لیگ پژوهشی پایا

لیگ پژوهشی پایا

جهت مشاوره در زمینه لیگ پژوهشی پایا

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله از مشاورگروپ، قصد بررسی لیگ پژوهشی پایا را داریم.

لیگ پژوهشی پایا، یکی از بخش‌های جدید لیگ علمی پایا است که دانش‌آموزان را ترغیب به پژوهش و ارائه گزارش در حوزه‌های مختلف به خصوص زیست‌فناوری می‌کند. در این لیگ ترکیب تیم‌ها به نحوی است که لزومی ندارد که هر تیم در هر رشته، فقط از دانش‌آموزان یک پایه خاص تشکیل شده باشد و ترکیب دانش‌آموزان با پایه‌های مختلف در یک مقطع نیز امکان‌پذیر است.

لیگ پژوهشی پایا

لیگ پژوهشی پایا ایران

لیگ پژوهشی پایا، یک قسمت از یک رویداد بین‌المللی رقابتی دانش‌آموزی است که در آن دانش‌آموزان با نحوه پژوهش و تحقیق در متون مستند و منابع موثق آشنا شده، و درمی‌یابند که از چه طریق می‌توانند به حل مسائل خود بپردازند. در این لیگ که در مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم برگزار می‌شود، دانش‌آموزانی از سراسر جهان با یکدیگر رقابت کرده و به حل مشکلات صنایع می‌پردازند. این مسابقات به وسیله بسیج دانش آموزی، مؤسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام و مرکز دانش پژوهان فردا (خانه ریاضی) برگزار شده و بزرگترین رقابت تیمی کشور و جهان اسلام است که دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آن باید به عضویت بسیج دانش‌آموزی دربیایند.

در لیگ پژوهشی پایا ایران که یکی از بخش‌های لیگ علمی پایا است، دانش‌آموزان در تیم‌های 3 تا 5 نفره جمع شده و برای حل مشکلات موجود راه‌حل‌ ارائه می‌دهند. نحوه دسترسی به موضوعات این لیگ از دو طریق آیین نامه لیگ پژوهشی پایا و موضوعات به دست‌آمده از شرکت‌ها، انجمن‌ها، سمن‌ها، دوستان، اهالی محل و خانواده دانش آموزان است که در این مقاله به تفصیل بررسی شده است.

موضوعات لیگ پژوهشی پایا

متولیان پایا (بسیج دانش آموزی، مؤسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام و مرکز دانش پژوهان فردا) در پی یافتن پاسخی برای مشکلات صنایع کشور، در فرم‌هایی از صاحبان صنایع خواسته‌اند که ضمن معرفی صنعت و عملکرد خود، مشکلات حوزه کاری و فرصت‌های نوآوریشان را بنویسند تا در لیگ علمی پایا عنوان شده و بر روی ایده‌هایی که امکان عملی‌شدن دارند، سرمایه‌گذاری انجام شود. منفعت دو طرفه این کار که هم دانش‌آموز را برای ورود به عرصه تحقیق و پژوهش قوی کرده و هم مشکلات صنعت را برطرف می‌نماید، باعث شده که استقبال خوبی از این بخش نسبتا جدید لیگ علمی پایا شود و دانش‌آموزان زیادی در آن شرکت کنند.

در این بخش تلاش کرده‌ایم که موضوعاتی که در شیوه نامه لیگ پژوهشی پایا ایران (که فایل آن در ادامه مقاله قرار گرفته است) عنوان شده است را در جدولی خلاصه و با شما به اشتراک بگذاریم.

موضوعات لیگ پژوهشی پایا
موضوعات لیگ پژوهشی پایا توضیح موضوعات لیگ پژوهشی پایا مقطع تحصیلی پیشنهادی
طراحی سیستمی برای افزایش عمر باتری یا شارژ دائمی خودکار خودروهای برقی معرفی و طراحی سیستمی داخلی در خودروهای برقی برای مواردی مثل شارژ مجدد باتری مقطع اول و دوم متوسطه
استفاده از جریان‌های مغناطیسی در طراحی وسایل طراحی و تولید وسایلی مشابه وسایل صنعتی و خانگی برقی فعلی، به وسیله جریان‌های مغناطیسی، و کاربردیابی آن‌ها مقطع متوسطه دوم
سموم موجود در محصولات کشاورزی و اثر آن بر طول عمر ایرانیان تحقیق بر روی انواع سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی در ایران، حضور اواع سموم در محصولات مختلف به تفکیک و مقدار و انواع سمومی که به طور میانگین در واحدهای زمانی مشخص (روز، ماه، سال) به بدن ایرانی‌ها وارد می‌شود و تاثیر آن‌ها بر سلامت و طول عمر ایرانیان مقطع اول و دوم متوسطه
انجام همجوشی هسته‌ای با استفاده از امواج فراصوتی بررسی امکان وقوع و راه‌اندازی همجوشی هسته‌ای به کمک امواج صوتی (فروصوت، فراصوت، صوتی) مقطع متوسطه دوم
تولید انرژی از هوای آلوده تولید انرژی از هوای آلوده در مقیاس وسیع و تبدیل هوای آلوده به هوای پاک مقطع متوسطه دوم
محاسبه طول عمر حدواسط ها در واکنش‌های شیمیایی آشکارسازی و محاسبه طول عمر و جداسازی گونه‌های ناپایدار واکنش‌های شیمیایی مقطع متوسطه دوم
ارزیابی شکل قاره‌ها و الگوهای خشکی‌ها در آینده ترسیم نقشه تقریبی کرده زمین به صورت یک تابع زمانی با استفاده از الگوهای حرت ورقه‌ای زمین و توصیف اثر تغییرات زمین بر روی مواردی مثل سرعت دوران زمین به دور خود و سایر پدیده‌های مرتبط مقطع متوسطه اول و دوم
قطع ارتباط رادیویی هواپیماها و اشیا پرنده در آسمان ایران طراحی راه‌های مقابله با تهدیدهایی مثل حضور انواع اشیا پرنده و امکان عبور آن‌ها از مرزهای جغرافیایی، به وسیله قطع ارتباط این اشیا پرنده با مبدا مقطع اول و دوم متوسطه
اتومبیل‌های فرسوده، منابع طبیعی و اثرهای اقتصادی آن بررسی اثر حضور خودروهای فرسوده بر اقتصاد کشور و یافتن راه‌های کم‌کردن این اثر با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و تخمین میزان زیان مالی ناشی از مصرف نادرست و خارج از استاندارد سوخت توسط این نوع از خودروها و تعیین اینکه چه خودروهایی بیشترین بار مالی را به جامعه وارد می‌کنند. مقطع اول و دوم متوسطه
استفاده از سیستم‌های سوخت پلاسمایی در طراحی وسایل نقلیه استفاده از تکنولوژی پلاسما در طراحی و ساخت وسایل حمل‌ونقل و تعیین محدودیت‌ها و مزایای موتورهای وسایلی با این سبک و امکان‌سنجی آن مقطع متوسطه دوم

دقت کنید که مقاطع تحصیلی گفته‌شده پیشنهادی بوده، و اگر دانش‌آموزی بخواهد در رشته‌ای که برای مقطع او توصیه نشده است شرکت کند، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

برای شرکت در لیگ پژوهشی پایا چه کار کنم

اگر شما یکی از متقاضیان شرکت در لیگ پژوهشی پایا بوده و برایتان سوال پیش آمده که “برای شرکت در لیگ پژوهشی پایا چه کار کنم”، این مطلب برای شما آماده شده است.

برای شرکت در لیگ پژوهشی پایا پس از طی مراحل عضویت در بسیج دانش‌آموزی مدرسه خود و ثبت نام در سایت sabt.Payaleageue.ir در موعد مقرر (دی تا بهمن هر سال)، دو راه دارید:

  • از موضوعات پیش‌نویس این طرح که در شیوه نامه لیگ پژوهشی پایا وجود دارد و در قسمت قبل آن‌ها را توضیح داده‌ایم استفاده کرده، و قبل یا پس از انتخاب موضوع با انتخاب اعضای تیمتان و مطابق دستورالعمل‌های آموزش داده شده در سایت لیگ پایا، پژوهش خود را شروع کرده و آن را جلو ببرید.
  • دست به کار شوید و در هر زمینه که خود را علاقمند و توانا می‌بینید، شروع به مطالعه، پژوهش و ایده‌پردازی کنید. برای این کار می‌توانید به سراغ شرکت‌ها، انجمن‌ها، سمن‌ها، دوستان، اهالی محل و خانواده خود رفته و مشکلات آن‌ها را شناسایی کنید. سپس با کمک کسانی که می‌خواهید هم‌گروه شما باشند، یک تیم تشکیل داده و برای حل یک یا چند مشکلی که اولویت بالاتری نسبت به بقیه دارد، شروع به تحقیق و پژوهش کنید.

فراموش نکنید که تمامی دستورالعمل‌های لازم در بخش آموزش‌های سایت لیگ پایا موجود بوده و منتورها و کارشناسان مجازی، همیشه آماده به ارائه مشاوره به شما هستند.

قوانین لیگ پژوهشی پایا

برای شرکت در لیگ پژوهشی پایا قوانینی وجود دارد که تخطی از آن‌ها امکان شرکت در مسابقات را از فرد گرفته، و قبولی او را منتفی اعلام می‌کند. این قوانین عبارتند از:

قوانین لیگ پزوهشی پایا:

  • شرکت در این لیگ بدون شرط معدل بوده و برای تعداد تیم‌های شرکت‌کننده از هر مدرسه نیز، نامحدود است.
  • عضویت بسیجی تمامی شرکت‌کنندگان می‌بایست از مرحله نیمه نهایی توسط مسئولین حوزه‎‌ها احراز شود.
  • شرکت در لیگ پژوهشی پایا در قالب تیم‌های 3 تا 5 نفره و بدون امکان تغییر اعضا در مراحل بعدی خواهد بود.
  • هر تیم باید یک نفر را برای هماهنگی و ارتباط با دبیرخانه لیگ پژوهشی پایا به دبیرخانه لیگ معرفی کند.
  • موضوعات لیگ در مراحل مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی یکسان بوده و امکان تغییر آن‌ها وجود داردو ولی به هر حال لازم است که درمورد ایده و انتخاب اعضا از همان ابتدا تمام تلاش و دقت خود را به کار بگیرید.
  • ایده‌هایی که نو نبوده و نمونه مشابه داشته باشند، امتیازی دریافت نخواهند کرد. در صورتی که قصد ایده گرفتن از یک ایده داخلی یا خارجی را دارید، ایده نهایی شما باید تفاوت قابل توجهی با آن داشته و مشابه نباشد.
  • برای ذریافت جزوات و فیلم‌های آموزشی با واردکردن کد ملی سرگروه به عنوان نام کاربری و رمز عبور، وارد سامانه لیگ پایا به نشانی paya.pishtazlms.ir شده و آموزش‌ها را دریافت نمایید.
  • هر تیم باید یک سرپرست از طرف مدرسه به عنوان هماهنگ‌کننده، راهنما و هدایتگر داشته باشد تا دانش‌آموزان سردرگم نشوند.
  • دستورالعمل برگزاری هر یک از مراحل مقدماتی، نهایی و نیمه نهایی دو هفته قبل از برگزاری در سایت لیگ علمی پایا که در این مقاله موجود است، بارگزاری خواهد شد.

همه چیز در مورد المپیاد دانش آموزی + مراحل

روند برگزاری لیگ پژوهشی پایا

تقسیم‌بندی کلی رویدادهای لیگ علمی پایا به شکل زیر است:

روند برگزاری لیگ پژوهشی پایا
ردیف مرحله لیگ توضیح مراحل لیگ پژوهشی پایا تاریخ برگزاری لیگ پژوهشی پایا
1 جریان‌سازی
  • فراخوان گسترده در سطح مدارس کشور
  • راه‌اندازی کانال ارتباطی و سایت اطلاع‌رسانی و ثبت نام اینترنتی لیگ علمی پایا
2 تشکیل گروه‌های مدرسه‌ای
  • ایجاد و تشکیل گروه‌های کوچک دانش‌آموزی در رشته‌های مختلف مطابق با دستورالعمل ارائه‌شده
3 ثبت نام
  • اجرای مرحله ثبت نام در کلیه مدارس و حوزه‌های بسیج دانش‌آموزی کشور مطابق با آیین نامه ارائه شده در این مقاله
معمولا از اوایل دی‌ماه تا اواسط بهمن هر سال
4 باران محتوایی
  • ارائه محتوای آموزشی متناسب با سرفصل‌های آزمون از طریق سامانه لیگ پایا به نشانی paya.pishtaz.ms.ir
یک هفته پس از ثبت نام
5 یاددهی و یادگیری
  • ارائه بسته جامع آموزشی شامل فیلم، کلاس آنلاین، نمونه سوالات سال‌های قبل، آزمون اینترنتی و محتوای آموزش مجازی جهت ارتقای علمی گروه‌های شرکت‌کننده و آماده‌سازی برای حضور در مسابقه
6 فرآیند سنجش اولیه (مرحله مقدماتی)
  • برگزاری مرحله مقدماتی (شهرستانی) متناسب با هر رشته
  • ارائه نتیجه پذیرفته‌شدگان مرحله شهرستان
اواسط اسفند هر سال
7 فرآیند تمرین مهارت گروهی
  • تیم‌های راه‌یافته به مرحله مقدماتی در این مرحله با توجه به پیش‌آزمون‌های ارائه‌شده در سایت برای مرحله بعد و کار گروهی آماده می‌شوند.
8 فرایند سنجش تکمیلی (مرحله نیمه نهایی)
  • برگزاری مرحله نیمه نهایی (استانی) متناسب با هر رشته
  • ارائه نتایج پذیرفته‌شدگان مرحله نیمه نهایی
اواخر اردیبهشت هر سال
9 فرآیند تمرین حرفه‌ای کار گروهی
  • هدایت گروه‌های برگزیده در حوزه آموزشی و پژوهشی از طریق پشتیبانی تلفنی و مجازی
  • آماده‌سازی و تمرین گروهی تیم‌های راه‌یافته برای حضور در مرحله نهایی از طریق برنامه‌های آموزشی مستمر
نیمه اول خرداد هر سال
10 فرآیند پژوهشی
  • معرفی محورهای پژوهشی دستورالعمل و شیوه‌نامه‌ها
  • هدایت گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی جهت انجام پژوهش
  • ارسال آثار پژوهشی توسط دانش‌آموزان به دبیرخانه
  • بررسی آثار و اعلام نتایج اولیه
  • ارائه و دفاع از طرح‌های پژوهشی توسط دانش‌آموزان در حضور هیئت داوران
  • اعلام طرح‌های منتخب به همراه اهدای جوایز
11 مرحله بین المللی
  • برگزاری مرحله نهایی به صورت متمرکز
  • برگزاری آزمون‌ها و فرآیند سنجشی مرحله نهایی
  • برگزاری همایش پایانی، تقدیر و اعلام نتایج
هفته سوم مرداد هر سال
12 انگیزش
  • ارائه گواهی حضور به تمامی گروه‌ها و مدارس شرکت‌کننده
  • ارائه تقدیرنامه به منتخبین مرحله مقدماتی و نیمه نهایی
  • ارائه جوایز ارزنده به برگزیدگان مرحله نهایی
13 حمایت و به کارگیری
  • حمایت از طرح‌های پژوهشی و ایده‌های کسب و کار برگزیده جهت معرفی به مراکز مربوطه
  • به کارگیری دانش‌آموزان برتر در فرآیند علمی و اجرایی لیگ علمی پایا
  • عضویت دانش‌آموزان برتر در باشگاه نخبگان پایا

موضوعات لیگ پژوهشی پایا از چه طریق قابل دسترسی هستند؟

موضوعات لیگ پژوهشی پایا به تفصیل در جدولی در این مقاله به اشتراک گذاشته شده‌اند و موضوعات پیشنهادی کمیته برگزاری لیگ برای هر مقطع، به صورت جدا تفکیک شده‌اند.

آیا می‌توانم هم‌گروهی‌های خود را در مراحل بعدی لیگ پژوهشی پایا تغییر دهم؟

خیر، به علت لزوم ثابت‌ماندن ترکیب گروه‌ها مطابق قوانین لیگ پژوهشی پایا، باید تمام دقت خود را به کار بگیرید تا با انتخابی درست، در فهرست بهترین‌های این لیگ قرار بگیرید.

تسهیلات لیگ پژوهشی پایا چیست؟

در لیگ پژوهشی پایا در صورت موفقیت در مرحله نهایی، علاوه بر عضویت در باشگاه نخبگان پایا، می‌توانید برای همیشه از خدمات و مشاوره‌های تیم پایا بهره‌مند باشید. برای اطلاع از سایر تسهیلات این لیگ به خصوص در دانشگاه و مقاطع بالاتر، با شماره 9099071613 تماس بگیرید.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه لیگ پژوهشی پایا

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی