معادل سازی مدرک

معادل سازی مدرک

جهت مشاوره در زمینه معادل سازی مدرک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله به توضیح در باره معادل سازی مدرک تحصیلی در وزارت علوم پرداخته ایم. برای آشنایی با شرایط و ضوابط معادل سازی مدرک با مشاور گروپ همراه باشید.

معادل سازی مدرک

معادل سازی مدرک در وزارت علوم

معادل‌ سازی مدرک تحصیلی در واقع، مدرک دانشگاهی یا فنی حرفه‌ ای صادر شده شما توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران را برای کشور خارجی قابل فهم می‌کند. این کار باید بر اساس شرایط معادل‌ سازی مدرک وزارت علوم و وزارت بهداشت انجام دهید.

برای دریافت معادل‌ سازی مدرک تحصیلی خود باید تمامی مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات آن را ارائه دهید تا آن‌ها بتوانند تک تک مدارک شما را بررسی و ارزیابی کنند. در نهایت نیز مشخص خواهد شد که آیا مدارک تحصیلی شما با استانداردهای آموزشی کشور مقصد همخوانی دارد یا نه.

در صورت تایید شما می‌توانید برای کار یا تحصیل به کشور مقصد خود مهاجرت کنید. در غیر این صورت باید دوره‌هایی را بگذرانید تا بتوانید تأییدیه خود را از دانشگاه یا شرکت مقصد دریافت کنید. مدرک معادلسازی شده علاوه برای رفتن به کشور خارجی برای ورود به ایران نیز کاربرد دارد.

معادل سازی رشته های پزشکی و پیراپزشکی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معادل سازی رشته های غیر پزشکی از طریق کمیسیون های تخصصی وزارت علوم  در دانشگاه ها صورت می گیرد. در ادامه با نحوه و شرایط معادل سازی مدرک تحصیلی در وزارت علوم بیشتر آشنا خواهیم شد.

معادل سازی مدرک در وزارت علوم

شرایط عمومی معادل سازی مدرک

شرایط معادل سازی وزرات علوم و وزارت بهداشت و همینطور در دانشگاه های مختلف با مقاطع تحصیلی گوناگون، متفاوت می باشد اما در یک سری موارد اشتراکاتی دارند.

در جدول زیر شرایط عمومی معادل سازی مدرک تحصیلی در وزارت علوم را مورد بحث قرار داده ایم. برای آگاهی از شرایط اختصاصی دانشگاه های مختلف و مورد نظرتان می توانید از کارشناسان مشاور گروپ راهنمایی دریافت کنید.

شرایط عمومی معادل سازی مدرک تحصیلی در وزارت علوم
 مدارک تحصیلی دریافت شده می بایست حتماً از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم باشد، در غیر این صورت قابل معادل سازی نمی باشد. مدارک تحصیلی صادر شده در دوره های غیر حضوری دانشگاه های خارج از کشور در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به هیچ وجه قابل ارزشیابی نخواهد بود.
مدارک تحصیلی که در ارتباط با رشته زبان و ادبیات فارسی هستند تنها در صورتی قابل ارزیابی خواهند بود که در یکی از موسسات معتبر خارجی در مقطع کاردانی و کارشناسی ارشد اخذ شده باشد. مدرک دوره دکترای اینگونه رشته ها قابل ارزشیابی نیست.  مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا که در دانشگاه ها یا موسسات با سطح پایین اخذ شده‌اند قابل ارزیابی و بررسی نمی باشند.
 معادل سازی مدرک تحصیلی در وزارت علوم تنها بر اساس مقاطعی خواهد بود که در کشور وجود دارد. مانند، مقطع  کاردانی،  کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

بررسی و ارزشیابی برای مدارک تحصیلی افرادی که مدرک آنها تنها دارای ارزش استخدامی یا معادل است، امکان پذیر نمی باشد. حتی اگر در موسسات معتبر ادامه تحصیل داده و مدرک بالاتری را اخذ نموده باشند.

 مدت اقامت فرد متقاضی در کشور محل تحصیل می بایست مطابق با قوانین و روابط مربوط باشد. برای مثال در جدول زیر می توانید مدت مجاز اقامت برای هر کدام از مقاطع تحصیلی را مشاهده فرمایید.

مدرک تحصیلی اخذ شده در دوره های حضوری برای همه مقاطع قابل ارزشیابی است، ولی دوره های غیر حضوری تنها برای مقطع دکتری مورد بررسی قرار می گیرد.

برای معادل‌ سازی مدرک کاردانی خود باید مدرک دیپلم یا معادل آن را داشته باشید. همچنین حدود 800 ساعت دوره آموزشی دیده باشید و حداقل 3 سال سابقه کار در رشته مرتبط گذرانده باشید. البته باید یک مقاله ترویجی نیز در مورد رشته مورد نظر خود ارائه دهید. شرایط معادل‌ سازی مدارک وزارت علوم کارشناسی، باید مدرک دیپلم کاردانی یا معادل آن را داشته باشید. همچنین حدود 1600 ساعت دوره آموزشی و حداقل 5 سال سابقه کار در رشته مرتبط خود گذرانده باشید. همچنین باید برای این کار یک مقاله تخصصی ارائه دهید.
شرایط معادل سازی مدرک کارشناسی ارشد،مدرک کارشناسی یا معادل آن را داشته باشید. همچنین حدود 2200 ساعت دوره آموزشی و حداقل 7 سال سابقه کار در رشته مرتبط خود گذرانده باشید تا بتوانید مدرک معادلسازی رشته خود را دریافت کنید. البته ارائه مقاله پژوهشی نیز در آن بسیار مهم است. شرایط معادل‌ سازی مدرک وزارت علوم دکترا بدین گونه است که شما باید در آن مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن را داشته باشید. همچنین 2600 ساعت دوره آموزشی و حداقل 10 سال سابقه کار در رشته مرتبط خود را گذرانده باشید. البته باید یک پایان‌نامه و کتاب تالیفی ارائه دهید تا بتوانید معادلسازی مدرک خود را دریافت کنید.

مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی

مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در وزارت علوم شامل موارد زیر است.

✅ تشکیل پرونده برای معادل سازی مدارک تحصیلی وزارت علوم در سال های اخیر به صورت اینترنتی شده و متقاضیان نیازی به مراجعه حضوری ندارند. البته در موارد محدودی که از فرد خواسته می شود تا به اداره مربوطه مراجعه نماید. بر این اساس، اشخاصی که مدرک تحصیلی خود را در یکی از دانشگاه های خارج از کشور اخذ نموده و قصد معادل سازی دارند، لازم است تا برای تشکیل پرونده، مراحل ارزشیابی را طریق سامانه سجاد پیگیری کنند.

✅ با وارد نمودن آدرس اینترنتی portal.saorg.ir به صفحه اصلی پورتال سامانه سجاد وارد شده و بعد از انجام ثبت نام بر روی منوی خدمات سامانه کلیک نمایند. در این بخش اقدامات لازم جهت ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی صورت می گیرد. لازم به ذکر است که این ارزشیابی مستلزم پرداخت هزینه می باشد. میزان هزینه متفاوت بوده و متقاضی بایستی مطابق با مقطع مورد نظر خود مبلغ مربوطه را از طریق درگاه الکترونیک واریز نماید.

✅ نکته مهم که متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند این است که قبل از از نام نویسی در سامانه مذکور حتماً شرایط تایید اعتبار دانشگاه تحصیل و تطابق مدارک تحصیلی افزود را با آیین نامه های موجود مطالعه کرده و در صورت احراز اعتبار و شرایط مربوطه هزینه را پرداخت کنند. چرا که هزینه های پرداخت شده جهت ارزشیابی به هیچ  وجه عودت داده نمی شود.

مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی

نحوه معادل سازی مدرک

با توجه به اینکه متقاضی تمایل به مهاجرت و یا تحصیل و کار در کدام کشور را داشته باشد، ممکن است شرایط معادلسازی مدرک تحصیلی در ایران و سایر کشورها تا حدودی متفاوت باشد.

اما به صورت کلی نحوه انجام این کار در اکثر کشورها مشابه می باشد. در ابتدا لازم است که متقاضیان از تمامی مدارک تحصیلی و تخصصی خود همراه با ریز نمرات کپی گرفته و آن ها را به زبان مورد نظر کشور مقصد ترجمه نمایند.

گاهی مواقع ممکن است متقاضی تمایل داشته باشد که پس از ورود به کشور مقصد به معادل سازی مدرک تحصیلی بپردازد که برای این کار مراکز و سایت های معتبر و مشخص شده ای در هر کشور قرار دارند که با مراجعه به آن ها و پرداخت هزینه از طریق کردیت کارت می تواند اقدام به انجام پروسه نمود.

گاهی مواقع نیز متقاضی همزمان با طی نمودن پروسه مهاجرت از طریق سایت اقدام به معادل سازی می نماید تا روند کاری خود را سرعت بخشد.

زمان اعتبار معادل سازی مدرک

معادل سازی مدرک تاریخ انقضاء دارد. . زمان اعتبار مدارک معادل سازی شده دارای 5 سال اعتبار می باشند و پس از 5 سال متقاضی باید مجددا” جهت معادل سازی اقدام نماید. و مراحل معادل سازی را طی نمایند. برای اگاهی بیشتر می توانید با کارشناسان مشاور گروپ تماس بگیرید.

هزینه معادل سازی مدرک

هزینه مربوط به معادل سازی مدرک تحصیلی در مقاطع مختلف متفاوت است. هزینه این فرایند ممکن است در کشورهای مختلف و یا حتی شهرها و ایالات مختلف یک کشور متفاوت باشد. اما به صورت کلی و تقریبی هزینه معادلسازی مدرک تحصیلی در ایران و همچنین سایر کشورها در اکثر کشورها حدود 200 یورو است.

برای آگاهی از هزینه معادل سازی مدرک در کشور مورد نظر خود می توانید از کارشناسان مشاور گروپ راهنمایی بگیرید.

ما در این مقاله در خصوص معادل سازی مدرک تحصلی صحبت کردیم. اگر دریاره هزینه معادل سازی دانشگاه خود سوال دارید و برای آگاهی از شرایط اختصاصی معادل سازی می توانید با کارشناسان مشاور گروپ با شماره 9099071613 تماس حاصل فرمایید.



❓معادل سازی مدرک تحصلی برای چه انجام می شود؟

✔️ برای اعتبار دادن به مدرک اخذ شده از خارج از کشور، وزارت علوم این کار را انجام میدهند. توضیح بیشتر در متن وجود دارد

❓شرایط معادل سازی مدرک چه می باشد؟

✔️ در متن مقاله شرایط عمومی معادل سازی مدرک در وزارت علوم را توضیح داده ایم.

❓آیا برای معادل سازی مدرک باید هزینه پرداخت کرد؟

✔️ بله برای معادل سازی مدرک تحصلی باید هزینه پرداخت کرد؟

3/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه معادل سازی مدرک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. پورگودرزی

    با سلام گودرزی هستم در خصوص معادل سازی مدرک فنی و حرفه ای به فوق دیپلم نیاز به کمکتون دارم، بیزحمت با بنده تماس بگیرید سپاس

    پاسخ
  2. جواد حسینی

    سلام در خصوص مدرک معادل دکتری متقاضی هستم و مدارک لازم را دارم.ممنونم

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403