معرفی رشته مددکاری اجتماعی

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار

جهت مشاوره در زمینه معرفی رشته مددکاری اجتماعی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار : در حال حاضر بازارکار مناسبی در کشور برای فارغ التحصیلان مددکاری اجتماعی از منظر استخدام مددکار یا خود اشتغالی وجود دارد و با توجه به چالش ها و مسایلی که روز به روز در جامعه و زندگی مردم بیشتر می شود، نیاز به مددکاران اجتماعی نیز رو به افزایش است.

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  »   یک مددکار باید دارای توانمندیهای روحی خاصی باشد؛ یعنی باید روحیه ای قوی داشته باشد تا بتواند مشکلات و معضلاتی را که در زندگی انسانها می بیند، تحمل کند پس باید پذیرفت که افراد زودرنج و بسیار حساس و عاطفی به درد این رشته نمی خورند.

در ضمن یک مددکار نباید در گفتگو و ارتباط برقرار کردن با دیگران دچار مشکل شود و در نهایت یک مددکار باید خود را به خوبی بشناسد چون اگر خود را نشناسد، نمیتواند به دیگری شناخت بدهد و او را کمک کند. رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  

مشاور گروپ

بازارکار و وضعیت استخدام مددکار اجتماعی در حال حاضر

استخدام مددکار اجتماعی می تواند در اماکن زیر انجام شود :

موسسات خیریه – پرورشگاه ها- مراکز نگهداری افراد بی سرپرست- مراکز مشاوره- مراجعان خصوصی- مراکز بازپروری- مراکز اصلاح و تربیت- مراکز درمان اعتیاد- زندان ها

و سایر سازمان های رفاهی حمایتی، امدادی و توانبخشی

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  »   همچنین در صورت داشتن سرمایه و شرایط لازم، مددکار اجتماعی می تواند کلینیک مددکاری اجتماعی تاسیس کند. برای این منظور، هر فارغ‌التحصیل رشته مددکاری اجتماعی در حد کارشناسی که حداقل دو سال سابقه کاری مفید در مراکز دولتی یا غیردولتی را دارا باشد می‌تواند با مراجعه به بهزیستی شهرستان خود نسبت به اخذ پروانه تاسیس کلینیک اقدام نماید.

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  »  بهزیستی منطقه نیز با نیازسنجی، در صورت تایید نیاز نسبت به صدور پروانه اقدام می‌کند. معمولا غیر از شهر تهران که به لحاظ سیاست‌های دولت اشباع شده معرفی شده و مجوز جدیدی صادر نمی‌شود، در سایر شهرهای کشور مجوز صادر می‌شود. بعد از کسب موافقت اصولی، متقاضی باید نسبت به معرفی نیروی انسانی کلینیک و فراهم نمودن فضای کاری مناسب با حداقل دو اتاق اقدام نماید.

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  »   برای صدور پروانه تاسیس کلینیک معرفی حداقل ۵ نفر نیروی انسانی شامل دو نفر مددکار اجتماعی، یک نفر روانشناس، یک نفر مشاور و یک نفر دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم انسانی یا علوم اجتماعی ضروری است.

برخی مشکلات کاری مددکار اجتماعی در ایران

مددکاران اجتماعی در کشور با برخی از مشکلات و مسایل روبرو هستند که عبارتند از :

  1. عدم پرداخت حقوق و مزایای کافی به شاغلین با توجه به سختی کار آنها
  2. عدم توجه کافی به این شغل به عنوان شغلی تخصصی و حرفه ای
  3. نبود قوانین حمایت کننده و متناسب با شغل مددکاری اجتماعی برای مثال در کشور قانونی برای برخورد با پدری که فرزند خود را تنبیه می کند، وجود ندارد.
  4. ورود فارغ التحصیلان سایر رشته ها ( از جمله روانشناسی، مشاوره، خدمات اجتماعی و مدیریت) به شغل های مددکاری اجتماعی
  5. نبود گرایش های تخصصی در رشته مددکاری اجتماعی در سیستم آموزش عالی کشور مانند سالمند آزاری، کودک آزاری و…

چشم انداز بازارکار مددکار اجتماعی در ایران

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  »   در حال حاضر بازارکار مناسبی در کشور برای فارغ التحصیلان مددکاری اجتماعی از منظر استخدام مددکار یا خود اشتغالی وجود دارد. با توجه به چالش ها و مسایلی که روز به روز در جامعه و زندگی مردم بیشتر می شود، نیاز به مددکاران اجتماعی نیز رو به افزایش است.

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  »  به علاوه در کشور فرصت های شغلی زیادی برای مددکاران اجتماعی وجود دارد که هنوز به درستی شناسایی نشده اند. در صورت شناسایی و مشخص کردن آنها و ایجاد زمینه های لازم برای کارآفرینی و تاسیس کلینیک های مددکاری اجتماعی، پیش بینی می شود در سال های آتی بازارکار خوبی پیش روی علاقه مندان شغل مددکاری اجتماعی باشد.

وضعیت استخدام مددکار اجتماعی در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مددکاران اجتماعی بین سال های۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ ، رشدی حدود ۲۵ درصد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی۵ سال گذشته میزان استخدام مددکار اجتماعی در مقایسه با رشد متوسط همه مشاغل ( ۱۰.۲ درصد) رشد زیادی برابر ۵۵.۲ درصد داشته است. برای سال های آینده نیز رشد بسیار خوبی برای آن پیش بینی شده است.

درآمد مددکار اجتماعی

 رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  »  مددکاران اجتماعی که در بخش های دولتی مشغول به کار هستند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. آنهایی که در سازمان ها و مراکز خصوصی استخدام شده اند، با توجه به میزان دانش، مهارت، تجربه و توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای متفاوتی دارند. مددکاران اجتماعی که خود کلینیک دارند نیز با توجه به میزان فعالیت و تعداد مددجوها، درآمدهای مختلفی کسب می کنند.

درآمد مددکار اجتماعی در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالانه مددکاری اجتماعی۴۲.۴۸۰ دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) در سال۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۴۱.۲۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه مددکاران اجتماعی حدود۶۰.۰۰۰ دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه مددکاران اجتماعی برای افراد تازه کار بین۲۹.۵۰۰ تا۳۸.۰۰۰ دلار و برای افراد با تجربه بین ۳۹.۰۰۰ تا۶۰.۰۰۰ دلار می باشد.

مددکاری اجتماعی چیست

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  »   در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار 

مشاور گروپ

برای شناخت هر چه بیشتر رشته های دانشگاه و داشتن انتخاب رشته صحیح میتوانید از مجموعه مقالات رشته های دانشگاه استفاده کنید.

همچنین شما برای انتخاب رشته مطمئن تر میتوانید از مشاوره کنکور ما بهره ببرید فقط کافیست با شماره زیر تماس بگیرید …

 

همچنین با عضویت در کانال تلگرام می توانید از آخرین اخبار و کنکور تحصیلی رشته ی مدد کار اجتماعی اطلاع پیدا نمائید.

moshavergroup 4

موقعیت شغلی رشته مدد کار اجتماعی در ایران :

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  »  رشته مددکاری از جمله رشته هایی است که داوطلبان هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی میتوانند آن را انتخاب کنند همچنین دانشجویان این رشته باید در دوران تحصیل ۲۴ واحد کارورزی و پس از فارغالتحصیلی ۲ سال طرح بگذرانند.

این دو ویژگی رشته فوق را متمایز ساخته است، چرا که فارغالتحصیلان این رشته به دلیل تجربه ناشی از ۲۴ واحد کارورزی در ۶ واحد مستقل و ۲ سال طرح در سازمانها و مؤسسههای دولتی، از موقعیت شغلی مناسبی برخوردار هستند.

رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار  »  در واقع هر جایی که اداره رفاه یا امور اجتماعی هست، مددکار اجتماعی میتواند در آنجا حضور داشته و مسؤولیتی را بر عهده بگیرد.

در نتیجه فارغ التحصیلان این رشته مشکل اشتغال ندارند. اما با وجود مزیتهای این رشته، باید پذیرفت که رشته مددکاری با مشکلاتی نیز گریبانگیر است که در این میان گمنام بودن رشته مددکاری در جامعه و حتی در بین جوانان و داوطلبان کنکور مشکل بسیار بزرگی است.رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار 

درسهای این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه و اصلی :

مبانی جامعه شناسی ، خدمات اجتماعی و تعاون در اسلام، مبانی روانشناسی، ریاضیات پایه، مبانی مددکاری، آمار مقدماتی، مبانی رفاه اجتماعی، مبانی جمعیت شناسی، مبانی مردم شناسی، کاربرد آمار در خدمات اجتماعی، اصول علم اقتصاد، کلیات حقوق، مبانی مدیریت، اصول علم سیاست، اصول توانبخشی، روانشناسی اجتماعی، نظریههای جامعه شناسی، روش تحلیل جمعیت، روش تحقیق در خدمات اجتماعی (عملی)، نهاد خانواده، آسیب شناسی اجتماعی، حقوق خانواده و کار، جامعه شناسی روستایی، بهداشت خانواده، جامعه شناسی شهری و توسعه، بهداشت روانی، بررسی مسایل اجتماعی ایران، مدیریت مؤسسات خدمات اجتماعی، کلیات برنامه ریزی اقتصادی و تجاری.

دروس تخصصی :

مددکاری فردی ، آشنایی با روشهای مددکاری، پویایی گروهی، مددکاری گروهی، توانبخشی گروههای خاص، کارورزی مددکاری فردی ، روانشناسی کودک و نوجوان، مشاوره و مددکاری، مددکاری جامعهای ، روانشناسی مرضی، کارورزی در مددکاری گروهی ، تغذیه، کارورزی مددکاری جامعه ، اقتصاد ایران، پروژه تحقیقاتی ، سرپرستی در خدمات اجتماعی.

برای مشاهده رشته های دانشگاه بیشتر و انتخاب رشته بهتر سایر مقالات مربوطه به انتخاب رشته های دانشگاه را از دست ندهید…

 

و همچنین در صورت لزوم میتوانید از مشاورین مرکز ” مشاور گروپ ”  استفاده کنید و روی کمک ما حساب کنید…مشاور گروپ

کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی مشاور گروپ آماده اند همه روزه از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی ، پاسخگوی سوالات و ابهامات شما پیرامون برنامه ریزی کنکور سراسری ، تاثیر سهمیه مناطق و سهمیه ایثارگران ، تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران ، تاثیر بومی گزینی ، نحوه صحیح انتخاب رشته  و سایر مباحث مرتبط با آن جهت کسب موفقیت شما در کنکور سراسری باشند .

سوالات متداول رشته مددکاری اجتماعی


رشته مددکاری اجتماعی خوبه؟

در صورت داشتن سرمایه و شرایط لازم، مددکار اجتماعی می تواند کلینیک مددکاری اجتماعی تاسیس کند. هر فارغ‌التحصیل رشته مددکاری اجتماعی در حد کارشناسی که حداقل دو سال سابقه کاری مفید در مراکز دولتی یا غیردولتی را دارا باشد می‌تواند با مراجعه به بهزیستی شهرستان خود نسبت به اخذ پروانه تاسیس کلینیک اقدام نماید.

بازار کار رشته مددکاری اجتماعی چگونه است؟

مددکار اجتماعی می تواند در مکان های زیر کار پیدا کند :
موسسات خیریه، پرورشگاه ها، مراکز نگهداری افراد بی سرپرست، مراکز مشاوره، مراجعان خصوصی، مراکز بازپروری، مراکز اصلاح و تربیت، مراکز درمان اعتیاد، زندان ها و سایر سازمان های رفاهی حمایتی، امدادی و توانبخشی در صورت داشتن سرمایه و شرایط لازم، مددکار اجتماعی می تواند کلینیک مددکاری اجتماعی تاسیس کند. هر فارغ‌التحصیل رشته مددکاری اجتماعی در حد کارشناسی که حداقل دو سال سابقه کاری مفید در مراکز دولتی یا غیردولتی را دارا باشد می‌تواند با مراجعه به بهزیستی شهرستان خود نسبت به اخذ پروانه تاسیس کلینیک اقدام نماید.

چه شخصیت هایی مناسب شغل مددکاری اجتماعی هستند؟

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند. ENFJ INFJ ENFP INFP ESFJ ISFJ ESFP ISFP

4.3/5 - (7 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه معرفی رشته مددکاری اجتماعی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. فاطمه امیدی

    سلام مددکاری برای دکتری میشه استاد دانشگاه هم شد؟؟یا فقط تو مراکز و موسسات میشه مشغول کار شد؟

    پاسخ
  2. گلی

    سلام لطفاً اینجا کسی هست که کامل منو‌راهنمایی کنه
    من الان فارغ التحصیل کارشناسی رشد مددکاری اجتماعی داخل دانشگاه جهاد دانشگاهی علمی کاربردی هستم الان میخواستم برای طرح ثبت نام کنم ولی گفتن با مدرک دانشگاه علمی کاربردی نمیشه حالا خواستم بدونم میشه واحدامو تطبیق بدم به پیام نور بعد میشه برای طرح ثبت نام کنم

    پاسخ
  3. گمنام

    سلام من میخوام واسه کنکور ارشد مددکاری بخونم به نظرتون رشته ی خوبی ازلحاظ بازار کار

    پاسخ
  4. موسوی

    سلام من مشاوره می خونم می خواستم بدونم از طریق رشته ی مشاوره می شه مددکار شد؟

    پاسخ
  5. .

    میشه با رشته جامعه شناسی مددکار اجتماعی شد؟ اگه میشه چطوری؟

    پاسخ
  6. prstsh

    سلام من رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور قبول شدم میخواستم بدونم ایا در دانشگاه
    پیام نور هم این رشته دارای طرح میباشد.

    پاسخ
  7. من

    به صورت پیوسته آره ولی تا پیوسته نه

    پاسخ
  8. من

    سلام خیر ولی احتمال زیاد درهای عمومی براتون حساب کنن

    پاسخ
  9. حانيه

    سلام من رشتم مددكاري اجتماعي هست و واقعا رشته خوبيه حالا چه از نظر اطلاعات عمومي و چه از نظر بازار كار من دانشگاه ازاد اراك ميخونم و كارورزي ها هرجا كه بخاييم ميتونيم بريم و حتي فارغ التحصيل هامون با حقوق و مزاياي عالي مشغول كار هستن

    پاسخ
  10. وجیهه حسینی

    سلام .من کاردانی نرم افزار دارم ودیپلمم کارودانش هستش میتونم کارشناسی مددکاری بخونم

    پاسخ
  11. Setareh

    سلام کسی که کارشناسی ارشد حقوق جزا داره میتونه دکتری رشته مددکاری شرکت بکنه؟

    پاسخ
  12. رضایی

    بازار کار مددکاری اجتماعی بهتر از رشته های روانشناسی و مشاوره است . مطمئنند اگر کسی وارد این رشته بشه و پشتکار و علاقه داشته باشه بیکار نمی مونه.

    پاسخ
  13. زهرا بشارت

    باسلام.رشته روان شناسی بهتره یا رشته مشاوره؟

    پاسخ
  14. سمانه

    من مددکاری اوردم دانشگاه یزد،،الان احساس میکنم خیلی بده و اصن هیچی نیست،،
    تصمیم دارم حقوق پیام نور بخونم
    موندم بینشون??‍♀️

    پاسخ
    1. user3

      براساس علاقه تون تصمیم بگیرید

      پاسخ
  15. فاطمه

    سلام رشته مشاوره بهتره یا مددکاری؟
    از لحاظ بازار کار

    پاسخ
  16. هستی

    سلام ببخشید مجموع رشته مددکاری چن واحد است ؟؟بعد رشته مددکاری بهتر هست یا علوم تربیتی ؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. Ahoora

      رشته علوم تربیتی خیلی بهتره
      مددکاری اصن به درد نمیخوره خواهر مددکاری خوند الان خیلللللللی پشیمون شده

      پاسخ
      1. مجتبی

        نه بابا مگه بازار کار علوم تربیتی چیه مددکاری که بهتره

        پاسخ
      2. سمانه

        واقن؟؟
        چرا پشیمون شد?

        پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
نصب اپ دانش آموزی