معرفی رشته پرستاری و نظرات دانشجویان رشته پرستاری در مورد رشتشون

رشته پرستاری

جهت مشاوره در زمینه معرفی رشته پرستاری و نظرات دانشجویان رشته پرستاری در مورد رشتشون

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

رشته پرستاری یکی از رشته های کلیدی پیراپزشکی محسوب میشه و متخصصین این رشته هم باید بتونن مهارت های عملی بالایی داشته باشن تو کارشون و مطمئنا همین مهارت هاست که آینده ی شغلی اینها رو تعیین میکنه.

رشته پرستاری

داشتن مهارت عملی بالا برای رشته پرستاری

پرستاری یکی از رشته های کلیدی پیراپزشکی محسوب میشه و متخصصین این رشته هم باید بتونن مهارت های عملی بالایی داشته باشن تو کارشون و مطمئنا همین مهارت هاست که آینده ی شغلی اینها رو تعیین میکنه.

داشتن شرایط سخت قرار گرفتن پرستار

پرستاری رابطی بین پزشک ، بیمار هستش و باید بتونه از نظر روانی هم بیمار رو ساپورت کنه و هم همراه بیمار رو ، چون به هر حال در شرایط ناخوشایندی قرار دارند زحمت این رشته خیلی زیاده ، این رشته یکی از رشته های سخت محسوب میشه  الخصوص تو قسمتهای اورژانس ، جراحی و داخلی ولی تو بعضی از بخش ها یه خرده ساده تر هستش مثل بخش مراقبتهای ویژه ، آیسیو و سیسیو که به هر حال یه سری قلق های خاص مخصوص این بخش وجود داره .


باور کن اون قدر وقت نداری که همه راه ها رو امتحان کنی و اشتباه کنی !
بذار کسی که راه رو بلده دستتو بگیره و به هدفت برسونتت .



مشاور گروپ

ناخوشایند بودن برخی موارد برای پرستار

تو این پرستارها باید اونا رو خوب بلد باشن به علت اینکه حالا پرستار وقت زیادی رو با بیمار ، همراه بیمار سپری میکنه و به علت همون شرایط ناخوشایندی که گفتم خدمتتون .

تصور اشتباه همراه بیمار روی پرستار

همچنین یکسری ناآگاهی هایی که وجود داره به هر حال همراه های بیمار گاهی وقتا فک میکنن که پرستار می تونه دارو تجویز کنه ، می تونه بیمار رو معاینه کنه و می تونه خیلی از کارها و به هر حال چون این تصور اشتباه وجود داره یه درگیری هایی بوجود میاد ، یه بحث هایی ، مسائلی پیش میاد که شاید برای شما ناخوشایند باشه .

انتخاب پرستار مطلع و خوب

اگر می خواهید پرستاری رو انتخاب کنید باید از همین الان آماده ی برخورد با این مسائل باشید و پرستار باید یه خرده تو کارش هم باحوصله باشه ، به هر حال پرستار خوب ، پرستار باید بتونه این شرایط رو مدیریت کنه ، اطلاعات پرستار باید یه خرده بالا باشه اطلاعات دارویی ، اطلاعات بیماری باید درس های پزشکی تا حدودی بلد باشه ،حالا یا عمق کمتر ما همیشه میگیم پرستاری همون پزشکی دوم هستش میگیم با عمق کم .

ارتبا خوب نداشتن بین پرستار و پزشک

در بسیاری از مراکز درمانی کشور رابطه ی خوبی بین پزشک و پرستار وجود نداره این یک حقیقته که باید گفته بشه و علتش اینه که پرستار فکر میکنه که خیلی از کارهای سخت رو داره انجام میده ولی حق الزحمه ای که دریافت میکنه خیلی ناچیزه و پزشک به این فکر میکنه که من خیلی درس خوندم و من اطلاعات علمی زیادی رو دارم و می تونم به همه دستور بدم شاید و این همیشه باعث ایجاد مشکل می شود و آماده ی این باشه . ولی به هر حال یه سری از جاها هست و این مشکل پیش نمی یاد ولی باید آمادگیشو حتما داشته باشیم .

قوانین و شرایط دوران 1347 برای پرستار

طبق قانون 1347 پرستار نمی تونه دارو تجویز کنه یا حالا مهر داشته باشه یا بصورت مجزا کار کنه و حتما زیر نظر پزشک توی این کلینک یا درمانگاه مشغول فعالیت باشه برخلاف رشته ی مامایی که ماماها میتونن مهر داشته باشن و داروها رو هم حالا بعضا تجویز کنن .

شرایط سخت پرستارهای طرحی

پرستارهای طرحی که طرح میگذارند باید خیلی شیفت بدن ، یعنی پوستشون ، کنده میشه و چون به هر حال ترم اولی هستن ، حالا ترم پایینی هستن یه خرده بهشون بیشتر شیفت می خوره و تقریبا سه رو در هفته شیفت های کامل دارن یعنی شیفت های تمام روز ، دو شیفته و در سایر روزها هم شیفت های تک شیفته هستن و با این حال خیلی بهشون سخت میگذره تو این دوره ی طرح و هر چقدر که حالا لول بالاتری داشته باشی و تو کارت سابقه ی بیشتری داشته باشی حالا میتونی کمتر شیفت برداری .

روش ادامه ی تحصیل برای رشته ی پرستاری

اگه میخواییم راجب ادامه تحصیل تو این رشته صحبت کنیم خیلی ادامه تحصیل جالبی نداره در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیره و پس از اینکه مدرکشو گرفت میتونه پست مدیریتی هم داشته باشه مثل سرپرست ها یا   که حقوق این افراد شاید300-400 بیشتر باشه از حقوق یک پرستار پایه و خیلی بیشتر نیست و باید کارهای عملیاتی رو هم انجام بده یعنی این نیست که شما بگید حالا صرفا پست مدیریتی هستش نه باید در کنارش هم کار انجام بده .

جالب نبودن دکترای رشته ی پرستاری

در رشته ی دکترا زیاد جالب نیست و من با یکی از دانشجوهای دکترا که صحبت کردم می گفتش که اصلا راضی نیستم و نهایتا انتهای دکترای پرستاری نهایتا اینه که شما یک استاد دانشگاه باشی و تدریس کنی و اگر خیلی هم شانس بیاری هیئت علمی باشی و صرفا یک حقوق هیئت علمی بگیری و هیچ آینده ی کاری برای دکترای این رشته تو ایران وجود نداره اگه اشتباه نکنم  12تا دانشگاه تو ایران دکترا رو میپذیرن .

درآمد و حقوق رشته ی پرستاری برای اکثر دانشجوها

حالا بریم سراغ درآمد که شاید برا خیلی از دانشجوها خیلی مهم باشه این بحث درآمد یک پرستار پس از اینکه فارغ التحصیل تو رشته ی کارشناسی می تونه تو بخش های دولتی توی آزمون های استخدامی شرکت کنه و به علت اینکه حالا یه خرده پذیرش کمتر و سهمیه ها بیشتر شده میشه گفت قبولی توی بیمارستان های دولتی یه خرده سخت شده البته حقوق بیشتری هم داره نسبت به جاهای دیگه.

در آمد و حقوق پرستارهای طرحی

و یا اینکه دیگه در مراکز خصوصی و به هر حال کلینک ها مشغول به فعالیت باشه که اکثرا پرستارها سعی میکنن که خودشون رو توی مراکزی جا کنن . در آمد یک پرستار طرحی تقریبا دوتا دویست هستش و اگر تو بیمارستان باشه همونجور که گفتم یه خرده بیشتر میشه ، در آمد پایه یک وهشتصد محسوب میشه واسه پرستارهایی که طرح نیستن و اگه اضافه کاری داشته باشن قطعا این مقدار بیشتر هم میشه واسه  2/5 تا 3/5 هم درآمد داشتیم .

اضافه کارهای پرستار در بحث حقوق و درآمد

و اگر بتونه که فول تر کار کنه چون من با یکی از پرستارها که می شناختم تمام شیفت ها رو برمی داشت تقریبا شاید ماهی یه روز رو آفت بود یعنی تمام شیفت های ماه رو بر می داشت و واقعا هم خسته کننده هستش به هر حال ولی حقوقی معادل 4/5تا5 می گرفت و دیگه بستگی به میزان کارتون داره این در آمد ولی دیگه بیشتر از این و کمتر از این دیگه نیستش یعنی بین یک وهشتصد تا  5تومن هستش حقوق این رشته .

بازار کار پرستاری در بیمارستان ها و مراکز

از نظر بازار کار ، بازار کار پرستاری هنوزم نسبت به سایر رشته ها بالا هستش و فارغ التحصیلای این رشته سریعتر وارد بازار کار میشن و طی سال های 84 تا 92 بازار این رشته خیلی بیشتر بود و این آمار تو سال های اخیر یه خرده کمتر شد .

بالا بودن مهارت فردی یک پرستار

به هر حال هر چقدر هم که مهارت فردی یک پرستار بیشتر باشه قطعا می تونه درآمد بهتری هم داشته باشه از نظر رضایت شغلی دانشجوی پرستاری اکثرا از شغلشون راضی نیستند و میگن درآمدی که ما داریم نهایتا باید خرج خودمون کنیم حالا کمر درد ، زانو درد در آینده و این پولی که در می یاریم خیلی زیاد نیست و خسته کننده هست .

تنش و استرس های رشته ی پرستاری

به هر حال یه سری درگیری های ذهنی هم گفتم که وجود داره یه سری تنش ها و استرس ها توی این شغل وجود داره که علتش همون ارتباط مستقیم با بیمار و همراه بیمار هستش و به هر حال دانشگاه این رشته بصورت غالب راضی نبودن از رشته ی خودشون.

نتیجه گیری : من بعنوان یک نتیجه گیری در انتها به خدمتتون عرض کنم پرستاری یک شغل پر زحمت و پر استرس و بازار کار نسبتا خوب و آینده ی ادامه تحصیل ضعیف محسوب میشه و دانشجوهای این رشته عمدتا از کار خودشون هم راضی نیستن و همین عامل باعث شده که خیلی از این دانشجوها بیان و توی کنکور سراسری شرکت کنن تا شانس خودشون واسه ورود به یه رشته ی دیگه که حالا زحمت کمتری داشته باشه و شاید یه خرده شان بیشتری داشته باشه بسنجن .


رضا میر بابایی – پرستاری تهران

رتبه های برتر

شرایط مطالعه خوبی نداری ؟
انگیزه نداری ؟
منابع علمی خوبی نداری ؟

این موارد فقط ۲۰ درصد مسیر موفقیت رو شامل میشن و ۸۰ درصد مابقی ، اقدامات تو برای اصلاح این موارد هستش

اگر نقشه درست نبوده و تا الان به هدف نرسیدی، به جای عوض کردن هدف، نقشه را عوض کن
?برنامه ریزی درسی داشته باش

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

در این مطلب سراغ رشته‌ی پرستاری رفته ایم و با خانم فاطمه صدوقی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و خانم سمیرا آقایی، فارغ التحصیل رشته‌ی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران به گفت و گو پرداخته ایم.

همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

بخش اول:

فاطمه صدوقی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران

1. رشته ی پرستاری را در چند سطر معرفی کنید.

پرستاری یعنی مراقبت به توان عشق! پرستار جزو تیم ارتقا سلامت بیمار در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها می‌باشد که دارودرمانی، مراقبت و پیش‌بینی عوارض بعد از جراحی‌ها از مسئولیت‌های او است.

2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

علاقه مندی به درس زیست‌شناسی لازمه‌ی موفقیت در این رشته است.

3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

این رشته روحیه‌ی قوی، پیگیر بودن، پشتکار، علاقه و صبر بسیار زیادی نیاز دارد. همچنین او باید شخصیت منظم و دقیقی داشته باشد زیرا که نظم و دقت اساس این رشته است. پرستار باید تسلط روحی و روانی کامل روی خود داشته باشد تا بتواند در سخت‌ترین شرایط جسمی و روحی رفتار مناسبی با بیماران و همراهان آن‌ها داشته باشد. همچنین توانایی ارتباط‌گیری با بیماران نیز در این رشته بسیار مهم است.

4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

دوران کارشناسی در مجموع ۱۳۰ واحد است که شامل دروس تئوری،کارآموزی و کارورزی(ترم ۷ و ۸) می‌باشد. دروس پایه شامل مواردی همچون انگل شناسی، میکروب شناسی، بیوشیمی، ایمونولوژی و فیزیولوژی تشریح است. دروس تخصصی شامل دروس داخلی جراحی (برونر)، آناتومی، فیزیولوژی، پرستاری بزرگسالان و سالمندان، پرستاری کودکان، اصول و فنون پرستاری، مدیریت پرستاری، پرستاری سلامت فرد و خانواده، بهداشت روان، کارآموزی‌های مربوطه، کارورزی‌های مربوطه و … می‌باشد.

5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

بله؛ در صورت گرفتن پذیرش امکان ادامه تحصیل در این رشته برای دوره‌ی دکتری و فوق دکتری و دوره‌های کوتاه مدت در خارج از کشور وجود دارد.

6. مشکلات و سختی‌های این رشته چیست؟

چالش بزرگی که در این رشته وجود دارد٬ ارتباط گرفتن با بیماران و محیط بیمارستان است. یک پرستار باید درک بالایی از محیط و اطرافیان داشته باشد. همچنین او باید توانایی جلوگیری از عواض برای بیماران را داشته باشد. دقت و هوشیاری زیاد در این بسیار مهم است که باعث می‌شود اشتباهات کادر درمان در روند بیماری تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

سمیرا آقایی، فارغ التحصیل رشته‌ی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران

1. گرایش‌های ارشد رشته ی پرستاری چیست؟

پرستاری ویژه، اطفال، نوزادان، اورژانس، داخلی-جراحی، روان پرستاری، بهداشت گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد این رشته هستند.

2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

آگاهی در مورد فیزیولوژی، علایم و نشانه‌های درد، شناخت روش‌های بررسی درد و شدت آن، تشخیص اولیه‌ی بیماری از روی حالات بیمار از مهارت‌هایی است که پرستاران بعد از اتمام دوره‌ی کارشناسی به دست می‌آورند.

3. وظایف یک پرستار در محیط کار چیست؟

کنترل وضعیت بیمار، مراقبت از بیمار طبق دستور پزشک، یادداشت مشخصات بیمار و گزارش پرستاری در پرونده های پزشکی، چک کردن فشار خون، دمای بدن، نبض، وضعیت تنفسی و علائم حیاتی بیمار، دارو رسانی سر ساعت طبق دستور پزشک، تزریقات و پانسمان کردن زخم از جمله وظایف عمومی است که یک پرستار انجام می‌دهد. وظایف تخصصی پرستار نیز شامل مواردی است که او بسته به هر بخشی که در آن فعالیت می‌کند (بخش مراقب های ویژه، بخش اطفال، بخش جراحی زنان و …) باید انجام دهد. پرستارانی هم که سرپرست بخش هستند وظیفه‌ی کنترل، نظارت، تنظیم کردن شیفت های پرستاران را بر عهده دارند.

4. مدت زمان طرح برای این رشته چه قدر است؟ دوره‌ی طرح شما در کدام بخش می‌باشد؟

پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی پرستاران باید حدود ۲ سال دوره‌ی طرح را بگذرانند که در این دو سال حقوق دریافت می‌کنند. دوره ی طرح بنده در بیمارستان طالقانی و در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران مبتلا به کرونا است.

5. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

بازارکار این رشته در ایران و خارج از کشور بسیار خوب است. پرستاران می‌توانند در بیمارستان ها، کلینیک ها و پاراکلینیک ها، مراکز درمانی، مراکز نگهداری سالمندان و کودکان دولتی و خصوصی، ادارات و سازمان های پرستاری و به عنوان مربی در دانشکده ها مشغول به فعالیت شوند. شرایط کاری و محیط کار بخش به بخش متفاوت است.

6. آیا این رشته بیشتر مناسب خانم ها می باشد؟

به دلیل روحیه‌ی لطیف خانم‌ها و صبر، حوصله و مهربانی شاید این رشته برای خانم‌ها مناسب‌تر باشد اما به دلیل فشار کاری و حجم بالای مسئولیت‌ها مناسب آقایان هم می‌باشد.

7. ساعات کاری پرستاران چگونه است؟

این موضوع به تعداد بیماران، بیمارستان و سرپرست بخش بستگی دارد، اما به طور کلی برای هر پرستار در ماه تعدادی شیفت معین می‌کنند و زمان شیفت‌ها کاملا متغیر است. مانند رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تعطیلات در این رشته معنا ندارد و ممکن است پرستار در یک روز تعطیل هم مشغول به کار باشد.

  • 8. سختی های این رشته چیست؟

بی خوابی، حفظ خونسردی در شرایط بحرانی، گرفتن بهترین تصمیم در زمان کم، فشار کاری، حجم زیاد کار، اضطراب، احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیردار بیماران، نامشخص بودن شیفت‌های کاری از جمله سختی‌های این رشته است.

معرفی رشته پرستاری از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

3.7/5 - (6 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه معرفی رشته پرستاری و نظرات دانشجویان رشته پرستاری در مورد رشتشون

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. دنیا

    ازپرستاری ک رشتمه ناامید شدم

    پاسخ
  2. Nurse.sbmu

    یه جوری گفتی تهش میرسه به دکترا انگار مدرک کمیه یا طرف بیسواده.به شما باشه دکترم تهش میخاد بشه متخصص که چی
    خیلی از رشته دکترا هم ندارند و ارشدشون مربوط به شاخه های دیگست
    اگر میخاستید پزشکی قبول بشید و نتونستید لطفا علم پرستاری رو نکوبید.

    پاسخ
  3. بی نام

    ببخشید من الان رشته ی اتاق عمل میخونم میتونم تو کنکور باز شرکت کنم و اگه پرستاری قبول شدم واحدایی که تو اتاق عمل پاس کردم و انطباق بدم یا باید بازم اون واحدا رو بخونم؟

    پاسخ
  4. بهنام

    سلام،وقتتون بخیر.
    من پرستاری روزانه خوندم و دوره طرح رو هم گذروندم. میخواستم بپرسم اگر در کنکور سراسری شرکت کنم میتونم پزشکی «روزانه»انتخاب کنم؟ و اینکه در صورت پذیرش در پزشکی ایا واحدهای مشابه تطبیق میشن؟اگر آره حدود چند ترم تطبیق میشه؟ممنونم از لطفتون

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
نصب اپ دانش آموزی