سهمیه مناطق در کنکور سراسری چیست

سهمیه مناطق در کنکور سراسری

جهت مشاوره در زمینه سهمیه مناطق در کنکور سراسری چیست

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله به یکی از سوالات متداول داوطلبان پیرامون نحوه تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری پاسخ خواهیم داد. سهمیه مناطق در آزمون سراسری به سه دسته سهمیه منطقه یک، سهمیه منطقه دو و سهمیه منطقه سه دسته بندی می شود. سهمیه مناطق پر جمعیت ترین سهمیه های کنکور سراسری می باشد و شامل داوطلبان گروه های آزمایشی تجربی، انسانی، ریاضی، هنر و زبان های خارجی خواهد شد. مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

سهمیه مناطق در کنکور سراسری

منظور از سهمیه مناطق در کنکور سراسری چیست؟

منظور از سهمیه مناطق در کنکور سراسری چیست؟ اگر بخواهیم سهمیه را به‌طور خلاصه برای شما تعریف نماییم به جملات زیر خواهیم رسید. سهمیه به سه بخش سهمیه 1، سهمیه منطقه 2 و سهمیه منطقه 3 تقسیم می‌شود. افرادی که توانایی استفاده از سهمیه شهدا، ایثارگران و جانبازان را ندارند می‌ توانند با استفاده از سهمیه مناطق اقدام به ثبت‌ نام کنکور سراسری نمایند. لازم به ذکر است که سهمیه مناطق بر طبق منطقه سه سال تحصیلی دبیرستان انتخاب می‌ گردد و هر فرد نسبت به آن‌ ها در یکی از مناطق سه‌ گانه قرا خواهد گرفت.

اگر بخواهیم پرجمعیت‌ ترین استفاده‌ کنندگان از سهمیه‌ های کنکور سراسری را برای شما معرفی نماییم به داوطلبان سهمیه مناطق خواهیم رسید که نزدیک به 95 درصد افراد شرکت‌کننده در کنکور سراسری متعلق به این دسته می‌ باشند.

انواع سهمیه مناطق در کنکور سراسری

انواع سهمیه مناطق در کنکور سراسری در ادامه بیان شده است. سهمیه مناطق در آزمون سراسری به سه دسته سهمیه متطقه یک، سهمیه منطقه دو و سهمیه منطقه سه تقسیم بندی می شود که در ادامه به بیان توضیحاتی در رابطه به هر یک می پردازیم:

سهمیه منطقه یک در کنکور سراسری

منطقه یک از لحاظ امکانات تحصیلی و آموزشی در بالاترین سطح قرار دارد. ظرفیت سهمیه منطقه یک در کنکور سراسری ، نسبت به سهمیه منطقه دو و سه در دانشگاه ها کمتر می باشد. مناطق و شهرهایی که در سهمیه منطقه یک قرار دارند به شرح زیر است:

  • استان تهران بخش های مرکزی
  • کن
  • تجریش
  • لواسانات
  • شهر مشهد
  • شهر تبریز
  • شهر شیراز
  • شهر اصفهان
  • استان خراسان رضوی
  • استان فارس
  • استان آذربایجان شرقی
  • استان اصفهان

سهمیه مناطق در کنکور سراسری سهمیه منطقه دو

منطقه دو در کنکور سراسری دارای بیشترین تعداد داوطلب می باشد و ظرفیت پذیرش بیشتری را نیز در دانشگاه ها دارد. منطقه دو از نظر امکانات آموزشی در سطح متوسطی قرار دارد. لازم به ذکر است، تعداد داوطلبان سهمیه منطقه دو و منطقه سه متغیر است و نمی توان به صورت دقیق گفت کدامیک دارای بیشترین تعداد داوطلب می باشد. مناطقی که جزء سهمیه منطقه دو محسوب می شوند عبارتند از:

  • آذربایجان شرقی شهر بناب و جلفا
  • آذربایجان غربی شهر ارومیه و خوی
  • اردبیل شهر خلخال
  • و …

سهمیه مناطق در کنکور سراسری سهمیه منطقه سه

منطقه سه یا منطقه محروم دارای حداقل امکانات تحصیلی و آموزشی می باشد. داوطلبان منطقه سه شانس بیشتری برای قبولی در کنکور سراسری دارند .ظرفیت پذیرش داوطلبان در منطقه سه در دانشگاه ها زیاد می باشد.

  •  داوطلبان معلول (نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و معلولان جسمی حرکتی) جزء سهمیه منطقه سه محسوب می شوند.
  • داوطلبانی که دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج گذرانده باشند، جزء سهمیه منطقه سه محسوب می شوند.

نکته : فارغ‌ التحصیلان دوره‌ های کاردانی پیوسته آموزشکده ‌های فنی و حرفـه ای که دوره پـیش دانشـگاهی را گذرانده‌ اند، در آزمون سراسری بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخـر دوره دبیرسـتان و یـا هنرسـتان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، که تحصیل نموده‌ اند جزو یکی از سهمیه های مناطق 1 ،2 و یا 3 محسوب می‌شوند

تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

شرکت كنندگان متقاضی سهمیه مناطق با توجه به ملاک های زير جزء يكي از مناطق 1 ،2 و 3 محسوب می شوند. داوطلبان متقاضی سهمیه مناطق بايد قسمت مربوط در بند 27 فرم ثبت نام کنکور سراسری را علامت گذاری نمايند.

  1. برای داوطلبان نظام آموزشی جدید، بخش محل اخذ مدرک تحصيلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم)
  2. برای داوطلبان نظام ترمی / سالی واحدی آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان
  3. برای داوطلبان نظام قدیم، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان
  4. فارغ التحصیلانی که دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم) می باشند، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان یا هنرستان جزء یکی از سهمیه های منطقه یک، دو و یا سه محسوب می شوند.

نکته 1: در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه داوطلب بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه تر تعیین خواهد شد.

نکته 2: تمامی داوطلبان معلول جزء سهمیه منطقه سه محسوب می شوند.

نکته 3: لازم به ذکر است، داوطلبانی که دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج گذرانده باشند، جزء سهمیه منطقه سه محسوب می شوند.

نکات تاثیر سهمیه مناطق در آزمون سراسری

هر کد رشته محل در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، دارای ظرفیتی می باشد و این ظرفیت در کنکور سراسری، در میان سهمیه های مختلف تقسیم می شود. بدین معنا که برای هر کد رشته محل ظرفیتی برای سهمیه های مختلف در نظر گرفته شده است و داوطلبانی که دارای شرایط لازم باشند، در آن پذیرش می شوند.

ظرفیت هر کد رشته محل، پس از کسر سهمیه 25 درصدی و  سهمیه 5 درصدی ایثارگری ،  با توجه به نوع گزینش هر رشته در دوره های مختلف توزیع می گردد.

  • رشته های کشوری

در رشته هایی که نوع گزینش آنها کشوری می باشد، ظرفیت هر کد رشته محل به نسبت تعداد شرکت کنندگان هر یک از سهمیه های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا به تعداد کل شرکت کنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می گردد.

  • رشته های بومی

در رشته محل ‌هایی که نوع گزینش آنها بومی (قطبی، ناحیه‌ای، استانی) بوده، حدود ۲۰ درصد ظرفیت به داوطلبان آزاد بر اساس سهمیه منطقه یک و دو و سه و خانواده شهدا تقسیم می‌شود و مابقی آن (۸۰ درصد) به نسبت تعـداد شـرکت کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه (قطب، ناحیه یا استان) و به تعداد کل شرکت کنندگان آن بوم در هـر گـروه آزمایشـی اختصـاص می‌یابد البته در رشته‌های پرطرفدار این نسبت ۶۰ به ۴۰ است، به این شکل که ۶۰ درصد ظرفیت به داوطلبان بومی و ۴۰ درصد آن به داوطلبان غیر بومی تعلق می یابد.

نحوه تقسیم ظرفیت هر رشته در دوره ‌های روزانه دانشگاه ‌ها به نسبت مجاز شدگان هر منطقه در دوره روزانه بین سهمیه مناطق یک، دو و سه تقسیم می‌ شود.

هدف از برقراری سهمیه چیست؟

هرچقدر از شهرها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه 1 به شهرها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه 3 حرکت می‌کنیم دسترسی به امکانات آموزشی کمتر می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا بین دانش آموزان یک شکاف تحصیلی تشکیل شود. درنتیجه وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم در همکاری منحصر به‌فرد اقدام به تشکیل سهمیه برای ثبت ‌نام کنکور سراسری نمودند. هدف از این کار افزایش عدالت اجتماعی عنوان گردید.

مشاوره تلفنی

اگر قصد دارید از میزان تاثیر و یا نحوه ثبت‌ نام بر اساس سهمیه مناطق در کنکور سراسری آگاه شوید می‌توانید با کارشناسان مشاور گروپ به شماره 9099071613 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول داوطلبان

نحوه تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری چگونه است؟

سهمیه مناطق در کنکور سراسری به سه گروه سهمیه منطقه یک، سهمیه منطقه دو و سهمیه منطقه سه تقسیم می شود که در این مقاله به صورت کامل بیان شده است.

کدامیک از مناطق جزء سهمیه منطقه یک محسوب می شود؟

از جمله شهرهایی که جزء سهمیه منطقه یک محسوب می شوند می توان به تجریش، لواسانات، کن، شهرهای تبریز، شیراز و ... اشاره کرد.

کدام مناطق جزء سهمیه منطقه دو محسوب می شوند؟

در این مقاله، مناطق و شهر هایی که جزء سهمیه منطقه دو محسوب می شوند ارائه شده است.

4.3/5 - (11 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه سهمیه مناطق در کنکور سراسری چیست

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. ..

    این خیلی نامردیه مایی که از هیچ امکانات آموزشی درست حسابی که بهره مند نیستیم جزو منطقه دو باشیم اصلا انصاف نیست

    پاسخ
  2. عباس

    سلام خدمت شما ممنون میشم پاسخ جواب منو بدید
    من سال دهم و یازدهم رو در منطقه 2 تحصیل کردم ولی سال دوازدهم رو منطقه 1 تموم کردم ، میخواستم بدونم سهمیه منطقه من کدومه بلاخره؟

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403