مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی

مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی

جهت مشاوره در زمینه مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مطلب از مشاورگروپ، مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی را شرح خواهیم داد.

دانستن مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی کمک می‌کند تا با دید بهتری در آزمون‌های آن شرکت کرده، و بدانیم برای هر مرحله به چه ابزارهایی برای موفقیت نیاز است. این المپیاد، زیرشاخه المپیاد دانش آموزی بوده و جامعه هدف آن، دانش‌آموزان 3 سال آخر دبیرستان هستند.

iteo.ir

المپیاد تفکر و کارآفرینی چیست

المپیاد تفکر و کارآفرینی یکی از بخش‌های المپیاد دانش آموزی است که مطابق آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی، در سه مرحله برگزار شده و با بخش‌های دیگر المپیاد تفاوت‌هایی دارد. برگزاری مراحل دوم و سوم به صورت OPEN BOOK یکی از تفاوت‌های عمده آن با آزمون‌های معمولی بوده و دانش‌‍محورنبودن آن، تفاوت بزرگ دیگری است که با رشته‌های دیگر دارد. البته در دوره آخر این المپیاد، علاوه بر سوالات هوش و خلاقیت، سوالات دانشی نیز در آزمون مطرح شده بود که تفاوت آن با آزمون‌های دیگر المپیاد دانش‌آموزی را کاهش داد.

در حال حاضر به توضیح مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی خواهیم پرداخت تا دانش‌آموزان با جزئیات هر مرحله آشنا شده و بدانند چگونه باید برای موفقیت در این آزمون، مطالعه کنند.

سامانه المپیاد تفکر و کارآفرینی

مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی دانش آموزی | مراحل تکاد

برای دانستن نحوه داوری المپیاد کارآفرینی و تفکر ابتدا لازم است مراحل آن را بشناسیم. با توجه به تفاوت نحوه برگزاری و شیوه طراحی سوال برای هر مرحله، این سرفصل را مفصلا توضیح خواهیم داد. در این بخش ابتدا در جدول زیر کلیات مراحل مختلف را در مقایسه با یکدیگر بررسی کرده و سپش به توضیح مفصل هر مرحله خواهیم پرداخت.

جدول مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی

ردیف مرحله/دوره  ثبت نام شرکت‌کنندگان نوع آزمون  شروع آزمون اعلام نتایج/اعتراض به اعلام نتایج
1 مرحله اول المپیاد تفکر و کارافرینی | iteo.ir  دی 1400 دانش آموزان واجد شرایط چند گزینه‌ای – کوتاه‌پاسخ بهمن 1400 اسفند 1400
2 مرحله دوم المپیاد تفکر و کارافرینی | iteo.ir پذیرفته‌شدگان نهایی مرحله اول چندگزینه‌ای، عملی، تشریحی، کوتاه پاسخ اردیبهشت 1401 تیر ماه 1401
3 دوره آموزشی تابستان المپیاد تفکر و کارافرینی | iteo.ir تیر 1401 پذیرفته‌شدگان نهایی مرحله دوم چندگزینه‌ای، عملی، تشریحی، کوتاه پاسخ شهریور 1401 شهریور ماه 1401

مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی

آزمون مرحله اول به صورت کتبی تستی چند گزینه‌ای برگزار می‌شود. با توجه به ضریب سختی سؤالات و نظر کمیته علمی، از بین کل شرکت‌کنندگان ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر جهت معرفی به آزمون مرحله‌ی دوم انتخاب می‌شوند. استفاده از ماشین حساب در این آزمون مجاز است و امکان استفاده از کتاب یا جزوات آموزشی در جلسه امتحان طبق نظر کمیته علمی خواهد بود.

ثبت نام المپیاد تفکر و کارآفرینی در مرحله اول معمولا در دی ماه هرسال انجام گرفته و آزمون آن در بهمن‌/اسفند ماه برگزار می‌شود. اعلام نتایج مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی در اسفندماه همان سال بوده و بلافاصله بعد از اعلام نتایج، فرصت اعتراض به نتیجه آزمون، آغاز می‌شود.

مرحله دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی

این آزمون همزمان با سایر المپیادهای کشوری و به صورت تستی چند گزینه‌ای پنج جوابی با یک پاسخ صحیح و احتمالاً در ترکیب با سوالات تشریحی برگزار می‌شود و بیش از هدف‌گیری دانش افراد، بررسی نگرش و طرز تفکر دانش آموزان مورد بررسی خواهد بود. در این مرحله از مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی، بین 95 تا 105 نفر انتخاب شده و به مرحله بعد راه خواهند یافت. در صورت امکان برگزاری دوره سوم به صورت حضوری، تعداد برگزیدگان نهایی مرحله دوم بین ۴۰ تا ۴۵ نفر خواهد بود. استفاده از ماشین حساب در این آزمون مجاز است و استفاده از کتاب یا جزوات آموزشی در جلسه امتحان برای تمام یا بخشی از آزمون طبق نظر کمیته علمی مجاز خواهد بود.

در این مرحله از مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی، بیش از سنجش علمی، سنجش نگرش (Attitude) و طرز تفکر دانش‌آموزان مدنظر است. استفاده از ماشین حساب در این آزمون مجاز بوده و استفاده از کتاب یا جزوات آموزشی برای تمام یا بخشی از آزمون، مطابق نظر کمیته علمی، مجاز خواهد بود.

دوره آموزشی تابستان المپیاد تفکر و کارآفرینی

دوره آموزشی تابستان المپیاد تفکر و کارآفرینی که در شهریور سال بعد از ثبت نام اولیه برگزار می‌شود، به صورت اردوی ارزش هم‌آفرینی (Value Co-creation) خواهد بود و هدف آن توسعه مهارت، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی دانش‌آموزان خواهد بود.

برگزاری این مرحله از مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی، درصورت وجود شرایط و امکانات مناسب به صورت اردویی است و پس از تایید معاونت دانش‌پژوهان در یکی از شهرهای ایران، برگزار خواهد شد و به برگزیدگان جوایز و تسهیلات ویژه‌ای اعطا خواهد شد.

تسهیلات المپیاد تفکر و کارافرینی

سوالات مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی

در این قسمت به بررسی سوالات مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی می‌پردازیم، ابتدا به صورت کلی لینک سوالات مرحله اول از مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی را در یک جدول قرار داده و بعد به صورت مفصل، آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره اول
سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره دوم
سوالات المپیاد تفکر و کارافرینی – دوره سوم
المپیاد تفکر و کارآفرینی – بهمن 98 المپیاد تفکر و کارآفرینی – اسفند 99 المپیاد تفکر و کارآفرینی – بهمن 1400

سوالات مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره اول

در سوالات مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره اول ، ابتدا سوالاتی در بخش ارزش آفرینی و کارآفرینی مبتنی بر تفکر و سپس سوالاتی در بخش تفکر و نوآفرینی در 35 سوال و مدت 210 دقیقه از داوطلبان پرسیده شد.

روال سوالات این مرحله از مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی به این نحو بود که در بخش ارزش‌آفرینی و کارآفرینی مبتنی بر تفکر، ابتدا توضیحاتی درمورد بعضی سرفصل‌های کارآفرینی داده شده بود و طی سوالاتی از دانش آموزان خواسته بود که تعاریف را تحلیل کرده و به مثال‌های موجود در جامعه، انطباق دهند. مثلا در این سوال، ابتدا طراح ابتدا مفهوم SWOT را توضیح داده و سپس، سوالاتی با توجه به مفهوم آن، مطرح کرده بود.

نمونه سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی مرحله اول دوره اول

در بخش تفکر و نوآفرینی نیز، سوالات از بخش‌های  مختلفی تشکیل شده بود که به نظر می‌رسید هدف کلی آن‌ها سنجش هوش و قدرت تحلیل ریاضی و اجتماعی و تحلیل تصاویر و الگوها بوده باشد.

سوالات مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره دوم

در سوالات مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی در دوره دوم نیز همانند دوره اول، سوالات در 2 بخش مربوط به کارآفرینی و تفکر در 35 سوال و به مدت پاسخگویی 140 دقیقه مطرح شده بود که برخلاف مرحله قبل، دفترچه سوال به دو بخش مجزای “ارزش آفرینی و کارآفرینی مبتنی بر تفکر” و “تفکر و نوآفرینی” تقسیم نشده بود، ولی همانند دوره قبل سوالات مربوط به کارآفرینی با ارائه توضیح و طرح سوال مفهومی از آن‌ها و سوالات مربوط به تفکر و نوآفرینی نیز، به هدف سنجش هوش و قدرت تحلیل و توانایی راهبری داوطلبان، طراحی شده بود.

موضوعات مطرح‌شده در این مرحله از مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی، شامل موارد زیر بود:

  • “بوم مدل کسب و کار”
  • “ماتریس SWOT”
  • “ماتریس ANSOFF”
  • “MARKETING MIX”
  • “TRIZ”

سوالات مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره سوم

سوالات مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره سوم  (که در زمستان 1400 برگزار شد) کمی متفاوت از ادوار گذشته بود، در این دوره سوالات که تعداد آن‌ها 80 و زمان پاسخگویی به آن‌ها 120 دقیقه بود، در دو بخش زیر طراحی شده بود:

  • سوالات دانشی تفکر و کارآفرینی
  • سوالات مهارتی تفکر و کارآفرینی (در 3 بخش استدلال منطقی، حل مساله، تصحیح جملات)

برخلاف دوره‌های اول و دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی، سوالات این مرحله از مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی منطبق بر تحلیل و سنجش هوش به صورت کامل نبوده و همانند رشته‌های دیگر المپیاد (ریاضی، فیزیک و …)، برای شرکت در آن مطالعه منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی لازم بود. همچنین دارابودن دانش حداقلی در درس‌های آمار برای حل سوالات حل مساله، ادبیات برای حل سوالات تصحیح جملات و درس‌های کارآفرینی به شرح زیر برای حل سوالات دانشی تفکر و کارآفرینی، ضروری بود.

منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی

با توجه به اینکه خواندن نمونه سوالات مراحل مختلف المپیاد تفکر و کارآفرینی، به دانش آموزان کمک می‌کند که با ذهنیت طراحان در طراحی سوالات آشنا شده و چارچوب کلی آزمون را دریابند و تا حدودی متوجه نوع و سختی سوالات سال‌های بعد شوند، وجود سوالات دانشنامه‌ای در دوره سوم المپیاد تفکر و کارآفرینی نشان می‌دهد که رویه این آزمون در حال تغییر بوده و برخلاف دوره اول و دوم که منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی، فقط برای آشنایی ذهن دانش‌آموزان با مفاهیم کلی بود، در این دوره از متن این منابع نیز سوال طرح شده و دانش ریاضی و ادبی دانش‌آموزان نیز، سنجیده شد.

  • کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی، دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه فنی حرفه ای – پایه یازدهم
  • کتاب کاربرد فناوری های نوین، دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه فنی حرفه ای و کار دانش – پایه یازدهم
  • کتاب تفکر و سواد رسانه ای دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری تمامی رشته ها- پایه دهم
  • کتاب منطق دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری رشته علوم انسانی- پایه دهم
  • کتاب جامعه شناسی (1) دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری رشته علوم انسانی- پایه دهم
  • کتاب جامعه شناسی (2) دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری رشته علوم انسانی- پایه یازدهم
  • کتاب هنر دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری تمام رشته ها و فنی و حرفه ای- پایه دهم/یازدهم

سوالات مرحله دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی

در این بخش، سوالات مرحله دوم از مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی را تشریح خواهیم کرد، جدول زیر لیستی از سوالات دوره‌های مختلف المپیاد تفکر و کارآفرینی است.

سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره اول
سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره دوم
سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره سوم
المپیاد تفکر و کارآفرینی – تیر 99 المپیاد تفکر و کارآفرینی – خرداد 1400 المپیاد تفکر و کارافرینی – خرداد 1401

سوالات مرحله دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره اول

سوالات مرحله دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی در دوره اول، به صورت 15 سوال 5 جوابی بود و مشابه با مرحله اول این دوره است.

سوالات مرحله دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره دوم

سوالات مرحله دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره دوم از مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی، در بخش‌های زیر طراحی شده‌اند:

  • تفکر، حل مساله و تصمیم‌گیری و اهمیت آن برای کارآفرینان
  • برندینگ در کسب‌وکار
  • تفکر مبتنی بر هوش مصنوعی
  • تفکر همگرا
  • اقتصاد و حسابداری در کسب‌وکار
  • بازاریابی و بوم مدل کسب‌وکار

سوالات مرجله دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی – دوره سوم

مرحله دوم دوره سوم در اردیبهشت/خرداد 1401 برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه سوالات مرحله اول دوره سوم متفاوت از سال‌های گذشته بوده و با ارزشیابی علمی همراه شد (در دوره اول و دوم ارزشیابی به صورت سنجش هوش و خلاقیت بود)، پیشبینی می‌شود که در مرحله دوم سومین دوره المپیاد دانش آموزی تفکر و کارآفرینی نیز، با شیوه جدیدتری نسبت به گذشته روبه‌رو بوده و نیازمند مطالعه کامل منابع باشیم.

مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی، به چه صورت است؟

این المپیاد شامل سه مرحله است و در این مقاله، مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی را به صورت کامل شرح خواهیم داد.

سوالات مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی را از کجا دانلود کنم؟

لینک دانلود سوالات مراحل مختلف المپیاد تفکر و کارآفرینی در این مقاله قرار داده شده است.

چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم؟

برای اطلاع از نحوه مطالعه برای این المپیاد، با کارشناسان مشاورگروپ تماس بگیرید.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی