نحوه بازپرداخت وام دانشجویی

نحوه بازپرداخت وام دانشجویی

جهت مشاوره در زمینه نحوه بازپرداخت وام دانشجویی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

نحوه بازپرداخت وام دانشجویی، موضوعی است که در این مقاله مورد بررسی قرار داده ایم. با توجه به قیمت های نجومی و تورم های غیر منطقی،‌ دانشجویان جامعه به عنوان قشر آینده ساز کشور در تامین هزینه های خود در موارد مختلف دچار مشکلاتی خواهند شد. صندوق رفاه دانشجویی برای رسیدگی به این مسائل و ارائه انواع وام های دانشجویی به این عزیزان،‌ فعالیت می کند.

البته که مبلغ اختصاص داده شده به عنوان وام برای هر کدام از نیاز های مختلف یک دانشجو،‌ بسیار ناچیز بوده و تفاوت زیادی با واقعیت تورم و افزایش قیمت روز جامعه دارد. اما با این حال عده ایی همان را هم غنیمت می دانند و برای دریافت آن اقدام می کنند.

انواع وام هایی که برای نیاز های مختلف به دانشجویان تعلق می گیرد عبارنتد از: وام شهریه،‌ وام مسکن،‌ وام ضروری،‌ وام ویژه دکتری و … .

نکته ایی که در خصوص این وام ها مهم است، نحوه بازپرداخت قسط وام دانشجویی می باشد. شیوه بازپرداخت وام دانشجویی را در ادامه مقاله مورد بررسی قرار داده ایم.

قسط وام دانشجویی

بازپرداخت وام دانشجویی

بازپرداخت وام دانشجویی، در ابتدا  دارای یک سری قوانین و شرایط کلی می باشد که به شرح زیر برای شما عزیزان قرار داده ایم:

🔴 پایان دوره دریافت وام دانشجویی در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته  4 نیمسال تحصیلی، کارشناسی پیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته 8 نیمسال تحصیلی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای 12 نیمسال تحصیلی و دکتری پیوسته 16 نیمسال تحصیلی است.

🔴 پایان دوره دریافت وام دانشجویانی که مطابق قوانین پرداخت وام، در اولین نیمسال اضافی وام دریافت کرده اند، یک نیمسال تحصیلی اضافه می گردد.

🔴 بهره مندان از وام مسکن دانشجویی، صندوق ملزم می باشند وام مذکور را حداکثر تا9   ماه پس از پایان دوره دریافت وام و قبل از صدور دفترچه اقساط به صندوق بازپرداخت نمایند.

🔴 شروع دوره بازپرداخت وام دانشجویانی که طبق مقررات دانشگاه از مجوز سنوات آموزشی مازاد استفاده می نمایند در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته به مدت 6 نیمسال تحصیلی، کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته به مدت 10 نیمسال تحصیلی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای به مدت 14 نیمسال تحصیلی و دکترای پیوسته به مدت 18 نیمسال تحصیلی خواهد بود. بدیهی است زمان بازپرداخت وام دانشجویی این دسته از دانش آموختگان حداکثر تا 9 ماه پس از پایان دوره دریافت وام است.

🔴 آن دسته از دانشجویان و دانش آموختگانی که در زمان مقرر نسبت به تعیین وضعیت بدهی خود و دریافت دفترچه اقساط وام دانشجویی اقدام نکنند، مجموع بدهی آنان به دین حال تبدیل شده و صندوق راسا دفترچه تک قسط کل بدهی ایشان را صادر می نماید و دانشجو ملزم به پرداخت یکجای کل بدهی خود می باشد.

🔴 صندوق مجاز است از زمان دریافت وام تا شروع اولین سررسید بازپرداخت ، 4 درصد کارمزد از وام های دانشجویی مطابق فرمول ذیل اخذ نماید.

کارمزد طول تحصیل = (تعداد روز های مورد استفاده از وام،‌ طی نوبت های وام) / 365 × مبلغ وام × 0.04

🔴 مبلغ قسط وام دانشجویی و مدت بازپرداخت، متناسب با میزان باقی مانده بدهی حداکثر تا پنج سال تعیین می شود.

🔴 برای آن دسته از بهره مندان تسهیلات صندوق که دارای شرایط خاص (از کار افتادگان و مبتلایان به بیماری های صعب العلاج و تحت پوشش نهاد های حمایتی) می باشند نیز حداقل مبلغ اقساط به صورت سالیانه تعیین می گردد و طول دوره بازپرداخت وام دانشجویی حداکثر تا هفت سال می باشد.

🔴 بهره مندان از وام های دانشجویی صندوق در صورتی که یک یا بیش از یک قسط معوق داشته باشند و یا در زمان تعیین شده نسبت به تعیین وضعیت بدهی و اخذ دفترچه قسط وام دانشجویی اقدام نکنند، در فهرست بدهکاران بانک مرکزی قرار خواهند گرفت.

🔴 بهره مندان از وام دانشجویی صندوق که دارای دفترچه بازپرداخت وام دانشجویی، می باشند در صورتی که بیش از 10 قسط متوالی در پرداخت
اقساط خود تأخیر نمایند کل بدهی آنان (اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه) به دین حال تبدیل شده و باید به صورت یکجا و در یک مرحله
واریز نمایند.

🔴 دانشجویان بهره مند از وام های دانشجویی صندوق که بر اساس قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه، امکان ادامه تحصیل و فراغت (در مقطع تحصیلی پذیرش شده) را نداشته ولی واجد شرایط اخذ مدرک در دوره معادل و یا پائین تر از مقطع تحصیلی قبولی قبلی باشند همانند دانشجوی انصرافی تلقی شده و ملزم به تسویه کل بدهی به صورت یکجا به صندوق می باشند.

🔴 درخصوص دانشجویان انتقالی و همچنین در صورت تغییر دوره تحصیلی دانشجو از روزانه به نوبت دوم طبق ضوابط آموزشی دانشگاه، کل بدهی دانشجو به پایان فارغ التحصیلی وی در همان مقطع منتقل خواهد شد.

🔴 دانش آموختگان فاقد بضاعت مالی که بدهی آنان به دین حال تبدیل شده است در صورت ارائه دلایل، مدارک و مستندات کافی مبنی بر عدم بضاعت مالی، به تشخیص رئیس صندوق مجموع بدهی آنان (اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه) حداکثر تا 36 قسط متناسب با میزان بدهی قابل تقسیط مجدد است.

در صورت بروز هرگونه سوالی درباره بازپرداخت وام دانشجویی وزارت بهداشت، و یا بازپرداخت وام دانشجویی،‌ با ما در مرکز مشاور گروپ در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: وام ضروری دانشجویی

بازپرداخت وام دانشجویی

بازپرداخت وام دانشجویی گروه های خاص

بازپرداخت وام دانشجویی گروه های خاص دانشجویان،‌ مانند مشمولان سربازی، دانشجویان شاغل،‌ دانشجویام فوت شده یا ایثارگر، دانشجویان از کار افتاده و یا دارای بیماری های صعب العلاج و … دارای شرایط بخصوصی است که در این قسمت بررسی می کنیم.

🟢 مشمولین خدمت نظام وظیفه عمومی:

دانش آموختگان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که مشمول انجام خدمت نظام وظیفه عمومی می باشند ملزم به تعیین وضعیت بازپرداخت وام دانشجویی خود حداکثر تا3   ماه پس از پایان دوره دریافت وام در هر مقطع تحصیلی می باشند و تاریخ آغاز بازپرداخت بدهی این دسته از بهره مندان حداکثر 6 ماه پس از پایان دوره قانونی خدمت نظام وظیفه عمومی می باشد.

🟢 بدهکاران پذیرفته شده در مقطع بالاتر:

در صورت قبولی بلافاصله و یا با فاصله دانش آموخته در مقطع بالاتر، بازپرداخت وام دانشجویی مقطع قبل مطابق شرایط ذکر شده در جدول ذیل خواهد بود:

نوع قبولی در مقطع بالاتر وضعیت پرداخت بدهی شرایط بازپرداخت وام دانشجویی
تحصیل بدون وقفه در مقطع بالاتر پرداخت یکجای کل وام ها در زمان پایان دوره دریافت وام قبل از تعیین وضعیت بدهی بخشودگی کارمزد وام های دانشجویی
پرداخت یکجای 50 %از کل بدهی در زمان پایان دوره دریافت وام قبل از تعیین وضعیت بدهی مشمول کاهش نرخ کارمزد به میزان2 % برای مانده بدهی
در صورت تقاضای تقسیط صدور دفترچه قسط و انتقال بدهی به پس از پایان دوره دریافت وام در مقطع بالاتر
تحصیلبا وقفه در مقطع بالاتر در صورت نداشتن اقساط معوق انتقال مانده بدهی به پس از پایان دوره دریافت وام در مقطع بالاتر
در صورت داشتن اقساط معوق به روز رسانی اقساط معوق و سپس انتقال مانده بدهی به پس از پایان دوره دریافت وام در مقطع بالاتر
استنکاف از پرداخت کل بدهی تا زمان قبولی در مقطع بالاتر تبدیل بدهی به دین حال و تسویه یکجای آن

🟢 بدهکاران متوفی، شاهد، ایثارگر و جانباز:

دانشجویان و دانش آموختگان بهره مند از مزایای صندوق که درحین تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی به درجه رفیع شهادت نائل و یا فوت می شوند، حسب مورد بر اساس تأیید رسمی رویداد از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران و یا اداره ثبت احوال از بازپرداخت وام دانشجویی خود به صندوق به جز وام مسکن معاف می شوند.
در راستای حمایت از ایثارگران، دانشجویان و دانش آموختگان بهره مند از مزایای صندوق که در حین تحصیل به درجه رفیع جانبازی نائل شوند حسب مورد بر اساس تأیید رسمی وقوع رویداد از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت کلیه دیون خود به صندوق در همان مقطع تحصیلی به جز وام مسکن و خسارت متعلقه عدم تخلیه به موقع خوابگاه، معاف می شوند.

🟢 شاغلین بدهکار:

بر اساس مقررات جاری صندوق، دانشجویان در زمان بهره مندی از وام های دانشجویی نباید اشتغال به کار داشته باشند. لذا در صورتی که در هر مرحله از دریافت وام دانشجویی (به جز وام شهریه) اشتغال به کار آنان به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و یا اشتغال تمام وقت در دستگاه های دولتی و غیر دولتی که مشمول بیمه اجباری مستمر و سنوات می شوند احراز گردد، پرداخت وام متوقف شده و صندوق مجاز است نسبت به اخذ یک جای کل بدهی با احتساب کارمزد 4 درصد و خسارات متعلقه از وی اقدام نماید.

🟢 دانشجویان معاف از هزینه های تحصیلی:

دانشجویانی که بر اساس قوانین و مقررات خاص کشوری از پرداخت کل یا بخشی از هزینه های تحصیلی معاف هستند با توجه به اینکه از مزایای تحصیل رایگان بهره مند بوده اند، چنانچه پس از تاریخ تصویب این آیین نامه از وام های صندوق رفاه استفاده نمایند ملزم به بازپرداخت وام دانشجویی به طور یکجا با احتساب کارمزد  4 درصد و خسارات متعلق به آن می باشند.

🟢 بدهکاران از کار افتاده و مبتلایان به بیماری های صعب العلاج:

دانشجویان و دانش آموختگان بهره مند از مزایای صندوق که در حین یا قبل از تحصیل از کار افتاده کلی و دائم می شوند به موجب تأییدیه سازمان بهزیستی کشور بر حسب مورد و همچنین مبتلایان به بیماری های صعب العلاج و مزمن که درمان آن ها شرایط ویژه ای دارد، بازپرداخت وام دانشجویی آنان مطابق جدول ذیل می باشد:

ردیف زمان رویداد رویداد  نوع رویداد ضوابط بازپرداخت وام دانشجویی
1 در حین تحصیل ضایعه نخاعی (گردنی، سینه ای و کمری) و معلولیت ذهنیشناختی شدید(Mentally) و محجور از کار افتاده کلی و دائم کل بدهی به غیر از وام مسکن و جریمه عدم تخلیه به موقع خوابگاه بخشوده می گردد.
2 قبل از تحصیل ضایعه نخاعی (گردنی، سینه ای و کمری) از کار افتاده دو سال به مدت بازپرداخت وام های دانشجویی اضافه می گردد.
3 قبل یا در حین تحصیل ناتوان و کم توان جسمی، نابینا و ناشنوا توان خواه دو سال به مدت بازپرداخت وام های دانشجویی اضافه می گردد.
4 قبل یا در حین تحصیل بیماری صعب العلاج و TS سخت درمان و پر هزینه دو سال به مدت بازپرداخت وام های دانشجویی اضافه می گردد.

بازپرداخت تسهیلات وام دانشجویی

بیشتر بخوانید: دریافت وام دانشجویی دانشگاه آزاد

🟢 بدهکاران زیان دیده از حوادث و بلایای طبیعی:

دانشجویانی که در سال آخر تحصیل و دانش آموختگانی که در حین بازپرداخت وام دانشجویی دچار حادثه و خسارت ناشی از بلایای طبیعی میگردند،
حداکثر تا
9 ماه پس از وقوع حادثه در صورت اعلام رسمی و ارائه معرفی نامه از فرمانداری یا استانداری محل زندگی حادثه دیده، دو سال به مدت
بازپرداخت بدهی آنها اضافه می گردد.

🟢 بهره مندان از وام مسکن صندوق:

بهره مندان از وام مسکن صندوق ملزم به پرداخت یکجای وام مذکور حداکثر تا9   ماه پس از پایان دوره دریافت وام قبل از صدور دفترچه قسط وام دانشجویی می باشند و درصورت بهره مندی از منابع بانک بازپرداخت مطابق تفاهم نامه مربوطه با بانک خواهد بود. حداکثر 10 درصد از دانش آموختگان بهره مند از وام مسکن صندوق که به علت عدم بضاعت مالی قادر به بازپرداخت وام دانشجویی به صورت  یکجا  نمی باشند، به شرط ارائه مستندات لازم مبنی بر عدم بضاعت مالی طی9   ماه دوره تنفس، با تشخیص رییس صندوق مبلغ وام مسکن آنان، حداکثر تا 10 ماه قابل تقسیط است.

🟢 تارکین تحصیل:

تارکین تحصیل ملزم به بازپرداخت وام دانشجویی به صورت یکجا (اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه) حداکثر تا3   ماه پس از زمان قطع تحصیل می باشند. منظور از تارکین تحصیل افرادی است که اجباری یا اختیاری ترک تحصیل کرده اند.

🟢 بدهکاران بورسیه و استفاده کنندگان از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت:

آن دسته از دانشجویان و دانش آموختگانی که قصد بهره مندی از مزایای بورس تحصیلی داخل یا خارج از کشور را در حین تحصیل داشته و یا با استفاده از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت قصد ادامه تحصیل و اعزام به خارج از کشور را دارند، قبل از اخذ هر گونه مجوز از مراجع ذی صلاح، ملزم به تعیین وضعیت بدهی خود با صندوق می باشند.

🟢 رویداد مهاجرت و ترک تابعیت:

آن دسته از دانشجویان و دانش آموختگانی که قصد مهاجرت و ترک تابعیت به کشور دیگری را دارند ملزم می باشند قبل از هرگونه اقدام در این خصوص، نسبت به بازپرداخت وام دانشجویی به طور کامل، به صندوق و اخذ تسویه حساب اقدام نمایند. صندوق با همکاری و استفاده از بانک اطلاعاتی وزارت امور خارجه نسبت به تکمیل اطلاعات بدهکاران مذکور و وصول مطالبات خود اقدام خواهد کرد.

🟢 بدهکاران غیر ایرانی:

معاونت دانشجویی دانشگاه موظف است در خصوص دانشجویانی که دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران نمی باشند و در سنوات گذشته از وام های صندوق بهره مند بوده اند، قبل از تحویل هرگونه مدرک یا تأییدیه تحصیلی و نیز خروج از کشور آنان نسبت به تعیین تکلیف بازپرداخت وام دانشجویی به صورت یکجا و اخذ تسویه حساب از آنان اقدام نماید.


کارشناسان ما در مرکز مشاور گروپ،‌ آماده اند تا به تمامی سوالات شما در زمینه نحوه بازپرداخت وام دانشجویی علوم پزشکی، نحوه بازپرداخت وام دانشجویی وزارت بهداشت و… پاسخ دهند. کافی است با شماره 9099071613 تماس بگیرید.

در ادامه مطالعه کنید:

سوالات متداول نحوه بازپرداخت وام دانشجویی

❓دستورالعمل بازپرداخت وام دانشجویی،‌ به چه صورت است؟

✔️ در مقاله به صورت کامل دستورالعمل باپرداخت وام دانشجویی را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

❓نرخ بهره در وام دانشجویی چه قدر است؟

✔️ نرخ کارمزد وام دانشجویی 4 درصد می باشد که به صورت روزشمار محاسبه می شود.

❓مهلت بازپرداخت وام دانشجویی چه قدر است؟

✔️ معمولا بازپرداخت وام تا 5 سال و 60 قسط وام دانشجویی،‌ در نظر گرفته می شوند که تحت شرایطی برای افرادی که به مهلت بیشتری احتایج دارند،‌ به 7 سال نیز میرسد.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه نحوه بازپرداخت وام دانشجویی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی