نکات مهمی که در برنامه ریزی هفتگی باید بدانید

برنامه ریزی هفتگی

جهت مشاوره در زمینه نکات مهمی که در برنامه ریزی هفتگی باید بدانید

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

برنامه ریزی هفتگی  : همانگونه که بارها و بارها گفته ایم برنامه ی هفتگی مناسب بهترین نوع برنامه ریزی برای کنکور از لازمه های خوب درس خواندن است . درس خوندن بدون برنامه ریزی و نقشه راه به هیچ عنوان نتیجه بخش نیست مثل این هست که چشم بسته راه بریم! بنابراین برای گرفتن یک نتیجه فوق العاده و رسیدن به اهدافمون باید یک برنامه ریزی قابل اعتماد داشته باشیم تا از تایمی که میزاریم بیشترین بهره رو ببریم.

برنامه ریزی هفتگی

اصول برنامه ریزی هفتگی در جهت قبولی در رشته مورد نظرمان

برنامه ریزی هفتگی  :  برنامه ریزی اصولی مسیر رسیده به رشته و رتبه دلخواهت رو هموار تر میکنه و به ثانیه به ثانیه زندگیت نظم میده.

برنامه ریزی هفتگی  ابتدایی ترین کاری که لازم است برای برنامه ریزی هفتگی انجام دهید این است که پتانسیل و ظرفیت خود را برای شروع مطالعه معین کنید ؛ دقت داشته باشید که باید این مقدار ظرفیت را به مرور زمان افزایش دهید.

برنامه ریزی هفتگی  :   اگر به طور مثال برای شروع ظرفیت مطالعه ی روزانه ی خود را ۵ ساعت پیش بینی میکنید میبایست با برنامه ریزی و حساب شده این مقدار را به ۸ الی ۱۰ ساعت برسانید. در این مورد نمیتوان نسخه ای یکسان برای همه پیچید . میزان ساعات مطالعه به ظرفیت و بزرگی هدف شما بستگی دارد. هرگز لازم نیست که برای شروع برنامه ای پیچیده و سنگین تدارک ببینید.

برنامه ریزی هفتگی  :   برای تعیین ظرفیت مطالعه روزانه ی خود،لازم است ساعت مورد نیاز برای مطالعه ی هر درس را با توجه به اهمیت , میزان سختی و آسانی , تبحر و تسلط مشخص کنید. دقت کنید هدف در این مقوله نقش پررنگی دارد. اگر با خود قرار گذاشته اید در آزمون کنکور رشته ی پزشکی پذیرفته شوید میبایست دروسی همچون زیست شناسی و فیزیک را در اولویت قرار دهید.

ساعات مطالعه برای هر درس در هفته چقدر باشد ؟

برنامه ریزی هفتگی  :  نکته ی دیگری که باید بدان توجه کنید این است از مطالعه ی یک درس به خصوص در یک روز به شدت بپرهیزید , طوری برنامه ریزی کنید که دامنه ی متفاوتی از دروس را در روز مطالعه کنید . هرگز بلافاصله پس از مطالعه اقدام به تست زنی ننمایید .

یکی از ایرادات متداول در دانش آموزان و پشت کنکوری ها این است که از مطالبی که نمیفهمند به راحتی عبور میکنند ؛ البته با خود میگویند این را از معلم خواهم پرسید , آن را از دوستم , دیگری از معلم خصوصی و پشتیبان و…

 
برنامه ریزی هفتگی  :  پس از اینکه مشخص شد باید چه دروسی را در هفته مطالعه کنید لازم است تعیین کنید به هر درس چه مقدار زمان باید اختصاص داد. این مورد را ضعف یا قوت شما در درس مورد نظر و اهمیتش مشخص میکند. حتما و حتما تنوع مطالعاتی را رعایت کنید و تنها یک درس را در یک روز کامل مطالعه نکنید.

رتبه های برتر


? بچه ها !
ميخواين رشد كنين ؟!
ميخواين از همين امروز تبديل بشين به كسي كه قوي و قدرتمنده و مايه آرامش ديگرانه ؟!
پس غيرممكن رو از زندگيتون حذف كنين
چون واقعاااا هيچ غيرممكني براي انسان نيست ?
هدفي كه هميشه ميخواستيش
پزشكي يا رشته مورد علاقت
حتي اگه بخواي از صفر هم شروع كني
ميتوني فقط با 7 ماه مطالعه بهش برسي
به شرطي كه ابزار درستشو داشته باشي

مشاور گروپ



جای تست زنی در طول برنامه ریزی هفتگی

 برنامه ریزی هفتگی  :  حداکثر سه روز در هفته به تست زنی اختصاص دهید و فاصله بین مطالعه و تست زدن برای هر درس را درست مدیریت کنید ؛ این امر سبب میشود تفهیم و یادگیری عمیق باشد , فراموشی مطالب به حداقل برسد , به خاطر سپاری آن به حداکثر مقدار خود برسد , مباحث طبقه بندی و منظم شکل بگیرند.

در حین برنامه ریزی ها حتما زمانی برای عقب ماندگی ها در نظر بگیرید. خواه ناخواه شما صد در صد طبق برنامه پیش نخواهید رفت و باید این مورد را در برنامه خود دخیل کنید . تا جایی ممکن است طبق برنامه پیش بروید و خود را با زمان مختص عقب ماندگی ها دلخوش نکنید ؛

آخر هفته ، ارزیابی داشته باشید

برنامه ریزی هفتگی  :   به عنوان قدم آخر در برنامه ریزی هفتگی ، آخر هر هفته خود را ارزیابی کنید. ببینید چند درصد به برنامه ی خود پایبند بوده اید. اگر از عملکرد خود راضی نبودید با برنامه ای ریزبینانه تر خود را ملزم به پایبندی به برنامه ی هفتگی خود کنید. اگر از خود راضی بودید به خود جایزه بدهید.

به طور کلی نکات زیر را در یک برنامه ریزی هفتگی همه جانبه و منظم باید رعایت نمایید :

حتما استراحت و تفریح را در بازه ی برنامه ی خود جای دهید. با نزدیک شدن به آزمون کنکور مقدار آن را کاهش دهید
شب ها حتما ۷ ساعت بخوابید . ظهر ها هم تا یک ساعت استراحت و خواب توصیه می شود و مانعی ندارد .
هرگز یک هفته را به مطالعه و هفته بعدی را به تست اختصاص ندهید. تست زنی و مطالعه را با هم در یک هفته داشته باشید.
نباید دروس عمومی را در یک هفته و دروس تخصصی در هفته ای دیگر مطالعه کنید. باید هر دو را در یک هفته داشته باشید.
استراحت های طولانی ( مثلا یک هفته یا یک ماه ) به خود ندهید زیرا شما را تنبل و کم کار میکند و انرژیتان را تحلیل میبرد.
هرگز با افرادی که علم و دانش مشاوره را ندارند مشورت و هم فکری نکنید.

توصیه های مهم در برنامه ریزی کنکور

  • بلند پروازی نکنید برنامه رو بیش از حد توانتون تنظیم نکنید، واقع بین باشید.
  • مباحث پیچیده و سخت رو زمانی مطالعه کنید که کارایی و توان ذهنی بیشتری دارید.
  • حتما حتما در برنامه یک روز درس های متفاوتی رو قرار بدید و تنها یک درس خاص رو مطالعه نکنید.
  • تک برنامه ای باشید، از آشفته کردن ذهنتون با چند برنامه ای بودن و برنامه های درهم و نامنظم خودداری کنید.
  • تا حد ممکن تعداد تست هایی که قراره در یک هفته کار کنید رو هم مشخص کنید تا بتونید برای تست ها هم برنامه ریزی کنید.
  • بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت مطالعه بی وقفه حتما استرحت کوتاهی در حد ۱۵-۱۰ دقیقه داشته باشید. البته میتونید هر ۱۵ دقیقه مطالعه هم استراحتی در حد ۲-۱ دقیقه داشته باشید.
  • توجه کنید که در طول هفته تمام دروس اختصاصی و عمومی در برنامه ریزی باید جا داشته باشن و همراه مطالعه زمانی رو هم برای تست زدن در نظر بگیرید. اینجوری نباشه که یک هفته فقط مطالعه کنید و یک هفته فقط تست بزنید.
  • برای خواب و استراحت و تفریحات هم برنامه ریزی داشته باشید، خوب خوابیدن برای تمرکز و هوشیاری کامل لازمه پس حتما ۸-۶ ساعت خواب شب داشته باشید. برای تفریح کردنم زمانی رو در نظر بگیرید مثلا آخر هفته ها یک نصفه روز رو به خوش گذرونی با دوستاتون بپردازید، اما نباید این تفریحات شمارو از مسیر مطالعاتی دور کنه، حتما کنترلش کنید.
  • برنامتون رو بر اساس ضرایب دروس در کنکور بچینید و ساعات بیشتری به دروسی که ضرایب بیشتری دارن اختصاص بدید. مثلا در رشته تجربی دروسی مثل زیست و شیمی ضریب بیشتری دارن پس ساعت های بیشتری نسبت به بقیه درس ها بهشون اختصاص داده میشه. البته از نقاط ضعفتون در بعضی درس‌ها نگذرید و سعی کنید زمان مطالعه‌ای بیشتر برای اینکار در نظر بگیرید تا بتونید این ضعفتون رو برطرف کنید.
  • سعی کنید درس‌ هایی رو که انتخاب می‌کنید با هم تفاوت داشته باشن مثلا اگر اول ریاضی خوندید بعد از اون به سراغ فیزیک نرید. بهتره از درس‌های عمومی یا اختصاصی مثل زیست به عنوان درس بعدی انتخاب کنید.
  • در روزهای مدرسه میتونید ۴ تا ۶ ساعت مطالعه داشته باشید سعی کنید دروسی رو مطالعه کنید که در اون روز تدریس شده اینطوری قدرت تسلط و تثبیت بهتری پیدا میکنید. در روزهای تعطیل ۱۰ تا ۱۲ ساعت میتونید درس بخونید. اینجوری حدودا در کمترین حالت ۴۰ ساعت و در بیشترین حالت ۵۴ ساعت مطالعه هفتگی دارید.
  • اگر در برنامه ریزی تون زمانی که برای مطالعه مباحث و تست زنی در نظر گرفتید بیشتر از حد مطالعه روزانتون هست در این صورت زمان کم میارید. برای رفع این حالت میتونید از حجم تست زنی کم کنید و یا مباحث کم اهمیت رو کنار بزارید.
  • اگر تازه واسه کنکور شروع کردید و به مطالعه عادت ندارید، از ساعات مطالعه کمتر که توانش رو دارید و خسته نمیشید شروع کنید. مثلا اگر توانایی شما ۴-۳ ساعت مطالعه در روز هست، برنامه ریزی ۱۲ ساعت مطالعه در روز برای خودتون تنظیم نکنید! ما شما رو از این کار بر حذر می داریم! چون با اینکار در نهایت شاهد افت انگیزه و خستگی مطالعاتی شما هستیم که اصلا خوب نیست. افزایش ساعت مطالعه روندی تدریجی داره اگر روزانه شما فقط ۱۵ دقیقه به درس خوندنتون اضافه کنید در پایان هفته ۱٫۵ ساعت به ساعت مطالعه روزانه تون اضافه کردید. اینطوری توانایی درس خوندنتون به مرور افزایش پیدا میکنه و در عرض چند هفته به ساعت مطالعه مطلوبی می رسید.
  • برای جبران عقب موندگی هاتون حتما ساعت های خالی رو در برنامه روزانه و هفتگی تون در نظر بگیرید تا اگر نرسیدید مبحثی رو تموم کنید حتما توی اون ساعات جبران کنید. البته توجه کنید که نباید این موضوع تبدیل به یک عادت بشه، اولویت با اجرای برنامه اصلی هست.
  • حتما در پایان هفته تحلیلی از عملکردتون داشته باشید تا ضعف هاتون رو بشناسید و برطرف کنید. و با توجه به برنامه این هفته تون برنامه ای برای هفته بعدتون تنظیم کنید

 مشاور گروپ

? بزار رک و پوست کنده با هم حرف بزنیم
جایگاه هر کس در زندگی، حاصلِ افکاری هستند که داشته و داره .
غیر ممکنه منفی فکر کنی و منفی عمل کنی، ولی نتیجه مثبت بگیری.
پس مراقب افکارت باش…
همیشه بین خواستن و داشتن فاصله ست
و تو باید بتونی این فاصله رو پر کنی ?‍♂?‍♂?‍♂
هرچقدر خواستها و اهدافت بزرگتر باشن واضحه مسیری که واسه رسیدن بهشون باید طی کنی سخت تره.

? اگه هدفت قبول شدن توو یه رشته ی تاپ و یه دانشگاهه خوبه?? باید بتونی از پس راهی که واسه رسیدن بهشون هست بر بیای.
اینکه فقط بشینی دست روو دست بزاری و بگی من میخوام دندانپزشک بشم ?‍??‍?هیچ فایده ای نداره و حتی ممکنه تو رو از کسی که هدفش قبول شدن توو یه رشته معمولی هست هم عقب تر بندازه.
به اندازه ی هدفی که داری تلاش کن

? فرصت باقي مونده ، فرصت خوبيه
این زمان روو از دست نده ⏰⏰
به این فکر کن که در حال حاضر تو داری دنبال زمان میدویی تا بهش برسی?‍♂?‍♂ و اون عین باد میگذره
اما سال ها بعد که به موفقیتت رسیدی این زمانه که دنبال تو میاد ….


مهندس علیزاده – کارشناس و مشاور کنکور سراسری – عضو دپارتمان مشاور گروپ


3.3/5 - (3 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه نکات مهمی که در برنامه ریزی هفتگی باید بدانید

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. میکاسا

    درود. عالیییییی بود

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
نصب اپ دانش آموزی