نحوه طراحی سوالات تیزهوشان | ششم و نهم

نحوه طراحی سوالات تیزهوشان | ششم و نهم

جهت مشاوره در زمینه نحوه طراحی سوالات تیزهوشان | ششم و نهم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

یکی از سوالات پر تکرار داوطلبان آزمون تیزهوشان این است که نحوه طراحی سوالات تیزهوشان چگونه است؟ آیا امکان خرید سوالات تیزهوشان وجود دارد؟ به منظور شناسایی و جذب دانش‌آموزان با استعداد برتر برای ادامه تحصیل در دبیرستان‌های استعدادهای درخشان، آزمون ورودی برای دبیرستان‌های دوره اول و دوم متوسطه استعدادهای درخشان برگزار خواهد شد. این آزمون بر اساس سیاست‌ها و مصوبات اصولی وزارت و شورای عالی آموزش و پرورش و اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برگزار می‌شود. برای موفقیت در آزمون و کسب امتیاز لازم برای قبولی لازم است با سوالات و نحوه طراحی آنها آشنایی داشته باشید.

نحوه طراحی سوالات تیزهوشان

اطلاع از نحوه طراحی سوالات تیزهوشان در قبولی داوطلبان نقش مهمی دارد. آزمون تیزهوشان یکی از آزمون‌های مهم و سرنوشت‌ساز است که برای ورود به بهترین مدارس کشور لازم است در آن امتیاز لازم را بدست آورد. آشنایی قبلی با نمونه سوالات این آزمون از اهمیت بسیاری برخوردار است. دانش‌آموزان می‌بایست قبل از شرکت در آزمون، با دقت نمونه سوالات تیزهوشان و سمپاد مربوط به سال‌های گذشته را مطالعه کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا با نوع سوالات، درجه سختی یا آسانی آن‌ها و ساختار کلی آزمون آشنا شوند.

همچنین، با بررسی نمونه سوالات آزمون‌های گذشته می‌توانند با سوالات پرتکرار و نحوه طراحی سوالات در آزمون تیزهوشان آشنا شوند. اطلاع از این موارد به داوطلبان کمک می‌کند تا بهترین برنامه‌ریزی را برای شرکت در آزمون داشته باشند و احتمال موفقیت خود را افزایش دهند. در حالت معمول، تعداد سوالات آزمون تیزهوشان بالای ۶۰ و پایین‌تر از ۱۲۰ است.

طراح سوالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان داوطلبان را از چند جنبه به چالش می‌کشد:

  1. استعداد تحلیلی: در این بخش، سوالات معمولا برای ارزیابی توانایی داوطلبان در تحلیل، ریشه‌یابی، طبقه‌بندی و سازماندهی مطالب و مباحث مختلف طراحی می‌شود. داوطلبان باید توانایی حل مسائل پیچیده، استفاده از منطق و تفکر خلاقانه را اثبات کنند.
  2. استعداد تحصیلی: در این بخش، سوالات بیشتر به ارزیابی مهارت‌ها، دانش و درک داوطلبان از مفاهیم درسی مربوط به پایه هشتم و نهم می‌پردازد. داوطلبان باید از مطالعه‌ کتب درسی و درک عمیق از مفاهیم مختلف درسی بهره بگیرند تا بتوانند به سوالات این بخش پاسخ دهند.
  3. تنوع و پیچیدگی سوالات: سوالات ممکن است از منابع متنوعی مانند کتب درسی، مقالات عل یا موارد مرتبط با محتوای آموزشی استخراج شده و طراحی شود. این تنوع و پیچیدگی سوالات باعث می‌شود داوطلبان نیاز به مهارت در تحلیل و درک مطالب متنوع داشته باشند.
  4. تنظیم زمان: معمولا زمان محدودی برای حل کلیه سوالات در آزمون وجود دارد، بنابراین داوطلبان باید بتوانند زمان خود را مدیریت کرده و به تعداد کافی از سوالات پاسخ دهند.

طراحی سوالات تیزهوشان ششم

در آزمون تیزهوشان پایه ششم، سوالات شامل مباحث استعداد تحلیلی و هوش است و از مباحث درسی (استعداد تحصیلی) سوالی  طراحی نمی‌شود. نحوه طراحی سوالات تیزهوشان ششم به صورت زیر است:

  • سوالات آزمون به شیوه چهار گزینه‌ای طراحی می‌شود، به منظور سنجش  هوش، استعداد و خلاقیت دانش‌آموزان.
  • در هر یک از سوالات، فقط یکی از گزینه‌ها که در مقایسه با سایر گزینه‌ها انتخاب مناسب‌تری است، به عنوان پاسخ صحیح آن سوال در نظر گرفته می‌شود.
  • به ازای هر پاسخ صحیح، 3 نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط، 1 نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود. برای سوالات بدون پاسخ، نمره‌ای منظور نخواهد شد.
  • اگر داوطلب در یک سوال بیش از یک گزینه را علامت زده باشد، 1 نمره منفی برای او در نظر گرفته خواهد شد.
  • تعداد دفترچه‌ها و سوالات آزمون، سهم امتیاز هر یک از دفترچه‌ها و مدت زمان پاسخ‌گویی به سوالات، هفته قبل از برگزاری آزمون از طریق سایت مای مدیو، اطلاع رسانی خواهد شد.

نحوه طراحی سوالات تیزهوشان نهم

نحوه طراحی سوالات تیزهوشان نهم

محتوای آزمون تیزهوشان نهم به دهم متشکل از دو دسته سوالات است: «استعداد تحلیلی» و «استعداد تحصیلی»، که هر کدام به ترتیب ۵۰٪ از امتیاز آزمون را تشکیل می‌دهند. امتیاز آزمون بر اساس وزندهی به نمرەه کل استعداد تحلیلی و تحصیلی به نسبت ٪۵۰ و ٪۵۰ محاسبه می‌شود و به صورت یک عدد بین ۱۰۰،۰۰۰ و ۳۳٬۳۳۳- بیان می‌شود.

نحوه طراحی سوالات تیزهوشان نهم به صورت زیر است:

سوالات تعداد سوالات مدت زمان پاسخگویی
استعداد تحلیلی ۷۵ سوال ۷۵ دقیقه
سوالات استعداد تحصیلی تعداد سوالات ضریب سوالات منابع طرح سوالات مدت زمان پاسخگویی
قرآن و معارف اسلامی ۱۰ ۲ سوالات از محتوای کلیه کتاب‌های درسی پایه هشتم و تمامی کتاب‌های درسی پایه نهم طراحی خواهند شد. ۷۵ دقیقه
زبان و ادبیات فارسی ۱۵ ۲
مطالعات اجتماعی ۱۰ ۲
علوم تجربی ۱۵ ۳
ریاضیات ۱۵ ۳
جمع کل ۷۵
  • سوالات استعداد تحصیلی و استعداد تحلیلی به صورت چهارگزینه ای است.
  • در هر یک از سوالات ، فقط یكی از گزینه‌ها که در مقایسه با سایرگزینه‌ها انتخاب مناسب‌تری است، به عنوان پاسخ صحیح آن سوال در نظر گرفته می‌شود.
  • برای هر پاسخ صحیح، داوطلب ۳ نمره مثبت دریافت می‌کند، در حالی که برای هر پاسخ اشتباه ۱ نمره منفی در نظر گرفته می‌شود. برای سوالات بدون پاسخ نمره‌ای منظور نخواهند داشت.
  • در صورتی که داوطلب در یک سوال بیش از یک گزینه را علامت زده باشد، ۱ نمره منفی برای او منظور خواهد شد.
  • سوالات درس قرآن و معارف اسلامی، از محتوای مشترک داوطلبان شیعه و اهل تسنن طراحی می‌شود. اما اقلیت‌های دینی رسمی کشور، به سوالات مشترک اقلیت‌های دینی، پاسخ خواهند داد.

اطلاعیه نحوه طراحی سوالات تیزهوشان و نمونه دولتی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای زمان آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، مواد درسی، تعداد سؤالات، ضریب هر سؤال و مدت پاسخ گویی به سؤالات استعداد تحصیلی را اعلام کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت اموزش و پرورش، آزمون ورودی پایه  هفتم مدارس پرورش استعدادهای درخشان بدون تغییر در شرایط ثبت نام و نحوه  برگزاری، در روز پنج‌شنبه مورخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

آزمون ورودی پایه دهم مدارس پرورش استعدادهای درخشان و مدارس نمونه دولتی در قالب یک آزمون و در روز جمعه مورخ  یکم تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

سؤالات آزمون ورودی پایه دهم مدارس پرورش استعدادهای درخشان و مدارس نمونه دولتی به صورت چهارگزینه‌ای و در دو دفترچه شامل: دفترچه سؤالات استعداد تحلیلی با ۵۰ سوال و دفترچه سؤالات استعداد تحصیلی با ۷۵ سوال طراحی می شود.

ثبت نام از متقاضیان ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، درنیمه دوم فروردین ۱۴۰۳ از طریق سامانه ثبت نام به نشانی my.medu.ir انجام خواهد شد.

آیا سوالات تیزهوشان از کتاب درسی است؟

آیا سوالات تیزهوشان از کتاب درسی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: محتوای سوالات آزمون تیزهوشان ششم شامل مباحث استعداد تحلیلی و هوش است و از مباحث درسی سوالی طراحی نمی‌شود. سوالات استعداد تحلیلی پایه نهم به صورت چهارگزینه ای است و به منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه یابی، طبقه بندی و سازمان دهی مطالب و مباحث گوناگون، طراحی می‌شود.

اما محتوای سوالات استعداد تحصیلی نهم به دهم از محتوای کلیه کتاب‌های درسی پایه هشتم و تمامی کتاب‌های درسی پایه نهم طراحی خواهند شد.

نمونه سوالات تیزهوشان نهم به دهم با جواب

برای دانلود نمونه سوالات تیزهوشان نهم به دهم با جواب، روی لینک مورد نظر کلیک کنید:

برای آشنایی با نحوه طراحی سوالات تیزهوشان، بهترین راه این است که سوالات آزمون‌های قبلی را مطالعه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا سلیقه و ذهنیت طراحان سوالات را درک کنید و با نوع و الگوی سوالات آشنا شوید.

می‌توانید از نمونه سوالات تیزهوشان سال‌های گذشته استفاده کرده و آن‌ها را به دقت بررسی کنید. با مطالعه‌ سوالات قبلی، می‌توانید الگوها، موضوعات متداول و نحوه‌ی ارائه سوالات را درک کنید. همچنین، مشاهده‌ نمونه سوالاتی که در دسترس هستند، می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی برای موفقیت در آزمون را انتخاب کنید.

همچنین، شرکت در کلاس‌های آمادگی برای آزمون‌های تیزهوشان و استفاده از منابع آموزشی مخصوص می‌تواند به شما کمک کند تا با نوع سوالات و روش حل آن‌ها آشنا شوید و مهارت‌های لازم برای موفقیت را تقویت کنید. به منظور برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان می‌توانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۳ تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را از مشاوران ما دریافت کنید.

سوالات تیزهوشان سخت است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که آیا سوالات تیزهوشان سخت است؟ در پاسخ باید گفت، اغلب سوالات طراحی شده برای آزمون تیزهوشان چالشی است. این سوالات به منظور ارزیابی استعداد و توانایی داوطلبان در حل مسائل پیچیده، تفکر منطقی و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه طراحی می‌شوند. این سوالات ممکن است از منابع متنوعی گرفته شده و در قالب‌های مختلفی ارائه شوند تا داوطلبان برای حل آنها نیازمند تفکر انتقادی و دقت باشند. اما با تمرین و آشنایی کافی با نمونه‌های سوالات گذشته، داوطلبان می‌توانند بهترین استراتژی‌ها را برای حل سوالات این آزمون‌ها یاد بگیرند و به راحتی به پاسخ صحیح برسند.

توصیه هایی برای موفقیت در آزمون مدارس تیزهوشان

توصیه‌ هایی برای موفقیت در آزمون مدارس تیزهوشان که به آن‌ها کمک کند بهترین عملکرد را در آزمون داشته باشند:

  1. برنامه‌ریزی دقیق: برنامه‌ریزی و مطالعه به‌طور دقیق و متناسب با زمان موجود برای آزمون بسیار مهم است. این برنامه باید به صورت کامل روی تمامی مباحث موردنیاز برای آزمون تمرکز کند.
  2. تقویت سرعت عمل: به دلیل محدودیت زمانی در آزمون، دانش‌آموزان باید به تقویت سرعت عمل خود بپردازند تا بتوانند در زمان محدود، تعداد بیشتری از سوالات را حل کنند.
  3. اطمینان از پاسخ‌ها: دانش‌آموزان باید اطمینان کافی را از صحت پاسخ‌های خود داشته باشند و در صورت عدم اطمینان، به سوالاتی که مطمئن نیستند پاسخ ندهند تا از کسب نمره منفی جلوگیری شود.
  4. بررسی نمونه‌سوالات سال های گذشته و آشنایی با نحوه طراحی سوالات تیزهوشان: مطالعه نمونه‌سوالات آزمون‌های گذشته می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا با نوع سوالات و ساختار آزمون آشنا شوند و برنامه مطالعاتی‌شان را به‌طور مؤثرتر تنظیم کنند.
  5. مدیریت استرس: تلاش برای کاهش استرس و اضطراب در طول آزمون می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا با آرامش بیشتری به سوالات پاسخ دهند و عملکرد بهتری داشته باشند.

جمع بندی

سوالات آزمون نهم به دهم به شیوە چهارگزینه‌ای طراحی می‌شوند، که شامل دو بخش اصلی “استعداد تحلیلی” و “استعداد تحصیلی” است. در حوزه‌ی استعداد تحلیلی، داوطلبان باید توانایی تحلیل، ریشه‌یابی، طبقه‌بندی و سازماندهی مطالب را نشان دهند، در حالی که سوالات استعداد تحصیلی از مفاهیم و دروس پایه هشتم و نهم طراحی می‌شوند. محتوای سوالات آزمون تیزهوشان ششم شامل مباحث استعداد تحلیلی و هوش است و از مباحث درسی سوالی طراحی نخواهد شد.

اگر سوالی در رابطه با نحوه طراحی سوالات تیزهوشان دارید و پاسخ آن را در مقاله نیافتید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه مشاور گروپ از طریق شماره تماس 9099071613 تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

با استفاده از قابلیت مشاوره تلفنی مشاور گروپ می‌توانید پاسخ تمام سوالات خود را درباره سوالات آزمون تیزهوشان به صورت یکجا به دست آورید، این یعنی صرفه جویی در زمان و هزینه  + کسب نتیجه سریعتر!

پاسخگویی همه روزه از 8 صبح تا 12 شب

☎️ تماس از تلفن ثابت ☎️

مشاور گروپ

9099071613

اگر به هر دلیلی امکان دسترسی به تلفن ثابت برای شما فراهم نبود نگران نباشید، از منوی بالای سایت یا ستون سمت چپ مشاور گروپ روی خرید بسته‌های تماس بزنید. با تکمیل فرم مشاوره و ثبت اطلاعات خود، در اولین فرصت و کمتر از یک ساعت ما با شما تماس خواهیم گرفت.


سوالات متداول نحوه طراحی سوالات آزمون تیزهوشان

نحوه طراحی سوالات تیزهوشان چگونه است؟

نحوه طراحی سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم، به صورت کامل در این مقاله بیان شده است.

سوالات تیزهوشان ششم از کتاب درسی است؟

در آزمون تیزهوشان پایه ششم، سوالات شامل مباحث استعداد تحلیلی و هوش است و از مباحث درسی (استعداد تحصیلی) سوالی  طراحی نمی‌شود.

آزمون تیزهوشان نمره منفی دارد؟

به ازای هر پاسخ صحیح، 3 نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط، 1 نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه نحوه طراحی سوالات تیزهوشان | ششم و نهم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی