وسواس مطالعاتی | هر کاری میکنم به بودجه بندی آزمون نمیرسم ! چه کنم ؟

110515 Mindfulness study tips for leaving certificate students 0

جهت مشاوره در زمینه وسواس مطالعاتی | هر کاری میکنم به بودجه بندی آزمون نمیرسم ! چه کنم ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

وسواس مطالعاتی : جمله بالا را از زبان خیلی از کنکوریها میشنویم . شاید شما هم جزو همان دسته از کسانی باشید که به هر دری میزنید نمیتوانید خودتان را به برنامه آزمون برسانید .

وسواس مطالعاتی

وسواس مطالعاتی  »  معمولا این وضعیت بیشتر برای دانش آموزایی که مدرسه میروند و کسانی که خودشان را درگیر کلاس های کنکوری متعدد کردند اتفاق می افتد . البته شاید فارغ التحصیل باشید و با وجود 10 ساعت مطالعه در روز باز هم به برنامه آزمون نرسید ، این موضوع عجیب نیست و دلایل زیادی دارد !

چه عاملی دانش آموز را کلافه میکنه و آن را گیج میکنه ؟

وسواس مطالعاتی  »  اغلب دانش آموزان تجربه ی گیر افتادن در چنین مواقعی را دارند. نمیدانید واقعا باید چکار کنید ؟ کوهی از درسهای نخوانده پیش رویتان است ، کارهای عقب افتاده زیادی دارید و این موضوع حسابی شما را کلافه میکند تا جایی که حتی قدم از قدم بر نمیدارید و گرفتار یک گیجی و نابسامانی فلج کننده میشوید !وسواس مطالعاتی /

یکی از عواملی که باعث وسواس مطالعاتی میشود :

وسواس مطالعاتی  »  یکی از این دلایل مربوط به وسواس مطالعاتی و کندخوانی است ؛ من تا این صفحه رو کامل یاد نگیرم رد نمیشم !
شاید شما هم جزو دانش آموزایی باشید که یک پاراگراف را 4الی5 بار میخوانید و کاملا 100% مطمئن میشوید که یاد گرفتید و بعد سراغ بخش های دیگر میروید .

برای اینکه با وسواس در مطالعه مقابله کنید، راهکار های ساده ای وجود دارد:

کمک دانش‌آموز به خودش

هیچ شخصی به اندازه شما نمیتونه در رفع این مشکل بهتون کمک کنه. شما باید تصمیم بگیرید که با استفاده از روش‌های درست یکبار برای همیشه این مشکل رو از بین ببرید

بازیابی مطالب به جای بازخوانی

وسواس مطالعاتی  »  شما به جای اینکه مدام بر روی یک مطلب یا یک صفحه از کتاب درسی کلید کنید و خودتون رو اذیت کنید، میتونید با مرورهای منظم و از قبل تعیین شده مطالب رو مجدد بازیابی کنید. برای اینکه بتونید این کار رو هرچه راحت تر انجام بدید، باید برای درس‌های مختلف خلاصه نویسی کنید. خلاصه‌ها بهترین ابزار برای مرورهای شما در بازه های زمانی تعریف شده هست.

بالا بردن قدرت تشخیص نکات مهم

وسواس مطالعاتی  »  مطمئنن تو هر فصل از کتاب درسی، مباحثی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستن و طراحان سوالات کنکور سراسری توجه بیشتری به این مباحث دارن. شما باید به جای تکرار مطالب حاشیه ای تمرکر خودتون رو بر روی این مباحث مهم بذارید و با مرور این بخش‌های مهم کلیت هر فصل رو برای خودتون بازیابی کنید.

خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری از مطالب

وسواس مطالعاتی  »  خلاصه نویسی به شما کمک میکنه با دقت و تمرکز بیشتری مباحث رو مطالعه کنید و همواره به دنبال پیدا کردن مهم ترین و کلیدی ترین مباحث باشید. در کنار خلاصه برداری، حاشیه نویسی هم میتونه تاثیر به سزایی در مطالعه شما داشته باشه. حاشیه نویسی برای درس هایی مثل زیست شناسی و شیمی میتونه خیلی مفید باشه. این دو از بهترین ابزارها، برای مرور سریع شما در هر درسی خواهند بود که در آزمون‌های جامع و همچنین دوران جمع بندی کمک زیادی به شما خواهند کرد.

پرهیز از تکرار زیاد

وسواس مطالعاتی  »  تکرار زیاد مطالب هیچ کمکی به شما نمیکنه، فقط زمان و انرژی شما رو میگیره و نتیجه اون یاس و نا امیدی هست. به جای اینکه دوباره به سراغ مطلب برید، از خودتون پرسش‌هایی از متن بپرسید؛ اگر تونستید به درستی پاسخ بدید جایی برای نگرانی نیست. با این تمرین میتونید این عادت وسواس رو تا حد زیادی کنار بذارید.

تست زدن و حل نمونه‌ سؤال

وسواس مطالعاتی  »  تست زدن هم به تسلط شما کمک میکنه و هم به شما نشون میده کدوم مباحث از درجه اهمیت بیشتری برخوردار هستن. بنابراین به شما توصیه میکنیم به جای تکرار کردن مباحث، زمان خودتون رو به تست زنی اختصاص بدید. حتما در نظر داشته باشید که تست‌های مهم و تست‌هایی رو که اشتباه پاسخ میدید رو علامت دار کنید تا با زدن مجدد اون‌ها نکات مهم برای شما مرور بشن.

مشخص کردن تعداد صفحه و زمان برای مطالعه

وسواس مطالعاتی  »  شما اگر قبل از شروع به مطالعه مطالب، زمان تعیین کنید و خودتون رو متعهد کنید که در زمان مشخص، مطالعه یک مبحث خاص رو به پایان برسونید خیلی کمتر دچار وسواس مطالعاتی میشید و راحت تر میتونید این عادت بد رو ترک کنید. در کنار مشخص کردن ساعت، حتما تعداد صفحاتی که مایلید مطالعه کنید رو هم مشخص کنید.

اعتماد به خود

وسواس مطالعاتی  »  به خودتون اعتماد داشته باشید و با جرئت به خودتان بگید که من این مطلب رو یاد گرفتم و دیگر نیازی به دوباره خوندن اون نیست و اگر خیلی شک داشتید، میتونید سوالاتی مطرح کنید در مورد موضوع و اگر به اون ها جواب دادید نشون میده مطالب رو خوب یاد گرفتید و نیاز به مطالعه مجدد نیست.

مشاور گروپ

برای اینکه در مطالعه دچار وسواس نشید بهتر هست که یک مبحث رو به این شکل مطالعه کنید:

وسواس مطالعاتی  »  در ابتدای شروع مطالعه‌ی هر مبحث، مدت‌زمان اون رو هم مشخص کنید؛ یعنی به طور مثال با خودتون قرار بزارید که ۱۷ صفحه از کتاب شیمی دوم رو در یک ساعت بخونید. اگر با گذشت نیم‌ ساعت ۷ صفحه پیش رفته بودید بدونید که باید در نیم‌ساعت باقی‌مانده ۱۰ صفحه‌ی بعدی رو حتماً مطالعه کنید.

وسواس مطالعاتی  »   اگر این فرض ذهنی رو دارید که برای همان دور اول که یک مبحث رو میخونید باید تمام مطالب آن قسمت رو دقیق حفظ شده باشید باید به شما بگویم که این فرض ذهنی شما کمی اشتباه هست؛ زیرا وقتی می‌خواهید با یک دور (همان دور اول) تمام مطالب رو یاد بگیرید، هم وسواس پیدا می‌کنید و هم یک مبحث کم‌حجم از شما مدت‌زمان زیادی رو خواهد گرفت.

وسواس مطالعاتی  »   پس تصمیم بگیرید که یک مبحث رو در طی یک هفته یا دو هفته حداقل یک یا دو بار مرور کنید. برای مثال این روش در مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی بسیار کارآمد است.
در صورتی که از ماژیک های‌لایت استفاده می‌کنید در دور اول نکات مهم و عناوین رو حتماً رنگ کنید.
بعد از پایان هر دور مطالعه‌ی یک مبحث ۱۰ الی ۲۰ تست منتخب از آن مبحث بزنید

مشاور گروپ

برای از بین بردن وسواس مطالعاتی راهکارهای زیر را اجرا کنید :

1. در ابتدای شروع مطالعه ی هر مبحث ، مدت زمان آن را هم مشخص کنید .

2. اگر این فرض ذهنی را دارید که برای همان دور اول که یک مبحث را میخونید باید تمام مطالب آن قسمت را دقیق حفظ شده باشید باید به شما بگویم که این فرض ذهنی شما کمی اشتباه است ؛ زیرا وقتی میخواهید با یک دور ( همان دور اول ) تمام مطالب را یاد بگیرید ، هم وسواس پیدا می کنید و هم یک مبحث کم حجم از شما مدت زمان زیادی را خواهد گرفت .وسواس مطالعاتی/

پس تصمیم بگیرید که یک مبحث را در طی یک هفته یا دو هفته حداقل یک یا دو بار مرور کنید . برای مثال این روش در مطالعه ی درس زیست شناسی بسیار کار آمد است .

3. بعد از پایان هر دور مطالعه ی یک مبحث 10 الی 20 تست منتخب از آن مبحث بزنید .

وسواس مطالعاتی  »    درس ها رو خوب میخوانم و می فهمم ولی در آزمون نتیجه خوبی نمی گیرم!

اول از همه باید بگیم که اگر موقع درس خوندن احساس میکنید همه چی داره خوب پیش میره و عالی میخونید اما سر آزمون هیچی بلد نیستید، روش مطالعه شما از بیخ و بن اشتباهه!

موقع درس خوندن برای یادگیری و در حافظه موندنِ بیشتر مطالب، باید که ذهن شما به چالش کشیده بشه و درگیر یادگیری بشه تا اون مطلب تو ذهن شما تثبیت بشه و به تسلط کافی برسید. و اما راهکارهای پیشنهادی ما به شما عزیزان برای رفع این مشکل:

۱- بلافاصله بعد از خوندن مطلبی تست نزنید! روش ها و منابع مطالعه ای که برای هرکدوم از درس ها در پستای قبلی توضیح دادیم رو حتما مطالعه بفرمایید. مثلا برای زیست باید حداقل یک روز بین خوندن یک مطلب و زدن تست هاش فاصله باشه تا ارزش تست زدن شما از بین نره.

۲- تست های زمان دار بزنید! حتما بعد از پایان هر فصل یا چند ریز مبحث، برای جمع بندی اون ها، تست زمان دار بزنید و سعی کنید تا حد ممکن در شرایط آزمون این کار رو انجام بدید.

۳- مرور!مرور!مرور… تا وقتی که مرور نکنید در واقع نه تنها درس خوندن شما مفید نبوده، بلکه باعث اشتباه جواب دادن سوال ها و در واقع خراب کردن سایر دونسته های شما هم میشه. در پست راهبردی بعدی قراره راجع به مرور، این موضوع خیلی مهم، با هم مفصل صحبت کنیم.

۴- وسواس مطالعاتی خودتون رو کنار بذارید. این مشکل، یکی از بدترین اتفاقاییه که تو سال کنکور ممکنه برای هرکسی بخصوص بچه های درس خون تر اتفاق بیفته، اما اصلا نگران نباشید. قراره به راحتی با افزایش اعتماد به نفس شما از بین بره. اگر خودتون رو باور داشته باشید و باور کنید که به بهترین شکل درس رو یاد گرفتید،امکان نداره که سوال های آزمون و یا متن کتابتون رو بارها بی جهت بخونید و با اعصاب خودتون بازی کنید و اخر هم چیزی یاد نگیرید!!(راجع به این هم بعدا مفصل تر صحبت میکنیم?)وسواس مطالعاتی  / 

۵- هنگام مطالعه با روش های مختلف مثل پرسش از خودتون، طرح سوال،توضیح یک موضوع برای خودتون با تمام نکات و … ذهنتون رو به چالش بکشید تا مطالب در حافظه بلند مدت شما تثبیت بشن.

مشاور گروپ

امیدواریم که با رعایت این موارد، نتیجه بهتری بگیرید و آزمون های عالیی رو پیش رو داشته باشید …

مهرداد بابایی پور – پزشکی شهید بهشتی – عضو تیم مشاور گروپ

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه وسواس مطالعاتی | هر کاری میکنم به بودجه بندی آزمون نمیرسم ! چه کنم ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی