مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

جهت مشاوره در زمینه مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله آموزشی به بیان توضیحات کامل و جامعی در رابطه با مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری پرداخته ایم. انتخاب رشته فرآیندی مهم و سرنوشت ساز است که پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و انتشار کارنامه اولیه انجام می شود. داوطلبان با مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته و آگاهی از رشته محل ها و ظرفیت ها، می توانند انتخاب رشته کنکور سراسری خود را انجام دهند. مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

آخرین خبر در مورد تغییرات کنکور ۱۴۰۲

بعد از اعلام اولیه نتایج کنکور 1402 در تاریخ 20 مرداد می توان تغییرات را در این دوره از کنکور دید:

پس از انتشار کارنامه‌ها، به هیچ عنوان عدد تراز آزمون اختصاصی یا ترکیب تراز آزمون و سابقه تحصیلی خود را با نمره تراز سال‌های گذشته مقایسه نکنید با این هدف که به تجربه متناظر دست پیدا کنید.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال های گذشته

۱. زیرگروه‌ها حذف شده‌اند.

۲. با اضافه شدن تراز سابقه تحصیلی به تراز آزمون، سقف تراز کل کنکور و رتبه متناظر با هر نمره تراز نسبت به سال‌های گذشته تغییر می کند.

۳. سقف تراز کل کنکور با اعمال سلیقه تحصیلی کاهش خواهد یافت چراکه فشردگی نمرات هجده تا بیست در امتحانات نهایی بسیار زیاد است، بازه کوچک تری نیز دارد (صفر تا ۲۰ را با ٪۳۳- تا ۱۰۰٪ مقایسه کنید!) و دارای گام‌های ۰٫۲۵ است.

۴. سطح امتحانات نهایی اکثر نمرات قبلی فارغ التحصیلان با سطح امتحانات نهایی نمرات دانش آموزان تفاوت فاحشی دارد و همین موضوع در کنار عدم همترازی نمرات بر پیچیدگی‌های کار می افزاید.

۵. تعدادی از داوطلبان در کنکور دی عملکرد خوبی داشته و به تراز خوبی دست پیدا کرده‌اند که در صورت بالاتر بودن نسبت به نمره تراز نوبت تیر، جایگزین آن خواهد شد و همین می تواند بر تراکم نمرات تراز محدوده قبولی بیفزاید و شرایط را بیش از پیش غیرقابل پیش بینی کند.

برای مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402 با توجه به تغییرات ذکر شده در بالا می توانید با مشاور گروپ تماس بگیرید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

برای جلوگیری در اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری بهتر است از مشاوران مجرب استفاده کنید. داوطلبان پس از مشاهده کارنامه اولیه خود که از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می شود، در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شده باشند باید در بازه زمانی مشخصی فرآیند انتخاب رشته خود را انجام دهند. لازم به ذکر است، انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می شود. پذيرش داوطلبان در رشته های تحصيلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از طريق کنکور سراسری به دو روش صورت می گيرد:

  • رشته های با آزمون: رشته هايی كه ملاک پذيرش آنها، رتبه کنکور سراسری و تاثير سوابق تحصيلی می باشد.
  • رشته های بدون آزمون (صرفا بر اساس سوابق تحصیلی) : رشته هایی است كه ملاک پذيرش در آنها با معدل كتبی نهايی ديپلم انجام می شود و انتخاب رشته این رشته ها به صورت مجزا انجام می شود.

در صورتی كه داوطلبان در هر دو روش پذيرش بیان شده، در رديف پذيرفته شدگان نهايی قرار بگيرد، می تواند در يكی از رشته های قبولی ثبت نام و ادامه تحصيل دهند.

چطور در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ انتخاب رشته کنم؟

خب این سوالی است که تمامی داوطلبان کنکور با آن مواجه اند. قبل از انتخاب رشته واقعی می توانید تخمین رشته در کنکور سراسری خود را در نظر بگیرید. اینکه بعد از مشاهده و پذیرش رتبه قبولی خود بتوانید تصمیم درستی اتخاذ نمایید و انتخاب رشته خوبی انجام دهید شاید به پر اهمیتی مرحله قبل یعنی مجاز شدن در کنکور سراسری باشد. این انتخاب یعنی انتخاب رشته و دانشگاهی که قرار ات حداقل 4 سال را با آن بگذارنید. شاید انتخاب شهر و شرایطی که دقیق نمی دانید می توانید خود را با آن وفق دهید یا خیر. انتخاب شغل آینده تان و به طور کلی رقم زدن بخش بزرگی از آیندتان. پس با حفظ آراش در مدت چند روزه ی انتخاب رشته سعی کنید با بهره گیری از مشاوران خبره و افراد آگاه انتخاب رشته نمایید و فرایند وارد کردن انتخاب هایتان در سایت سازمان سنجش را نیز به روزهای و ساعات پایانی موکول نکنید.

مشاوره و راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری

آن دسته از داوطلبانی که در هر یک از دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی و … مجاز به انتخاب رشته شده اند، لازم است بر اساس فرآیند زیر، انتخاب رشته خود را در سایت سازمان سنجش کشور، به نشانی sanjesh.org انجام دهند. مراحل انتخاب از مجموعه رشته محل ها به شرح زیر است:

  • دريافت كارنامه کنکور سراسری
  • دانلود و مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری
  • انتخاب و اولويت بندی کد رشته ها از همه دوره هايی كه طبق كارنامه مجاز شده ايد.
  • انتخاب رشته اینترنتی و اعلام رشته های انتخابی به سازمان سنجش در فرم انتخاب رشته

پس از اعلام نتايج نهایی امكان تغيير رشته قبولی، در بين مجموعه رشته هايی كه انتخاب كرده ايد نيست. لذا دقت لازم را در فرآیند انتخاب رشته خود داشته باشید.

مدارک تحصيلی لازم برای پذیرش در کنکور

در ادامه مقاله به بیان توضیحاتی در رابطه با مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری و مدارک تحصیلی لازم برای پذیرش پرداخته ایم. اگر فردی يكی از اين مدارک را نداشته باشد، حتی اگر در یکی از رشته محل های انتخابی خود قبول شود، قبولی او باطل می شود و نمی تواند در آن رشته ثبت نام كند. داوطلبان برای پذیرش و قبولی در دانشگاه بايد يكی از مدارک تحصيلی زير را تا پايان شهريور 1402 اخذ نمايند:

  • ديپلم متوسطه نظام جديد آموزشی
  • ديپلم متوسطه نظام قديم
  • مدرک پيش دانشگاهی (نظام آموزشی سالی واحدی يا ترمی واحدی)
  • مدرک كاردانی (برای داوطلبان ديپلم فنی و حرفه ای يا كاردانش)

مشاوره انتخاب رشته و نحوه دریافت کارنامه کنکور سراسری

برای هر داوطلبی كه در جلسه آزمون سراسری حاضر شده باشد، كارنامه صادر می شود. برای دریافت کارنامه لازم است شماره شناسنامه، شماره ملی، شماره پرونده، شماره داوطلبی و کد رهگیری یا سریال ثبت نام را به همراه داشته باشید. نحوه دریافت کارنامه کنکور سراسری به شرح زیر است:

  1. مراجعه به وبگاه سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی : sanjesh.org
  2. ورود به صفحه اختصاصی آزمون سراسری
  3. ورود به صفحه اصلی کارنامه اولیه اعلام نتایج آزمون سراسری سال 1402 از قسمت اعلام نتایج

روش های دریافت کارنامه

در صفحه اعلام نتايج اوليه آزمون سراسری، به یکی از سه روش زیر می توانيد كارنامه خود را دريافت نماييد:

  1. وارد کردن شماره داوطلبی و شماره شناسنامه و سال تولد
  2. وارد کردن شماره پرونده، کد رهگیری ثبت نام (شماره 16 رقمی) و شماره شناسنامه
  3. وارد کردن شماره پرونده، شماره سریال ثبت نام (شماره 12 رقمی) و شماره شناسنامه

اگر اطلاعات ثبت نامی خود را در دسترس نداريد و یا فراموش کرده اید، می توانید با کارشناسان مجموعه تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

چگونه انتخاب رشته كنيم؟

کلیه داوطلبان (چه داوطلبانی كه در يک گروه آزمايشی شرکت كرده اند و چه داوطلبانی كه در دو يا سه گروه آزمايشی شركت كرده اند، (در يک فرم و حداكثر تا 150 رشته محل می توانند انتخاب رشته كنند. می توانید رشته محل های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته، بخش ظرفيت ها، مربوط به هرگروه آزمايشی، انتخاب كنيد.پس از نهايی كردن رشته های انتخابی و اطمينان از ترتيب انتخاب های خود، آنها را در سامانه اصلی انتخاب رشته، به سازمان سنجش اعلام كنيد.

برای انتخاب رشته کنکور سراسری، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. توجه داشته باشید، در فرم انتخاب رشته، اولويت رشته هايی كه انتخاب می كنيد، فقط نشان دهنده علاقه مندی شماست و تاثيری در افزايش احتمال قبولی ندارد.
  2. اولين رشته انتخابی، نشان دهنده بيشترين علاقه شما و آخرين رشته انتخابی، نشان دهنده كمترين علاقه شما است.
  3. اگر نمره و شرايط لازم برای قبولی در رشته ای را داشته باشيد، اين رشته را در هر اولويتی (اول يا صد و پنجاهم) انتخاب كنيد، احتمال قبولی شما در آن رشته بيشتر نمی شود.
  4. اگر در مجموعه رشته هایی که انتخاب کرده اید، شرايط قبولی در چند رشته را داشته باشيد، سازمان سنجش اولين رشته را به عنوان رشته قبولی اعلام می كند.
  5. به رشته هايی كه انتخاب می كنيد و ترتيب آنها در فرم انتخاب رشته دقت كنيد.
  6. بعد از پايان مهلت ويرايش، امكان جابجايی رشته های انتخابی در فرم انتخاب رشته نيست.

 

پس از انتخاب كد رشته محل ها از دفترچه راهنمای انتخاب رشته در پيش نويس و اطمينان از رشته های انتخابی خود و ترتيب علاقه مندی به رشته ها، وارد صفحه انتخاب رشته سازمان سنجش شويد. در ادامه به بیان توضیحاتی در رابطه با نحوه اعلام رشته های انتخابی به سازمان سنجش اشاره کرده ایم:

  • ورود به صفحه آزمون سراسری
  • ورود به صفحه انتخاب رشته
  • مشاهده صفحه اطلاعات آزمون
  • ورود به سیستم انتخاب رشته (با تایید اطلاعات، به صفحه بعدی وارد می شوید.)
  • به سه روش می توانيد وارد سيستم انتخاب رشته خود شويد:
  1. سريال ثبت نامی (12 رقمی) + شماره شناسنامه
  2. شماره پرونده + كد ملی + سريال شناسنامه
  3. شماره رهگيری ثبت نام (16 رقمی) + كد ملی
  • ورود به صفحه اطلاعات داوطلب (در این صفحه اطلاعات شخصی شما نمایش داده می شود.)
  • ورود به صفحه اصلی انتخاب رشته پس از تكميل و تاييد، اطلاعات داوطلب
  • در صفحه اصلی انتخاب رشته:
  1. اگر می خواهید از دوره های پيام نور، غيرانتفاعی و دانشگاه فرهنگیان، رشته هايی را انتخاب كنيد و تازه هزينه آن را پرداخت كرده ايد، لازم است سریال پرداخت مربوط به هركدام را وارد نماييد.
  2. به یاد داشته باشید، 17 رشته از گروه هنر آزمون عملی دارد که برای انتخاب هر یک از آنها باید در آزمون عملی آن رشته شرکت کرده و يا شركت نماييد.
  3. کلیه داوطلبان فقط يک فرم انتخاب رشته دارند. حتی اگر در دو يا سه گروه آزمايشی شركت كرده باشند.

نحوه وارد كردن رشته های انتخابی در فرم الكترونيک

  • در پايين صفحه دو ستون ترتيب اولويت و كد رشته محل قرار دارد.
  • كد عددی رشته های انتخابی خود را به ترتيب علاقه مندی وارد كنيد.
  • با وارد كردن كد هر رشته، عنوان آن رشته، دوره و نام دانشگاه به طور خودكار نمايش داده می شود. با دقت در عنوان رشته، مطمئن شويد كه كد را درست وارد كرده ايد.
  • اگر كدی را كه مربوط به گروه آزمايشی شما نيست وارد كنيد، پیغام “در كد رشته محل های مجاز شما، اين كد رشته محل يافت نشد” نمایش داده می شود.
  • اگر مجاز نباشيد رشته ای را انتخاب كنيد، پیغام ” اگر در كد و عنوان رشته ها يا ترتيب آنها اشتباهی مشاهده می كنيد، می توانيد اشتباهات را اصلاح كنيد.” نمایش داده می شود.
  • بعد از اینکه کد رشته محل های مورد نظر خود را وارد کردید، در پایان، با فشردن گزینه تایید و ادامه، رسيد انتخاب رشته كه شامل مشخصات فردی و فهرست رشته های انتخابی شماست، نمایش داده می شود.

نکته 1 : پس از پایان این مراحل، شما این امکان را دارید که تا هشت نوبت وارد صفحه انتخاب رشته شوید و رشته های انتخابی خود را ویرایش نمایید.

نکته 2 : در پایان شماره پرونده و شماه رسید انتخاب رشته (کد 15 رقمی) برای شما نمایش داده می شود، توجه داشته باشید اگر چنين رسيدی دريافت نكنيد، انتخاب رشته شما تمام نشده است.

در صورت بروز هر گونه مشکل و برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری می توانید راهنمایی های لازم را از کارشناسان مجموعه مشاور گروپ دریافت نمایید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و آگاهی از ظرفیت رشته ها، بر روی لینک های زیر کلیک نمایید:

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری
دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 1402

(به محض انتشار دفترچه کنکور سراسری تجربی 1402، لینک فوق فعال می شود.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1402

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1402، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1402

(به محض انتشار دفترچه کنکور سراسری انسانی 1402، لینک فوق فعال می شود.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان و هنر 1402

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان و هنر 1402، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 1401

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 1401، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1401

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1401، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1401

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1401، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان و هنر 1401

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان و هنر 1401، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان و هنر 1400

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان و هنر 1400، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 1400

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 1400، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1400

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1400، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1400

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1400، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان و هنر 1400

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان و هنر 1400، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 99

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 99، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری علوم انسانی 99

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 99، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 99

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 99، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری هنر و زبان 99

(برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان و هنر 99، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

 

توضیحات تکمیلی مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

  • برای پرداخت هزینه، ثبت اعلام علاقه مندی به رشته های پيام نور و غيرانتفاعی، از صفحه اصلی وبگاه سازمان سنجش، از قسمت خرید کارت اعتباری می توانید اقدام کنید.
  • هر داوطلب فقط از دوره هايی كه مجاز شده است می تواند انتخاب رشته نمايد.
  • اگر از دوره ای كه مجاز به انتخاب رشته نيستيد، رشته ای را انتخاب نماييد، سامانه انتخاب رشته، به شما اجازه انتخاب نمی دهد.
  • برای انتخاب رشته های پيام نور، غيرانتفاعی و دانشگاه فرهنگیان مجاز بودن كافی نيست، بلكه بايد علاقه مندی خود را هم اعلام كرده باشيد.
  • مهمترين معيار شما برای انتخاب رشته، رتبه در سهمیه و زيرگروه های مقابل آن است.
  • احتمال قبولی شما در زير گروهی كه رتبه بهتری داريد، بيشتر است.
  • رشته های دانشگاه های فرهنگيان و تربيت دبير شهید رجايی و همچنين رشته های مربوط به مناطق محروم، زلزله زده و سیل زده، مشمول ضوابط رشته های دوره روزانه می باشند.
  • تغيير رشته و دانشگاه پس از مشغول شدن به تحصیل و در دانشگاه محل تحصیل طبق آيين نامه آموزشی مربوطه و موافقت دانشگاه مبداء و مقصد و البته به سختی انجام می شود. بنابر اين توصيه می شود در این مرحله در انتخاب رشته و دانشگاه دقت نماييد.
  • هيچ دانشجويی مجاز نيست همزمان در دو رشته و يا دو محل (موسسات دولتی يا غير دولتی) تحصيل نمايد. (دانشجویان استعداد درخشان شامل این ممنوعیت نمی شوند.)

سوالات متداول داوطلبان

آیا اگر انتخاب رشته ام را از حالات خیلی ایده آل بچینم انتخاب هایم نمی سوزند؟

خیر.شما تعداد زیادی انتخاب دارید. اگر از ایده آل ها بچینید از شانس احتمالی خود هرچند که کم باشد استفاده کرده اید.

برای دسترسی به یک مشاوره انتخاب رشته خوب به کجا باید مراجعه کنم؟

شما می توانید برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت تخصصی از مشاوران مرکز مشاورگروپ کمک بگیرید. این ارتباط به راحتی تماس با شماره های سایت است.

زمان دقیق انتخاب رشته کنکور سراسری چه زمانی است؟

معمولا بعد از اعلام نتیجه ی اولیه کنکو ر سراسری در مرداد ماه چند روی برای انتخاب رشته مهلت داده می شود. این زمان امسال به دلیل تعویق های افتاده در فرایند های مختلف ممکن است با تغییر همراه باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
نصب اپ دانش آموزی