طرح وکالت بدون آزمون

نحوه دریافت پروانه وکالت بدون آزمون

جهت مشاوره در زمینه طرح وکالت بدون آزمون

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

نحوه دریافت پروانه وکالت بدون آزمون به گفته ی رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ، سه گروه زیر هستند که می‌توانند بدون شرکت در آزمون وکالت پروانه وکالت خود را اخذ کنند.

شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون

همانگونه که اطلاع دارید امتحان دادن برای ورود به کار وکالت از زمان‌های گذشته عمل مرسومی بوده و افرادی که قصد وکالت داشتند با آزمون‌های مختلف صلاحیتشان باید بررسی می‌شد.

امروزه نیز هر ساله اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران‌ (اسکودا) آزمونی را با عنوان آزمون وکالت برگزار می‌کند و افرادی که دارای مدرک کارشناسی به بالای دانشگاهی و یا معادل آن در حوزه‌های علمیه هستند در رشته‌های قضایی و حقوقی در آن شرکت می‌کنند.

آزمونی که پس از قبولی در آن تازه راه اصلی و طولانی داوطلبین وکالت برای رسیدن به هدفشان شروع می‌شود.

چه کسانی می‌توانند بدون آزمون پروانه وکالت بگیرند؟

طرح جدید مجلس  برگرفته از ماده ی 6 طرح آموزش و پذیرش وکالت ، به دنبال تقدیم پروانه وکالت بدون آزمون به چه کسانی است؟ در این طرح آمده است:

افراد زیر بدون شرکت در آزمون ورودی و با گذراندن نیمی از دوره کارآموزی وکالت خود، می توانند پروانه وکالت پایه یک خود را اخذ کنند.

  1.  اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به شرط داشتن مدرک دکتری در یکی از گرایش های رشته حقوق
  2. افرادی که پس از دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی حقوق ، حداقل سابقه 10 سال کاری متوالی یا 15 سال سابقه کار متناوب در مشاغل تخصصی حقوقی دستگاههای موضوع ماده 5 قانون مدیریت و خدمات کشوری و نیروهای مسلح اشتغال داشته اند.
  • تبصره 1: افرادی که حداقل دارای 8 سال سابقه ی فعالیت قضایی داشته باشند به شرط عدم بازنشتگی بدون شرکت در آزمون ورودی و با گذراندن نیمی از دوره کارآموزی وکالت خود، می توانند پروانه وکالت پایه یک خود را اخذ کنند.
  • تبصره2: دارندگان مدرک دکتری در یکی از گرایش های رشته حقوق که عضو هیأت علمی نیستند ، می توانند در صورت قبولی در آزمون اختبار بدون آزمون ورودی پروانه وکالت پایه 2 بگیرند.

ماده ۸ دریافت پروانه وکالت بدون آزمون

کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور طبق ماده ۸ اصلاحی ۱۳۷۳ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا ملزم هستند به افراد مشمول بندهای چهارگانه ذیل این ماده بدون شرکت در آزمون، پروانه وکالت بدهند.

با توجه به حکم صریح قانون، کانون های وکلای دادگستری راهی برای خودداری از اعطای پروانه وکالت به این افراد ندارند و در صورت خودداری این افراد می توانند با شکایت به دادگاه عالی انتظامی قضات الزام هیات مدیره کانون وکلا به صدور پروانه وکالت را بخواهند.

به اشخاص زیر پروانه وکالت درجه اول از طرف کانون وکلاء داده میشود:

  1. به کسانیکه دارای دهسال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضائی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشد‌ و سلب صلاحیت قضائی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.
  2.  کسانیکه دارای دانشنامه لیسانس بوده و ۵ سال سابقه خدمات قضائی داشته باشند و سلب صلاحیت قضائی از طرف دادگاه عالی انتظامی از‌ آنها نشده باشد.
  3. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌ علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضائی در محاکم باشند امکان استفاده از طرح وکالت طلاب بدون آزمون را خواهند داشت.
  4. کلیه کسانیکه دارای لیسانس حقوق قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال ‌متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال‌ سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی.

تبصره۱ – کسانی که دارای دانش نامه لیسانس بوده و سابقه دو سال خدمت قضائی داشته باشند از انجام دوره کارآموزی معاف میباشند. ولی در این ‌مورد مدت انتظار خدمت از لحاظ اخذ پروانه وکالت جزء خدمت محسوب نمیشود.

تبصره ۲ – کانون ملزم است در مورد تقاضاهای پروانه کارآموزی یا وکالت ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید. ‌

متقاضیان می‌توانند کلیه سوالات و پرسش‌های خود درخصوص موارد مرتبط با نحوه دریافت پروانه وکالت بدون آزمون  و  همچنین نکات اختصاصی روز مصاحبه و مراحل پیش روی خود را از طریق شماره تماس ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۳ پی گیری نمایند. درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید همه روزه حتی تعطیلی های رسمی  از ساعت ۰۸:۰۰ لغایت ۲۴:۰۰ با کارشناسان مجرب مجموعه مشاور گروپ تماس حاصل نمایید.

سوالان متداول وکالت بدون آزمون

✔️شرایط جدید اخذ پروانه وکالت بدون آزمون چگونه است؟

✔️تمامی شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون در این مقاله به طور کامل به همراه تبصره های مربوطه ارائه شده است.

✔️ آیا وکالت طلاب بدون آزمون امکان پذیر است؟

✔️نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌ علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضائی در محاکم باشند امکان استفاده از طرح وکالت طلاب بدون آزمون را خواهند داشت.

✔مشاوره طرح وکالت بدون آزمون چگونه انجام می شود؟

✔️در طرح وکالت بدون آزمون، واجدین شرایط بعد از تسلیم مدارک خود ملزم به گذراندن دوره های کارآموزی می باشند که عموما ۱۸ ماه به طول می انجامد. در برخی از شرایط افراد معاف از شرکت در این دوره ها می باشند و یا با شرکت در نصف دوره کارآموزی (۹ ماه) و با شرکت در آزمون اختبار و اخذ حدنصاب های لازم، می توانند پروانه وکالت خود را اخد نمایند.

3.3/5 - (24 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه طرح وکالت بدون آزمون

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. محمد رضا اسکندری

    سلام، بنده بیش از شش ماه است که‌ تقاضای صدور پروانه را به کانون وکلای شهرستان ارائه نموده ام وتمام شرایط بند دال ماده ۸ رادارا می باشم، متاسفانه هیات مدیره از بررسی تقاضای اینجانب در فرجه قانونی استنکاف مي کند، لطفا راهنمایی فرمایید چگونه‌ می توانم موضوع راپیگیری کنم؟؟

    پاسخ
  2. گ.صابری

    سلام
    من لیسانس حقوق دارم
    و ۵ سال سابقه در شورا دارم
    میتونم وکالت بدون آزمون درخواست بدم؟؟؟

    پاسخ
  3. movahedi

    سلام بنده ۳۰ سال سابقه کار دارن که بیش از ۲۰ سال است با مدرک کارشناسی ارشد حقوق بعنوان کارشناس حقوقی در شهرداری مشغول بکار دارم و شهرداری طبق قانون فهرست نهاد ها بعنوان یک نهاد عمومی است ایا به استناد بند ۴ ماده ۸ قانون استقلال کانون وکلای دادگستری می توانم پروانه وکالت بدون ازمون بگیرم؟

    پاسخ
  4. طاهر

    سلام بنده دارای ۲۵ سال خدمت در ناجا با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد میتوانم مجوز وکالت اخذنمایم

    پاسخ
  5. طاهر

    سلام بنده با۲۵ سال سابقه در نیروی انتظامی و کل خدمتم در کلانتری ها و پاسگاه بعنوان فرمانده و رییس ومامور ابلاغ و اجرای احکام قضایی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق می توانم مجوز وکالت اخذنمایم

    پاسخ
  6. طاهرظهوری

    سلام بنده با۲۵ سال سابقه در نیروی انتظامی و کل خدمتم در کلانتری ها و پاسگاه بعنوان فرمانده و رییس ومامور ابلاغ و اجرای احکام قضایی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق می توانم مجوز وکالت اخذنمایم

    پاسخ
  7. سبحان

    این قانون برای کسانی است که که شغل دارند ظلم تا کی؟ پس کسانی که حقشان در آزمونها خورده می‌شود چه میشود؟ مسلم است که آزمونهای وکالت بسیاری استان‌ها صرفا باند بازی است، و نخبه های زیادی پشت آزمون وکالت میمانند، و عده ای بی سواد قبول میشوند، و به جای وکالت کردن، سعی می‌کنند به قضات رشوه دهند تا موارد وکالت خود را انجام دهند، دقیقا به همان روش که جذب کانون‌های وکلای اغلب فاسد میشوند

    پاسخ
  8. رویا انصاری زاده

    سلام
    بنده 15 سال هست کارشناس حقوقی اداره دولتی هستم آیا میتونم پروانه وکالت اخذ کنم

    پاسخ
  9. قاسم

    سلام من مامور نیروی انتظامی هستم و به عنوان ضابط قوه‌قضاییه مشغول به کار هستم وپروند های قضایی و دستورات مقام قضایی را انجام میدهم و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم آیا بعد از پایان خدمت طبق قانون فوق قادر به انجام کار وکالت هستم یا خیر راهنمایی بفرمایید ضمنا در حال حاضر 20 سال خدمت هستم

    پاسخ
  10. ارسلان مهرابی ازاد

    با سلام و عرض ادب ، بنده شش سال است كه بعنوان رابط حقوقی به دلیل اینكه در چارت سازمانی برای برخی مناطق سمت کارشناس حقوقی در نظر گرفته نشده، اما با مدرک کارشناسی حقوق مشغول به کار در آموزش و پرورش هستم و در این مدت در تمامی دعاوی حقوقی و کیفری نماینده حقوقی اداره بوده ام و به همکاران مشاوره حقوقی داده و در جهت احقاق حقوق آموزش و پرورش نهایت تلاش و کوشش خود را کرده‌ام و در بسیاری از پرونده ها عملکرد خوبی داشته ام و همچنین در اخذ اسناد رسمی املاک آموزش و پرورش مشغول به كار بوده و هستم آیا با این شرایط وکالت بدون آزمون شامل بنده می شود از راهنمای جنابعالی بسیار ممنون وسپاسگزارم

    پاسخ
  11. سغده

    سلام وعرض ادب
    بنده وکیل حقوقی ونماینده حقوقی در سپاه حضرت ولیعصر عج ودفتر حمایت امور ایثارگران سپاه حضرت ولیعصر عج هستم واز سال 1387سابقه کار حقوقی در دفتر وکلای خبره و پایه یک را دارم و سوابق کاریم هم موجود ،از سال 1395تا سال1398سابقه کار در دادگستری کل پالایش و بایگانی استان بصورت نیروی افتخاری و شورا بودم،سابقه بسیجی فعال بیش از ۱۸سال دارم ،لیسانس حقوق،لیسانس کارشناس حرفه ای آسیب شناسی اجتماعی،تربیت معلم قرآن ،دارای مقام سوم دانشجویی در سطح کشور، عضو انجمن نخبگان، و کسب نخبه فرهنگی و پژوهشگر،عضو فعال ضابط دادگستری و ریس منطقه ۴ ستاد پیشگیری اجتماعی،ارشد حقوق تجارت بین‌الملل، عضو هیئت داوری کشور،مدرک اصول قرار داد نویسی ،دارای سوابق کار تحقیقاتی پژوهشی با دانشکده حقوق ……..دارای رزومه موفق و پیروز بدون حتی یک رأی شکست خورده، الحمدالله
    با این رزومه آیا بنده شرایط تقاضای پروانه وکالت بدون آزمون دارم.
    خواهشمندم راهنمایی بفرمایید.
    قدردان و سپاسگذارم از همراهیتون

    پاسخ
  12. جهانبخش

    سلام حدود ده سال از تحویل مدرک کارشناسی حقوق من به نیروی انتظامی میگذرد آیا میتونم پروانه وکالت بگیرم کارت ضابط هم در این مدت داشتم

    پاسخ
  13. پرویز

    باسلام حدود بیست سال است درنیروی انتظامی مشغول بخدمت هستم ودراین بیست سال تماما درکلانتریها وپاسگاه مشغول کارقضایی وتشکیل پرونده قضایی بودم ومدرک کارشناسی وکارشناسی ارشدم نیز رشته حقوق می باشد آیا بنده می توانم بدون آزمون پروانه وکالت بگیرم؟

    پاسخ
  14. سهراب نکوئی

    من هفت سال بعنوان مدیر حقوق بازرگانی تعاونی مرزنشینان هستم و جانباز 30/دارای مدرک کارشناسی حقوق دستیار. قضایی میتوانم بدون آزمون دارای مدرک وکالت بشوم

    پاسخ
  15. عباس مجیدی

    سلام وقت بخیر .من مدت بیست و نه سال در دادگستری مشغول خدمت هستم و اخرین سال خدمت را دارم سپری میکنم .حدود بیست سال را در سمت های مامور اجرای حکم و منشی و مدیر دفتر دادگاه خدمت کرده ام از سال ۸۷ لغایت ۹۵لا مدرک دیپلم و در پست مدیر دفتر دادگاه خدمت کرده و از سال نودوپنج با مدرک کارشناسی در دادگاه و واحد معاضدت مجتمع مشغول خدمت و از سال ۹۷ با پست کارشناس قضایی و دارا بودن لیسانس علوم قضایی در شرف بازنشستگی هستم .آیا با این سوابق کاری و تحصیلی میتوانم بدون امتحان پروانه وکالت بگیرم .متشکرم که وقت گذاشتید .ارادتمندمجیدی .

    پاسخ
  16. رضا

    باسلام واحترام. معروض داشته میشود که بنده دارای دکترای تاریخ میباشم. عضوهیئت علمی رسمی دانشگاه دولتی هم هستم. لیسانس حقوق هم دارم. آیا میتوانم در آزمون وکالت شرکت کنم ووکیل هم شوم باتوجه به اینکه اعضای علمی منعی برای تدریس و همزمان وکالت هم ندارند.سوال بعدی این هست که آیا اعضای علمی که میتوانند وکیل شوند حتما باید عضوعلمی گروه حقوق باشند یا دیگر رشته ها هم با داشتن مدرک کارشناسی منعی ندارند؟

    پاسخ
  17. جواد نوربخش

    با سلام
    احتراماً به استحضار می رساند اینجانب 10 سال در واحد حقوقی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل مشغول به کار قضایی هستم و مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزاء و جرم شناسی دارم با این وجود آیا وکالت بدون آزمون شامل حال من می باشد ؟
    خواهشمند است در صورت صلاحدید اقدامات لازم را مقتضی فرمایید .
    پیشاپیش از بذل عنایات و توجه حضرتعالی کمال امتنان را دارم .
    با تقدیم احترام
    ج . ن

    پاسخ
  18. جواد نوربخش

    با سلام
    احتراماً به استحضار می رساند اینجانب 10 سال در واحد حقوقی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل مشغول به کار قضایی هستم و مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزاء و جرم شناسی دارم با این وجود آیا وکالت بدون آزمون شامل حال من می باشد ؟
    خواهشمند است در صورت صلاحدید اقدامات لازم را مقتضی فرمایید .
    پیشاپیش از بذل عنایات و توجه حضرتعالی کمال امتنان را دارم .

    پاسخ
  19. امیر

    آیا بنده که بعد از دریافت لیسانس حقوق در پلیس آگاهی خدمت کرده ام و همیشه با پرونده های قضایی درگیر بودم جزو فعالیتهای حقوقی تخصصی محسوب میشود و میتوانم پروانه وکالت بگیرم

    پاسخ
  20. مریم انوری

    سلام من 10 سال است که در اداره حقوقی سازمان قطار شهری کرج و حومه مشغول کار قضایی هستم ایا وکالت بدون آزمون شامل من می شود؟

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی