پنج تا توصیه مهم برای افزایش تمرکز حین مطالعه

تمرکز در مطالعه, تقویت تمرکز و حافظه,افزایش تمرکز و کنترل ذهن,تمرین های افزایش تمرکز,راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن,برای تمرکز حواس چه بخوریم,افزایش تمرکز و دقت,تمرکز چیست,ورزش های تمرکز ذهن تمرکز در مطالعه, تقویت تمرکز و حافظه,افزایش تمرکز و کنترل ذهن,تمرین های افزایش تمرکز,راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن,برای تمرکز حواس چه بخوریم,افزایش تمرکز و دقت,تمرکز چیست,ورزش های تمرکز ذهن تمرکز در مطالعه تمرکز در مطالعه, تقویت تمرکز و حافظه,افزایش تمرکز و کنترل ذهن,تمرین های افزایش تمرکز,راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن,برای تمرکز حواس چه بخوریم,افزایش تمرکز و دقت,تمرکز چیست,ورزش های تمرکز ذهن تمرکز در مطالعه, تقویت تمرکز و حافظه,افزایش تمرکز و کنترل ذهن,تمرین های افزایش تمرکز,راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن,برای تمرکز حواس چه بخوریم,افزایش تمرکز و دقت,تمرکز چیست,ورزش های تمرکز ذهن تمرکز در مطالعه تمرکز در مطالعه

جهت مشاوره در زمینه پنج تا توصیه مهم برای افزایش تمرکز حین مطالعه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

تمرکز یکی از مهم ترین حلقه های گمشده یادگیری ناقص در کنکور هست .افزایش تمرکز هنگام مطالعه بر روی متنی که نیاز به درک کردن و فهمیدن دارد بسیار مهم و حیاتی است. درس خواندن برای آزمونهای تستی، آزمونهای تشریحی و حتی مطالعه مفهومی برای پیدا کردن کار و… همگی جزو مواردی هستند که نیازمند تمرکز می‌باشند.

تمرکز در مطالعه, تقویت تمرکز و حافظه,افزایش تمرکز و کنترل ذهن,تمرین های افزایش تمرکز,راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن,برای تمرکز حواس چه بخوریم,افزایش تمرکز و دقت,تمرکز چیست,ورزش های تمرکز ذهن تمرکز در مطالعه, تقویت تمرکز و حافظه,افزایش تمرکز و کنترل ذهن,تمرین های افزایش تمرکز,راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن,برای تمرکز حواس چه بخوریم,افزایش تمرکز و دقت,تمرکز چیست,ورزش های تمرکز ذهن تمرکز در مطالعه

اگر شما جزو  داوطلبانی هستید که هنگام مطالعه کردن تمرکز ندارید، مجبور می‌شوید یک متن را بارها و بارها بخوانید و یا پس از مطالعه کردن، آن‌ها را به خاطر نمی‌آورید، باید مهارت افزایش تمرکز کردن را در خود تقویت کنید.

– سرعت مطالعه را افزايش دهيد.

هنگامي که يک بازي رايانه‌اي انجام مي‌دهيد هرچه سطح بازي و سرعت آن در هر مرحله بالاتر مي‌رود تمرکز شما هم روي بازي بيش‌تر مي‌شود به طوري که بعد از مدتي متوجه حضور شخصي در اتاق خود نيز نمي‌شويد؛ اما زماني که سرعت بازي کم باشد شما همراه با بازي با تلفن همراه خود صحبت مي‌کنيد يا خوراکي هم مي‌خوريد. در مطالعه نيز همين اصل وجود دارد؛ وقتي با هدف مفهومي خواندن، سرعت مطالعه‌ي خود را کاهش مي‌دهيد، ذهنتان از ساکن بودن کلافه شده و به مطالب ديگر مشغول مي‌شود. البته شما نبايد دقت را قرباني سرعت بکنيد ولي سعي کنيد سرعت مطالعه‌ي خود را کمي افزايش دهيد تا جايي که ذهن شما به خوبي با آن مطلب درگير شود.

– مطالعه‌ي روزنامه‌وار

هنگام شروع يک فصل سعي کنيد نگاهي اجمالي و سريع به متون بيندازيد تا ذهن شما با آن مبحث ارتباط برقرار کند؛ براي مثال وقتي در درس دين و زندگي قرار است انواع توحيدها را مطالعه کنيد ذهن شما درگير اين قضيه مي‌شود که قرار است در مورد انواع توحيدها و تفکيک آن‌ها از يکديگر بخوانيد. توجه کنيد که در اين نوع مطالعه، شما خط به خط پيش نمي‌رويد بلکه يک نگاه اجمالي به تيترها و مطالبي که کتاب به صورت بزرگ يا با رنگ خاص مشخص کرده است مي‌اندازيد.

– نوشتن سؤال

هنگامي که يک پاراگراف را مي‌خوانيد سعي کنيد در مورد آن، 2 سؤال خيلي مهم يادداشت کنيد. سپس آن را در کتاب خودآموز بنويسيد و در آزمون‌هاي جمع‌بندي در ابتدا به آن سؤال‌ها پاسخ دهيد و مطالب فراگرفته‌شده را به اين آساني مرور کنيد. در مورد نوشتن سؤال مي‌توانيد از سؤالات هفت‌گانه‌ي گانيه کمک بگيريد:

1- سؤالات حافظه‌اي: اين سؤالات خيلي کم‌اهميت هستند و هدف آن يادآوري اطلاعات است.

مثال: آثار سهراب سپهري را نام ببريد؟

2- سؤالات ترجمه‌اي: سؤالات ترجمه‌اي از سؤالات حافظه‌اي قوي‌تر هستند و هدف آن‌ها بيان يک مفهوم پيچيده يا مطلب دشوار به زبان ساده است.

مثال: شيب مماس بر نمودار مکان- زمان چيست؟

3- سؤالات تفسيري: در اين نوع سؤالات، هدف، کشف و درک رابطه‌ي بين دو مفهوم است که مي‌تواند تشابه يا تفاوت باشد.

مثال: تفاوت بين تشخيص و استعاره در چيست؟

4- سؤالات کاربردي: از جالب‌‌ترين نوع سؤالات است که هدف از طراحي آن‌ها برقراري ارتباط بين يک مطلب علمي با رويدادهايي است که در اطراف ما در حال وقوع است.

مثال: چگونه مي‌توان ثابت يک فنر را افزايش داد؟

5- سؤالات تحليلي: اين نوع سؤالات نسبت به 4 سؤال بالا ارزش بيش‌تري دارند. هدف از طراحي اين نوع از سؤالات، تمرکزگرايي بر نقش جملات، کلمات يا فرمول‌هاست.

مثال: تجزيه و ترکيب متون عربي

مثال: تحليل جسم روي سطح شيب‌دار

6- سؤالات ترکيبي: اين نوع سؤالات از سؤالات تحليلي خيلي قوي‌ترند و خلاقيت دانش‌آموزان را محک مي‌زنند. هدف از طراحي اين نوع سؤالات، کنار هم قرار دادن مفاهيم فراگرفته‌شده براي حل يک مثال مفهومي است.

مثال: ترکيب سؤالات آسانسور با سقوط آزاد

7- سؤالات ارزش‌نگاري: اين نوع سؤالات، قوي‌ترين نوع سؤالات هستند. هدف از طراحي اين سؤالات پيدا کردن راهکارهاي مفيدتر براي حل يک مثال است.

مثال: شما اين مثال را از چه راهي به جز راه‌حل مؤلف حل مي‌کنيد؟

بايد توجه کنيد که اگر علامت سؤال را برعکس کنيم شبيه يک قلاب مي‌شود؛ يعني با اين قلاب مي‌توانيد مفاهيم مهمي را از مغز خود استخراج کنيد.

سعي کنيد با طرح سؤال، ذهن خود را با مطلب درگير کنيد؛ زيرا هنگامي که سؤالي از ما پرسيده مي‌شود فقط و فقط روي پاسخ‌گويي به آن سؤال تمرکز مي‌کنيم و به عوامل ديگر فکر نمي‌کنيم.

راهکارهای افزایش تمرکز در هنگام مطالعه

پنج تا توصیه مهم و کلیدی برای افزایش تمرکز حین مطالعه:

1⃣افکار مزاحم رو روی برگه ای بنویسید و بعد از مطالعه به اون ها فکر کنید، تحقیقات نشون داده که این کار خیلی به افزایش تمرکز کمک میکنه.

2⃣ در زمان درس فقط درس
در زمان استراحت فقط استراحت
به یاد داشته باشید که دراز کشیدن و یا لم دادن روی کاناپه و تخت خواب شرایط مناسب برای مطالعه نیست و باعث پایین اومدن تمرکز شما میشه.

3⃣. موقع درس خوندن موبایلتون رو خاموش کنید یا روی سایلنت بزارید!.

4⃣فعال بودن هنگام مطالعه کمک زیادی به درگیری ذهن و حفظ تمرکز میکنه. در طول مطالعه زیر مطالب مهم خط بکشید و نکات مهم رو یادداشت کنید. استفاده از قلم برای دنبال کردن خطوط هنگام مطالعه توصیه میشه.✏️

5⃣ ایست بکشید! منظور اینه وقتی حواستون پرت میشه با فرمان ایست افکار مزاحم رو متوقف کنید. با صدای بلند بگید “ایست! برگردیم سر مطالعه”.

اصلی ترین دلیل اینکه بچه ها نمیتونن دو دقیقه یه جا آروم بشینن و درسشون رو بخونن اینه که هنوز نمیدونن دنبال چی هستند و چی میخوان از این زندگی…!

  شما باید برای خودتون هدف تعیین کنید. یه هدف اصلی (بلند مدت) و اهداف کوتاه مدت…

  هدف من از درس خوندن اینه که فلان رتبه، فلان رشته و فلان دانشگاه رو قبول شم. و این اتفاق باید بیفته، به هر قیمتی، با هر سختی ای و … . بعد که این هدف رو برا خودتون انتخاب کردید، برا رسیدن به چیزی که میخواید وارد “میدون جنگ” بشید و با تمام وجود و البته با برنامه دقیق و علمی کارتون رو شروع کنید.

برا خودتون اهداف کوچیکتر (کوتاه مدت) تعیین کنید.

  من باید امروز فلان ساعت درس بخونم و فلان مبحث رو تموم کنم، این هفته باید فلان ساعت بخونم و فلان مباحث باید بطور کامل خونده بشه، آزمون بعدی من باید فلان تراز رو به دست بیارم و …

 تموم حاشیه هایی که ممکنه شما رو از رسیدن به چیزی که لیاقتش رو دارید دور کنه رو بطور کامل بذارید کنار.

  فک نمیکنم شما دنبال یه زندگی معمولی و متوسط مثل اکثر مردم باشید. شمام قطعا یه چیزایی تو سرتون هست که وقتی بهش فکر میکنید احساس میکنید قلبتون تند میزنه و هیجان زده میشید برا بدست آوردنش. شاید فراموش شده باشه اهدافتون، بخودتون يادآوري کنید.

♐️ نذارید هیچکسی با حرفاش شما و آينده ای که منتظر شماست رو تغییر بده.

✴️ با تمام وجود و تا لحظه آخر برای اهدافتون بجنگید و بدونید که کلمه “غیرممکن” ساخته افراد ضعيفه.

مهندس علیزاده-مشاور و برنامه ریز شخصی کنکور سراسری

فاکتورهای مشاوره و برنامه ریزی گروه مشاور گروپ

?برنامه ریزی و شخصی سازی برنامه با توجه به نقاط قوت وضعف دانش اموزان
?ارائه راهکارای مناسب جهت جلوگیری از افت تحصیلی
?آموزش شیوهای صحیح مطالعه,یادگیری,یادداشت برداری ,خلاصه نویسی وپاسخگویی به سوالات تشریحی و تستی
?افزایش قدرت تمرکز وکاهش بی دقتی وتقویت حافظه وافزایش بازده
?آموزش مهارتهای آزمون دادن شامل شیوه صحیح آمادگی برای هر آزمون مدیریت زمان و مدیریت استرس و تحلیل آزمون
?معرفی بهترین منابع درسی وبهترین ازمونهای ازمایشی
?راهکار وشیوه مناسب مطالعه و فراگیری هر درس مطابق ویژگیهای اون درس
?افزایش انگیزه اعتماد به نفس ورفع مشکلات مربوط به آن
?شیوهای درست جمع بندی ومرور درسها در زمان مناسب آن

دریافت مشاوره خصوصی با شرایط ویژه برای ثبت نام فقط با شماره زیر? تماس بگیرید …

رتبه های برتر

خدمات تخصصی مشاور گروپ

مشاوره برنامه ریزی درسی

مشاوره برنامه ریزی کنکور

مشاوره کنکور تلفنی (مشاوره کنکور سراسری)

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره انتخاب رشته تلفنی

مشاوره تحصیل در خارج از کشور

مشاوره معافیت تحصیلی

مشاوره معرفی رشته های دانشگاهی

مشاوره معرفی دانشگاه های کشور

مشاوره پذیرش دانشگاه بدون کنکور

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد

مشاوره کنکور دکتری تلفنی

مشاوره انتخاب رشته ارشد

مشاوره انتخاب رشته دکتری

مشاوره ثبت نام کنکور

مشاوره انتخاب رشته

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه پنج تا توصیه مهم برای افزایش تمرکز حین مطالعه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی