاحبه، اگر چه در سال 96 جدول پیشنهادی ذیل جهت امتیازدهی مدرک زبان در مصاحبه دکتری در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت، اما عموماً دانشگاه‌ها بر اساس آیین‌نامه‌های داخلی خود یا سلیقه اساتید به مدرک زبان امتیاز می‌دهند.

همترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی

MSRT
IELTS Equivalent TOEFL IBT TOEFL Computer TOEFL Paper + TOLIMO حداکثر امتیاز
۹۵-۱۰۰ ۵/۷-۹ ۱۱۳-۱۲۰ ۲۶۳-۳۰۰ ۶۲۵-۶۸۰ ۸
۹۰ ۷ ۱۰۰ ۲۵۰ ۶۰۰
۸۵ ۵/۶ ۹۰-۹۱ ۲۳۲ ۵۷۵ ۷
۸۰ ۶ ۷۹-۸۰ ۲۱۳ ۵۵۰ ۶
۷۵ ۵/۵ ۶۹-۷۰ ۱۹۶ ۵۲۵ ۵
۷۰ ۵ ۵۶-۶۰ ۱۷۳ ۵۰۰ ۴
۶۵ ۴/۵ ۴۹-۵۰ ۱۵۲ ۴۷۵ ۳
۵۵ ۴ ۳۹-۴۰ ۱۳۳ ۴۵۰ ۲
۴۵ ۳/۵ ۲۹-۳۰ ۱۱۳ ۴۲۵ ۱

اگر چه داشتن مدرک زبان آزمون‌های بین‌المللی در مصاحبه دکتری می‌تواند امتیاز خوبی به همراه داشته باشد، اما با توجه به دشواری این آزمون‌ها و نیز هزینه بالای شرکت در آن‌ها، اغلب داوطلبان ترجیح می‌دهند که در آزمون‌های زبان داخل کشور شرکت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون‌های زبان داخل کشور، نحوه شرکت در این آزمون‌ها و اخذ مدرک و نیز منابع آزمون‌های زبان داخل کشور می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

  • آزمون زبان MSRT
  • آزمون زبان تولیمو
  • آزمون زبان EPT دانشگاه آزاد اسلامی
  • آزمون زبان دانشگاه تهران

برای مصاحبه دکتری چه بخوانیم ؟

مصاحبه آزمون دکتری سراسری یا دانشگاه آزاد اسلامی در واقع ارزیابی‌های مختلف داوطلبان را دربرمی‌گیرد. از این رو لازم است داوطلبان برای موفقیت در این بخش از آزمون، هم رزومه آموزشی-پژوهشی خود را تقویت کنند و هم برای جلسه مصاحبه­ حضوری که بخش مهمی از این مرحله است آماده شوند.

در قدم اول توجه کنید که لازم است برای شرکت در مصاحبه، یک رزومه مختصر از سوابق آموزشی و پژوهشی خود تهیه کنید و به همراه داشته باشید. برخی دانشگاه‌ها فرم خاصی برای این موضوع ارائه می‌کنند. اما اگر فرمی به شما ارائه نشد، حتی اگر در مدارک لازم برای مصاحبه قید نشده بود، یک رزومه آماده همراه خود داشته باشید. (نمونه فرم خام رزومه برای مصاحبه دکتری)

علاوه بر این همه مدارک آموزشی و پژوهشی خود را به صورت منظم در یک پوشه قرار دهید تا اگر در مصاحبه نیاز به ارائه شد، بتوانید به راحتی و بدون نگرانی مدرک مدنظر اساتید را ارائه دهید.

همچنین برای شرکت در مصاحبه لازم است نسبت به تهیه توصیه نامه از اساتید مقاطع گذشته اقدام کنید که معمولاً دو توصیه نامه که یک مورد از استاد راهنمای مقطع ارشد اخذ شده باشد کفایت می‌کند. (نمونه توصیه نامه مصاحبه دکتری)

یکی از مؤلفه‌های مورد توجه در مصاحبه دکتری، سنجش سطح زبان انگلیسی است. برای این بخش سعی کنید تا حد امکان با واژگان تخصصی رشته خود آشنایی داشته باشید. همچنین بتوانید دیالوگ‌های ساده‌ای نیز به زبان انگلیسی بگویید و خودتان را به زبان انگلیسی معرفی کنید (نمونه متن معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری)، چکیده پایان‌نامه ارشد و موضوع رساله دکتری را نیز به زبان انگلیسی بلد باشید.

موضوع دیگر این است که سعی کنید با علایق و زمینه کاری اساتید مصاحبه‌کننده آشنایی پیدا کنید تا بتوانید حیطه سؤالات تخصصی مطرح در مصاحبه را حدس بزنید و تا حد امکان در آن زمینه‌ها مطالعه کنید.

علاوه بر این، حتماً پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود و سایر کارها و مقالات تحقیقاتی خود را مرور کرده و بر آن‌ها تسلط لازم را داشته باشید.

همچنین معمولاً لازم است به طور کلی موضوعی برای پژوهش در مقطع دکتری مدنظر داشته باشید. سعی کنید در زمینه آن موضوع آخرین مقالات را مطالعه کنید و اطلاعات مناسبی داشته باشید.

مورد دیگر این است که سعی کنید در رشته تخصصی خود به‌روز باشید و آخرین مقالات و پژوهش‌های صورت‌گرفته در رشته خود به‌خصوص زمینه کاری و پژوهشی خود را مطالعه کنید.

توجه کنید که وقتی در مصاحبه ادعای پژوهش در یک زمینه را دارید، لازم است در آن حیطه مطالعه کافی داشته باشید و بتوانید به سوالات احتمالی اساتید مصاحبه‌کننده پاسخ دهید.

توجه کنید که در کنار کسب آمادگی علمی برای مصاحبه دکتری، کسب آمادگی عاطفی جهت حضور در مصاحبه و برخورد متناسب با شرایط نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است جهت شرکت در مصاحبه اعتمادبنفس داشته باشید.

سوالات رایج در مصاحبه دکتری

سوالات مختلفی ممکن است در مصاحبه دکتری از داوطلبان پرسیده شود و غالباً تفاوت زیادی بین سوالات مصاحبه دکتری سراسری و سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد نیست. به طور خلاصه می‌توان به این سوالات اشاره کرد:

1- سوالات زبان انگلیسی

– چکیده پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد

– شرح موضوع مدنظر برای رساله دکتری

– معرفی خود به زبان انگلیسی

– دیالوگ‌های ساده روزمره

– روخوانی و ترجمه متن تخصصی مقالات یا کتب مرتبط با رشته

– پرسش از واژگان تخصصی رشته به زبان انگلیسی

2- سوالات تخصصی

– سوال در خصوص مبانی نظری، روش تحقیق و نتیجه‌گیری پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد

– سوالات تخصصی مرتبط با رشته

– سوال درخصوص موضوعی که برای پژوهش در مقطع دکتری اعلام کرده‌اید.

– سوالاتی در خصوص روش تحقیق و آمار

– سوالات تخصصی درمورد دروسی که اعلام کرده‌اید مشغول به تدریس آن‌ها هستید.

– سوالات تخصصی درخصوص پژوهش‌ها و مقالاتی که پیش از این انجام داده‌اید.

3- سوالات عمومی 

در برخی مصاحبه‌ها دیده شده که اساتید سوالات عمومی مختلفی نیز می‌پرسند که پاسخ مشخصی ندارد و ممکن است برای هر فرد متفاوت و مختص به خودش باشد. به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- منبع درآمد و شغل

2- وضعیت تأهل و داشتن فرزند

3- محل و شرایط زندگی و اسکان در شهر دانشگاه

4- دلیل تعیین اولویت‌ها در انتخاب رشته (این سوال همواره چالش‌های مختلفی در پی داشته است و لازم است دلایل منطقی مناسبی برای آن از پیش آماده کنید.)

5- انگیزه از تحصیل در مقطع دکتری

6- سوالات غیرمعمول همانند آخرین کتابی که خوانده‌اید، ورزش کردن و …

7- سوالات مذهبی (به‌خصوص در دانشگاه‌های خاصی که ماهیت مذهبی دارند.)


 در صورتی که در مورد انتخاب رشته دکتری ۹۸ و راهنمای انتخاب رشته دکتری ۹۸ اطلاعات بیشتری نیاز دارید،
می توانید با مشاوران تحصیلی ما در دپارتمان مشاوره “مشاور گروپ” تماس بگیرید تا شما را در انتخاب رشته دکتری راهنمایی کرده و به شما کمک کنند انتخاب رشته درستی را انجام داده و در دانشگاه مد نظر خود قبول شوید.

9099071613

.در صورت اشغال بودن خطوط، چندین بار شماره گیری را تکرار کنید.
.با مجوز رسمی و دارای مشاوران با تجربه و متخصص.

9099071613 

  • انتخاب رشته دکتری سال ۹۸ از چه تاریخی شروع می شود؟
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته دکتری ۹۸، چه زمانی منتشر می شود؟
  • شهریه دانشگاه آزاد در دوره دکتری تقریبا چقدر است؟
  • آیا مدرک دانشگاه پیام نور برای دوره دکتری معتبر است؟
    آیا بعد از فارغ التحصیلی می توان وارد بازار کار شد؟
  • شهریه دانشگاه ها در نوبت شبانه چقدر است؟
  • در انتخاب رشته دکتری، چطور انتخاب کنم تا شانس قبولی بالاتری داشته باشم؟

برای آگاهی از:

ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت ۹۹_۹۸

ثبت نام آزمون دکتری ۹۸

پذیرش دکتری پژوهش محور

منابع آزمون دکتری

ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت ۹۸


با مرکز مشاور گروپ تماس بگیرید …




1/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 98 + دانلود رایگان نمونه سوالات مصاحبه دکتری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی