چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم

چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم

جهت مشاوره در زمینه چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

برای اطلاع از نحوه مطالعه هر آزمون، دانستن چند فاکتور ضرورت دارد:

  • مراحل آزمون
  • منابع آزمون
  • نمونه سوالات آزمون
  • نحوه داوری و امتیازدهی آزمون
  • نحوه برگزاری المپیاد تفکر و کارآفرینی

در این مقاله از مشاورگروپ تحت عنوان “چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم” سعی کرده‌ایم موارد بالا را تشریح کنیم تا داوطلبان بتوانند با حداکثر آمادگی، در آزمون المپیاد تفکر و کارآفرینی شرکت کنند.

برای دانستن جزئیاتی چون ثبت نام المپیاد تفکر و کارآفرینی، سامانه المپیاد تفکر و کارآفرینی، جوایز المپیاد کتفکر و کارآفرینی، اعلام نتایج المپیاد تفکر و کارافرینی و …، بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

ثبت نام المپیاد تفکر و کارآفرینی

سامانه المپیاد تفکر و کارآفرینی

iteo.ir

المپیاد تفکر و کارافرینی

المپیاد تفکر و کارافرینی که سومین دوره آن در حال برگزاری بوده و از سال 98 به لیست رشته‌های المپیاد دانش‌آموزی اضافه شده است، از سه مرحله تشکیل شده است که رسیدن از اولین مرحله آن تا مرحله نهایی، حدود 9 ماه طول می‌کشد.

این بخش که دومین بخش میان‌رشته‌ای المپیاد دانش آموزی بعد از المپیاد ملی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است، همچون آزمون تیزهوشان ششم _که بر مبنای سنجش “هوش”، “استعداد” و “خلاقیت” است- نیاز به مطالعه منبع خاصی نداشته و فقط تعدادی از دروس مربوط به آن در دوره دوم دبیرستان به عنوان منابع معرفی می‌شود تا دانش‌آموزان با اصول کلی و الفبای کارآفرینی آشنا شوند.

نحوه مطالعه المپیاد تفکر و کارآفرینی

اولین پاسخی که به سوال “چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم” می‌توان داد، این است که بیش از اینکه بخواهید دنبال راه‌هایی برای افزایش دانش خود باشید، باید به توسعه مهارت‌های فردی خود باشید. مهارت‌هایی از قبیل تفکر واگرا و خلاق، تفکر انتقادی، توانایی حل مساله، توانایی مذاکره، توانایی انعطاف‌پذیری شناختی، هوش هیجانی و سایر مهارت‌های مهم ارتباطی.

البته با توجه به اینکه سوالات دوره اول مرحله سوم این آزمون، علاوه بر ارزیابی مهارت‌های فوق، به ارزیابی دانش داوطلبان در دانش کارآفرینی، دانش ریاضی و دانش ادبی نیز پرداخت، برای دوره چهارم المپیاد تفکر و کارآفرینی مطالعه دقیق منابع معرفی‌شده، باعث افزایش شانس شما در کسب امتیازهای لازم برای گرفتن مدال خواهد شد.

مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی

برای این که بدانیم باید چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم، اولین قدم آشنایی با مراحل آن است، چون نحوه مطالعه برای آزمون‌های تستی متفاوت از نحوه مطالعه برای آزمون‌های تشریحی و عملی است، دانستن این که سوالات هر مرحله از چه نوعی هستند، به ما کمک می‌کند تا بدانیم چه نوع مطالعه‌ای برای المپیاد کارآفرینی موثرتر است.

به صورت کلی المپیاد تفکر، سه مرحله داشته و از ثبت نام اولیه تا برگزاری مرحله نهایی آن 9 ماه طول می‌کشد، آزمون مرحله اول آن تستی، آزمون مرحله دوم تستی-تشریحی، و آزمون مرحله سوم، تستی-تشریحی-عملی بوده و در آن تست‌های مختلفی گرفته خواهد شد که در قسمت‌های بعدی این مقاله به صورت مفصل، آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی

ردیف

مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی

ثبت نام المپیاد تفکر و کارآفرینی

شرکت‌کنندگان

نوع سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی

آزمون المپیاد تفکر و کارآفرینی

اعلام نتایج المپیاد تفکر و کارآفرینی

اعلام نتایج درخواست رسیدگی مجدد

1

مرحله اول

دی ماه 1400

دانش‌آموزان

واجد شرایط

چندگزینه‌ای- کوتاه پاسخ

بهمن 1400

اسفند 1400

اسفند 1400

2

مرحله دوم

پذیرفته‌شدگان نهایی

مرحله اول

چندگزینه‌ای، عملی، تشریحی، کوتاه پاسخ

اردیبهشت‌ 1401

تیر ماه 1401

تیر ماه 1401

3

دوره آموزشی تابستان

تیر ماه 1401

پذیرفته‌شدگان نهایی

مرحله دوم***

چندگزینه‌ای، عملی، تشریحی، کوتاه پاسخ

شهریور 1401

شهریور ماه 1401

شهریور ماه

منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی

حال که به صورت کلی با نوع سوالات هر مرحله از المپیاد تفکر و کارآفرینی آشنا شده و متوجه این شدیم که برای هر مرحله چه نوعی از مطالعه‌ را باید مدنظر داشت، نوبت شناسایی منابع آزمون تفکر و کارآفرینی است.

با توجه به این که این المپیاد در زمینه نگرش و مهارت‌های دانش آموزان است و سنجش علمی در آن کمتر مطرح است، نمی‌توان منبع خاصی برای آن معرفی کرد، ولی برای آشنایی با الفبای تفکر و کارآفرینی و تقویت اطلاعات پایه، می‌توان کتاب‌های زیر را مطالعه نمود.

لیست منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی

  • کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی، دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه فنی حرفه ای – پایه یازدهم
  • کتاب کاربرد فناوری های نوین، دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه فنی حرفه ای و کار دانش – پایه یازدهم
  • کتاب تفکر و سواد رسانه ای دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری تمامی رشته ها- پایه دهم
  • کتاب منطق دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری رشته علوم انسانی- پایه دهم
  • کتاب جامعه شناسی (1) دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری رشته علوم انسانی- پایه دهم
  • کتاب جامعه شناسی (2) دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری رشته علوم انسانی- پایه یازدهم
  • کتاب هنر دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری تمام رشته ها و فنی و حرفه ای- پایه دهم/یازدهم

سه کتاب اصلی این آزمون به شرح زیر بوده و لینک دانلود منابع دیگر، از قسمت بعدی این مقاله قابل دسترسی است.

منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی

لینک دانلود منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی

لینک دانلود بعضی از منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی به شرح زیر بوده و منابع دیگر از لینک دانلود منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی، قابل دریافت است.

کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری تمامی رشته‌ها- پایه دهم

کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی، دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه فنی حرفه‌ای- پایه یازدهم

کتاب کاربرد فناوری‌های نوین، دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه فنی حرفه‌ای و کاردانش – پایه یازدهم

منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی دانش آموزی

علاوه بر کتب درسی، کتاب‌های آزاد دیگری برای تمرین حضور در المپیاد تفکر و کارآفرینی دانش آموزی وجود دارد که در ادامه، آن‌ها را معرفی خواهیم نمود.

منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی دانش آموزی

  • مدل‌های درآمدی و کسب و کار با رویکرد بازار ایران از علیپور سخاوی
  • ۴۰ اصل شاه کلیدهای تریز برای نوآوری از گنریش آلتشولر
  • Business model generation
  • Zero to one
  • The lean startup
  • کتاب استارتاپ صد دلاری ترجمه دکتر محمد نوری‌زاده
  • The making of a manager
  • Business adventure
  • کتاب ترن هوایی کارآفرینی

سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی

بعد از آشنایی با نوع سوالات هر مرحله و منابع المپیاد تفکر، نوبت آشناشدن با ذهن طراحان است.

برای پاسخ به سوال “چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم”، دانستن این موضوع که طراحان آزمون تفکر و کارآفرینی برای طراحی سوالات چه فاکتورهایی را مدنظر قرار می‌دهند، کمک می‌کند تا مطالعه هدفمندتری داشته و دقت خود را به سمت مطالعه بخش‌هایی از منابع هدایت کنیم که می‌دانیم طراحان توجه بیشتری به آن دارند.

از آن جا که طراحان این آزمون افراد ثابت و مشخصی نبوده و تعامل با آن‌ها ممکن نیست، بهترین راه برای پیش‌بینی پراهمیت‌ترین بخش‌های مندنظر آن‌ها، مطالعه نمونه سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی در سال‌های گذشته است.

با توجه به اینکه در آزمون‌های آموزش و پرورش معمولا آزمون‌های سال‌های مختلف از یک درجه سختی و روال و فاکتور ثابت برخوردارند (استثنائاتی هم وجود دارند)، با مطالعه نمونه سوالات سال‌های گذشته می‌توان مهم‌ترین موارد از نظر طراحان را به دست آورده و در هنگام مطالعه منابع، بر روی آن‌ها تاکید کرد.

نمونه سوالات دوره اول، دوم و سوم المپیاد کارآفرینی در جدول زیر خلاصه شده است:

داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی

یکی دیگر از مواردی که در پاسخ به سوال “چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم باید روشن شود، نحوه داوری المپیاد است. دانستن فاکتورهای مختلف داوری و نحوه سنجش و ارزیابی دانش‌آموزان کمک می‌کند بتوانند ارائه‌ و حضور دقیق‌تری داشته و با آمادگی بیشتری در آزمون ظاهر شوند. مطالب مربوط به داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی در مقاله زیر گردآوری شده است.

نحوه برگزاری المپیاد تفکر و کارآفرینی

نحوه برگزاری المپیاد تفکر و کارآفرینی یکی از موارد دیگری است که برای پاسخ به سوال “چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم”، به آن نیاز داریم. نحوه برگزاری المپیاد تفکر و کارآفرینی | iteo.ir، نکات مهمی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

  • در این المپیادها ملاک دریافت مدال، انتخاب بر اساس رتبه نمی‌باشد و برای هر یک از مدال‌های مذکور امتیازی در نظر گرفته شده است و در صورتی که هر تیم یا فردی نتواند کمینه امتیاز مربوط به هر مدال را کسب نماید، قادر به دریافت آن مدال نخواهد بود.
  • در صورتی که هیچ فرد یا تیمی نتواند حداقل امتیاز مدال برنز را به دست آورد، فقط گواهی حضور در دوره دریافت می‌کند.
  • این المپیاد تنها المپیادی است که علاوه بر نفرات برگزیده _به دلیل نفس همکاری تیمی در فرایند کارآفرینی_، تیم‌های برگزیده نیز خواهد داشت و تعداد افراد هر تیم بین ۵ الی ۸ نفر خواهد بود.
  • در روز ارائه نهایی تیمی که در آن سرمایه گذاران نیز حضور خواهند داشت، حتی اگر تیمی نتواند شایسته انتخاب به عنوان برگزیده مدال گردد اما ایده توسعه یافته مربوطه توسط سرمایه گذاری مورد پسند واقع گشته و تمایل به سرمایه گذاری وجود داشته باشد، بدون در نظر گرفتن عدم توانایی احراز مدال، تیم مربوطه به سرمایه‌گذار معرفی خواهد گردید.
  • بسته به صلاحدید کمیته علمی، آزمون مرحله دوم به صورت OPEN BOOK  و آزمون مرحله سوم به صورت OPEN BOOK & WEB برگزار خواهد شد.

نمونه سوالات المپیاد کارآفرینی

  • ارزیابی مهارت‌های دانش آموزان در حیطه مالکیت معنوی از قبیل ثبت اختراع و برندینگ، در کنار ارزیابی توانایی تفکر واگرا و جانبی و سیستمیک دانش‌آموزان صورت می‌گیرد.
  • این المپیاد به صورت سیستمیک، مجموعه‌ای از توانمندی‌های دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار می‌دهد و در احراز مدال علاوه بر رزومه، نمرات مراحل اول و دوم و همچنین نوآوری و خلاقیت در توسعه کسب و کار و بوم مدل مربوطه، و تبلیغات و برندینگ در کنار مهارت‌های مربوط به مالکیت معنوی، همه در کنار یکدیگر تجمیع شده و منجر به امتیاز نهایی می‌گردد، به همین خاطر گاهی  افرادی با رزومه بسیار قوی به جای گرفتن مدال طلا، برنزی می‌شوند.
  • این المپیاد، به عنوان تنها المپیاد تیمی دانش آموزی مطرح است و علاوه بر شرکت به صورت انفرادی، به صورت تیمی هم می‌توانید در آن شرکت کنید.
  • تمامی دارندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز علاوه بر عضويت در باشگاه دانش‌پژوهان جوان، جهت بهره‌مندی از تسهيلات بنياد ملی نخبگان، به اين بنياد معرفی می‌شوند.
  • کلیه دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم تمامی رشته ها، اعم از علوم انسانی، هنر، تجربی، ریاضی-فیزیک، فنی‌حرفه‌ای و کارودانش، مجاز به شرکت در این المپیاد می باشند.
  • این المپیاد فاقد شرط معدل برای شرکت می باشد.
  • دارندگان مدال طلای کشوری این المپیاد از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه ها معاف نیستند.
  • در صورت بین‌المللی شدن این المپیاد دانش‌آموزان دارنده مدال طلای کشوری به عضویت تیم ملی المپیاد جمهوری اسلامی ایران در آمده و از میان آنان، تیم ملی اعزامی به المپیاد جهانی انتخاب خواهدشد.

سوالات متداول المپیاد تفکر و کارآفرینی دانش آموزی

✔️با شرکت در المپیاد تفکر و کارآفرینی دانش آموزی و کسب مدال طلا در آن، مثل المپیاد دانشجویی می‌توانم بدون کنکور به مقطع بعدی بروم؟

✔️خیر، دارندگان مدال طلای کشوری این المپیاد از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه ها معاف نیستند.

✔️چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم

✔️مطالعه راهنمایی‌های مندرج در این مقاله شما را در پاسخ به سوال “چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم”، یاری می‌دهد. اگر حس کردید این مطالب برای شما ناکافی است، سوال خود را در قسمت نظرات بارگذاری کنید تا پس از بازبینی، محتوای مربوط به آن در مقاله قرار بگیرد.

✔️چطور می‌توانم اطلاعات دقیق‌تری از این آزمون به دست بیاورم؟

✔️اگر خواهان مشاوره به صورت شخصی هستید و یا محتوای موردنظر خود را در این مقاله پیدا نکردید، آن را کامنت کرده و یا از طریق خط تلفن ثابت خود با شماره 9099071613 (بدون پیش‌شماره)، تماس بگیرید.

2/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی