خسته شدم از درس خوندن

خسته شدم از درس خوندن

جهت مشاوره در زمینه خسته شدم از درس خوندن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

“خسته شدم از درس خوندن” ، این جمله ای است که این روزها شاید زیاد دور سرتان بچرخد. روزهای پایانی سال بیشتر… چند ماهی به کنکور سراسری 1402 مانده . شما تقریبا چند ماه است که در حال درس خواندن هستید. امتحانات میان ترم و ترم و نهایی هم جای خود. مدرسه، کلاس کنکور و تست، درس خواندن مفهومی و تستی، انبوه کتاب و جزوه و خلاصه و هایلایت کردن …

شاید همه اطرافتان درباره کنکور شما حرف می زنند و حتی فضای خانه هم کاملا کنکوری است. و شما دلتان لک زده برای روزهای بی دغدغه.

 حتما فکر می کنید اگر کنکورتان را بدهید، چقدر کتاب برای خواندن دارید و فیلم برای دیدن. یا آنکه شروع به آموختن یک ساز یا زبان جدید می کنید و یا به باشگاه می روید . بالاخره شما باید افزایش وزن ناشی از نشستن و درس خواندن و میل نمودن انواع خوراکی های مقوی را جبران کنید. چون نمی خواهید به عنوان یک فرد تپل وارد دانشگاه شوید. شاید هم وقت عمل بینی را برای بعد از تاریخ برگزاری کنکور  (زمان برگزاری آزمون سراسری نوبت اول 29  و 30 دی 1401 و یا زمان برگزاری آزمون سراسری نوبت دوم  14 و 15 تیر 1402) رزرو کرده اید تا با بینی جدیدتان به دانشگاه بروید. و باز هم ” خسته شدم از درس خواندن”

این جمله اصلا غیر عادی نیست. و شما اصلا یک کنکوری تنبل و درس نخوان نیستید. این خیلی طبیعی است که این حضور مدام در فضای درس و تست و کنکور گاه دلزده و خسته تان کند. به خصوص آن که در میان راه گاه نتایج دلسرد کننده هم گرفته باشید. ما در این مقاله دوستانه می خواهیم به شما بگوییم به چه دلیل و چگونه باید از این وضعیت رها شوید و دوباره با میل و اراده و شور بیشتری درس بخوانید.

بازی هایلایت کردن

روز های اول شروع درس خواندن را به یاد دارید؟ چقدر انگیزه داشتید. چقدر وقت می گذاشتید و چقدر امید وار بودید. ما می خواهیم بگوییم الان وقت برداشتن قدمی بسیار قوی تر از قدم اول شماست. همه در روز های اول خوب اند. اما موفق کسی است که در این روزها نفسی تازه کند و دوباره به راه بیفتد. این جا جایی از مسیر است که خیلی ها از نفس می افتند و می نشینند. و اگر همین جا شما یک نیرو محرکه جدید به حرکتان بدهید قطعا پیروز میدان خواهید بود. فراموش نکنید موفقیت آن جایی رخ می دهد که وقتی همه نشستند شما حرکت کنید.

  • استراحت و خوشگذرانی حق مسلم شماست

شاید به نظرتان عجیب بیاید. این چه جمله ایست آن هم در روزهای کنکوری؟ خوشگذرانی آن هم الان؟ بله.

ببنید، یک روزهایی وجود دارد که شما واقعا نمی توانید خوب درس بخوانید. خسته اید، از نتایجتان موقتا ناراضی و دلزده اید. اصلا دلتان می خواهد سری به خودتان بزنید و کمی شادی کنید. اما عذاب وجدان نمی گذارد و در نتیجه سر درس و کتابتان بر می گیردید. نه تنها درس نمی خوانید بلکه اعصابتان خرد می شود و شاید مفاهیمی که در شرایط دیگری به راحتی می فهمیدید به نظرتان سخت و گیج کننده می رسد. در این شرایط کسی در وجودتان جیییییغ  می کشد” خسته شدم از درس خوندن”

پیشنهاد من به شما این است. اگر در این شرایط بوسه ی گرمی بر جزوه و کتاب بزنید و به تماشای فیلم مورد علاقه تان بروید، قطعا قدم موثر تری برای موفقیت تحصیلیتان برداشته اید.  این طوری هم استراحتی به جسم و فکرتان داده اید و هم حالتان از درس خواندن بد نمی شود. فرقی نمی کند، به گردش رفتن، یک خواب بدون عذاب وجدان، بودن با خانواده ، دیدن فیلم یا مطالعه ی مورد علاقه و هرچه و هرچه که درسی نیست و شما دوستش دارید را انجام دهید. (البته لطفا منطقی ، درست و اخلاقی باشد. ممنونم)

شده برای یک روز کاملا درس را کنار بگذارید و حتی فراموش کنید که کنکور دارید. خواهید دید که فردا وقتی به سراغ درس می روید با چه انرژی و حس خوب و سطح گیرایی درس خواهید خواند. ذهن شما به آرامش ، شادی و استراحت نیاز دارد. این کار را حداقل ماهی یکی دوبار انجام دهید. نتیجه شگفت زده تان می کند.

خب هست روزهایی نمی توایند درس بخوانی چون انگیزتان را از دست داده اید. اصلا هیچ دیدی به آینده ندارید و فقط فکرتان قبولی در کنکور است. حتی احتمالا حس های بدی هم دارید. چون چند روزی را هم به بطالت گذرانده اید و در واقع نه درس خوانده اید و نه استراحت بدون عذاب وجدان و سازنده ای داشته اید. این ها نشانه تنبلی به دلیل خستگی و کاهش انگیزه است. پیشنهاد ما در این شرایط نوشتن و مرور هر روز چند بار اهرم رنج و لذت است. برای آموزش کامل استفاده از روش ساده  ی اهرم رنج و لذت در قبولی کنکور روی لینک این مقاله در زیر کلیک کنید.

اهرم رنج و لذت و معجزه آن در درس خواندن

خسته شدم از درس خوندن مشاورگروپ

پادکست خسته شدم از درس خوندن

  • خوب بخوابید

این که برای بیشتر درس خواند از خواب طبیعی و به اندازتان بزنید اصلا روش خوبی نیست. شما باید هر روز (البته هر شب) به میزان  7 – 8 ساعت بخوابید. اگر شبها کمتر از این می خوابید می توانید ظهر ها نیم الی 1 ساعت بخوابید واین میزان را تکمیل کنید تا مغزتان بهتر استراحت کند و کمتر خسته شوید. یکی از دلایل خستگی روحی و بی انگیزگی گاها خستگی های جسمی و به خودتان نرسیدن هاست.

  • موفقیت هایتان را هایلایت کنید

همانطور که گفتیم یکی از دلایل خستگی و کم انگیزه شدن ( و رسیدن به جمله خسته شدم از درس خوندن) گرفتن نتایج نا مطلوب در امتحانات و آزمون های آزمایشی است. یک روش ساده و تاثیر گذار برگرداندن کاغذ، در کمال ناباوری، بازی هایلایت کردن است.

بازی هایلایت کردن

بازی هایلایت کردن یعنی شما در پایان شب و ابتدای روز، تمام اتفاقات مثبت درسی روز گذشته تان را هرچننننننند کوچک به خاطر بیاورید. به خاطر آن خودتان را تشویق کنید و خدا را شکر نمایید. این اتفاق می تواند حل کردن یک سوال یا تست سخت باشد، تکمیل خلاصه های درسی یک درس مهمتان، اینکه دوستتان سوال درسی اش را از شما می پرسد و شما را موفق می داند، تعریف مثبت دبیر و استادتان و … باشد.

مثال بازی هایلایت کردن:

مثلا بگویید و یا بنویسید: ایول ، آفرین مریم، دیروز درصد تست زمان دارای حرکت شناسی رو عالی زدی . خدایاااااااااااااااااااااا شکرت.

و یا : آفرین مریم ترکوندی، دیدی دبیرمون چی گفت ؟ گفت مریم یکی از امیدای قبولیه.

و به همین منوال بازی هایلایت کردن را انجام دهید. اگر بتوانید روزانه حداقل 5 مورد برای شادی و شکر گزاری پیدا کنید عالیییست. نتیجه در چند روز بهت زده تان می کند.

ما در مشاور گروپ خوب می دانیم که شما در مسیر درس خواندنتان برای کنکور با روزها ، شرایط ومسائل گوناگونی ممکن است مواجه شوید. اگر مشکل، موضوع و یا دغدغه ای دارید که دلتان می خواهد برای آن یک مقاله مثل این مقاله وجود داشته باشد تا هم راهنماییتان کند و هم آرام و پر انگیزه شوید، راهش این است که یک کامنت بگذارید. فقط به ما بگویید که درباره چه چیزی مقاله و راهنما می خواهید. تا ما برای شما به صورت اختصاصی این مقاله را کار کنیم. حتی اگر بخواهید ذکر خواهیم کرد که این مقاله به پیشنهاد کدام دوستمان در سایت نوشته شده است.

همچنین می توانید سوالات و مسائلتان را با مشاوران خودتان در مشاورگروپ در میان بگذارید. چه زمانی؟ فرقی ندارد؟ هر روز حتی ایام تعطیل. از 8 صبح تا 12 شب ما در کنار شمایی و خوب می دانیم مسیر شما از کدام راه نزدیک تر است.

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

سوالات متداول

 

✔️وقتی از درس خوندن خسته میشیم چیکار کنیم؟

✔️مشاور گروپ در این مقاله خیلی دوستانه به شما می گوید به چه دلیل و چگونه باید از این وضعیت رها شوید و دوباره با میل و اراده و شور بیشتری درس بخوانید.

✔️پادکست خسته شدم از درس خوندن چه کمکی به من می کند؟

✔️ما در مشاور گروپ خوب می دانیم که شما در مسیر درس خواندنتان برای کنکور با روزها ، شرایط ومسائل گوناگونی ممکن است مواجه شوید. بنابراین اهرم رنج و لذت درس خواندن و بازی هایلایت کردن و دیگر نکات این پادکست را همیشه از ما به یادگار خواهید داشت.

4/5 - (25 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه خسته شدم از درس خوندن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. negar

    سلام خسته نباشید.من دانش اموز کلاس یازدهم هستم.تابستان دهم به یازدهم ۲ماهو درس خوندم و خیلی با انیگزه بودم .صب ها ساعت ۶بلند میشدم و ورزش و یک برنامه عالی دشاتم و بعضی روزاساعت مطالعاتم به ۸ساعت میرسید….اما یازدهم فقط زیست خوندم(زبست روهم الان دوفصله دیگ نخوندم)…..از درس فیزیک متنفرم و اصلا متوجه نمیشم و ساده ترین مسائل و بیش از حد برای خودم بزرگ میکنم…درریاضی بسیار بی دقتی دارم و با اینکه راه حل هارو یاددارم اما بی دقتی همیشه باعث کم شدن نمرم میشه …از وقتی قرنطینه شده اصلا میلی به درس خواندن ندارم قبلا خیلی با انگیزه بودم ….میدونم که داره دیر میشه الان فروردینه و من باید یواش یواش استارت بزنم برای کنکور اما هیچ انگیزه ای ندارم…..هربار کلی به خودم روحیه میدم که بخونم اما فرداش دوباره انگیزه از بین میره ….عذاب وجدان دارم فک میکنم از اول کلاسا ک شروع شده درست و جسابی لای هیچ کتابیو باز نکرده باشم….بیشتر از همه فک میکنم شاید درسای دیگرو بتونم برسونم اما مطمعنم تو کنکور فیزیکو خیلی بد میدم?خواهش میکنم کمکم کنید واقعا آیندم برام مهمه امادرگیرحس پوچی شدم???

    پاسخ
  2. زهرا

    سلام. من کلاس یازدهم هستم و انسانی میخوانم و در یکی از شهر های اصفهان زندگی میکنم. و هنوز شروع به خواندن برای کنکور نکرده ام میخواهم در تابستان دهم و یازدهم ام را بخوانم و تست بزنم. من وقتی کرونا نبود و به مدرسه میرفتم یعنی کلاس دهم درسم خوب بود و نمره های خوبی میگرفتم و راضی بودم اما در شرایط فعلی در کلاس های مجازی نمرات ام افت کرده چون در پرسش و امتحان مجازی کسی نمره ی بهتری میگیرد که بهتر بتواند تقلب کند.
    من در حال حاضر مقداری از اخرین درس های سال دهم را نخوانده ام به خاطر شرایط کرونا و کلاس یازدهم را هم کمی خوانده و کمی نخوانده ام ، چون در اوایل کلاس های مجازی واقعا وقت خواندن نداشتم و فقط میتوانستم درس ها را بنویسم حالا هم بیش تر اوقات همین طور است واقعا وقت خواندن نیست و من از لحاظ روحی خسته ام به خاطر کرونا به سفر و تفریح که همیشه بخشی از زندگی ام بوده است نرفته ام به همین خاطر باعث شده از درس دلزده شوم.
    ولی خب باز هم امید دارم به قبولی ولی این شرایط واقعا خسته کننده است و اذیت کننده.
    از شما میخواهم کمک ام کنید بگویید ایا با این شرایط میتوانم در کنکور قبول شوم یا نه ؟؟؟ میخواهم در یک دانشگاه دولتی قبول شوم با یک رشته ی معمولی مثلا جهانگردی یا مهمان داری یا هتل داری یا همچین چیزی. خیلی اطلاعات دقیقی از رشته ها ندارم

    پاسخ
  3. ayda

    سلام
    من دانش آموز کلاس دهم هستم
    پارسال برای ورودی مدارس خیلی مشتاق بودم اما با شرایطی که پیش اومد انگیزم برای درس خوندن کم شد اما خودمو نباختم و چند هفته قبل از آزمون ورودی نمونه شروع کردم به درس خوندن البته روزا همیشه حواسم پرت اطراف بود اما شب ها خیلی سریع مطالبو یاد میگرفتم و درس هایی که دوس داشتمو بیشتر خوندم و موفق هم شدم برای همین انگیزم برای سه سال آخر زیاد شد اوایل اما الان احساس میکنم دارم خودمو گول میزنم و درس نمیخونم و انگیزم به کل از بین رفته. احساس ضعف میکنم میخام دوباره رشد کنم و مثل قبلا که عالی بودم باشم حتی بهتر. هرچند الان خوبو عالیم اما میخام عالی تر از همیشه باشم و انقد که حواسم به اطرافم هست به درسم هم باشه لطفا کمکم کنید انگیزم برای موفقیت چند برابر شه

    پاسخ
  4. Faezeh

    سلام وقتتون بخیرمن یه جوارایی انگارتاالان درس نخوندم چون میخوام سفت وسخت درس بخونم ساعت خوابم روکردم ۶ساعت مجبورمم تاتوکنکورنتیجه بگیرم بعداینکه مجبورم حجمی هم روزانه درس بخونم بعصی وقتاچون نمیرسم کتاباموتاساعت دوازده شب بخونم بیدارمیمونم که بیشتربخونم چاییهم میخورم تاخوابم نبره ولی نمیدونم چی میشه چرادرس نمیخوم یاکم میخونم بااینکه تاساعتای ۱ ونیم دوشب عادی بیدارمیمونم ولی کم درس میخونم وبرنامه روزموکامل نمیخونم دیگه چیکارکنم

    پاسخ
  5. Fafa

    سلام وقتتون بخیرمن یه جواریی انگاری میخوام ازالان براکنکوربخونم سفت وسخت ساعت خوابمومجبورم کم بزارم(۶ساعت خواب)تابتونم توکنکورنتیجه بگیرم یه کاردیگه ام که میکنم اینه که روزانه بایدحجمی مطالعه کنم کتابامووقتی تعدادی ازتستهاویاتعدادصفحاتی که بایدبخونم نمیرسم شبابیدارمیمونم که درس بخونم هروقت خوابم میگیره چاییمیخورم تابیداربمونم امانمیدونم چرادیگه نمیتونم خوب درس بخونم من بایدبیداربمونموبرنامه روزموپیش ببرم ولی ازساعت ۱۲شب به بعدنمیدونم چرایه حال عجیبی برام پیش میادنمیتونم زیاددرس بخونم درحالی که عادی تاساعت۱ونیم اینایاحتی دوبیدارم صبح هم معمولاساعت۷ونیم بیدارمیشم

    پاسخ
  6. ملیکا

    سلام
    من کنکوری ۱۴۰۰ هستم
    و تا الان هیچچچچچچی نخوندم
    سال های قبل دانش آموز ممتازی بودم
    ولی چون از تابستون درس نخوندم و مرور نکردم تقریبا دروس پایه رو فراموش کردم
    و امسال بنا به شرایطی نتونستم درس بخونم که یکی از دلایلش تنبلی و ناامیدی بود
    و تازه متوجه شدم که چیکار کردم
    در واقع تازه سر عقل اومدم و موندم چیکار کنم !
    هیچ امیدی به جز قبولی کنکور ندارم تا از شرایط کنونی خلاص بشم
    ولی افکار منفی بهم فرصت تلاش کردن نمیدن
    کسی تو چهار ماه پزشکی رو رسونده؟
    من به جز پزشکی هیچ رشته ای رو دوست ندارم
    ممنون میشم ،من رو راهنمایی کنید

    پاسخ
  7. سپیده

    سلام وقت بخیر، من دوازدهمم وبرای کنکور۱۴۰۰شرکت کردم من تونستم دهمموجمع بندی کنم ولی بخاطرامتحانات دی ماه دیگ نشدکه ادامه بدم برای کنکوروالان که امتحانات تموم شدمیخوام برای کنکوربخونم ویازدهمم روشروع کنم ولی واقعانمیتونم وقتی میرم سمت کتاب شده به سقفم نگامیکنم تاحواسم پرت بشه ونخونم لطفایه راهکاری بهم بدیدخیلی هم استرس کنکوردارم ومدام خودموسرزنش میکنم که چرابرای کنکورنمیخونم وخیلی هم عذاب وجدان دارم

    پاسخ
  8. Parnian

    سلام خسته نباشید
    من پرنیان هستم امسال نهمی هستم و توی یه مدرسه نمونه دولتی تحصیل میکنم امسال با شرایط کرونا که پیش اومده درس خوندنم خیلی افت پیدا کرده و اصلا از خودم راضی نیستم مثلا من پارسال همه نمرات کامل بود با علاقه درس میخوندم و خیلی موفق بودم ولی امسال نمی تونم و اصلا انگیزه ندارم و قصد هم دارم برای دهم یه مدرسه نمونه دولتی برم ،خودم یکی از دلایل موفق نبودم تو ی امتحانات رو این میدونم (من همیشه توی امتحان حضوری هر چقدر هم سخت بود می گفتم که من خوندم و میتونم و الان همه عین هم هستیم و همه بد میدیم و این خیلی توی نمره دهی بهمون تاثیر داره ولی الان همش این فکر و دارم بقیه خیلی بهتره من میتونن بدن به این دلیل که کتاب هست ، پدر مادر ها هستن، سایت ها و…. )
    و اینم ذکر کنم که من یه گروه دوستانه ۷ نفره دارم (با حساب خودم)که ما توی امتحانات با هم دیگه امتحانات رو میدیم خودم اوایل یعنی از پارسال که هشتم بودم باهاشون نمی دادم و لی وقتی نمرات خیلی پایین میشد گفتم با اونا بدم چون هر چقدر هم برای دبیر توضیح بدی توانایی درک این موضوع رو نداره ،اما امسال که خودم دادم و نمراتم بد شد دوباره گفتم من باید با اینا بدم (توی بعضی از امتحانات نمرات خوبی نمی گیریم با اینکه سه چهار نفرمان هم خوب هستیم هم واقعا میخونیم
    (ولی توی این گروه که هستیم من (با احتساب افتی که داشتم)و سه نفر دیگه از دوستام قوی هستیم و واقعا هم میخونیم)و واقعا من انگیزه ام رو از دست دادم و دوست دارم هرکاری بجز درس خوندن انجام بدم البته اینم اضافه کنم که بخاطر شرایط کرونا روحیه خسته ای دارم
    اگه میشه لطفا کمکم کنید

    پاسخ
  9. محمد

    واقعا ممنون مقاله عالیییی بود

    پاسخ
  10. آرین

    سلام من دانش آموز دهم رشته ریاضی فیزیک هستم پارسال خیلی با علاقه و زوق درس هایم رو می‌خوندم و همه نمره هام ۲۰ بود ولی الان دیگه به درس خواندن اهمیت نمی‌دم و دیگه علاقه و انگیزه برای درس خواندن ندارم وقت هایی که می‌خوام درس هم بخوانم تمرکز ندارم و درس ها برام سخت شده و پدر و مادرم هم از من ناامید شدن
    لطفاً من را راهنمایی کنید
    با تشکر

    پاسخ
  11. حدیث

    من فقط الن میخوام بدونم که چیکار کنم که بتونم پیوسته درس بخونم و خسته نشم مثلا ببینید بعد از تر آزمون قلمچی تا وسطای هفته دوم خوب میخونما ولی به دوشنبه که میرسه جا میزنم باید حتما نصف روز استراحت کنم

    پاسخ
  12. حدیث

    سلام من کلاس یازدهم هستم تا قبل از کرونا یعنی وقتی پایه دهم بودم خیلی با انگیزه میخوندم ؛البته الان هم همون انگیزه و هدف رو دارم ولی از وقتی کرونا اومده چون که در بازه های طولانی از خونه بیرون نمی رم یا شاید میشه کفت دو هفته ای یک بار آسمون و نور خورشید رو میبینم ؛حدودا هفته ای یک بار به شدت کلافه میشم و از لحاظ روحی و جسمی احساس خستگی میکنم شاید بشه گفت هفته ای یک نصفه روز این اتفاق برام میفته .حالا من واقعا نمیدونم چیکار کنم از یک طرف انگیزم زیاده و از یک طرف هم حالم از اتاق مطالعم به هم میخوره آخه ببینید از صب ساعت هفت تا ۲بعد از ظهر باید پشت میز بشینی سر کلاس مدرسه و بعدش هم از اون ور تا ساعت یک شب تو این اتاقه هستی شما باشین افسرده نمیشین

    پاسخ
  13. :(

    سلام
    من واقعا خیلی سر در گمم و گیج روزها مثل برق باد می گذرن و من به خودم هی می گم یعنی امیدی هست از الان شروع کنم؟
    خوب مسلما خیلیا می گن اره خوب خیلیا ت سه ماه هم گل کاشتن!
    ولی من ، خوب نمی دونم چطوری بگم من از خرداد به فکر درس خوندن بودم ولی یه هفته جدی می خوندم ولی ول می‌کردم تا خود الان که ماه آبانه یعنی پنج ماه من سرگردونم واسه خودم و بی هدفم ،
    البته ها بی هدف، بی هدف هم نیستم خیلی دوست دارم دانشگاه مشهد بیارم ولی وقتی خودمو می بینم نا امید می شم .
    اینقدر این اعداد ارقام تست زدنا ساعتایی که دوستام می خونن برام غیر قابل هضمه
    هی با خودم می گم چطوری ۱۴ساعت درس می خونه ؟!!
    می دونم هم نباید خودمو با دیگران مقایسه کنم درسته یه جنبش اینه که آدم بهش بر می خوره می گه ای بابا بگه مخ اون با مخ من فرق داره؟
    و خوب بگم دیگه از این مرحله گذشتم دیگه از این حس رقابتا ندارم .
    و خوب یکم شرایط هم افتضاحه شایدم من زیاد بزرگش می کنم ولی هر چی فک می کنم چرا سالی که من کنکور دارم یه ویروس مزخرف بیاد گند بزنه به همه چی ؟
    من واقعا از نوبت دوم سال یازدهم می خواستم بخونم ولی یهو کرونا اومد منم خیلی بی انگیزه شدم کلا خودمو باختم
    و خوب اگه یه حساب کنیم از اسفند این ویروسه اومدش ولی درستم یادم نیست
    ولی خوب بخوابم حساب کنیم می شه ۸ماهه من دارم سعی می کنم بخونم
    خوب خلیاتون می گید خوب می خواستی می‌خوندی ولی نخواستی
    هر کسی دیگه ای بود ت این وقت خوب سر عقل می یومد درس می‌خوند!
    واقعا هم قبول دارم هی خودمو گول می زنم امم گول که نه فکرا منفی خیلی زیاد میاد ت سرم خیلییی
    بازم میدونم باید به خودم انرژی مثبت بدم فکرا خوب خوب کنم
    ولی مسئله اینه که من فقط می دونم
    و این عمق فاجعس

    وقتی به اون انبوه کتاب مدرسم نگاه می کنم
    با خودم می گم بیا تو نه سال دهم خوندی نه سال یازدهم سال دوازدهم هم شروع شده ت نمی‌دونی از کجا شروع کنی؟!

    نمی‌دونم اصلا کسی مثل من هست ؟

    من از اون دست آدما بودم تا مدرسه ای نبود خوب درسم نمی‌خوندم یه جورایی شده بودم آدمی که واسه نمره می خونه
    اینم یه فاجعه دیگه
    و فک کن وقتی کلاسا مجازی شد من دیگه اون آدم نشدم آخه اونایی که بهشون نمی خورد نمره بیارن نمره آوردن خیلی راحت کشک
    خیلیم خوشحال اخ‌جون چقدر راحت داریم دیپلم بگیریم
    هوم!مسخرس نه
    خیلیا منتظرن نوبت کنکور من شه که ببین من چه گلی به سرشون می زنم
    آخه می‌دونید از همون اول من همیشه نفر سوم بودم نمی‌گم بده نفر سوم بودن
    نه یه جورایی بازم جزع نفرات اول بودن خوبه
    ولی وقتی همینو ببری ت یه مجموعه بزرگ تر می بینی دقیقا هیچ جایی نداری
    داشتن که می تونی ولی باید تلاش کنی سخت بخونی و من ، نوچ هی با خیال بافی خودمو سرگرم می کنم
    بازم میدونم باید دست از خیال بافی بردارم برگردم ت زندگی واقعی
    و اگه می خوام یه رتبه خوب بیارم و مشهد قبول شم خوب باید درس بخونم باید تلاش کنم باید اراده ام محکم باشه
    من فقط نیاز به شروع دارم ولی یه شروع که زود تموم نشه زود خسته نشم وایسم محکم

    خودمم حتی نمی دونم چی می خوام بپرسم!
    عجیبه نه!

    ولی خوب نمی‌دونم یه حس یه روحیه یه حرف تازه که وادارم کنه وایسم درس بخونم
    و بهم بگه خوب درسته تو هر سه سال نخوندی ولی هنوزم می تونی شروع کنی دیر نیست !

    یکی‌کمکم کنه:(

    پاسخ
  14. zahra

    سلام ، من امسال کنکور دارم ولی کلاسای آنلاین خیلی وقتمو میگیرن ، بدتر از همه اینکه همش وسوسه میشم برم پای گوشیم ، اصلا نمیتونم از خودم دورش کنم ، دائم میرم آخرین آنلاین دوستامو چک میکنم و الکی تو اینترنت میچرخم و همین خیلی وقتم رو تلف میکنه ، تا الان خوب درس خوندم ولی خسته شدم از درس خوندن و تفریح نکردن با دوستام ، میخوام وابستگیمو نسبت به گوشی و دوستام از بین ببرم تا بتونم دوباره خوب درس بخونم و به هدفم برسم ، میشه کمکم کنید?

    پاسخ
    1. خانم دوگوهرانی

      سلام دوست عزیز. بله خب این مشکلیه که با وجود وابسته شدن کلاس ها به گوشی و اینترنت ممکنه برای خیلیا پیش بیاد. انگار مغز بازیگوش یه دلیل یا توجیه منطقی برای سرک کشیدن توی گوشی پیدا می کنه. اما خب. فرق تویی که موفق میشی با کسی که موفق نمیشه اینه که بتونی از پس ذهن سرکشت بربیای و برنامه تو پیش ببری. یه کار رو حتما انجام بده. زمانی که کلاست تموم میشه گوشیت از خودت دور کن. یا اصلا بده به کسی مثل مادر و پدر و خواهر و برادرت. حواست باشه هرکار مهمی داری انجام بدی تا بین درس خوندن نیاز نباشه بری سراغش. 3 ساعت به 3 ساعت می تونی چکش کنی. مطمئن باش توی این فاصله سه ساعته هیچ اتفاقی تو اینترنت و کلاسا و گروها نمی افته. بعد از دو الی سه ساعت برای چند دقیقه گوشیتو بگیر و چک کن و هرچی هر اطلاعاتی که لازم داری رو بردار.
      ببین ممکنه ذهنت موقع شروع درس خوندن وقتی گوشیت پیشت نیست بخواد گولت بزنه که مثلا فلان سوال تو گوشیته. یا بذار تاریخ فلان امتخانو بپرسم یا هر چی که بخاطرش بری سراغ گوشی و خودت می دونی بعدش چی میشه. تو این مواقع یه کاغذ بذار کنارت و هر نکته ای که به ذهنت می رسه بنویس که وقتی رفتی سراغ گوشی انجامش بدی. مثلا سوال از دوستم برای تاریخ امتحان فیزیک. یا دوباره دیدن توضیح فلان سوالی که معلم توی کلاس حل کرد. فکر کن گوشی همون مدرسه ته. تو توی خونه هر لحظه می تونی بری مدرسه و هرسوالی به ذهنت برسه همون موقع بپرسی و بیای؟
      درباره خسته شدن از درس خوندن هم باید بگم بخاطر همین نامرتب شدن ذهنته. چون خوب نمیشینی پای درس، خوب هم وقت نمیکنی استراحت کنی و همش بار روانیش روی ذهنته. برای همین گردش و استراحتم بهت نمیچسبه. وقتی خوب درس بخونی زمان برای تفریح و استراحت و شادی هم پیدا میکنی. توی همین سال کنکور. باور کن. موفق باشی.

      پاسخ
  15. فاطمه

    سلام من امسال میرم کلاس نهم وباید تو ی ازمون تیزهوشان قبول بشم اصلا کلاس هشتم رو اصلا بلد نیستم وحالام نهم اضافه شده چیکارکنم دارم میمیرم از استرس?

    پاسخ
  16. فاطمه

    سلام من امسال میرم کلاس نهم وباید تو ی ازمون تیزهوشان قبول بشم (بایدددددد) کتاب تست واین داستانارم زیاد گرفتم ولی کلاس هشتم رو اصلا بلد نیستم وحالام نهم اضافه شده چیکارکنم؟ اصلا انگیزه ندارم. دارم کم میارم. گاهی وقتا میگم بزار قید همه چی رو بزنم لطفاً کمکم کنید

    پاسخ
  17. Ayda

    سلام خسته نباشید . من امسال نهم هستم .و چند روز دیگ ازمون ورودی دارم . در مدرسه نمونه تحصیل میکنم .تا قبل از اینکه این شرایط پیش بیاد درسم خوب بود و جزو برترا بودم . همه معلما تعریفمو میدادن و بیشتر تشویقم میکردن .توی رقابت غرق بودیم و روزی ۶ ساعت درس میخوندم و تست هم میزدم کنارش . اسفند ک این وضع پیش اومد درس خوندنم یکم‌ افت کردن و کاملا ب بطالت میگذروندم. ولی اواخر اردیبهشت دوباره شروع کردم ب خوندن و طبق برنامه ریزی ک داشتم پیش میرفتم و ساعت ۸ ۹ صبح شروع میکردم ب درس خوندن . اینم بگم ک شدیدا خسته میشدم و حتی گریمم میگرفت ک دیگه مث قبل نبودم . خیلی خسته شدم . افتادم . ولی آخرش خودمو جمع و جور میکردم . ولی الان واقعا خستم . واقعااا . پدرم جزو کادر درمانی هستن و تو این بین استرس اونو هم داشتم . الان مشکوکه ب کرونا و واقعا افسردگی گرفتم . از یه طرفم نمیخوام پس فردا شرمنده خودم بشم ک چرا شل گرفتم درس خوندنو و اونی ک میخواستمو ب دست نیوردم .

    پاسخ
    1. محمد

      سلام خسته نباشید من محمد هستم کلاس دوازدهم من از سال یازدهم شروع ب خوندن کردم و انقدر انگیزم زیاد بود که اصلا هیچ چیز حتی شلوغی خونه تمرکوزمو از دست نمیداد الان کنکور 99 هست و یک ماه نیم فرصت دارم ولی بعد از سال یازدهم کم کم درس خوندنم ضعیف شد هدفم کم رنگ شد ساهت مطالعم بالا پاین داشت یه هفته میخوندم یه هفته نه و توی ازمون هایی ازمایشی از بقیه ی دوستام عقب افتادم بعد از این برای اینکه وقت بگزره و از درسام فرار کنم به هر کاری روی اوردم حالا من یه سال خوب خوندم و دهم و یازدهمم و دوازدهممو جمع کردم و به مرور نیاز دارم ولی کم کم تایم مطالعهم به یه ساعت و اصلا صفر سیده دیگه عذاب وجدان ندارم مثلا قبلا و اصلا درس نخوندن برام عادی شده تو این شرایط خواهشا اگه میتونید کمکم کنید بخدا من خیلی زحمت کشیدم واقعا اگه این یه ماه مرور نکنم وضعیف بخونم باید سال بعد بشینم که با تو جه به حرف هایی و طعنه ها مردم اونم امکان پذیر نیست من هجده ساله و بعد از تابستون سال یازدهم اراده میکنم کلا یه هفته یا چن روز خوب میخونم تو رو خدا اگه یه راه هست کمکم کنیدد ممنونم بی نهایت

      پاسخ
      1. خانم دوگوهرانی

        سلام. نگران نباش محمد عزیز.
        این کاری که میگم رو حتما انجام بده
        اول اینکه صبح بیدار که شدی(که سعی کن زود تر پاشی که با تلف کردن وقتتم باز وقت داشته باشی ) خودت رو اول بازرو هم که شده ببر توی شرایط درس خوندن. یعنی فیزیکی بشین پای درس و کتاب. درس ها و کتاب هایی که باید بخونی روز بذار دورت. و سعی کن خودتو توی این محیط یه مدت بازورم که شدی نگه داری. گوشی هم دور باشه ازت حتما.
        بعدش یه کاغذ بردار، با خط کش وسطش یه خط بکش و دو قستش کن. یک طرف اون بالا بنویس : اگر این ماه آخر دووم بیارم و خوب درس بخونم- اون یکی طرف بنویس اگر این مدت درس نخونم و وقتم تلف شه
        حالا زیر هر کدوم از این تیتر ها با شماره بنویس نتایج رو. زیر بخشی که نوشتی اگه درس خوب بخونم بنویس:
        1- نتیجه زحماتم رو می گیرم
        2- به خودم افتخار می کنم
        3- خانوادم بهم افتخار می کنن
        4- یه دانشگاه خوب قبول میشم
        5-وقتی کنکور دادم کلی خوش می گذرونم با خیال راحت
        و … هرچی که حالتو خوب می کنه
        حالا طرف مقابل که نوشتی اگر درس نخونم بنویس:
        1- اگه درس نخونم این همه زحمتم هدر میره
        2- اول از همه پیش خودم ضایع میشم
        3- میتونستم موفق شم مامان بابامم خوشحال کنم ولی نکردم و تنبلی کردم
        4-دانشگاه خوبی که میتونستم برم رو از دت می دم و …(هر نکته منفی که با درس نخوندن دچارش میشی)
        حالاااا: این کاغذ رو شب درست قبل از خوابیدن، صبح بعد از بیدار شدن، و شروع درس خوندنت مرور کن. حتما مرور کنا. بعد از چند روز نا خودآگاه با انگیزه براحتی میشینی پای درس.
        تو مقاله ی اهرم رنج و لذت در درس خواندن هم یه مدل دیگه از این تمرین رو یاد دادم. خواستی اینم بخون به دردت می خوره. اصلا نگران نباش. موفق میشی.
        مقاله یک روش ساده برای خوب درس خواندن

        پاسخ
    2. خانم دوگوهرانی

      آیدای عزیز سلام. پاسخی که به محمد دادم به تو هم می تونه کمک کنه. و اینکه درباره تو، باید بگم، بهتره یکی دور روز بسته به زمانی که تا آزمون داری به خودتزمان ریلکسیشن بده. یعنی بدون عذاب وجدان کتاب ها رو ببند. یکم به وضع روحی و جسمیت برس. اتاقت رو مرتب کن. برای سلامتی بابا حسابی دعا کن و بسپارش به دست قدرتمند خدای مهربون که بهترین محافظه. حتی شده اولش ادای شاد بودن و سرحال بودن رو دربیار. روحت یکم تغذیه میشه. بعد اون ورقه کاغذی که به محمد گفت بنویسه، شبیه اونو برای خودت بنویس. توام مقاله ی اهرم رنج و لذت رو هم بخونی خوبه. موفق باشی عزیزم. واینکه یه چیز رو بدون، موفقیت و شادی و سربلندی آینده ی تو خیلی مسیرهای مختلفی میتونه داشته باشه. میتونه قبولی تو آزمون ورودی باشه میتونه هم نباشه ولی تو خیلییی هم بعدش موفق بشی. کلا توکلت به خدا باشه. تلاش کن. خودش نتیجه تلاشت رو میده به بهترین شکل ممکن

      پاسخ
  18. علیرضا

    سلام
    من دانش آموز پایه نهمی هستم
    تقریبا و هفته تا آزمون نمونه مونده ولی نمی‌دونم چرا نمیتونم انگیزه درس خوندن رو تو خودم ایجاد کنم توی مدرسه درسام رو همیشه خوب میخوانم و معدلم بیست هست اما موقع خواندن آزمون نمونه دلم میخواد برم بازی. شادی و……

    لطفاً کمکم کنید.

    پاسخ
    1. خانم دوگوهرانی

      سلام به دوست خوبم. این دقیقا حالتیه که من خودم هم موقع درس خوندن و امتحانات و کنکور داشتم. و فکر می کنم کسی نیست که دلش شادی و بازی نخواد و بخواد که توی یه تایمی مجبور باشه زیاد درس بخونه. حالتت خیلی طبیعیه و اللللبته خیلی قابل کنترل.
      اول اینکه باید ببینی کلا احساست نسبت به درس خوندن در مدرسه نمونه دولتی چیه؟ به خاطر چی داری برای آزمونش تلاش می کنی؟ خودت علاقه داری تو یه مدرسه ی خاص درس بخونی یا نه مثلا فقط بخاطر توصیه خانواده و معلمانت هست که چون معدلت 20 هست باید بری مدرسه خاص. اگه خودت علاقه مند باشی کارت خیلی راحته و تلاشت حتی اگر همراه بازی و شادیت باشه نتیجه بهتری داره. تا اینکه به خاطر ترس، قضاوت دیگران یا این چیزا بخوای آزمون قبول شی. پس چی شد؟ اول باااید به احساس خوبی در باره ی هدفت برسی.
      چجوری؟ روی کاغذ بنویس که چرا می خوای بری مدرسه نمونه؟اگه قبول شی چه احساسی داری؟ احساس خوشحالی و شادی و غرور خوب و اعتماد به نفس و خیال راحت از اینکه تو یه مدرسه ی خوبی و … وقتی که انگیزت کم میشه این کاغذ رو بخون و جملاتش رو احساس کن. اونوقت می فهمی برای چی باید درس بخونی. و اینکه حتما به خودت جایزه بده. مثلا بعد از خوندن یه بخش مهمی از درسات به خودت یه زمانی برای خوش گذرونی بده تا روحت استراحت کنه و با شادی بری سراغ درس.
      یه چیز دیگه. مقاله ی “اهرم رنج و لذت” رو برات می ذارم بخون. روی لینک زیر کلیک کن. اونم تقریبا همینه . بهت می گه چجوری باید برای کارای مهم انگیزه بگیری.
      مقاله “اهرم رنج و لذت در درس خواندن” یا “1 روش ساده برای خوب درس خواندن”

      پاسخ
  19. زهرا

    سلام خوبین؟من تا یکی دو هفته گذشته خوب خونده بودم ولی از وقتی کتابخونه تعطیل شد بخاطر کرونا و موندم خونه دیگه کم کم انگیزمو از دست دادم درسای شیمی ریاضیم اصلا خوب نیست و اذیتم میکنه نمیتونم جبران کنم ولی بقیه درسام خوبن از جمله فیزیک ولی حدود ۳ هفته ای میشه ک درست حسابی درس نخوندم از عذاب وجدان دارم میترکم همش فکر پشت کنکور موندم میدونین سال اول پشت کنکوریم و همش ب این فکر میکنم ک اگ ی سال دیگه پشت بمونم همه چی حل میشه قبلا اصلا اینجوری نبودم هر افکار منفی ک میومد تو ذهنم پس میزدم ولی الان چی؟انگار ی ادم دیگه شدم الان ساعت ی ربع ب ۷ هستش و من ۱ ساعت درس خوندم نمیدونم چیکار کنم تورو خدا کمکم کنین ??

    پاسخ
    1. امیر حسین

      سلام من امیر حسین هستم کلاس ششم. قبل از کرونا من درسام خوب بودن مثلا ریاضی رو توی کلاس بهتر یاد میگیرم ولی با اینکه کرونا اومده من توی فضای مجازی خیلی کم میتونم یاد بگیرم و خانم ما هم فقط آزمون میگیره بعدشم ازش میخوام که یه مسله رو توضیح بده میگه چشم ولی انجام نمیده بعد آزمون میگیره بعضی از سوال هاشو نمیتونم جواب بدم و اون موقع از درس خوندن خسته میشم ولی اگه همه ی این سوال هارو جواب بدم حس خوبی بهم میده نمیدونم باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنین

      پاسخ
      1. خانم دوگوهرانی

        سلام امیرحسین عزیز
        کاملا شرایطتت طبیعیه. این به معنی ناتوانی تو دردرس خوندن نیست. یه چیزی رو اول باید بهت بگم و اون اینه که خیالت راحت باشه، همه شرایطشون تو وضعیت کرونا شبیه به همه. همه تا حدود زیادی دچار افت تحصیلی میشن و این خیلی طبیعیه. قطعا وقتی در مدرسه حاضر بشید و دوباره برید سرکلاس می تونید این عقب افتادن رو جبران کنید و دبیرها هم باهاتون همراهی می کنن.
        اما برای اینکه درس ها رو بهتر بفهمی و امتحاناتت رو بهتر بدی چند تا راه هست. یکی اینکه از خانوادت بخوای تا با دبیر محترمت به صورت واضح و دوستانه صحبت کنن و مشکلت رو مطرح کنن. حتما دبیرت در این شرایط بیشتر تلاش می کنه تا شما بهتر درس ها رو متوجه بشید.
        دوم اینکه می تونی فیلم های آموزشی هر درس ریاضی رو سرچ کنی و برنامه های مدرسه تلوزیونی ایران و یا جاهای دیگه رو درباره اون درس ریاضی ببینی. خیلی میتونه کمکت کنه. یعنی دنبال معلمی باشی که درس رو بهتر ازش یاد بگیری. مثلا “تناسب و درصد” رو خوب نفهمیدی. سرچ کن فیلم آموزشی تناسب و درصد سال ششم. فیلم آموزشی که میبینی حس بهتری بهش داری و بهتر کلام معلمش رو می فهمی رو بشین ببین با دقت. بارها و بارها. بعد براش تمرین حل کن.
        سوم اگر پدر و مادر ، خواهر و برادر یا کسی اطرافت هست که می تونه کمکت کنه ازش کمک بخواه. سوال بپرس تا برات قضیه رو باز کنه. امسال ایرادی نداره که خانواده ها در کنار تدریس معلمها درس بدن و کمک کنن. مهم اینه که کلیت درس رو بفهمی.

        پاسخ
  20. نمیدونم

    با سلام
    من درس های هر روز (منظور از هر روز یعنی درس فردای مدرسه) را میخوانم و مامان و بابام هم پشت سر هم بهم میگن درس بخوان و میگن با این خواندن به جایی نمیرسی و میگن زیاد میخوابی و میگن اگر اینجوری ادامه بدی ، پروندتو از مدرسه میگیرم
    آخه یک نفر نیست که بگه خواهشا شما کمک درسی و یا تست بگیر تا من هم بخوانم و هم تست حل کنم
    و واقعا از درس خواندن هم خسته شدم و وقتی میام درس بخوانم افکار منفی مدام تو سرمه و یا خوابم میبره لطفا راهنمایی بکنید

    پاسخ
    1. خانم دوگوهرانی

      سلام دوست عزیز. چند تا مورد رو گفتید که من هم برای هر کدومشون جوابی می دم خدمتتون. قبلش باید بگم که اگر تو بدونی و بخوای که موفق بشی اگه از رسانه ملی هم بهت بگن تو نمی تونی، نباید باورت بشه. تو اگه جوری درس بخونی که خودت باورت بشه عالیه و کامل، خواهی دید که اطرافیان هم همینو باور میکنن. تو خودت باورت اینه که داری کم کاری می کنی و درس خوب نمیخونی که دیگرانم همینو بهت می گن.تو مهمی و ذهن خودت. همین. خب
      1- باید بگم که اگر کنکوری هستید صرفا خوندن درس های مدرسه یعنی همون درسای امروز و فردا کافی نیست. شما با چند تا تکنیک ساده می تونید یه برنامه ریزی کنید که هم به درس خوندن روزانه برسید و هم تست زنی و خلاصه برداری. و هم خوب استراحت کنید .
      2- اینکه خوابتون می گیره یا افکار منفی دارید واکنش طبیعیه مغزه در برابر شروع درس خوندن. مغز شما می خواد با یه دلیلی هرچند خستگی و خواب باشه شما درس نخونید. چرا؟ چون شما مغزتون رو آماده درس خوندن نکردید. و اهداف دقیقا براش مشخص نیست و دلیل براش روشن و لذت بخش نیست. مغز کارکرد جالبی داره. اگر با تکنیکایی که می گم تمرینش بدید برعکس این چیزی که می گید عمل می کنه. یعنی کمکتون می کنه تا بهتر و بیشتر درس بخونید. یکیش همون اهرم رنج و لذته که لینکش رو هم اینجا می ذارم هم داخل همین مقالست. حتما حتما بخونش. اگر سوالی دربارش داشتی بازهم بپرسی جوابش رو خیلی زود می گیری.
      3- برای اینکه یه تکنیک برنامه ریزی خوب هم یاد بگیری دوتا آموزش خوب داریم که باز هم لینکش رو برات قرار میدم تو همین کامنت. بخون و بازم هر سوالی بود در خدمتم.

      مقاله اهرم رنج و لذت
      آموزش برنامه ریزی 1
      آموزش برنامه ریزی 2

      پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی