سهمیه معلولین در کنکور سراسری ۱۴۰۲

سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

جهت مشاوره در زمینه سهمیه معلولین در کنکور سراسری ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله در خصوص سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲ ضوابط و شرایط و چگونگی تخصیص سهمیه های کنکور سراسری و نحوه استفاده از آن در آزمون  سراسری 1402 صحبت کردیم. برای اطلاع از جزییات بیشتر متن مشاور گروپ را بخوانید.

سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

تاثیر سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

تاثیر سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲ به این منظور است که کنکور برای همه داوطلبان در هر سن و شرایط و ویژگی ها است. برای اینکه عدالت آموزشی در کنکور برقرار شود هم داوطلبان عادی و هم داوطلبان دارای نیاز های خاص می توانند در کنکور شرکت کنند. به همین منظور برای این افراد امکانات ویژه و شرایط خاصی در نظر می گیرد تا بتوانند نتیجه خوبی را در آزمون کسب کنند.

مشمولان سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

مشمولان سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲ کسانی هستند که معلولیت آنها به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده است و این دسته از داوطلبان ضمن تشکیل پرونده در سازمان بهزیستی ، باید در زمان تکمیل فرم ثبت نام کنکور گزینه داوطلب دارای معلولیت فعال کرده و نوع معلولیت خود را مشخص نمایند.

اگر مدارک و دلایل داوطلب مبنی بر معلولیت و استفاده از سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲ مورد پذیرش سازمان بهزیستی کشور قرار نگیرد، سهمیه معلولین به متقاضی تعلق نخواهد گرفت. سهمیه معلولین در آزمون سراسری ۱۴۰۲ برای افراد دارای شرایط زیر می باشد.

  • نابينا
  • ناشنوا
  • نيمه بينا
  • نيمه شنوا
  • معلولین جسمی حركتی
  • اتیسم

نحوه استفاده از سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

نحوه استفاده از سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲ به شرح زیر می باشد:

✔️ آن دسته از متقاضیانی که نوع معلولیت آنها بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، اسیب گفتار و زبان، اتیسم و اعصاب و روان می باشد باید با علامتگذاری در جدول وضعیتی خود را مشخص نمایند. معلولیت و شدت معلولیت از سازمان بهزیستی استعلام خواهد شد. و بر اساس شدت معلولیتی که به تایید ان سازمان خواهد رسید خدمات و تسهیلات لازم به متقاضیان ارایه خواهد شد

✔️ همچنین داوطلبانی که مراحل فوق را برای تایید سهمیه معلولیت خود انجام داده اند ، باید در زمان انتخاب رشته آزمون سراسری 1402 نیز نوع سهمیه خود را که با عنوان سهمیه بهزیستی درج شده اند ، مشخص کنند. توجه داشته باشید که اگر این گزینه را فعال نکنید ، سهمیه معلولیت برای شما در نظر گرفته نخواهد شد.

✔️ لازم به ذکر است نوع و شدت معلولیت هر یک از فرزندان بهریستی توسط سازمان بهزیستی تایید می شود و تنها در این صورت داوطلبان مجاز به خدمات و تسهیلات در نظر گرفته برای این افراد می باشند.

متقاضیان معلول که در سازمان بهزیستی تشکیل پرونده نداده اند ضرورت دارد با مراجعه به ادارات بهزیستی محل سکونت خود نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. در صورت عدم تایید معلولیت آنها در بهزیستی خدمان و تسهیلات به آنها ارایه نخواهد شد

آن دسته از داوطلبانی كه يكی از موارد بند 30 تقاضانامه را علامت گذاری می نمايند، می بايست با توجه به نوع و ميزان معلوليت، برای شركت در آزمون و پاسخگويی به سوالات، نياز خود به منشی را اعلام نمايند.

متقاضیان نابینا که در زمان ثبت نام اینترنتی معلولیت بینای را انتخاب می کنند حتما تمایل خود را به پاسخگویی سوالات خط بریل در ذیل بند 29 تقاضانامه ثبت نام مشخص نمایند.

نحوه استفاده از سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

میزان سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

میزان سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲ به این صورت محاسبه می شود که افراد دارای شرایط خاص (دارای معلولیت بینایی شنوایی، تکلم، اعصاب و روان، اتیسم و…) هستند زمانی که در هنگام ثبت نام کنکور سراسری فرم تقاضانامه را تکمیل می کنند و قسمت مربوط به سهمیه معلولین در کنکور را علامت می زنند در سهمیه بندی مناطق در کنکور هنگام ازمون دادن و اعلام نتایج جزو مناطق 3 محسوب می شوند.

فایده تقسیم بندی سهمیه ها و قرار گرفتن داوطلبان دارای معلولیت در سهمیه منطقه سه این است که به جای آنکه با کل داوطلبان کنکور به رقابت بپردازند با جمعیت کمتری از داوطلبان یعنی فقط با داوطلبان سهمیه منطقه سه رقابت می کنند.

نحوه ثبت نام معلولین در کنکور

نحوه ثبت نام افراد دارای سهمیه معلولیت در کنکور به صورت افراد عادی است اما با این تفاوت که در هنگام ثبت نام  در فرم تقاضانامه قسمت سوالات مربوط به معلولین را تیک بزنند و نوع معلولیت را مشخص کنند. و بعد ادامه مراحل را طی کنند.

اگر دارای شرایط همراه داشتن منشی داوطلبان معلول هستند باید قسمت منشی را تیک بزنند. درخواست منشی برای داوطلبان معلول کنکور سراسری در بند 30 فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی قرار دارد

نحوه ثبت نام معلولین در کنکور

شرایط استفاده از منشی برای داوطلبان سهمیه معلولین در کنکور

داوطلبین دارای سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲ برای شرکت در ازمون می توانند از منشی رای گرفتن کمک استفاده نمایند. در ادامه متن شرایط استفاده از منشی برای داوطلبان معلول را اورده ایم.

  • سوالات آزمون داوطلبان استثنایی با دیگر داوطلبان یکسان است اما با توجه به محدودیت های خاص که به علت خواندن سوال توسط منشی برای نابینایان و همچنین وجود نقیصه استنباط برای ناشنوایان وجود دارد زمان بیشتری برای آزمون این افراد درنظر گرفته می شود.
  • زمان پاسخگویی به سوالات آزمون سراسری با توجه به نوع معلولیت داوطلب برای سوالاتی مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی یک و نیم برابر سایر داوطلبان و برای سایر دروس 3/1 برابر زمان سایر داوطلبان تعیین شده است.
  • زمان پاسخگویی داوطلبان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و معلول جسمی حرکتی برای سوالات درس ریاضیات، فیزیک، فیزیک مکانیک و شیمی ،‌ 5/1 برابر داوطلبان عادی خواهد بود.
مشمولان استفاده از منشی سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲
رديف نوع معلولیت شدت معلوليت  نياز تعيين شده توضيحات
1 بینایی خیلی شدید منشی – وقت اضافه
شدید منشی – وقت اضافه
متوسط چاپ درشت سوالات – وقت به صورت 1/3 وقت افراد شدید باتوجه به طیف وسیع کم بینایی و با توجه به شرایط محیط آزمون در صورت درخواست منشی در دسترس باشد.
خفیف چاپ درشت سوالات
2 شنوایی خیلی شدید رابط – وقت اضافه
شدید رابط – وقت اضافه
متوسط
خفیف
3 جسمی حرکتی خیلی شدید منشی – وقت اضافه با توجه به آسیب چهاراندام در افراد با معلولیت جسمی خیلی شدید حرکتی، منشی و وقت اضافه ضروری است
شدید در صورت آسیب صرفا اندام های تحتانی (پاها)، نیازی به وقت اضافه و منشی ندارد.
شدید منشی – وقت اضافه در صورت آسیب دست ها به ویژه دست غالب یا فقدان دست.
متوسط منشی – وقت اضافه در صورت آسیب دست ها به ویژه دست غالب یا فقدان دست.
خفیف
4 آسيب گفتار و زبان با هر شدت معلوليت
5 تکاملی رشد (اتیسم) با هر شدت معلوليت محیط فیزیکی آرام و با تراکم جمعیت بسیار پایین
6 اعصاب و روان با هر شدت معلوليت

نحوه برگزاری کنکور داوطلبان معلول

نحوه برگزاری آزمون سراسری داوطلبان دارای سهمیه معلولین در کنکور را در زیر شرح داده ایم:

✅ دانش‌ آموزان دارای سهمیه معلولین در کنکور همزمان با دیگر داوطلبان کنکور سراسری اما در حوزه مخصوص خودشان با هم رقابت خواهند کرد. حوزه امتحانی داوطلبان معلول کنکور سراسری، به صورت جداگانه در نظر گرفته می شود.

✅ سوالات دروس عمومی برای نابینایان در تمامی گروه های آزمایشی به خط بریل تهیه شده اما در عین حال برای افرادی که با خط بریل آشنا نیستند، منشی در نظر گرفته شده است. در دروس فلسفه و منطق، زبان و ادبیات فارسی، روانشناسی، علوم اجتماعی، تاریخ و ریاضی گروه علوم انسانی و درس زبان انگلیسی تخصصی گروه زبان های خارجی سوالات به صورت خط بریل تهیه خواهد شد.

✅ علاوه بر دفترچه های خط بریل، دفترچه سوالات عادی نیز در اختیار داوطلبان نابینا قرار می گیرد چراکه ممکن است عارضه نابینایی در بزرگسالی برای افراد ایجاد شده باشد و این داوطلبان به خط بریل تسلط نداشته باشند و سوالات توسط منشی برای آنها قرائت شود.

لازم به ذکر است، برای داوطلبان کم بینا سوالات به خط درشت تهیه شده است.

✅ حوزه امتحانی داوطلبان ناشنوا نیز جدا می باشد. برای معلولین جسمی حرکتی که از ناحیه دست مشکل داشته باشند، منشی در نظر گرفته شده بقیه معلولین جسمی حرکتی دارای صندلی چرخدار نیز می توانند با همان صندلی البته در طبقات همکف حوزه امتحانی آزمون دهند و در صورت لزوم از منشی خود کمک بخواهند.

انتخاب رشته معلولین در کنکور

فرایند انتخاب رشته افراد دارای سهمیه معلولین در کنکور سراسری مانند افراد عادی می باشد. یک سری از رشته ا در دانشگاه هارا می توانند انتخاب کنند. و در برخی رشته ها ممکن است دچار محدودیت شوند و امکان انتخاب رشته وجود نداشته باشد. برخی دانشگاه هاذی کشور به صورت واضح و مشخص شرایط افراد دارای نقص عضو را اعلام کرده اند که داوطلبانی  با این شرایط را پذیرش می کنند ما در زیر جدول حداقل کارایی اعضا بدن در رشته های مختلف گروه های آزمایشی پنجگانه و فایل آن را آورده ایم.

انتخاب رشته معلولین در کنکور


انتخاب رشته معلولان در کنکور

برای دانلود فایل Pdf حداقل کارایی اعضا بدن در رشته های مختلف گروه های آزمایشی پنجگانه  میتوانید وی لینک زیر بزنید

در این مقاله سعی شد اطلاعاتی در مورد سهمیه معلولین در کنکور را در اختیار شما قرار دهیم.

آیا در رابطه با دیگر رشته های تحصیلی اطلاعات بیشتری می خواهید؟

آیا در مورد دیگر سهمیه های موجود در کنکور سراسری نیاز به اطلاعات دارید؟

جزییات بیشتری از دفترچه راهنما مدنظرتان هست؟

همه ی این سوالات و دیگر سوالاتی که در ذهن شما وجود دراد را  می توانید از کارشناسان مشاور گروپ سوال کنید.

سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۱ شامل چه افرادی می شود؟

✔️ سهمیه معلولین شامل افراد نابینا، ناشنوا، مشکل اعصاب و روان، اتیسم و.. می باشد.

❓نحوه استفاده از سهمیه معلولین در کنکور به چه صورت است؟

✔️ در متن مقاله به صورت مفصل نحوه استفاده از سهمیه معلولین را توضیح داده ایم.

❓افراد دارای شرایط خاص به چه صورت کنکور می دهند؟

✔️ در کل افراد معلول مانند دیگر داوطلبان همزمان کنکور می دهند و بستگی به نوع معلولیتشان که در متن توضیح داده ایم متفاوت است.

❓کدام افراد از منشی در جلسه آزمون سراسری استفاده می کنند؟

✔️ جدول مربوط به انواع معلولیت و میزان استفاده از منشی در جلسه کنکور را در متن بیان کرده ایم.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه سهمیه معلولین در کنکور سراسری ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی