نحوه خلاصه نویسی و نکته برداری به سبک نفرات برتر کنکور

خلاصه نویسی

جهت مشاوره در زمینه نحوه خلاصه نویسی و نکته برداری به سبک نفرات برتر کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

خلاصه نویسی و نکته برداری یکی از اصول مهم و اصلی یادگیری است به این دلیل که مغز انسان از تکرار متنفر است لذا با خلاصه نویسی می توان کمی از فرآیند تکرار مباحث کم کرده و مروری حرفه ای داشته باشیم.

خلاصه نویسی و نکته برداری روش های مختلفی داره که بسته به نوع و ماهیت درس اجرا میشه اما در هر صورت خلاصه نویسی اصولی باعث میشه هر مبحثی را به راحتی مرور و به تسلط برسانیم و اینگونه مغز آمادگی بیشتر و بهتری برای بازیابی مطالب خوانده شده از دایره فراموشی خود دارد.

خلاصه نویسی و نکته برداری مهارتی است که نفرات برتر کنکور آن را نیز اجرا کرده اند . داوطلبانی که زیست را در کنکور 90 درصد زده بودند افرادی بودند که زیست را در 30 صفحه خلاصه نویسی کرده و مکررا مرور داشته اند ! بله درسته ، خلاصه نویسی تاثیر بی نظیر و مهمی در موفقیت کنکوری داره.


خلاصه نویسی ونکته برداری به این دلیل اهمیت زیادی داره که باعث میشه حجم زیادی از مباحث را در مدت زمانی کوتاه مرور کنید . مرور و جمعبندی حجم زیاد مباحث کنکور مشکل اصلی داوطلبان کنکوری است که با خلاصه نویسی می توان آن را حل کرد.


دریافت آخرین اخبار سازمان سنجش و کنکور سراسری با کلیک بر روی عکس زیر:

5465

خلاصه نویسی

خیلی از بچه ها وقتی اسم خلاصه نویسی میاد سریع واکنش نشون میدن و میگن چه کاریه اخه به نظرتون کار خوبی میکنن؟ بچه ها خلاصه نویسی یکی از واجب ترین کار هایی هست که یه کنگوری بهش نیاز داره و به کارش میاد.
خلاصه نویسی کردین تا حالا؟
بچه هایی که میگن خلاصه نویسی به کارمون نمیاد راستم میگن به کارشون نمیاد.امااااا الان به کارشون نمیاد.
چندماه دیگه آزمون های جامع رو پیش روت داری و اونموقع تویی و یه دنیا درس که جمع بندیش کار هر کسی نیست.
چند ماه دیگه تا چشم بهم بزنی میرسی به اردیبهشت و خرداد و جمع بندیات شروع میشه اونموقع است که اهمیت خلاصه نویسی رو متوجه میشی.
بهترین زمان برای خلاصه نویسی تابستون مخصوصا شهریور ماه هست. اما شما هر موقع شروع کنید به خلاصه نویسی باز سود می کنید.
توی خلاصه نویسی خیلی حواستون باشه وسواس به خرج ندید.مهم ترین نکته ها رو از دید خودتون بنویسید و تا جایی که میتونید از نمودار درختی استفاده کنید.اصلا ما خلاصه نویسی میکنیم که ذهنمونو مرتب کنیم.
توی زیست و دینی خلاصه بندی نیاز نیست آنچنان و نکته برداریه که توی زیست مهمه

نویسی

خلاصه نویسی و نکته برداری روش های مختلفی داره که در اینجا یکی یکی توضیح داده شدند:

خلاصه نویسی معمولی ، یاداشت برداری :

در این روش بر روی یک کاغذ چکیده و هر آنچه که از درس متوجه شده ایم را می نویسیم. یادداشت برداری اصلی ترین نوع خلاصه نویسی هست که معمولا در دفتری جداگانه نوشته می شود. اما توجه داشته باشید که نوشتن نکات حجم نوشته را زیاد نکند لذا فقط نکات خیلی مهم و کلیدی را ثبت کنید.

حاشیه نویسی:

نکات مهم و کلیدی را در همان صفحه و در حاشیه ها و پاورقی ها می نویسیم حال چه مربوط به کتاب باشد یا جزوه و یا مثلا نکات تستی مربوط به هر مبحث را می نویسیم.
به عبارتی دیگر نکات کلیدی را به زبون خودتون در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید. بهتره درک خود را از هر پاراگراف در حاشیه ی کتاب بنویسید. باید توجه داشته باشید که حاشیه نویسی به گونه باشد که تمام نکات مهم آن پاراگراف را دربر گیرد در غیر اینصورت برای مطالعه مجدد آن مبحث مجددا باید کل درس را بخونید.

علامت گذاری ها:

معمول ترین روش در نکته برداری و مطالعه است که در نکات مهم مشخص می شوند . مثلا با علامت سوال و یا ستاره دار کردن ، دایره کشیدن دور کلمات اصلی و … مطالب رو دسته بندی می کنید.

نت برداری:

این روش شاید در ابتدا کمی سخت باشد چون نشان از تسلط شما بر ان مبحث دارد و البته باید به خوبی درس را خوب یاد گرفته باشید تا بتوانید نت برداری کنید. برداشت ذهنی و درک خود را به زبون خودتون بنویسید . میتوانید برای نکات و فرمول های مهم رمز گذاری داشته باشید . رمزی که فقط خودتون میدونید چی هست.

نکته:
نت برداری و نکته برداری باعث افزایش تمرکز به هنگام مطالعه و کاهش بی دقتی می شود.
از روش های متداول نت برداری می توان به کتاب تاریخ ادبیات مصور تخته سیاه که به روش تصویر سازی ذهنی ، اشاره داشت. در واقع نت برداری باید باعث بشه مطلب مورد نظر را به راحتی مرور و به یاد بیاریم.

تیپ بندی تست ها:

این روش بیشتر برای دروس تحلیلی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی و البته زیست کاربرد داره .به این صورت که تعدادی تست را علامت می زنیم به گونه ای که با هر بار حل این تست ها می توانید به تمام مطالب اون درس مسلط و مرور داشته باشید در واقع تمام نکات مهم اون مبحث در این چند تست گنجانده شده اند.

مارکر کردن کلمات و جملات:
مارکر کشیدن باید تنها بروی نکات مهم و اصلی باشد نه از روی تنوع ! با مارکر کشیدن می توانید نکات خیلی مهم را از نکات کم اهمیت جدا کنید.

تذکر:

در درس مهمی مثل زیست دیده شده که اکثر داوطلبان تمام متون کتاب را با مارکر علامت می زنند که این کاری اشتباه است.
می تونید از رنگ های مختلف برای مارکر کشیدن استفاده کنید و هر رنگ به یک معنا مورد استفاده قرار بگیره. مثلا رنگ سبز برای نکات آسونتر، رنگ قرمز برای نکات مهم و رنگ زرد برای نکات خیلی فرار که همیشه فراموش می کنید.
اینجوری یک خلاصه نویسی تمیز و تنوع خواهید داشت که هیچگاه از مرور چندین باره ی آن خسته و یا زده نخواهید شد و این به افزایش کیفیت مطالعه منجر می شود.


ارجاع دادن یا لینک کردن:

این روش بیشتر برای درس زیست استفاده می شود چون زیست خیلی ترکیبی هست و تمام مطالبش به هم مرتبط هستند.در این روش شما باید مباحث مرتبط به هم را در کتاب درسی ، جزوه و یا کتاب کمک اموزشی به هم لینک و ارجاع دهید. این روش برای مطالعه و مرور درس زیست به شدت توصیه می شود.

خلاصه نویسی به روش نمودار درختی:

در این روش که بیشتر برای آرایه های ادبی، تاریخ ادبیات و زیست مورد استفاده قرار می گیرد، مطالب بصورت نموداری سازمان یافته و درختی به هم متصل می شوند که متن اصلی و مقصود درس در وسط ان قرار می گیرید و مطالب فرعی و نکته ای همانند شاخه های درخت به آن متصل می گردنند.

حال سوالی خیلی مهم اینجاست که از کی باید شروع به خلاصه نویسی کرد؟؟؟

خیلی از داوطلبان همان بار اول مطالعه شروع به خلاصه نویسی می کنند که نتیجه اش این میشه که همه ی متون و خط به خط را می نویسند چون همه چی براشون نکته و مهم به نظر میاد ! این روش اشتباه هست. شما در بار اول مطالعه هر مبحثی که هستید ، نباید خلاصه نویسی، نکته برداری و یا تکلیف دیگه ای انجام دهید بلکه باید با تمرکز و دقت زیاد ، مطالعه کنید.

خلاصه نویسی و نکته برداری را در بار اول مطالعه ی هر مبحثی که دارید ، انجام ندهید چون شما در این مرحله هیچ آشنایی نسبت به نکات مهم و فرار درس ندارید که بخواهید چکیده ی درس را بنویسید. بهترین خلاصه نویسی معمولا بعد از یک ماه و بعد از آن یک بار مطالعه می باشد که در این مدت به اندازه ی کافی ان درس مرور شده ، تمرین تست زنی داشته اید و در آزمون ها با تست های آن مواجه شده اید.

خلاصه نویسی باید فعال و در جریان باشد نه یکبار برای همیشه:

برخی از داوطلبان خوب خلاصه نویسی را انجام می دهند به گونه ای که دو ماه بعد از خلاصه نویسی میگذره و الان برای آزمون که به مبحث مورد نظر برمیگرده و مرور را انجام می دهد متوجه میشه که خیلی از نکات و مطالبی که در خلاصه هاش نوشته چقدر ساده و راحتن و بر اون مبحث مسلطه ، در این حال باید خلاصه های خود را بروز رسانی کنید و این مطالب را از خلاصه نویسی و نکته برداری خود حذف کنید چون دیگه بهشون مسلط هستید.

در واقع هر چقدر که شما خلاصه نویسی ها و نکته برداری های خود را مرور کنید و به زمان کنکور نزدیک تر شوید ، به همان میزان نیز تسلط شما بیشتر می شود و باید مطالب تکراری را از خلاصه های خود حذف کنید چون ذهن مطالب تکراری را دوست ندارد و تکرار یک فرآیند باعث تنبلی مغز می شود و مغز دیگر سعی در فهم آن مبحث نخواهد داشت.

با  این کار ضمیر ناخودآگاه می داند که در بازه های زمانی بعدی قرار است مجددا این مبحث مرور شود. این همان تکنیک افزیش کیفیت در مطالعه است که در دوران جمعبندی بسیار موثر و مفید است.

 

خودتان خلاصه نویسی کنید:

کنکور شده بازاری پردرآمد برای افراد سودجو که سعی دارند به هر روشی که شده داوطلب را ترغیب به خرید محصولات بی فایده و بی کیفیتشان کنند. متاسفانه در برخی کتاب فروشی جزواتی به اسم خلاصه نویسی آماده فروخته می شوند که ادعا میکنند مربوط به فلان رتبه و قبولی پزشکی و مهندسی و وکالت است ! حتی اگر این حرف درست باشد باز هم شما نباید از آن استفاده کنید چون واقعا بی فایده است و نتیجه ی خوبی از آن نمی گیرید.

خلاصه نویسی که خود داوطلب و در طول سال انجام می دهید باعث می شود نقاط قوت ضعف خود را تا قبل از آزمون های جمع‌بندی نزدیک به کنکور به خوبی شناسایی کند و براساس آن ها منابع جمعبندی را تهیه کند. خلاصه‌نویسی شما منحصر بفرد و مختص خودتان است لذا به خوبی می دانید در کدام مباحث و نکات مسلط شده اید و دیگر نیازی به مرور ندارید و یا برعکس . در حالیکه خلاصه های آماده ی بیرون این امکان را به شما نمی دهند .

خلاصه نویسی ها باید مرور شوند:

داوطلب زمان برای خلاصه‌نویسی و نکته برداری میذاره ولی تا مدت ها مرور نداره ازشون این کار باعث میشه به هدف از خلاصه نویسی که همون یادگیری و آموزش مباحث هست ، نرسید و مرور خلاصه ها بعد از مدت زمان زیاد باعث میشه خیلی از مطالبی که در خلاصه نوشته شدن رو به یاد نیاورید و فراموشتان شده باشند.
شما باید بعد از خلاصه نویسی و نکته برداری، مکررا مرور خلاصه نویسی ها خود را انجام دهید تا مطالب فراموش نشوند . توصیه می شود از هم اکنون خلاصه‌نویسی داشته باشید و هر ماه ازشون مرور کنید تا در دوران جمعبندی یک منبع عالی برای مرور سریع و حرفه ای داشته باشید.

تمیز و خوش خط خلاصه نویسی کنید با کمی چاشنی تنوع:

برخی داوطلبان آنقدر خلاصه‌نویسی ها و نکته برداری های بی نظم و بد خطی دارند که هیچ کسی رغبت به خوندنش نداره و حتی قابل استفاده ی مجدد نیستند. اینجوری میل شما به مرور خلاصه ها هم کمتر میشه و همین باعث فرار شما از مرور خلاصه هاتون میشه.

خلاصه نویسی از چند منبع ، ممنوع:

بازم وسواس و این بار در خلاصه نویسی ونکته برداری! خیلی از داوطلبان به خیال اینکه خیالشون راحت باشه یک خلاصه نویسی کاملِ کامل انجام دادن ، از چند منبع مختلف برای خلاصه نویسی استفاده می کنند. مثلا برای خلاصه نویسی و نکته برداری زیست از کتاب نشر الگو و خیلی سبز و گاج نقره ای استفاده می کند که مبادا نکته ای را از قلم بیندازد…

در وهله ی اول شما باید به منبع درسی خودتون اعتماد داشته باشید و با یک منبع برنامه ریزی درسی خود را پیش ببرید . خلاصه نویسی و نکته برداری از چند منبع ، دام مطالعاتی است و باعث کندخوانی و بی انگیزگی در مطالعه ی روزانه می شود.

توصیه های پایانی:

بهترین زمان خلاصه نویسی و نکته برداری یک ماه بعد از اولین بار مطالعه است. خلاصه نویسی باید با ذوق و فعال باشد نه کسل کننده. خلاصه نویسی باید به زبون خودتان و مختص خودتان باشد نه استفاده از خلاصه نویسی افراد دیگر حتی رتبه ها . سعی شود مدت زمان خلاصه نویسی کم باشد تا بتوان از آن خلاصه در مدت زمانی کوتاه و چندین بار استفاده کرد.



  • آیا جزء داوطلبانی هستید که تاکنون برای خلاصه نویسی اقدام نکرده‌اید؟
  • آیا می‌دانید بهترین روش‌های نکته برداری و خلاصه نویسی چیست؟
  • آیا از نکات مربوط به خلاصه نویسی آگاهید؟
  • آیا می‌دانید بهترین منابع درسی برای کنکور کدام است؟
  • آیا از روش‌های درست مطالعه دروس آگاهی دارید؟
  • آیا می‌دانید تاریخ ادبیات را با چه روشی بخوانید؟
  • آیا از اهمیت دروس عمومی در کنکور با خبرید؟
  • آیا به تکنیک‌های تست زنی و مدیریت زمان مسلط هستید؟
  • آیا برای رفع استرس کنکور و مقابله با اضطراب در جست‌و‌جوی راهی مطمئن هستید؟
  • آیا می‌دانید اولویت پاسخگویی به سوالات در کنکور چگونه است؟
  • آیا از نحوه پاسخگویی به سوالات محاسباتی آگاهید؟
  • آیا برای دریافت یک برنامه دقیق برای جمع‌بندی نیازمند مشاوره با افرادی مجرب هستید؟
  • آیا می‌دانید مشاوره تحصیلی چه تاثیری در آینده شغلی و تحصیلی شما دارد؟
  • آیا تاکنون از خدمات مشاوره مشاورگروپ استفاده کرده‌اید؟

برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر با مشاور گروپ تماس بگیرید


برنامه ریزی و مشاوره تخصصی کنکور تجربی

و مشاوره های تلفنی بهمن تا کنکور طرحی برای مراجعین جدید مشاوره

نگران وقت از دست رفته نباش ، کافیه خودتو باور داشته باشی

با برنامه ی منظم و تحت کنترل به دور از استرس میتونی به هدفت برسی

میتونی تو فرصت باقی مونده همه ی درسها رو جمع و جور کنی

به راحتی میتونی خودتو به رقیب هات برسونی

سوالات متداول خلاصه نویسی

انواع روش های خلاصه نویسی چیست؟

حاشیه نویسی / نت برداری / حاشیه نویسی / علامت گذاری

خلاصه نویسی به روش نمودار درختی چگونه است؟

خلاصه نویسی به روش نمودار درختی، برای دروسی همچون تاریخ ادبیات، دینی و زیست مورد استفاده قرار می گیرد. خلاصه نویسی به شیوه نمودار درختی در این مقاله توضیح داده شده است.

چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

در این مقاله توضیحات کامل و جامعی در رابطه با بهترین شیوه خلاصه نویسی، ارائه داده شده است.

4.1/5 - (14 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه نحوه خلاصه نویسی و نکته برداری به سبک نفرات برتر کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. حسام

    ببخشید یک سوال چطوری کتاب های کمک اموزش مثل زیست شناسی خیلی سبز رو بخونم چون تعداد مطالبش خیلی زیاده و نمیشه خلاصه کرد همه مطالب نکته هستند

    پاسخ
  2. مهلا

    حرف نداشت عالی

    پاسخ
  3. بانو

    در مورد زهرا خانم=
    خلاصه مثلا مینویسی قرنیه در کجا قرار دارد
    و نکته یعنی کار قرنیه چیست وایناها
    و وقتی داری از روش میخونی-از رئ خلاصه- تمام نکته ها یادت میاد

    پاسخ
  4. زهرا

    عالی عالی عالی بود فقط یه سوال میشه درمورد فرق خلاصه نویسی و نکته برداری بگید خوب اخه یه دانش اموز خوب هر چیو که خلاصه میکنه تو اون خلاصه مطالب مهمو منویسه دیگه پس نکته برداری دیگه چرا؟؟
    مثلا تو روش خلاصه نویسی به روش کورنل یه طرف برگه باید خلاصه ها رو بنویسی و یه طرف دیگه نکته ها رو من خیلی با فرق خلاصه و نکته مشکل دارم میشه لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

    پاسخ
  5. زهرا

    مرسی واقعا موثر بود

    پاسخ
    1. user3

      پیروز باشید …

      پاسخ
  6. انجام پایان نامه

    با تشکر از مطالب خوبتون.

    پاسخ
  7. علی

    واقعا موثر بود…ممنون

    پاسخ
    1. زهرا

      مرسی واقعا موثر بود لطفا مطالب بیشتر بذارید

      پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403