راهنمای جامع تدریس دانشجویان دکتری آزاد

راهنمای جامع دوره ویژه مدرسی دانشگاه آزاد اسلامی

جهت مشاوره در زمینه راهنمای جامع تدریس دانشجویان دکتری آزاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله قصد داریم راهنمای جامع تدریس دانشجویان دکتری آزاد را برای شما ارائه دهیم. تدریس دانشجویان دکتری آزاد یا فارغ التحصیلان با مدرک دکتری در گذشته با عنوان اساتید حق التدریسی از آن ها یاد می شد. در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلام اسلامی اقدام به ارائه دوره ای برای دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد  کرده است که نتیجه ی آن تربیت اساتید آینده ی کشور می باشد.

ما در این مقاله به معرفی دوره های دانشگاه  میپردازیم همچنین نحوه ثبت نام و نحوه و شرایط  تدریس دانشجویان دکتری آزاد را به صورت کامل توضیح می دهیم.

در صورتیکه به دنبال راهنمای جامع تدریس دانشجویان دکتری آزاد می گردید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شرایط تدریس دانشجویان دکتری آزاد

همانطور که بیان کردیم شرایط تدریس دانشجویان دکتری آزاد نسبت به گذشته کمی تغییر کرده است، از شرایط تدریس دانشجویان دکتری آزاد می توان گفت که دوره کارورزی دستیاری آموزشی را که برگزار کننده آن باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی است را بگذراند دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد در طول دوره مذکور زیر نظر استاد پشتیبان می تواند به دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی تدریس کند. همچنین پس از اتمام دوره و دریافت گواهی این افراد در اولویت جذب در محیط ­های دانشگاهی را خواهند داشت و در صورتی که در دانشگاه آزاد اسلامی جهت امر تدریس جذب شوند، از پایه 2 آغاز به کار خواهند کرد.

دوره های ارائه شده جهت امر تدریس دانشجویان دکتری آزاد دوره ویژه مدررسی دانشگاه آزاد نام دارد.

دوره ویژه مدرسی دانشگاه آزاد

در این قسمت از مقاله راهنمای جامع تدریس دانشجویان دکتری آزاد می خواهیم به معرفی دوره ویژه مدرسی دانشگاه آزاد بپردازیم. یک از مهم ترین اهداف از تربیت دانشجویان مقطع دکتری می توان به تربیت و آماده سازی استادان آینده اشاره کرد. همانگونه که می دانید دانشگاه آزاد از این قاعده مستثنی نیست و در جهت تربیت استادان آینده ارائه دهنده دوره ویژه مدرسی دانشگاه آزاد است. دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه آزاد با گذراندن 40 ساعت که معادل 2 واحد درسی است و با آموزش به دانشجویان کاردانی و کارشناسی با عنوان دستیار آموزشی زیر نظر استاد پشتیبان مشخص شده، آمادگی های لازم را جهت تدریس در مقاطع بالاتر در سمت استادی کسب می کند.

امر تدریس  جدای بحث علمی که در دوران تحصیل تا مقطع دکتری کسب نموده اند،احتیاج به تجربه آموزشی دارد و دانشجوی دکتری که پشتوانه علمی قوی دارد بدون تجربه آموزشی نمی تواند استاد خوب شود از اینرو درجهت آموزش دوره تدریس دانشجویان دکتری آزاد، دوره ویژه مدرسی دانشگاه آزاد، راه اندازی شده است و هدف دوره ویژه مدرسی تربیت استادن توانمند در امر تدریس در دانشگاه می باشد.

در زمان اجرای دوره ویژه مدرسی دانشگاه آزاد برای دانشجویان دکتری یکی از نگرانی های دانشجویان کاردانی و کارشناسی  ایجاد خللی در زمینه یادگیری و تفهیم درست مطالب توسط استاد بی سابقه است اما باید گفت اکه این امر هیچگونه آسیبی به این دانشجویان نمیرساند زیرا عموما انتخاب اساتید دروس توسط مدیر گروه صورت می گیرد و مدیر گروه عموما پس از بررسی و ارزیابی سابقه، مصاحبه حضوری و همچنین  مصاحبه با دستیاران در دانشکده های استانی، در صورتی که فرد مذکور واجد شرایط باشد وی را تایید می نماید. همچنینن می توان به این نکته اشاره کرد که استاد پشتیبان وظیفه هدایت دستیار آموزشی را به عهده دارد و از وظایف استاد پشتیبان می توان به بررسی و تایید طرح درس دستیار آموزشی اشاره کرد،حداقل حضور در یک جلسه از کلاس های تدریس اشاره نمود و راهبری استاد پشتیبان در کنار دستیار آموزش نیز در برگزاری کیفیت بالای کلاس های مقطع کارشناسی و ارشد می تواند موثر باشد.

عنوانین دوره ویژه مدرسی

همانگونه که بیان کردیم دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد می توانند با گذراندن دوره ویژه مدرسی و تدریس در مقاطع کاردانی و کارشناسی تجربه لازم در امر تدریس را کسب نمایند،

دوره ویژه مدرسی دوره ای رسمی است که در جهت تربیت اساتید آینده در دانشگاه آزاد برای دانشجویان مقطع دکترا برگزار می شود.

دوره ویژه مدرسی شامل عنوانین مختلفی است که در جدول زیر به معرفی این عناوین پرداخته ایم.

آخرین عنوانین دوره ویژه مدرسی
آشنایی با آداب و ضوابط استادی
طراحی آموزشی
آشنایی با سامانه آموزشیار
استاد 1400، فناوری ها و شگرد های نوین آموزشی
اصول تعلیم و تربیت اسلامی ( اخلاق در آموزش، اخلاق حرفه ای)
ارزشیابی آموزشی
روانشناسی آموزشی
طرح ملی اعتلا
آشنایی و شناخت کامل از ساختار و فعالیت های تحولی دانشگاه
روانشناسی آموزشی و یادگیری عمیق

هزینه­ دوره ویژه مدرسی

تمام مراحل ثبت نام و پذیرش و گذراندن دوره ویژه مدرسی برای دانشجویان دکتری آزاد رایگان است و هزینه این امورات به عهده سازمان مرکزی دانشگاه و از ماموریت های ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است. همچنین می توان گفت علاوه بر اینکه هزینه دوره ویژه مدرسی کامل رایگان است، در صورت پذیرش دانشجوی دکتری و اختصاص درس به دستیاران آموزشی از سوی واحد دانشگاهی، دانشجوی دوره ویژه مدرسی از پرداخت بخشی از شهریه دانشگاهی خود معاف می شود.

تفاوت حق التدریسی و دستیار آموزشی

در ظاهر عملکرد اساتید حق التدریسی مشابه عملکرد مدرسان در سمت دستیار آموزشی می باشد. اما تدریس دانشجویان دکتری آزاد در سمت دستیار آموزشی با حالت حق التدرسی تفاوت هایی دارد.

برگزاری دوره ویژه مدرسی که دوره ای نظری-عملی است، دستیار آموزشی با تدریس در محیط آموزشی تجربیات لازم را زیر نظر استاد پشتیبان خود کسب می نماید و همچنین در پایان دوره ویژه مدرسی، مدرک پایان دوره به او عطا می شود و با استفاده از اعتبار این مدرک جهت رسمی کردن این فرآیند در دانشگاه آزاد اسلامی برای او آسان تر می شود.

سامانه ثبت نام دوره تدریس دانشجویان دکتری آزاد

حال که با دوره ویژه مدرسی آشنا شده اید و می دانید دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد جهت تدریس در دانشگاه می توانند در دوره تدریس دانشجویان دکتری آزاد ثبت نام نمایند. همانطور که بیان کردیم باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کننده این دوره ها می باشد و دانشجویان دکتری آزاد جهت ثبت نام می توانند به دفاتر باشگاه در واحدهای دانشگاهی مراجعه نمایند همچنین جهت شرکت در دوره های تدریس دانشجویان دکتری آزاد می توانند به سامانه ثبت نام دوره تدریس دانشجویان دکتری آزاد که همان سامانه باشگاه به آدرس اینترنتی bpj.iau.ir است، مراجعه نمایند.

ثبت نام دوره دستیار آموزشی دانشگاه آزاد

در این مرحله قصد داریم نحوه ثبت نام دانشجویان دکتری آزاد برای تدریس در دانشگاه آزاد را به صورت کامل توضیح دهیم.

جهت ثبت نام در دوره ویژه مدرس و آشنایی با نحوه تدریس دانشجویان دکتری آزاد به این قسمت از مقاله ی راهنمای جامع تدریس دانشجویان دکتری آزاد توجه کنید.

قدم اول: وارد پایگاه اینترنتی باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس اینترنتی bpj.iau.ir شوید. در صورتی که تا کنون در سامانه مذکور اقدام به ثبت نام نکرده اید. ابتدا در پایگاه اینترنتی باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کنید.

قدم دوم: پس از ورود به سامانه با وارد کردن اطلاعات شخصی وارد حساب کاربری خود شوید

قدم سوم: برای ثبت نام دستیار آموزشی دکمه ثبت اطلاعات را از منوی سمت راست انتخاب نمایید

حال 12 مرحله را  جهت ثبت نام دوره دستیار آموزشی مطابق جدول زیر تکمیل کنید.

 ردیف  مراحل جهت ثبت نام دوره دستیار آموزشی  توضیحات جهت ثبت نام دوره دستیار آموزشی
1 تایید شرایط  تیک مرتبط به گزینه “در حال حاضر دانشجوی دکتری فعال دانشگاه آزاد اسلامی هستم” را بزنید و به مرحله بعد  بروید.
2  اطلاعات هویتی اطلاعات شخصی لازم اعم از نام خانوادگی، شماره دانشجویی، وضعیت تاهل و جنسیت وسایر موارد موجود در لیست را تکمیل کرده و پس از آن بر روی کلید “تایید و ادامه” کلیک نمایید.
3 تصویر پرسنلی  در این قسمت باید عکس پرسنلی خود را با پس زمینه سفید در سیستم بارگزاری نمایید. ( توجه کنید حداکثر حجم فایل 500 کیلو بایت و فرمت آن png یا jpg است)
4 کارشناسی در این مرحله باید کلیه اطلاعات مرتبط به مقطع کارشناسی خود اعم از نوع دانشگاه، دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی، رشته و گرایش تحصیلی را باید کامل نمایید. (توجه کنید بارگزاری مدرک کارشناسی، تکمیل معدل، تاریخ فارغ التحصیلی اجباری نیست در صورت تمایل اندازه تصویر حداکثر 500 کیلو بایت و فرمت آن png یا jpg است)
5 کارشناسی ارشد در این مرحله نیز باید اطلاعات مرتبط به کارشناسی ارشد اعم از نوع دانشگاه، دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی ارشد، رشته و گرایش تحصیلی را  تکمیل نمایید.( توجه کنید اطلاعاتی از جمله معدل، تاریخ فارغ التحصیلی، عنوان پایان نامه  و بارگذاری  مدرک کارشناسی ارشد الزامی نمی باشد در صورت تمایل حداکثر حجم فایل 500 کیلو بایت و فرمت png یا jpg باشد.)
6 دکتری در این صفحه اطلاعات مرتبط به مقطع دکتری خود را می بینید در صورتی که آزمون جامع را گذرانده اید، تیک آن را فعال کنید و سپس تاریخ و زمینه دکتری خود را ثبت نمایید.

بار گزاری مدارکی چون آزمون جامع، کارنامه، کارت دانشجویی و غیره  اختیاری است در صورت تمایل حداکثر حجم فایل مدارک مذکور 500 کیلو بات و فرمت تصاویر png یا jpg باشد.

7 اولویت دروس مورد تقاضا در این قسمت دروسی که تمایل به تدریس دارید را با توجه به اولویتشان وارد نمایید. همچنین پس از وارد کردن هر درس  کلید Enter را فشار دهید و سپس نام درس بعدی را وارد کنید.
8 اولویت واحد دانشگاهی مورد تقاضا  در این مرحله تنها میتوانید 3 استان را مشخص کنید و پس از آن به تعداد دلخواه واحد های مختلف دانشگاهی در آن استان را مشخص کنید.برای انجام این فرآیند ابتدا استان را انتخاب کرده سپس واحد های موجود در آن استان را وارد کنید و جهت اضافه کردن واحد از کلید افزودن استفاده نمایید.

در پایان این مرحله نیز می توانید استاد پشتیبان مد نظر خود را وارد کرده و سپس گروه آموزشی خود را مشخص کنید. درصورتی که استاد پشتیباان خود را مشخص نکنید مدیر گروه به عنوان استان پشتیبان انتخاب می شود.

9 اطلاعات سوابق تدریس این مرحله از راهنمای ثبت نام تدریس دانشجویان دکتری آزاد اختیاری است، در صورت تمایل می توانید اطلاعات از سوابق تدریس از جمله دانشگاه، عنوان درس، تعداد نیمسال تدریس را وارد نمایید.
10 اطلاعات سوابق پژوهشی و شغلی این مرحله از راهنمای ثبت نام تدریس دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد نیز اختیاری است، در صورت تمایل و داشتن سوابق پژوهشی می توانید آن را وارد نمایید و در نهایت روی کلید ادامه کلیک کنید.
11 جوایز و افتخارات تکمیل این مرحله نیز اختیاری است در صورت دارا بود افتخارات و جوایز اطلاعات مرتبط از جمله نوع، عنوان، سال، رتبه ، سطح برگزاری را وارد نمایید.
12 ثبت نهایی پس از طی کردن 11 مرحله قبلی در این صفحه جهت ثبت نهایی باید به ثبت و تایید اطلاعات وارد شده بپردازید.

پس از پیمودن مراحل فوق در جدول و ثبت نهایی آن اطلاعات شما مورد بررسی قرار می گیرد، توجه نمایید ثبت این درخواست هیچ الزامی مبنی بر تاییید دستیار آموزشی شما نیست و دانشگاه میتواند آن را تایید یا رد نماید. همچنین شما می توانید جهت پیگیری درخواست خود به گوشه ی سمت چپ بالای صفحه پروفایل خود مراجعه کنید.

دریافت گواهی دوره ویژه مدرسی

در این قسمت از مقاله قصد داریم شرایط دریافت گواهی دوره ویژه مدرسی را جهت تدریس دانشجویان دکتری آزاد بیان کنیم.

از شرایط لازم جهت اخذ گواهی دوره ویژه مدرسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیمودن دوره های دفتر توان­ افزایی در صورت دریافت نمره قبولی
  • تایید کمیت تدریس دستیار آموزشی با گزارش واحد(های) محل تدریس
  • تایید نمره قابل قبول در  ارزشیابی‌ دانشجویان دکتری آزاد در نیمسال‌های تدریس شده
  • رعایت به شئونات و نظم و انضباط پیروی از قوانین در محیط آموزشی (عدم رعایت این بند، در هر مرحله­ ای موجب لغو دستیاری آموزشی و مزایای مرتب بر آن خواهد بود.)

دستورالعمل تدریس دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد

آئین نامه و دستورالعمل تدریس دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد که اطلاعات کامل نحوه تدریس دانشجویان دکتری تخصصی بعنوان مدرس حق التدریس در آن ذکر شده است در ادامه جهت دانلود حضور محترم شما عزیزان تقدیم می شود.

دستورالعمل تدریس دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد


ما در این مقاله سعی کردیم راهنمای جامع تدریس دانشجویان دکتری آزاد را برای شما ارائه دهیم در واقع در این مقاله به  معرفی دوره ویژه مدرسی و  تفاوت حق التدریسی دستیار آموزشی با یگدریگر پرداختیم همچنین نحوه ثبت نام در سامانه bpj.iau.ir  جهت شرکت در دوره تدریس دانشجویان دکتری آزاد  را بیان کردیم.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. چنانچه هنوز دچار ابهام هستید و یا شرایط ویژه ای دارید که پاسخ سوالات خود را در متن مقاله نیافتید، می توانید با مشاوران مجموعه مشاوران و کارشناسان مجموعه مشاور گروپ تماس بگیرید.

پاسخگویی همه روزه از 8 صبح تا 12 شب

☎️ تماس از تلفن ثابت ☎️

مشاور گروپ

9099071613


سوالات متداول دوره ویژه مدرسی

دوره تدریس دانشجویان دکتری آزاد چیست؟

دوره تدریس دانشجویان دکتری آزاد یا دوره ویژه مدرسی جهت تربیت استادان آینده از میان دانشجویان دکتری آزاد توسط باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شو.

سامانه ثبت نام دوره ویژه مدرسی چیست؟

 جهت ثبت نام در دوره ویژه مدرسی به سامانه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس اینترنتی bpj.iau.ir مراجعه نمایید، نحوه ثبت نام در متن مقاله بیان شده است.

آیا دانشجویان سایر دانشگاه می تواند در دوره تدریس دانشجویان دکتری آزاد شرکت کنند؟

خیر، فقط دانشجویان دکتری آزاد که شرایط علمی خوبی دارند می توانند در این دوره ها شرکت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه راهنمای جامع تدریس دانشجویان دکتری آزاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی