چگونه انتخاب رشته ای حرفه ای و مطمئن داشته باشیم ؟

انتخاب رشته

جهت مشاوره در زمینه چگونه انتخاب رشته ای حرفه ای و مطمئن داشته باشیم ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

 انتخاب رشته : برخی عادت دارند کارهایی را که می توان به سادگی و در فرصتی کافی و مناسب انجام داد به تاخیر اندازند وبعدا در شرایطی بحرانی و با کمترین تمرکز و بیشترین نگرانی و البته با خطا و آسیب زیاد انجام دهند . یکی از این کارهای بسیار مهم و تاثیر گذار بر زندگی آینده تان ، انتخاب رشته است .

 انتخاب رشته

انتخاب رشته ؛ مدت زمانی کوتاه برای تصمیمی سرنوشت ساز

معمولا اوایل مردادماه رتبه ها اعلام می شود و حداکثر ظرف ده روز اغلب داوطلبان با عجله تصمیمی می گیرند که چندین سال مستقیما در دوران تحصیل در دانشگاه درگیر تبعات آن خواهند بود و سال ها و شاید تمام عمر ، زندگی شان را تحت تاثیر قرار دهد . بین زمان اعلام رتبه ها و زمان انتخاب رشته فاصله ی زیادی نیست ، اما این که بخواهید تمام بررسی ها و سایر امور مرتبط با انتخاب رشته را در این بازه ی زمانی کوتاه انجام دهید ، اشتباه بسیار بزرگی است و هر ساله تعدادی از داوطلبان کنکور  تاوان آن را پرداخت می کنند.

برای ان که آسیب های این موضوع را به حداقل برسانید لازم است از قبل تمهیداتی بیندیشید .

1-شما برای انتخاب رشته نیازمند اطلاعات هستید . هم شما و هم پدر و مادرتان مطالعه ی کتاب های مرتبط با معرفی رشته ها را از هم اکنون آغاز کنید .
2- اکثر شما در آزمون های آزمایشی کانون و یا گزینه دو شرکت کرده اید و حدود رتبه های خود را تخمین می زنید . پس می توانید هم اکنون تخمین مناسبی نیز از انتخاب رشته داشته باشید.
3- برای تصمیم گیری ابتدا لازم است رشته ی دلخواه خود را مشخص کنید . مهمترین عوامل برای انتخاب رشته ها و محتوای آن ها و سپس شناخت توانایی های خود و نزدیکی علایق و توانایی ها شما به رشته های مختلف است .

مهمترین عوامل برای انتخاب رشته ، شناخت رشته ها و محتوای آنها و سپس شناخت توانایی های خود و نزدیکی علایق و توانایی شما به رشته های مختلف است . در نظر گرفتن موفقیت خویشاوندان و دوستان در حرفه ای خاص و کشف رشته های مرتبط با این گونه حرفه ها و نیز درک درست شما از توانایی های تان می تواند کمک موثری در این تصمیم گیری باشد.

در صورت داشتن توانایی های لازم برای انتخاب این رشته ها می توانید در یافتن شغل مناسب ؛ که موضوع بسیار مهمی است ، از این افراد کمک بخواهید. بعد از انتخاب رشته ی بسیار مهمی است ، از این افراد کمک بخواهید. بعد از انتخاب رشته ی دلخواه نوبت به انتخاب شهر و دانشگاه می رسد . هر چه دانشگاه نسبت به محل زندگی شما نزدیک تر و در دسترس تر باشد در دوران تحصیل فشار کمتری را تحمل خواهید کرد.

4-لیستی تلفیقی از رشته ها ، شهرها و دانشگاه ها فراهم کنید. اولویت بندی خود را براساس جایگاه رشته ها ، شهرها و عواملی مانند مرغوبیت رشته یا دوری و نزدیکی به محل سکونت و سایر امتیازات قرار دهید. پس از نوشتن لیست و مرتب کردن آن ، رشته هایی را که با توجه به رتبه ی احتمالی خود در آنها قبول نمی شوید قرمز کنید و آن هایی را که گمان می کنید قبول می شوید سبز کنید. با این کار پس از اعلام قطعی نتایج ، کار انتخاب و مرتب سازی نهایی خیلی سریع پیش می رود.

5-با افراد مجرب و مطلع که هم تجربه ی کافی در موضوع انتخاب رشته دارند و هم از دانش و خلاقیت لازم و نیز اطلاعات کامل راجع به قوانین مرتبط با انتخاب رشته و آخرین آمار پذیرفته شدگان در سال گذشته برخوردار هستند ، گفت و گو کنید . این موضوع کاملا ضروری است ؛ زیرا یک اشتباه می تواند سرنوشت شما را تغییر دهد.
مثلا ممکن است سال ها مجبور به تحمل غربت شوید در صورتی که می توانستید همان رشته را در شهر خودتان در دانشگاه دیگری بخوانید یا با رعایت نکردن ضوابط ، انتخابی مهم را از دست بدهید .
انتخاب رشته را جدی بگیرید و مشورت با خانواده و افراد حاذق را سرلوحه ی کار خود قرار دهید . فرآیند این تصمیم سرنوشت ساز را از هم اکنون شروع کنید.

 انتخاب رشته ؛ انتخاب هیجانی یا عقلانی

بیش از رتبه و تراز به علایق و انگیزه های خود فکر کنید ؛ اما باید این را هم بدانید که داشتن علاقه و انگیزه به چه میزان می تواند معیار انتخاب رشته و حتی انتخاب محل تحصیل باشد . شما از انتخاب های ناشی از رفتارهای احساسی و هیجانی سودی نخواهد برد ؛ بنابراین باید معیارهای مهم در انتخاب رشته را بشناسید .

به موارد زیر توجه کنید :

1- علاقه و انگیزه : هر کس به خوبی می داند به چه رشته ای علاقه دارد و از تلاش در آن زمینه خسته نمی شود . با احساسی و هیجانی علاقه بیشتر از هر معیار دیگری است ؛ پس در این مورد محتاطانه رفتار کنید.

2- شرایط و فرصت های شغلی : هدف از تحصیل و میزان حساسیت در انتخاب رشته ، در نهایت وارد شدن به بازار کار و شروع فعالیت حرفه ای است . در کنار علاقه و انگیزه باید امکانات و شرایط شغلی پیرامون خود را بسنجید و پیش بینی کنید .

3-آشنایی کامل با جزئیات رشته ی انتخابی :

در سال های گذشته بسیاری از دانش آموزان برتر قبل از انتخاب رشته به همراه پدر و مادر خود به دانشگاه مورد نظر رفته اند و با دانشجویان رشته ی مورد نظرشان گفت و گو کرده اند . کار آنها به یک سفر علمی شبیه است . گاهی نظرشان تغییر کرده و گاهی با اعتماد و اطمینان بیشتری رشته ی مورد نظرشان را انتخاب کرده اند . شما نیز باید از درس هایی که در دانشگاه می خوانید اطلاع کافی داشته باشید . نیاز جامعه را نیز در نظر داشته باشید و برای مثال بدانید در رشته ی تجربی به جز رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی چه رشته های پر مخاطب دیگری وجود دارند که مورد نیاز جامعه هستند .
در انتخاب رشته باید مدیریت خوبی داشته باشید تا در میانه ی راه از انتخاب خود پشیمان نشوید . از خودتان رفتار عقلانی نشان دهید ، نه رفتار هیجانی و احساسی ؛ زیرا انتخاب رشته آغاز راه است ، نه پایان آن.

ابتدا از خود بپرسیم سپس انتخاب کنیم

معیارهای قریبا مشابهی توسط کارشناسان و مشاوران آموزشی در مورد انتخاب رشته مطرح شده است ، اما توصیه می کنم در این مورد کار را از پایان شروع کنید .

از خود بپرسیم :

هدفمان از انتخاب رشته و رفتن به دانشگاه چیست ؟

اگر هدف مدرک گرفتن ، موقعیت اجتماعی یا موضوعاتی مشابه است که شما فقط به ورود به دانشگاه به هدف خود می رسید ، برای انتخاب رشته کار دشواری در پیش ندارید ؛ اما اگر مهمترین هدف شما از ادامه ی تحصیل ، کسب شغلی خوب از لحاظ موقعیت اجتماعی و درآمدی است ، برای این که انتخاب رشته ی درستی داشته باشید و دو یا چند سال دیگر پشیمان نشوید ، به این سوال ها پاسخ دهید :

1- شغل خوب از نگاه شما چه ویژگی هایی دارد ؟ نظر پدر و مادر ، افراد آگاه و مورد اعتماد شما چیست ؟
2-شغل خوب از نگاه شما چه ویژگی هایی دارد ؟ نظر پدر و مادر ، افراد آگاه و مورد اعتماد شما چیست ؟
اگر شغل مد نظر خود را شناختید ، به این سوال ها پاسخ دهید :
3- برای دست یابی به این شغل در چه رشته ای باید تحصیل کیند ؟
4- آیا برای شما فرقی دارد که این رشته را در کدام دانشگاه یا دانشگاه ها بخوانید ؟
6- برای رسیدن به هدف ( رشته / دانشگاه یا دانشگاه ا ) چه رتبه ای لازم است ؟ آیا با رتبه ای که کسب کرده اید می توانید شانس قبولی داشته باشید یا باید تلاش بیشتر و برنامه ریزی بهتری داشته باشید ؟

آینده ای که از همیشه مهمتر است

کلمه های زیادی هستند که در دوران انتخاب رشته نقش های محوری فرآیند گزینش رشته /شهرها را ایفا می کنند . کلمه هایی که پر رنگ تر از قبل می شوند و برای یک بازه ی زمانی چند روزه شما را به شکل ویژه ای درگیر خود می کنند . کلمه هایی مثل انتخاب ، تمایل ، بازار کار ، سختی و آسانی واحدهای درسی ، شهر دانشگاهی ، رشته ها ، آینده و…

از میان همه ی این ها آینده عنصر سرنوشت ساز و موثری بر فرآیند انتخاب شماست که زیر مجموعه های فراوانی را به همراه خود به عرصه ی انتخاب می آورد . ساختن آینده ی تحصیلی و شغلی دو وجه مهم دارد :

آنچه در طول سال به مرور آن را ساختید و آنچه اکنون باید با دستاوردهای سال تحصیلی سرنوشت آن را تعیین کنید. نقش محوری شما در هر دو وجه کاملا تعیین کننده است . با عبور از دشواری های یادگیری و بازیابی در طول سال اکنون با یک وضعیت موجود مواجهید ؛ وضعیتی که شاید با دیدن نتایج اولیه به خوبی با آن روبه رو شده اید ، نسبت به آن خوشحال یا حتی ناراحت شده اید و حالا باید از واکنش احساسی به آن کمی خارج شوید و با پذیرفتن واقعیت های این وضعیت موجود برای ساختن بهترین انتخاب های ممکن تلاش کنید .
اهمیت آینده ی تحصیلی رعایت چند نکته در دوران انتخاب رشته را ضروری می کند.

برای ترسیم بهتر آینده باید به خوبی روی علاقه مندی های خود تمرکز کنید ، کمی خود را در شرایط فارغ التحصیلی از رشته هایی که در حال حاضر به آن علاقه دارید تصور کنید و به این سوال پاسخ دهید :

آیا این همان تصویری است که از آینده ی مورد علاقه ام در ذهن دارم ؟ شناخت رشته های مشابه و نزدیک به رشته ی مورد علاقه نیز راهکار موثری برای گسترده تر شدن دامنه ی انتخاب شماست.

باید به کمک تحلیل های آماری مانند آنچه در مطالب آینده با آن آشنا خواهید شد .میزان شانس قبولی خود را در گروه ها و رشته های مختلف بسنجید و از این طریق تعداد انتخاب های مجاز خود را با همه ی ظرفیت بالایی که برای آن در نظر گرفته شده است ، مدیریت کرده و هدفمند عمل کنید .

تعامل با خانواده برگ برنده ی تاثیرگذاری است . یکی از مهمترین چالش های دوران انتخاب رشته ی دانش آموزان تصمیم گیری در مقیاس فردی است ؛ اما این را هم در نظر داشته باشید که ناظران بیرونی مانند خانواده و مشاوران خبره با شناخت دقیق از روحیات شما و نکات فنی انتخاب رشته ، انتخاب های شما را شخصی تر و اصولی تر می کنند . با وجود ویژگی های فردی تان ، برای همه ی کارهایی که باید در دوران تحصیلات به تنهایی انجام دهید ، همچنان خانواده ی شما نوعی نیروی محرک خواهند بود . انتخاب رشته بدون تعامل با اعضای خانواده به راندمان بالا نخواهد رسید.

گاهی اهمیت آینده نیاز دارد تغییراتی در انتخاب های تان ایجاد کنید . این انتخاب ها گاهی باید با توجه به شرایط تعدیل شوند تا به ایده آل های تان نزدیک تر شوید . مثلا باید با پذیرش در نوبت دوم و دوره های دانشگاهی غیر روزانه در رشته ی مورد علاقه ی خود آشنا شده و آن ها را نیز در میان انتخاب های خود قرار دهید یا رشته را بر شهر ترجیح دهید ؛ زیرا آینده ی تحصیلی شما را جهت می دهد و کار شما با رشته ی تحصیلی تا سال ها بعد از فراغت از تحصیل ادامه خواهد داشت ، در حالی که با شهر دانشگاهی تان ؛ اگر بومی آن منطقه نباشید ، در زمان فراغت خداحافظی خواهید کرد.
دوران تاثیرگذار انتخاب رشته ؛ دوران گذار در میان واژه های مهم و تصمیم های مهم است و استفاده از تجربه و مشاوره ی اطرافیان ، رمز موفقیت در انتخابی مناسب.


برنامه ریزی کنکور 98

در زمان انتخاب رشته ؛ امیدتان را به کل از دست ندهید

هر چند کسب رتبه در کنکور تاثیر بسزایی درانتخاب رشته دارد اما نباید در هر شرایطی امید را از دست داد بلکه باید با اتخاذ سیاست های منطقی شرایط موجود را به بهترین نحو ممکن به سود خود پیش برد و رعایت ترفندهایی برای این مهم ضروری است.

همواره بر اساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته کنید چراکه انتظار بالاي شما ممكن است باعث از دست دادن موقعيت هاي ديگر باشد كه در آينده به راحتي نتوانيد بدست آوريد البته قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت كرده و با توجه به استعداد، توانايي، علاقه و شناخت خود، خودتان تصميم آگاهانه بگيريد.

زمانی كه مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری در هر يك از رشته هاي دانشگاه پيام نور يا غيرانتفاعي هستيد، رشته هاي اين دانشگاه را انتخاب كني و در انخاب خود برای تمامی دانشگاه شهرهاي نزديك را درنظر داشته باشید زيرا اولاً سهميه اختصاص يافته براي شما بيشتر است و ثانياً امكانات خوابگاهي در دانشگاه هاي شبانه وجود نداردو با توجه به سهميه قطب، استان و ناحيه شهر خود انتخاب رشته كنيد زيرا تقريباً هفتاد درصد سهميه اختصاص يافته به اين مناطق مربوط به شمااست.

انتخاب رشته هاي كارداني در شهرهاي دور دقت کنید زيرا در صورت قبولي حتماً بايد در آن رشته ادامه تحصيل دهيد؛ در غير اين صورت به مدت دو سال از شركت در كنكور سراسري محروم خواهيد شد اما شانس خود را در انتخاب رشته هاي شبانه، غيرانتفاعي، پيام نور و نيمه حضوري امتحان كنيد زيرا در صورت عدم ثبت نام و ادامه تحصيل در سال آينده از شركت در كنكور سراسري محروم نخواهيد ماند.
هرچند تمامی موارد برای انتخاب رشته کنکور سراسری به داوطلبان کمک می کند اما نباید فراموش کرد این مسائل صرفا جنبه مشاوره ای داشه و تصمیم گیرنده نهایی داوطلبانی هستند که قرار است با رشته تحصیلی مدت ها زندگی کنند بنابراین باید به دور از احساسات و هیجانات محیطی این فرآیند انجام شود.

روياهات ، آرزوهات ، هدفت ، آيندت …
اونقدر مهم هستن كه به خاطرشون از همه چي بزنيو با همه وجود اين مدت باقي مانده رو براشون بجنگي… وقت بذارى…تلاش كنى…
حداقلش اينه كه جنگيدن تا آخرين لحظه رو ياد ميگيرى…
برد با كسيه كه تا آخرين لحظه پاى هدفش بايسته و براش بجنگه…
اگه يه روياى بزرگ تو ذهنت دارى…دير نيس…

فرداتو با قدرت بساز


4/5 - (25 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه چگونه انتخاب رشته ای حرفه ای و مطمئن داشته باشیم ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی