ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۲ | ثبت نام آزمون دکتری 1402

ثبت نام کنکور دکتری

جهت مشاوره در زمینه ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۲ | ثبت نام آزمون دکتری 1402

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله به بیان توضیحات کامل و جامعی پیرامون شرایط ثبت نام کنکور دکتری پرداخته ایم. کلیه داوطلبانی که دوره کارشناسی ارشد خود را در هر یک از دانشگاه های ایران گذرانده اند، می توانند در آزمون دکتری ثبت نام کنند. بنابراین تمامی دانشجویانی که در دانشگاه های غیر انتفاعی، دانشگاه آزاد، سراسری، دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی می توانند در آزمون دکتری شرکت کنند. شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام داوطلبان در ادامه مقاله بیان شده است. با ما همراه باشید.

ثبت نام آزمون دکتری

دوره دکتری، بالاترین دوره تحصیلی آموزش عالی است كه به اعطای مدرک تحصیلی می انجامد و رسالت آن تربیت افرادی است كه بـا نـوآوری درزمینه های مختلف علوم و فناوری در رفع نیازهای كشور و گسترش مرزهای دانش موثر باشند.

آزمون دكتری، براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تكمیلی در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور، در قالب دو مرحله، سنجش علمی (آزمون متمركز) و مصاحبه علمی و سنجش عملی و ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری برگزار می شود. لذا شرایط و ضوابط ثبت نام و شركت داوطلبان در آزمون مذكور، در ادامه اعلام می گردد.

ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲

ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲،از تاریخ ۲۲ آبان آغاز و تا ۱۴۰۱/۸/۲۹ ادامه خواهد داشت. لذا داوطلبان باید در بازه زمانی بیان شده با مراجعه به سایت سازمان سنجش کشور، فرآیند ثبت نام خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.

زمان ثبت نام کنکور دکتری

بر اساس دفترچه ثبت نام، زمان برگزاری کنکور دکتری، صبح پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۱، بیان شده است.

 اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص اعلام رشته ها و مواد امتحانی آزمون ورودی دکتری ۱۴۰۲

داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ به اطلاع می رساند، میزان تاثیر هریک از مولفه ها در سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته در بند الف و ب مربوط به دکتری آموزشی – پژوهشی و دکتری پژوهش محور به شرح زیر است:

  •  دکتری آموزشی – پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی – پژوهشی بر اساس معیار های زیر صورت می گیرد:
  1.  آزمون متمرکز (50 درصد)
  2. سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
  3.  مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد)
  •  دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیار های زیر صورت می گیرد:
  1.  آزمون متمرکز (30 درصد)
  2.  سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
  3.  مصاحبه علمی و بخش عملی (30 درصد)
  4.  تهیه طرح واره (20 درصد)

مواد آزمون متمركز دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲

  •  آزمون زبان : با ضریب (1)
  •  آزمون استعداد تحصیلی : با ضریب (1)
  • آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد :  با ضریب (4)

مجموعه های امتحانی آزمون ورودی نیمه متمركز ۱۴۰۲

شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۲

داوطلبانی که قصد ثبت نام در آزمون دکتری را دارند، باید دارای یکسری شرایط عمومی و اختصاصی به شرح زیر باشند. لازم است داوطلبان، از لحاظ مقررات وظیفه عمومی منعی نداشته باشند.

شرایط عمومی ثبت نام

  1. اعتقاد به اسلام یا یكی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
  2. انجام دادن واجبات و پرهیز كردن از محرمات
  3. عدم احراز عناد نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
  4. نداشتن سابقه عضویت در ساواک وفراماسونری و اعقاب آنها
  5. عدم احراز فساد اخلاقی
  6. عدم اشتهار به ارتكاب اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۱

  • داشتن كارشناسی ارشد یا دكترای عمومی یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع كارشناسی ارشد یا دكترای عمومی كه مدرک مذكور مورد تایید باشد.
  • با توجه به این كه ادامه تحصیل در مقطع دكتری به صورت تمام وقت می باشد، داوطلبان شاغل در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهاد های دولتی باید قبل از ثبت نام موافقت محل كار خود را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت و آن را نزد خود نگه دارند.
  • ادامه تحصیل افرادی كه دارای مدارک استخدامی، داخلی و یا با عنوان “معادل” می باشند، منـوط به تایید دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم می باشد.
  • دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع دكتری تخصصی در صورت عدم انصراف تا پایان مهلت ثبت نام، مجاز به ثبت نام و شركت مجدد در این آزمون نمی باشـند.
  • پذیرفته شدگان نهایی دوره های روزانـه در آزمون دكتری نیمه متمركز سال گذشته، حتی در صورت عدم ثبت نام و یا انصراف قطعی از رشته قبولی، مجاز به ثبت نام و شركت در آزمـون دكتـری تخصصـی ۱۴۰۲ نخواهند بود.
  • داوطلبانی كه فارغ التحصیل شده اند، لازم است معدل دوره كارشناسی و كارشناسی ارشد یا دكترای عمومی خـود را در ردیف هـای مربوطـه تقاضـانامه درج نمایند.
  • دانشجویان سال آخر و یا فارغ التحصیلان مقطع كارشناسی ارشد و دكترای حرفه ای (به جز فارغ التحصیلان كارشناسی ارشد پیوسته، دكترای عمـومی دامپزشكی و دكترای پزشكی)، كه معدل آنان كمتر از 14 می باشد، حق ثبت نام و شركت در این آزمون را ندارند.
  • پذیرفته شدگان با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره دكتری، در موقع ثبت نام تعهد بسپارند تا در صورت نیـاز در محلـی كـه وزارت علوم تعیین می كند به خدمت اشتغال ورزند.

اطلاعیه ثبت ‌نام آزمون دكتری نیمه‌متمركز (Ph.D) سال ۱۴۰۲

به اطلاع متقاضیان آزمون ورودی مقطع دكتری نیمه متمركز (Ph.D) سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در دوره های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می‌رساند ثبت‌نام برای شركت در این آزمون از روز یکشنبه مورخ 1401/08/22 آغاز و تا روز یکشنبه مورخ 1401/08/29 ادامه خواهد یافت. لذا متقاضیان می‌توانند در مهلت مقرر برای شركت در آزمون مذکور به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org مراجعه و برای ثبت‌نام اقدام نمایند. 

دفترچه راهنما به همراه اطلاعیه تكمیلی ثبت‌نام در آزمون، همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان قابل دسترس خواهد بود. 

آزمون ورودی مقطع دكتری نیمه‌متمركز (Ph.D) سال ۱۴۰۲ در روز پنجشنبه مورخ 1401/12/11 برگزار خواهد شد.

شرایط و مقررات وظیفه عمومی برای ثبت نام کنکور دکتری

  • مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند و در صورت شركت در آزمون و قبولی در دانشگاه معافیت تحصـیلی بـرای آنـان صـادر نگردیـده و دانشگاه ها مجاز به ثبت نام از آنان نمی باشند.
  • فارغ التحصیلان دوره دكتری تخصصی ناپیوسته مجاز به شركت مجدد در این آزمون نمی باشند.
  • دانشجویان اخراجی دانشگاه ها تا پایان خدمت دوره ضرورت و یا اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.
  • سنوات تحصیلی مجاز در مقطع دكتری تخصصی ناپیوسته، حداكثر شش سال می باشد.

تاثیر سهمیه ها در ثبت نام کنکور دکتری

  1. بیست و پنج درصد (25 %) ظرفیت هر كد رشته محل به “همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر”، “آزادگان و همسر وفرزندان آنان”، “جانبـازان 25 % و بالاتر و همسر و فرزندان آنان” اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران 25 %ظرفیت)
  2. پنج درصد (5%) ظرفیت هر كد رشته محل نیز به “جانبازان زیر 25 % و همسر و فرزندان آنان” و “همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه” اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران 5 %ظرفیت)
  • نکته 1:  بر اساس قوانین مذكور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت 25 درصدی و یا 5 درصدی) 70% نمره آخرین فـرد پذیرفتـه شـده در گـزینش آزاد در هر كد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان، 80% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر كد رشته محل می باشد.
  • نکته 2: داوطلبانی كـه بـا اسـتفاده از سـهمیه رزمندگان و ایثارگران یک بار در دوره روزانه آزمون دكتری پذیرفته شده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران و رزمندگان در آزمون هـای سـال های بعد در همان مقطع را نخواهند داشت.
  • نکته 3 : داوطلبان سنوات قبل كـه بـا اسـتفاده از سهمیه های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی دوره های شبانه و نیمه حضـوری دانشـگاه ها و موسسـات آمـوزش عـالی، دانشـگاه پیـام نور، موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی و دوره های مجازی و پردیس خودگردان قرار گرفته اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خـود فقـط یـک بـار دیگـر، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه های مربوط خواهند بود.

ثبت نام کنکور دکتری

نحوه ثبت نام کنکور دکتری

هر داوطلب بر اساس علاقه فقط می تواند در یک كد رشته امتحانی و متناسب با مدرک فارغ التحصیلی، ثبت نام و در آزمون مربوط شركت نماید. تمامی مراحل ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش کشور، صورت می پذیرد. مراحل و نحوه ثبت نام کنکور دکتری به شرح زیر است:

  1. مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش كشور به نشانی : sanjesh.org
  2. دریافت دفترچه راهنمای ثبت نام
  3. آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت نام
  4. پرداخت هزینه ثبت نام به صورت اینترنتی
  5. دریافت کد پیگیری ثبت نام کنکور دکتری
  • در پایان مراحل ثبت نام به داوطلبان یک شماره پرونده (6 رقمی) و یک كد پیگیری (16 رقمی)، داده خواهد شـد كه این موضوع منحصرا نشانگر پایان مراحل ثبت نام یک داوطلب است.
  • توصیه می شود داوطلبان پس از تكمیل تقاضانامه و دریافت شماره پرونده و كد پیگیری، یک نسخه پرینت از تقاضانامه تهیه و نزد خود نگهداری نمایند.

اطلاعات لازم برای تکمیل فرم تقاضانامه اینترنتی ثبت نام آزمون دکتری

  • نام خانوادگی، نام و نام پدر
  • شماره شناسنامه / سری و سریال شناسنامه / كد ملی / شهر محل صدور شناسنامه
  • روز، ماه و سال تولد / شهر محل تولد
  • کد رشته تحصیلی / كد رشته تحصیلی دوره كارشناسی ارشد
  • محل اخذ مدرک تحصیلی كارشناسی ارشد
  • كد و نام استان و كد و نام شهرستان محل اقامت
  • آدرس دقیق پستی /  كد پستی دقیق
  • شماره تلفن ثابت
  • شماره تلفن همراه

نکات مهم پیرامون ثبت نام کنکور دکتری

  • دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره های غیر روزانه دکتری ( به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران) می ‌توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ ثبت نام و شرکت نمایند.
  • دانشجویان در حـال تحصـیل در مقطـع دكتری (به استثنای پذیرفته شدگان دوره های روزانه آزمون دكتری سال 1401 كه حق شركت در آزمون سال ۱۴۰۲ را ندارند)، در صورت تمایل به ثبت نام در کنکور دكتری سال ۱۴۰۲، می بایست تا پایان مهلـت مقـرر ثبت نـام آزمـون دكتری سال ۱۴۰۲، از تحصیل انصراف قطعی حاصل نمایند.
  • دارندگان مدرک معادل دوره کارشناسی ارشد در صورتی که مشمول آئین نامه شماره 77633/2 مورخ 92/05/28 که توسط معاون آموزشی وزارت متبوع ابلاغ شده، باشند می توانند در آزمون شرکت نمایند.
  • همه دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای می توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی در آزمون ورودی شرکت نمایند.
برای کسب اطلاعات تکمیلی تر و آگاهی از زمان دقیق ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۲، می توانید با کارشناسان مجرب مجموعه مشاور گروپ تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

سوالات متداول داوطلبان کنکور دکتری

✔️سایت ثبت نام کنکور دکتری چه سایتی می باشد؟

✔️سایت ثبت نام کنکور دکتری همان سامانه اینترنتی سازمان سنجش آموزش كشور به نشانی sanjesh.org است.

✔️شرایط ثبت نام آزمون دکتری چیست؟

✔️شرایط عمومی ثبت نام کنکور دکتری و شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور دکتری برای تمامی داوطلبان در این مقاله به طور کامل بیان شده است.

✔️آیا امکان ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور دکتری سال 1401 در آزمون دکتری 1402 وجود دارد؟

✔️پذیرفته شدگان قطعی (نهایی) روزانه سال 1401 چه در دانشگاه قبولی ثبت نام كرده و چه ثبت نام نكرده باشند اجازه شركت در آزمون سال 1402را ندارند و یک سال محروم از آزمون هستند.

5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۲ | ثبت نام آزمون دکتری 1402

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
نصب اپ دانش آموزی