پرستاری یا اتاق عمل ؟ بازار کدامیک در حال حاضر بهتر است ؟

پرستاری یا اتاق عمل

جهت مشاوره در زمینه پرستاری یا اتاق عمل ؟ بازار کدامیک در حال حاضر بهتر است ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

انتخاب رشته در زندگی شغلی و مسیر آینده ی شما بسیار مهم و سرنوشت ساز است لذا باید برای این کار زمان بیشتری صرف شود ، مطالعه داشته باشید و از افراد آگاه و همه ی ابزارها کمک بگیرید تا بتوانید با خیالی راحت بگویید آینده ی شغلی من با این رشته تضمین شده است .

پرستاری یا اتاق عمل

چگونه در انتخاب رشته موفق باشیم ؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که برای انجام انتخاب رشته صحیح و موفق باید از کجا شروع کنم؟ پاسخ به طور خلاصه این است که شما باید آگاهی و شناخت خود را نسبت به خودتان، رشته های دانشگاهی و مشاغل آینده افزایش دهید تا بتوانید درست تصمیم گیری کنید.

در این مقاله قصد دارم برای افزایش آگاهی شما دانش آموزان علوم تجربی درباره رشته پرستاری و اتاق عمل توضیحات بیشتری ارائه کنم تا کمک خوبی به تصمیم گیری شما در پاسخ به سوال پرستاری یا اتاق عمل ؟ باشد.

چرا باید رشته های دانشگاهی را بشناسیم ؟

همانطور که گفته شد برای انتخاب رشته صحیح باید اطلاعات خود را در زمینه رشته ها افزایش دهید . مثلا
این که به عنوان یک دانش آموز باید رشته های دانشگاهی تجربی را بهتر بشناسید تا بتوانید بر اساس تفاوتها و شباهتهایی که با هم دارند، صحیح تر تصمیم بگیرید. به خاطر داشته باشید، این که تنها رشته و دانشگاه خود را بر اساس رتبه کنکور خود انتخاب کنید کار درستی نیست. باید در هنگام انتخاب رشته علاوه بر رتبه، خود را به اطلاعات بیشتری مجهز کنید.

به عنوان مثال، آشنایی با اسم دروسی که قرار است در رشته دلخواه تان بخوانید (و به آن واحدهای درسی، سرفصل یا برنامه درسی و یا چارت هم می گویند) مهم است. حتما می پرسید این موضوع چه اهمیتی دارد؟ اهمیتش این است که شما قرار است طی چندین سال همین دروس را بخوانید و اگر به آنها علاقه نداشته باشید، حتما دچار مشکل خواهید شد. مثلا دانش آموزی را تصور کنید که به درس شیمی بسیار علاقه مند است و با این باور که در رشته مهندسی شیمی، دروس شیمی زیادی تدریس می شود این رشته را انتخاب می کند. او به زودی و در همان اوایل تحصیل در دانشگاه خواهد دانست که چنین نیست و سهم دروس ریاضی، مهندسی و فیزیک در این رشته بسیار بیشتر از شیمی است.

یکی از قدم های مهم در انتخاب رشته به شکل درست و اصولی، شناخت رشته های دانشگاهی است. اینکه این رشته ها چه واحدهای درسی دارند، دانشگاه های پذیرنده آنها کدام است، شغل های مرتبط با این رشته ها چه هستند، چطور می شود در این رشته ها در ایران و سایر کشورها ادامه تحصیل داد و …

چه رشته ای برای من مناسب است و می توانم در آینده وارد بازار کار شوم؟

برای یک انتخاب رشته درست، موارد مختلفی هستند که باید آنها را در نظر بگیرید . باید اطلاعات جمع کنید، خودتان را بیشتر بشناسید، رشته ها را بشناسید و …

یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب رشته، علاقمندی های شماست. شما اگر بتوانید درست خودتان، علایق و توانایی هایتان را بشناسید، رشته و شغل مناسب تان را هم به راحتی پیدا می کنید. برای شناخت بیشتر خود و علایق تان می توانید از تست شخصیت شناسی هالند کمک بگیرید.

برای گرفتن راهنمایی و مشاوره تخصصی در زمینه تست شخصی شناسی هالند با مشاورین مرکز مشاور گروپ و از طریق شماره زیر تماس بگیرید :

خلاصه‌نویسی

مسلم است که فرآیند انتخاب رشته و شغل مناسب در زندگی هر فردی بسیار حیاتی است.بسیاری افراد (از جمله دانشجویان، والدین و شاید حتی پدر یا مادر خود شما) هستند که پس از سال ها متوجه می شوند که از رشته تحصیلی یا شغل شان راضی نیستند، یعنی انتخاب رشته درستی نداشته و چند سال از عمر خود را تلف کرده اند.

برای اینکه شما جزو این گروه نباشید باید با استفاده از بهترین روش، مرحله به مرحله پیش بروید تا به بهترین تصمیم برسید. ما سعی کرده ایم بهترین روش برای انتخاب رشته و شغل مناسب تان را در اختیار شما قرار دهیم پس اگر می خواهید از روشی جدید برای انتخاب رشته و شغل مناسب تان استفاده کنید، توصیه می کنیم با کارشناسان آگاه و باتجربه در زمینه بازار کار رشته های دانشگاه که جزو بهترین های مشاوره و برنامه ریزی کنکور در تهران هستند ؛ تماس بگیرید .

مشاور گروپ

مقایسه پرستاری و اتاق عمل به صورت تخصصی

توسط فارغ التحصیلان این دو رشته :

اما در ادامه بیشتر در باره این سوال بحث خواهیم کرد : پرستاری یا اتاق عمل ؟ ، کدام یک از این رشته ها می تواند برای شما مناسب تر باشد؟ ممکن است یکی به پرستاری علاقه بیشتری داشته باشد و دیگری با ویژگی های شغل و رشته اتاق عمل انطباق بیشتری داشته باشد. مهم این است که شما با آگاهی رشته خود را انتخاب کنید.

در کنکور سراسری رشته اتاق عمل در چه مقطعی دانشجو می پذیرد؟ پرستاری در چه مقطعی؟

رشته اتاق عمل در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرد . البته پذیرش مقطع کاردانی خیلی محدود است و ما در اینجا فقط مقطع کارشناسی را بررسی می کنیم . رشته پرستاری هم در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو دارد.

دروس رشته پرستاری چیست ؟ دروس رشته اتاق عمل چیست؟

تعداد واحد درسی هر دو رشته حدود ۱۳۰ واحد است که حدود ۸ ترم تحصیلی طول می کشد. همچنین این دو رشته تفاوتهایی از نظر تعداد و عنوان واحدهای کارآموزی و نیز واحدهای تخصصی دارند واحدهای کارآموزی رشته پرستاری حدود ۳۹ واحد ولی واحدهای کارآموزی رشته اتاق عمل حدود ۳۴ واحد می باشد که می توانید جزئیات را برای رشته پرستاری یا اتاق عمل با کلیک بر روی نام هر کدام از آنها مشاهده کنید.

یک پرستار بعد از لیسانس تا چه مقطعی می تواند ادامه تحصیل دهد؟ تکنسین اتاق عمل چطور؟

رشته پرستاری در ایران امکان ادامه تحصیل تا سطح دکترا را دارد. اما برای رشته اتاق عمل فعلا تا مقطع کارشناسی ارشد می توانید ادامه تحصیل دهید.اما بعد از گرفتن کارشناسی ارشد اتاق عمل می توانید در برخی از رشته های دیگر دکترا بگیرید.

به طور کلی از نظر ارتباط رشته ها تا سطح ارشد و دکترا و تعداد شاخه هایی (گرایشهایی) که بعدا می توانید انتخاب کنید، تفاوت هایی وجود دارد که می توانید  اطلاعات بیشتر آن به همراه نکات ارزشمند درباره ادامه تحصیل در این دو رشته و نیز اطلاعات تکمیلی در مورد کلیات رشته، رتبه لازم در کنکور در مناطق مختلف، انواع دانشگاه های پذیرنده، هزینه های تحصیل را از طریق تماس با مشاورین مرکز مشاور گروپ دریافت نمایید.

جمعبندی

آیا امکان تحصیل در رشته پزشکی بعد از پایان تحصیلات کارشناسی رشته پرستاری (به صورت کارشناسی به پزشکی) وجود دارد؟ در مورد کارشناسی اتاق عمل به پزشکی چطور؟

برای علاقه مندان رشته پزشکی که به هر دلیلی موفق به قبولی و تحصیل در رشته پزشکی نشده اند و به جای آن در یکی از رشته های کارشناسی گروه پزشکی و علوم ریاضی و فنی تحصیل می کنند، امکان جالبی وجود دارد. این امکان، کارشناسی به پزشکی ( لیسانس به پزشکی ) نام دارد.

در این روش، علاقه مندان پزشکی می توانند پس از پایان تحصیلات کارشناسی و گذراندن طرح (اگر که رشته آنها طرح داشته باشد)، به شرط داشتن شرایط لازم و در صورت قبولی در آزمون کارشناسی به پزشکی، به ادامه تحصیل در رشته پزشکی بپردازند. در حال حاضر این طرح در یکی از بهترین دانشکده های پزشکی (علوم پزشکی تهران) اجرا می شود .

برای رشته پرستاری به پزشکی و رشته اتاق عمل به پزشکی هم این امکان وجود دارد و شما می توانید پس از تحصیلات دوره کارشناسی، شانس خود را برای ورود به رشته پزشکی امتحان کنید. شما می توانید برای آشنایی با جزئیات موضوع و نیز  اطلاع بیشتر از ” شرایط پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی ”  با مشاورین مرکز مشاور گروپ تماس بگیرید.

مشاور گروپ

چطور در رشته های پرستاری و اتاق عمل استاد دانشگاه شوم؟

اگر دانش آموز ممتازی باشید یا حداقل جزو دانش آموزان موفق در کلاس باشید شاید تا حالا به شغل استاد دانشگاه فکر کرده باشید. خوبست بدانید که از هر دوی این رشته ها می توانید به شغل جذاب و پردرآمد استاد دانشگاه برسید. بنابراین اگر می خواهید استاد دانشگاه شوید امکان این کار از طریق هر دو رشته وجود دارد. البته ابتدا در رشته پرستاری باید تا مقطع دکترای تخصصی ادامه تحصیل بدهید و سپس در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت شرکت کنید. برای رشته اتاق عمل هم عموما داشتن مدرک کارشناسی ارشد الزامی است.

ظرفیت پذیرش پرستاری در کنکور سراسری چقدر است؟

در سال ۹۵ حدود ۵ هزار نفر در دانشگاه های دولتی و پردیس ها در رشته پرستاری پذیرفته شده اند. از این تعداد تقریبا نیمی مرد و نیم دیگر زن بوده اند.

از بین دانشگاه های مختلف، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی ارومیه و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ظرفیت پذیرش بیش از ۲۰۰ نفر بیشترین تعداد دانشجوی پرستاری را جذب کرده اند و دانشگاه های علوم پزشکی بم، پردیس خودگردان علوم پزشکی جندی شاپور و علوم پزشکی اصفهان با کمتر از ۲۰ نفر دارای کمترین آمار جذب دانشجو در این رشته بوده اند.

ظرفیت پذیرش اتاق عمل در کنکور سراسری چقدر است؟

در سال ۹۵ حدود ۱۳۲۰ نفر (مرد یازن) در دانشگاه های دولتی، و پردیس ها در رشته اتاق عمل پذیرفته شده اند. از بین دانشگاه های مختلف که در این رشته پذیرش داشته اند، دانشگاه های علوم پزشکی همدان، بیرجند و شهرکرد با ظرفیت پذیرش بیش از ۴۰ نفر بیشترین تعداد دانشجوی اتاق عمل را جذب کرده اند و پردیس های خودگردان دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، اصفهان و جندی شاپور با ۵ نفر دارای کمترین آمار جذب دانشجو در این رشته بوده اند.

شرح وظایف پرستار چیست؟

مهمترین وظایف هر پرستار را می توان موارد زیر دانست اما با توجه به اینکه پرستار در چه محل کار می کند و در چه سطحی است میزان و تنوع آن متفاوت است.

ثبت مشخصات بیماران در پرونده پزشکی او و تهیه گزارش های پرستاری
بررسی منظم وضعیت بیماران از جمله گرفتن دمای بدن، اندازه گیری فشار خون و کنترل وضعیت تنفسی آنها
کمک به پزشکان و سایر تیم درمان
دادن داروی بیماران مطابق با دستور پزشک
انجام تزریقات، تمیز کردن و پانسمان زخم ها
استفاده از تجهیزات و دستگاه های ساده و پیشرفته پزشکی
احترام به بیماران و رعایت حقوق آنها
همکاری با بخش های مختلف بیمارستان
آرام سازی محیط فیزیکی، کنترل دما و نور و سایر عوامل محیطی و تامین شرایط لازم برای استراحت و آرامش بیمار
کنترل و نظارت بر کار واحد پرستاری و برنامه ریزی شیفت های کاری (از وظایف سرپرستار)

درآمد پرستار در حال حاضر چقدر است ؟

در خصوص میزان حقوق و درآمد پرستار در کشور آمار دقیقی در دسترس نمی باشد. البته اکنون با اجرای طرح تحول سلامت، حقوق و دریافتی پرستاران به ویژه در بیمارستانهایی که این طرح در آنها اجرا می شود بهبود نسبی یافته است. (در آینده نزدیک اطلاعات تکمیلی در اختیار علاقه مندان قرار خواهیم داد).حقوق پرستاران در بیشتر موارد متناسب با سختی کاری که دارند، نیست.

اگر مي خواهيد زود استخدام بشوید و شغل و حقوقتان تضمين باشد پرستاری بهترين رشته است. رشته پرستاری با وجود سختی های که دارد از یک بازارکار عالی برخوردار است از بین تمام رشته های کارشناسی تنها رشته ای است که بیکار ندارد (مگر اینکه کسی خودش نخواهد کار کند). درآمد یک پرستار بستگی به محل استخدام، پست های بیمارستان، ساعت شغلی و موقعیت جغرافیایی دارد.

برخی گفته های حاکی از آن است که درآمد پرستار و پزشک بیمارستان اختلاف فاحشی با هم دارند که شاید خیلی عادلانه نباشد.

از طرفی در مقایسه، درآمد پرستار در ایران با سایر کشورها بسیار متفاوت و کمتر می باشد که گاهی باعث مهاجرت پرستاران به خارج از کشور شده است. پرستار می تواند در بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز درمانی، مراکز نگهداری سالمندان و کودکان دولتی و خصوصی کار کند.

شرایط محیط کار پرستار بستگی به نوع مسئولیت و بخشهای بیمارستان و مراکز درمانی که در آن مشغول می باشد، دارد مثلا یک پرستار که در بخش اورژانس و یا پایگاه اورژانس بیمارستان کار می کند یا پرستاری که در بخش اطفال بیمارستان یا بخش داخلی و جراحی و یا ICU و CCU و یا اطاق عمل از نظر شرایط محیط کار با هم تفاوت دارند . پرستار می تواند در بیمارستان براساس سطح تحصیلات ( کارشناسی ، کارشناسی ارشد، دکتری ) و سابقه کار، در پستهای پرستار شیفت ، سر پرستار ، سوپروایزر بالینی ، سوپروایزر کنترل عفونت ، سوپروایزر آموزشی و ریاست پرستاری بیمارستان مشغول به کار شود .همچنین می تواند به صورت پرستار خصوصی در منازل بیماران کار کند.

در بیمارستان های خصوصی معمولا حقوق بیشتری نسبت به بیمارستان های دولتی به پرستاران داده می شود. برخی گفته های حاکی از آن است که اختلاف درآمد پرستار و پزشک بیمارستان شاید خیلی عادلانه نباشد. از طرفی در مقایسه، درآمد پرستار در ایران با سایر کشورها بسیار متفاوت و کمتر می باشد که گاهی باعث مهاجرت پرستاران به خارج از کشور شده است.

اکنون با اجرای طرح تحول سلامت، حقوق و دریافتی پرستاران به ویژه در بیمارستانهایی که این طرح در آنها اجرا می شود بهبود نسبی یافته است. حقوق پرستاران در بیشتر موارد متناسب با سختی کاری که دارند، نیست. متوسط درآمد یک پرستار در ایران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در ماه در سال ۱۳۹۵ بوده است.

شرح وظایف تکنسین اتاق عمل چیست؟

یک تکنسین اتاق عمل بسته به اینکه در چه سطحی می باشد دارای وظایفی است که در زیر اورده شده است :

آماده کردن اتاق عمل برای جراحی و کنترل آن از نظر نور کافی، سیستم برق رسانی، درجه حرارت ،رطوبت، پاکیزگی، ایمنی و….
اطمینان یافتن از درستی عملکرد دستگاه ها و تجهیزات لازم برای جراحی
استریل کردن تجهیزات و لوازم و اطمینان یافتن از وجود لوازم و ابزار لازم برای جراحی
کنترل پرونده بیمار قبل از جراحی برای اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی مورد نیاز)مانند اجازه عمل و آمادگیهای عمل، داروهای قبل از عمل، …)
آماده کردن بیماران برای جراحی مانند دادن آموزش ها و اطلاعات لازم به بیمار، شستن و ضدعفونی کردن محل های برش روی بدن بیمار ، عدم داشتن وسایل مصنوعی و زیور آلات و…
کمک کردن به پزشکان و پرستاران قبل و در حین جراحی
مراقبت از نمونه های آزمایشگاهی برخی از جراحی ها و فرستادن آنها به آزمایشگاه
کمک در پانسمان کردن نهایی بیمار
همکاری در انتقال بیماران به اتاق ریکاوری پس از عمل
مرتب و استریل کردن اتاق عمل و تجهیزات آن پس از جراحی
تهیه گزارش از فرآیند جراحی

تفاوت بین نوع کار یک پرستار و تکنسین اتاق عمل چیست؟

ماهیت مراقبتی و درمانی این دو رشته سبب شده تا این دو رشته از جهات زیادی مشابه به نظر برسند مثلا از لحاظ دروس و حقوق دریافتی شاید تفاوت چندانی با هم نداشته باشند اما در عین حال واقعیت این است که تفاوتهای زیادی با هم دارند. مثلا رشته ی اتاق عمل با توجه به محل کارش و اینکه وابسته به اتاق عمل است از نظر بازار کار نسبت به رشته پرستاری محدودتر می باشد.

یا این که هر کدام از این رشته ها یکسری آموزش ها و دروس تخصصی دارند که باعث متمایز شدن آنها از هم می شود. به طور مثال کارشناسان اتاق عمل بیشتر آموزش های لازم در خصوص روش های مختلف اعمال جراحی و تجهیزات لازم را فرا میگیرند و پرستاران نیز واحدهای تخصصی دیگری دارند.

از آن جا که کار در اتاق عمل نیاز به ایستادن در مدت زمان طولانی و توانائی برای جابجایی و بلند کردن اشیاء سنگین دارد و فرد را در معرض مناظر و بوهای ناخوشایند و مواد خطرناک قرار می‌دهد، فرد باید توانایی جسمی لازم را داشته باشد. البته بسیاری از این موارد در خصوص پرستاران نیز صدق می کند.

آیا پرستار فقط در بیمارستان کار می کند؟ محل کار یک پرستار چطور است؟

پرستاران معمولا در محیط های درمانی و بیمارستانی کار می کنند. قطعا شما تا به حال با نحوه کار یک پرستار در فیلم های سینمایی و تلویزیونی آشنا شده اید اما کار به همین جا ختم نمی شود و انجام وظایف پرستاری دارای نکات و ویژگی هایی است که ممکن است برای شما بسیار ناخوشایند و شاید هم جذاب و چالشی باشد.

تنوع محیط کار پرستاران زیاد است و علاوه بر محیطهای درمانی، شما می توانید آنها را در مراکز امدادی (نظیر اورژانس و هلال احمر)، حمایتی( نظیر شیرخوارگاه ها، مراکز بهزیستی، مددکاری،سرای سالمندان) مراکز تادیبی و امنیتی ( نظیر زندانها و مراکز بازپروری معتادان)، مراکز آموزشی(مهد کودک ها) و… بیابید.

دانشجوی پرستاری باید از سلامت کامل جسمانی برخوردار باشد تا به یاری دید قوی بتواند کارهای ظریف و دقیق پرستاری را بخوبی انجام دهد و با شنوایی خوب صدای قلب را حتی اگر ضعیف باشد، بشنود . حتی داشتن قدی متناسب و عدم لکنت زبان یا لرزش دست در این رشته ضروری است . چون همین مشکلات به ظاهر کوچک، در کارایی یک پرستار بسیار موثر است و از طرف دیگر طاقت شب‌بیداری، شیفت‌ها، بدخلقی‌های همراهان بیمارها و خلاصه سختی‌های این کار را داشته باشد.

تکنسین اتاق عمل کجا کار می کند؟ محل کار او چگونه است؟

محل کار تکنسین اتاق عمل در بیمارستان و کلینیک های جراحی و مراکز اورژانس می باشد. که بیشتر تکنسین های اتاق عمل در بیمارستان ها و برخی در مراکز عمل های سرپایی مشغول به کار هستند. کار آنها به صورت تمام وقت است و گاهی در شب ها و روزهای تعطیل به صورت شیفتی باید سرکار خود باشند.

وظیفه ی استریل و فراهم کردن ابزار جراحی بر عهده ی تکنسین اتاق عمل است. تکنسین های اتاق عمل در دوحوزه مشغول به کارند. تکنسین های غیر استریل که در طول جراحی , احتیاجات ضروری را برطرف می کند ولی نباید در مجاورت بیمار باشد .به این نوع تکنسین ها, سیرکولر می گویند. تکنسین های استریل که در کنار جراح و همراه با او , جراحی را انجام می دهند که به آن ها اسکراب می گویند. این رشته بازار کار وسیعی دارد به نحوی که میزان بیکاری در این رشته در حد صفر است.

اگر بین رشته اتاق عمل و پرستاری تردید داشتید که کدامیک برای شما بهتر است، امیدوارم اطلاعات این مقاله که به منظور آشنایی بیشتر شما با این رشته ها ارائه شده است، توانسته باشد تردید های شما را رفع کرده و پاسخ سوال پرستاری یا اتاق عمل ؟ را پیدا کرده باشید و در نتیجه انتخاب رشته صحیح تر و بهتری انجام دهید.

همچنین توجه داشته باشید که اطلاعات بسیار کاملتری درباره شغل، شرایط و محیط کار، آینده شغلی و درآمد پرستاران و تکنسین های اتاق عمل که از زبان شاغلین این دو رشته در مراکز مختلف متفاوت بیان شده است، اکنون در دسترس شماست.

ترس می تواند اهداف و رویاها را نابود سازد.

◀️مثل این است که در مبارزه پیش از آنکه کشته شویم از سر ترس، خودکشی کنیم.

?شجاعت همیشه نترسیدن نیست بلکه این است که با وجود ترسهایمان متوقف نشویم و دست از اهداف و رویاهایمان نکشیم..

?امروز را
بترس ولی انجام بده!!!

4.7/5 - (3 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه پرستاری یا اتاق عمل ؟ بازار کدامیک در حال حاضر بهتر است ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403