کودکان دیر آموز

کودکان دیر آموز

جهت مشاوره در زمینه کودکان دیر آموز

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیر آموز به معنای کند ذهن بودن کودکان دیر آموز نیست. و بی استعدادی کودک را اثبات نخواهد کرد. کودک دیر آموز کودکی است که با سرعت کمتری نسبت به هم سن و سالان خود مراحل رشد را طی می کند. با یک یا چند نشانه نمی توانید در مورد راهنمای خود نظر قطعی بدهید.

معرفی کودکان دیر آموز

کودک دیر آموز کودکی است که با سرعت کمتری نسبت به هم سن و سالان خود مراحل رشد را طی می کند. کودک دیرآموز یا کند آموز کودکی است که در رسیدن به نقاط عطف اساسی در رشد خود آهسته‌تر است و باید بیشتر تلاش کند. این اصلا و ابدا به معنی ناتوانی کودکان دیر آموز در یادگیری نیست. به طور کلی همه کودکان و حتی افراد بالغ، از سرعت مشخصی برای یادگیری برخوردار هستند. به این معنی که عده ایی با سرعت بالا می آموزند و عده ایی دیگر زمان بیشتری برای یادگیری احتاج دارند.

دانستن این اصل سبب می شود تا برچسبی به کودکان نزنیم و روند رشد و یادگیری آنها را با چالش های بزرگ مواجه نکنیم.

ویژگی کودکان دیر آموز

کودکان دیر آموز، دارای ویژگی های به خصوصی هستند. البته باید در نظر داشته باشید که در خصوص دیر آموز بودن با نبودن کودک شما باید فرد دارای صلاحیت و متخصص در زمینه روانشناسی کودک، این موضوع را تایید کند.

فراموش نکنید که با یک یا چند نشانه نمی توانید در مورد دیر آموز بودن کودک خود نظر قطعی بدهید.

به طور کلی ویژگی کودکان دیر آموز، شامل موارد زیر است:

ویژگی های رشدی کودکان دیر آموز

  • ضعف حافظه
  • تأخیر در الگوهای رشد گفتاری و زبانی

به معنای اینکه کودک شما دیر تر از هم سن و سالانش صحبت می کند و یا برای یادگیری احتیاج به آموزش های طولانی و پر تکرار، نیاز دارد.

ویژگی های اجتماعی کودکان دیر آموز

  • ارتباط با کودکان کوچک تر از خود
  • خود داری از برقراری ارتباط با هم سنو سالان
  • مستعد رفتار هایی مناسب کودکان کوچک تر از خود

کودکان دیر آموز به دلیل عدم توانایی در برقراری ارتباط با هم سن و سالان خود، اغلب فقط به عنوان کودکی تودار و درون گرا برچسب‌ گذاری می‌ شوند که باعث می‌ شود ساکت‌ تر و کم‌ حرف‌ تر باشند.

ویژگی های شخصی کودکان دیر آموز

  • کنترل کم تر بر احساسات خود (سریع عصبانی می شوند)
  • سریع تر ناامید می شوند.
  • احتمال وجود نقاط ضعف در عزت نفس و اعتماد به نفس

ویژگی های آموزشی کودکان دیر آموز

  • صرف زمان بیشتر نسبت به بقیه برای یاد گیری

کودکان دیر آموز ممکن است در دانش فکری تبحر داشته باشند، اما فرآیند درک و یادگرفتن مفاهیم برای آن‌ ها بیشتر طول می‌ کشد.

نحوه آموزش کودکان دیر آموز

علت دیر آموزی کودکان

پس از شناخت ویژگی های کودکان دیر آموز، سوالی که برایمان پیش می آید این است که علت بروز این مشکل برای عده ایی از کودکان چیست؟ چه عواملی سبب خواهند شد تا کودکمان دیر آموز باشد؟ برای پاسخ به این سوالات باید علت های زیر را مطرح کنیم:

آسیب

آسیب یا تروما اولین موردی است که می تواند علت دیر آموز شدن کودک شما باشد. در دانش پزشکی به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده به بدن انسان ، تروما گفته می‌شود.

امروزه آسیب های روحی به عنوان علت بروز بسیاری از اخلالات پذیرفته شده اند. و در این مورد هم امکان دارد که کودک شما در گذشته دچار آسیبی شده باشد که در روند رشد او مشکل ایجاد کرده است.

برای پیگیری و رفع این موضوع باید حتما با روانشناس کودک صحبت کنید و از درمان و مشاوره های تخصصی در این زمینه استفاده کنید.

تولد زودتر از موعد

تولد زود رس می تواند از موارد مهم در ایجاد دیر آموزی برای کودکان باشد. از این جهت که ممکن است با این اتفاق سرعت رشد مغز کودک کند تر شود.

بیماری

از دلایل عمده برای ایجاد مشکل در یادگیری کودکان دیر آموز، می توان به بیماری های مختلف اشاره کرد. بیماری های مغزی یا بیماری های مربوط به سیستم عصبی امکان ایجاد مشکل در فرآیند یادگیری کودک را دارند. اما نگران نباشید! اکثر این بیماری ها قابل درمان هستند و دروصرتی که قابل درمان نباشند، قابل کنترل خواهند بود.

فقط برای پیگیری درمان و یا کنترل باید هرچه زود تر با پزشک مشورت کنید.

توجه بیش از حد به کودک

گاهی اوقات دلسوزی بیش از حد پدر و مادر ها برای کودکان سنگین تمام خواهد شد. تلاش والدین برای فراهم کردن آسایش و اوضاع خوب برای کودکان قابل درک و احترام است. اما باید توجه داشته باشید که از حد گذشتن این موضوع می تواند آسیب های بزرگی را به فرزندتان وارد کند.

فرایند یاد گیری در مواقعی، نیازمند شکست و آزمون و خطاست؛ کودکی که تمامی چالش های پیش رویش توسط پدر و مادرش حل می شود، مسائل را از قبل حل شده می داند و در نتیجه مغز کودک احتیاجی به یاد گیری نمی بیند و قادر نخواهد بود با شرایط سازگار شود.

در صورتی که سوالی در خصوص آموزش کودکان دیر آموز دارید، می توانید با 909071613 تماس گرفته و از کارشناسان مشاور گروپ برای راهنمایی کمک بخواهید.

بشتر بخوانید: ثبت نام دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

نحوه آموزش و برخورد با کودکان دیر آموز

تشویق و تحسین کودکان دیر آموز

تشویق و تحسین کودک می تواند محرک بسیار خوبی برای حرکت مثبت او باشد. فراموش نکنید که حتی کوچک ترین موفقیت های های او را تحسین کنید و برای ادامه دادن تشویقش کنید. البته اعتدال را در این مورد حفظ کنید تا به موضوع توجه بیش از حد بر نخورید.

جایزه و پاداش به کودکان دیر آموز

دریافت جایزه یا پاداش به هنگام موفقیت کودکتان انگیزه کافی را برای ادامه دادن او تامین خواهد کرد. جذابیت های جایزه و دریافت پاداش حتی بزرگسالان را به وجد می آورد و سبب ایجاد انگیزه و حال خوب برایشان می شود. پس کودکان نیز با دریافت جایزه، به تلاش کردن ترغیب خواهند شد.

تعیین اهداف کوچک برای کودکان دیر آموز

اهداف کوچکی را برای رسیدن، برای کودکتان مشخص کنید تا با دست یافتن به آن ها یاد بگیرد که با تلاش می تواند موفق شود و در نتیجه با قدرت بیشتری تلاش کند. به عنوان پدر یا مادر کودک باید بدانید که تعیین چه اهدافی برای کودکتان مناسب است تا برای شروع به بتواند به آنها دست یابد.

شکست همیشه بد نیست

متاسفانه در ذهنیت بسیاری از بزرگسالان نیز، شکست پایان راه و بی نتیجه ماندن زحمات است. در اکثر موارد این ذهنیت از دوران کودکی با فرد همراه شده است. به کودکتان یاد بدهید که با شکست زحماتش به باد نرفته است و هنوز هم برای شروع دوباره و تلاش فرصت دارد. بی شک این یکی از بزرگ ترین درس هایی از زندگی خواهد بود که در تمامی مراحل به کمک فرزندتان خواهد آمد و مسیر او را برای رسیدن به پیروزی تضمین خواهد کرد.

درک و حمایت

با بیان و رفتارتان به کودکان دیر آموز نشان دهید که پشتیبانشان هستید و حمایتشان می کنید. هنگامی که کودکتان بداند که شما او را باور دارید، نیروی مضاعفی برای تلاش و یادگیری خواهد داشت و به راحتی احساس دلسردی و نا امیدی نخواهد شد.

صبوری

قطعا باید صبوری را در فهرست رفتار های الزامی با کودکان دیر آموز نام برد. فراموش نکنید که به هیچ عنوان نباید کودکتان را با سایر بچه ها مقایسه کنید. این کار نه تنها او را امیدوار و با انگیزه نمی کند بلکه انگیزه را هم از او می گیرد و عملا تمام تلاش های خودش و شما برای حل مسئله بی پاسخ خواهند ماند. صبور باشید و بدانید که کودکتان مراحل یاد گیری را پشت سر خواهد گذاشت.

صراحت در توضیح ویژگی کودک

هنگامی که قرار است کودکان دیر آموز زمانی را با افرادی مانند همکار، معلم، پرستار یا هر فرد دیگری بگذراند، در توضیح ویژگی های کودکتان شفاف عمل کنید و به آنها شیوه برخورد و ارتباط گرفتن با او را آموزش دهید.

بازی فکری

بازی فکری توانایی های ذهنی کودکتان را به چالش خواهد کشید و در طولانی مدت سبب پردازش سریع مغز و بهبود حافظه کودکان دیر آموز عمل خواهد کرد.

کمک کرفتن از صدا ها

این درمان شامل برنامه‌ ی شنیداری می‌ باشد که بر اساس اصول دکتر آلبرت توماتیس طراحی شده است. در صدا درمانی از روش تحریک صدا و موسیقی استفاده می‌شود که مسیرهای شنوایی و گوش را برای بهبود توجه، یادگیری، تلفیق حسی و ارتباطات را برای کودکان دیر آموز باز آموزی می‌کند.

بیشتر بخوانبد: شهریه مهدکودک در سال ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

 

در این مقاله به بررسی ویژگی های کودکان دیر آموز، معرفی و نحوه برخورد با آنها پرداختیم. امیدواریم پاسخ جامعی به سوالاتتان در این زمینه داده باشیم.

در صورتی که سوالی در خصوص آموزش کودکان دیر آموز دارید، می توانید با 9099071613 تماس گرفته و از کارشناسان مشاور گروپ برای راهنمایی کمک بخواهید.

در ادامه مطالعه کنید:

سوالات متداول در مورد کودکان دیر آموز

❓کودکان دیر آموز به چه کودکانی گفته می شود؟

✔️ کودک دیر آموز کودکی است که با سرعت کمتری نسبت به هم سن و سالان خود مراحل رشد را طی می کند. کودک دیرآموز یا کند آموز کودکی است که در رسیدن به نقاط عطف اساسی در رشد خود آهسته‌تر است و باید بیشتر تلاش کند

❓نحوه آموزش کودکان دیر آموز به چه صورت است؟

✔️ در مقاله به طور کامل به برسی نحوه آموزش کودکان دیر آموز پرداخته ایم. می توانید مطالعه بفرمایید.

❓آیا کودکان دیر آموز خوب می شوند؟

✔️ قطعا بله – با آسب شناسی و پیگیری توسط روانشناس کودک ، والدین و خود کودک، این مسئله قابل حل خواهد بود.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه کودکان دیر آموز

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی