معافیت تحصیلی دانش آموزان

معافیت تحصیلی دانش آموزان

جهت مشاوره در زمینه معافیت تحصیلی دانش آموزان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دانش آموزان پسر با ورود به سن 19 سالگی (18 سال تمام) مشمول قانون نظام وظیفه می شوند به این معنا که باید به خدمت سربازی بروند. اما در این بین ، عده ای از این دانش آموزان، نیاز به فرصتی برای ادامه و تکمیل تحصیلات خود دارند. در اینجا اهمیت آگاهی از معافیت تحصیلی دانش آموزان مشخص می شود. اگر شما هم جز این گروه هستید، پس مطالب برسی شده در این مقاله را ازدست ندهید.

در اینجا تلاش کردیم تا به سوالات شما در خصوص معافیت تحصیلی دانش آموزان و برگه ی معافیت تحصیلی، پاسخ بدهیم پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. مشاور گروپ مرکز تخصصی مشاوره تحصیلی

معافیت تحصیلی چیست؟

معافیت تحصیلی دانش آموزان چیست؟

اولین سوالی در که باید پاسخ داده شود، این است که معافیت تحصیلی دانش آموزان چیست؟ در این بخش به بررسی پاسخ این سوال، خواهیم پرداخت.

دانش آموزان پسر در آستانه ی فارغ التحصیلی، ممکن است موفق به دریافت مدرک دیپلم یا قبولی در دانشگاه نشوند؛ در اینجا معافیت تحصیلی دانش آموزان، به کمکشان می آید و فرصتی به آنها می دهد تا تحصیلات خود را تکمیل کرده یا ادامه دهند و پس از آن به خدمت سربازی بروند.

معمولا بسیاری از دانش آموزان پسر، به هنگام رسیدن به سن مشمولیت، متقاضی دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان، هستند و به همین دلیل نیز سوالات بسیاری در خصوص این موضوع برایشان مطرح می شود. معافیت تحصیلی دانش آموزان برای گروه های مختلفی قابل توضیح و دریافت است که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

معافیت تحصیلی دانش آموزان دوازدهم

معافیت تحصیلی دانش آموزان دوازدهم مخصوص کسانی است که موفق به دریافت مدرک دیپلم ، قبل از پایان 18 سالگی نشده اند. این دسته پس از ورود به 19 سالگی در صورت دریافت معافیت تحصیلی به از مدارس روزانه به مدارس بزرگسالان منتقل شده و مطابق ضوابط زیر می توانند ادامه تحصیل دهند.

  • مدیر مدرسه پسرانه باید مشخصات تمام دانش آموزان مشمول را که به تحصیل اشتغال دارند به حوزه نظام وظیفه محل اعلام کند.
  • چنانچه دانش آموز واجد شرایط در موعد مقرر در مدرسه ثبت نام نکند مدیر مدرسه موظف است ترک نحصیل وی را اعلام کند.
  • چنانچه دانش آموزی پس دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان و از ثبت نام، از ابتدا یا در طول نیم سال تحصیلی با عذر موجه غیبت کند و این غیبت تا پایان نیم سال تحصیلی ادامه یابد ، و در امتحان هیچ یک از درس ها شرکت نکند، برای دانش آموز وقفه تحصیلی منظور خواهد شد. البته وقفه تحصیلی ترک تحصیل تلقی نمیشود . همچنین تشخیص غیبت موجه بر اساس دلایل و مدارک ارائه شده با مدیر مدرسه است.
  • دانش آموز از زمان مشمولیت نظام وظیفه چنانچه سه ماه و بیشتر به طور متوالی غیبت غیر موجه یا بدون اطلاع قبلی داشته باشد ، به عنوان ترک تحصیل از مدرسه اخراج میشود. مدیر مدرسه موظف است مراتب ترک تحصیل وی را به حوزه نظام وظیفه محل اعلام کند.
  • ثبت نام و تحصیل دانش آموز مشمول که ترک تحصیل داشته مجاز نیست. و فقط در صورت رفع ممنوعیت قانونی از نظر نظام وظیفه عمومی ادامه تحصیل وی بلامانع خواهد بود.
  • دانش آموزی که دفترچه آماده به خدمت (بدون مهر غیبت) گرفته است ، چناچه تاریخ اعزام درج شده در دفترچه اش حداقل تا پایان نیم سال یا دوره تابستانی باشد، می تواند با رعایت سایر شرایط در آن نیم سال یا دوره تابستانی ثبت نام کرده و ادامه تحصیل دهد.
  • برای دانش آموز مشمول که بدون ترک تحصیل و برابر مقررات از دوره روزانه به مدارس بزرگسال انتقال پیدا کرده در صورتی که اشتغال به تحصیلش قبلا به سازمان نظام وظیفه اعلام شده باشد ، نیاز به اخذ معافیت تحصیلی مجدد نیست.
  • مدیر مدرسه باید مراتب ترک تحصیل و فراغت از تحصیل دانش آموزان را به حوزه نظام وظیفه اعلام کند.
  • دانش آموزان اتباع خارجی که در کشور تحصیل می کنند، مشمول قانون نظام وظیفه نمی شوند و در نتیجه نیازی به معافیت تحصیلی دانش آموزان ندارند.

شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان

دانش آموزانی که قبل از ورود به سن مشمولیت موفق به دریافت مدرک دیپلم (پایه دوازدهم) می‌شوند از تاریخ ورود به سن مشمولیت یک سال مهلت معرفی دارند و در صورت قبولی در مقاطع تحصیلی دانشگاهی می‌توانند از معافیت تحصیلی دانش آموزان برخوردار شوند.

دانش‌آموزانی که قبل از ورود به سن مشمولیت انصراف، ترک یا اخراج از تحصیل داشته‌اند از تاریخ ورود به سن مشمولیت (۱۸ سالگی تمام) ۶ ماه مهلت دارند تا وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند.

مشمولانی که در سن مشمولیت (۱۸ سال تمام) در مقطع دیپلم فارغ التحصیل، انصراف، اخراج یا ترک تحصیل داشته‌اند از تاریخ فراغت، انصراف یا موارد دیگر حداکثر یک سال مهلت دارند تا با همراه داشتن برگ اعلام وضعیت تحصیلی برای تعیین تکلیف خدمتی خود از طریق یکی از دفاتر پلیس +۱۰ اقدام کنند.

مشمولانی که در ماه‌های خرداد تا شهریور سن مشمولیت موفق به اخذ مدرک دیپلم شده اند تا پایان شهریور سال بعد مهلت معرفی دارند

معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری

برای معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری شرایط خاصی وجود دارد و مشمولان نظام وظیفه نباید غیبت کنند. فرد مشمول بعد از مقطع دانش‌ آموزی که حداکثر تا سن ۲۰ سالگی اجازه تحصیل دارد، یک سال فرجه معرفی به خدمت خواهد داشت. اگر افراد در این یک‌ سال در دانشگاه قبول شوند، می‌توانند از معافیت تحصیلی در مقطع خودشان استفاده کنند. عده ایی از دانش آموزان، چون در حال تحصیل اند، نمی‌ توانند در سال اول رتبه خوبی را کسب کنند، نیاز به شرکت در کنکور سال بعدی را هم دارند. به این جهت این مهلت یک ساله در نظر گرفته شده است.

چنانچه تاریخ اعزام این دسته از دانش آموزان با اعلام نتایج کنکور همزمان باشد و آنها در مرحله اول اعلام نتایج پذیرفته شده باشند ، می‌توانند در خواست تمدید برای شهریور یا مهرماه بدهند و سازمان نظام و ظیفه با درخواست آنان در صورت احراز پذیرش، موافقت می‌ کند.

لازم به ذکر است درخواست تمدید این دسته از مشمولان سربازی بایستی با ارائه کارنامه کنکور از طریق دفاتر پلیس +۱۰ ثبت شود.

معافیت تحصیلی دانش آموزان خارج از کشور

فرزندان ايرانيان مقيم خارج از كشور،چنانچه هنگام ورود به سن مشموليت (ماه تولد 18 سال تمام) درمدارس ايراني يا مدارس خارجي مورد تاييد وزارت آموزش وپرورش مشغول به تحصيل در مقطع متوسطه باشند می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.

مشمولانی که در داخل کشور در مقطع متوسطه فارغ التحصیل می شوند ، به عنوان مقیم خارج از کشور محسوب نشده و مجاز به تحصیل در خارج از کشور نیستند.

مشمولاني كه در مقاطع كارشناسي يا بالاتر در دانشگاه هاي داخل كشور فارغ التحصيل شده باشند به شرط عدم ورود به غيبت و سپري نشدن بيش از يكسال از تاريخ فراغت از تحصيل با سپردن تضمين لازم مي توانند از معافيت تحصیلی استفاده نمايند.

تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان، از مواردی است که سوال بسیاری درباره اش مطرح می شود، در این مورد باید بگوییم:

معافیت تحصیلی دانش آموزان به صورت سالانه صادر می شود و دانش آموزان در صورت ادامه تحصیل و واجد شرایط بودن، می بایست بلافاصله بعد از اتمام معافیت تحصیلی یک ساله، مجددا این معافیت را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) درخواست کنند تا نسبت به تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزی به مدت یک سال دیگر اقدام شود.

دانش آموزان مشمول از تاریخ فراغت، اخراج، ترک و یا انصراف از تحصیل؛ یک سال مهلت دارند تا خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند.

سایت معافیت تحصیلی دانش آموزان

حالا که اطلاعات کافی از انواع معافیت تحصیلی دانش آموزان کسب کرده ایم، لازم است تا بدانیم که سایت معافیت تحصیلی دانش آموزان کدام است؟ و از طریق کدام بستر الکترونیکی می توانیم نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نماییم؟

برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانش آموزان لازم است به سامانه epolice.ir مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

ما در مرکز مشاور گروپ، همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 شب، پاسخ گوی تمامی سوالات شما در خصوص سایت معافیت تحصیلی دانش آموزان، هستیم

معافیت تحصیلی دانش آموزان چند سال است؟

معافیت تحصیلی دانش آموزان قطعا مدت مشخصی دارد و از این رو عده ی زیادی از دانش آموزان با این سوال رو به رو اند که معافیت تحصیلی دانش آموزان چند سال است؟

دانش آموزان می بایست تحصیلات خود را در سنوات مجاز مقطع متوسطه به صورت حضوری و پیوسته، حداکثر تا 20 سالگی ، به پایان رسانند، در غیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه نیستند.

وضعیت تحصیلی دانش آموزان، ابتدای هر سال تحصیلی توسط مدارس بررسی و در صورتی که به سن مشمولیت (18سالگی تمام) رسیده و واجد شرایط ادامه تحصیل باشند، برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) ارجاع داده می شوند.

همچنین ، افرادی که قبل از سن مشمولیت و در سن 17 سالگی یا قبل از آن در مقطع دیپلم یا پیش دانشگاهی فارغ التحصیل می شوند، پس از رسیدن به 18 سالگی تمام ، شش ماه مهلت معرفی برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت خود را دارند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

مدارک معافیت تحصیلی دانش آموزان

طبیعتا برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان باید مدارکی را نیز ارائه کنید. معمولا برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان، علاوه بر برگه درخواست معافیت تحصیلی، لازم است تا مدارک و اطلاعات شناسایی خود را نیز ارائه کنید.

شما عزیزان می توانید برای دریافت فرم درخواست معافیت تحصیلی، به انتهای مقاله مراجعه کنید. در انتها، فایل برگه معافیت تحصیلی (درخواست) را به همراه عکس آن یعنی عکس برگه درخواست معافیت تحصیلی؛ برای شما دوستان قرار داده ایم.

مدارک معافیت تحصیلی دانش آموزان به شرح زیر است:

  • کپی تمام صفحات شناسنامه
  • ارائه کپی و اصل کارت ملی
  • فرم درخواست معافیت تحصیلی

فرم معافیت تحصیلی دانش آموزان

فرم معافیت تحصیلی دانش آموزان  یا همان برگه درخواست معافیت تحصیلی دانش آموزان، فرمی است که در آن محتوای درخواست معافیت تحصیلی از سوی دانش آموزان مشمول خدمت سربازی، نوشته شده است و شما عزیزان برای تکمیل آن باید فرم را مطابق با اطلاعات هویتی خود، تکمیل نمایید.

بسیاری در خصوص برگه معافیت تحصیلی، سوالاتی دارند که از کجا می توان دریافت کرد و یا به چه صورت است است؟ در پاسخ به سوالات شما عزیزان در این خصوص، باید بگوییم که برگه معافیت تحصیلی یا همان حکم معافیت تحصیلی، با توجه به اینترنتی بودن ثبت نام ، عملا حضور فیزیکی نداشته و از طریق پیگیری های سامانه های دولتی قابل استعلام است.

فرم معافیت تحصیلی دانش آموزان مطابق تصویر زیر است :

عکس برگه معافیت تحصیلی

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت www.vazifeh.police.ir مراجعه کرده و یا با کارشناسان مشاور گروپ تماس حاصل فرمایید.

همه روزه از 8 صبح تا 12 شب پااسخ گوی سوالت شما هستیم

9099071613

 

سوالات متداول معافیت تحصیلی دانش آموزان

✔️ شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان چیست؟

در خصوص شرایط و ضوابط معافیت تحصیلی دانش آموزان ، در این مقاله کاملا توضیح داده شده است.

✔️ مهلت معافیت تحصیلی دانش آموزان چه قدر است؟

معافیت تحصیلی دانش آموزانف هر یک سال باید تمدید شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید مقاله را مطالعه کرده و یا با ما تماس بگیرید. 9099071613

✔️ چگونه می توانم برگه معافیت تحصیلی را دریافت کنم؟

دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان به روش اینترنتی انجام می شود و شاید برگه اعافیت تحصیلی به صورت فیزیکی دیگر وجود نداشته باشد.
همچنین در مقاله عکس برگه درخواست معافیت تحصیلی را به همراه لینک دانلود آن برای شما عزیزان قرار داده ایم.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه معافیت تحصیلی دانش آموزان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. محمد

    سلام من خرداد 1042 معافیتم تموم میشه میخواستم بدونم میتونم برای کنکور تیرماه شرکت کنم یا باید دانشگاه ثبت‌نام کنم تا غیبت نخورم

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی