مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد

تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی

جهت مشاوره در زمینه مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

امکان مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد برای آن دسته از دانشجویانی که به هر دلیلی نمی توانند در کلاس ها شرکت کنند فراهم شده است. با استفاده از مرخصی تحصیلی افراد برای مدتی معین مجاز به غیبت در کلاس ها هستند. مشاور گروپ در این مقاله راهنمای جامع مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد را ارائه می کند. با ما همراه باشید.

اگر دانشجو بدون تایید مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد، در کلاس های درس خود حاضر نشود، به عنوان یک دانشجوی ترک تحصیل کرده و انصرافی شناخته می گردد. لازم به ذکر است این دانشجویان از ادامه تحصیل محروم خواهند شد.

 دریافت مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد

اگر دانشجویان به دلایلی در میانه مسیر تحصیل قادر به شرک در کلاس ها نبودند، از طرف دانشگاه آزاد، فرصتی به نام مرخصی تحصیلی آزاد به آن ها داده می شود تا برای مدتی مجاز به شرکت نکردن در کلاس ها باشند.

نحوه دریافت مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد، به این صورت است که تقاضای مرخصی تحصیلی باید به صورت کتبی، حداقل دو هفته قبل از شروع انتخاب واحد توسط دانشجو به اداره آموزش واحد دانشگاهی ارائه شود. اداره آموزش موظف است پس از بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو، قبل از اتمام مهلت انتخاب واحد، موافقت یا عدم موافقت با درخواست دانشجو را کتبا به او اعلام کند.

شرایط دریافت مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی

قطعا مرخصی تحصیلی نیز مانند بسیاری از تسهیلات آموزشی، شرایطی دارد که در صورتی که شامل دانشجو بشود مجاز به دریافت خواهد بود. مطابق آیین نامه آموزشی دانشگاه آزاد شرایط دریافت مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به شرح زیر است:

  • دانشجوی متقاضی استفاده از مرخصی تحصیلی باید تقاضای خود را به صورت کتبی و حداقل دو هفته قبل از شروع انتخاب واحد به اداره آموزش واحد دانشگاهی ارائه کند. چنانچه تقاضای مرخصی تحصیلی خارج از زمان مقرر ارائه شود، تصمیم گیری به عهده شورای آموزشی دانشگاه است.
  • اداره آموزش موظف است پس از بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو، قبل از اتمام مهلت انتخاب واحد، موافقت یا عدم موافقت با درخواست دانشجو را کتبا به اطلاع دانشجو برساند. البته اداره آموزش واحد دانشگاهی، زمانی با درخواست مرخصی موافقت می کند که دانشجو از نظر گذراندن بقیه دروس دوره دچار مشکل نشود.
  • دانشجو باید قبل از شروع کلاس های هر نیمسال نسبت به ثبت و تأیید درخواست خود در سامانه آموزشیار دانشگاه اقدام و از نتیجه آن مطمئن شود در غیر اینصورت برای او غیبت در نظر گرفته می شود.
  • استفاده از مرخصی  در چند نیم‌سال متوالی بلامانع است.
  • مدت مرخصی (به استثنای مرخصی های تعیین شده در ایین نامه های آموزشی مقاطع مختلف یعنی مرخصی تبصره ۳ ماده ۳* و تبصره ۲ و ۳ ماده ٤٩ و یک نیمسال مرخصی زایمان) جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب می‌شود.
  • مرخصی تحصیلی با احتساب در سنوات دانشجو در نیمسال اول ورود (مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد ترم اول)، فقط با مجوز کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه امکان پذیر است.
  • دانشجویانی که به عنوان همسر یا فرزند (به شرط نداشتن منع نظام وظیفه) یکی از اعضای هیات علمی که از فرصت مطالعاتی استفاده می‌کند، کارکنان دولت یا یکی از دانشجویان بورسیه که به صورت همراه به خارج از کشور می‌روند، می‌توانند با ارايه حكم ماموریت همسر و ولی به تشخیص و تایید شورای آموزشی واحد علاوه بر استفاده از مرخصی استحقاقی در طول دوره تحصیل، تا ۴ سال دیگر هم از مرخصی استفاده کنند. این مرخصی در سنوات دانشجو محسوب نمی گردد.
  • دانشجو می‌تواند در هر یک از دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد، حداکثر ۲ نیم‌سال و در دوره‌های کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته، ۴ نیم‌سال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.
  • دانشجویان دانشگاه های آزاد حداکثر 4 نیمسال تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد مجاز به دریافت مرخصی می باشند.

* مرخصی تبصره ۳ ماده ۳: در مورد پذیرفته شدگان فاقد مدرک پایه، یک سال تاخیر در ثبت نام، جزو سنوات مجاز محسوب نمی‌گردد و واحد دانشگاهی باید مرخصی بدون احتساب در سنوات صادر و شهریه ثابت این مدت را بر مبنای سال ورود اخذ نماید.

انواع مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد

مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد با و بدون احتساب سنوات دانشجو و همچنین با و بدون شهریه تعیین می شود. دانشجویان عزیز باید با مطالعه آیین نامه آموزشی دانشگاه آزاد متناسب با شرایط خود اقدام به انتخاب یکی از انواع مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد نمایند. مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد به چهار دسته تقسیم می شوند:

  1. ترم مرخصی با احتساب در سنوات
  2. ترم مرخصی بدون احتساب در سنوات – بدون شهریه
  3. ترم مرخصی بدون احتساب در سنوات – با احتساب شهریه
  4. ترم مرخصی با احتساب بخشی از نیمسال

هزینه مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد

به ازای هر نیم سال نصف مبلغ شهریه ثابت به عنوان هزینه مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد از دانشجوی متقاضی مرخصی دریافت می گردد و این میزان در تمامی مقاطع مختلف یکسان است. مثلا اگر شهریه ثابت مقطع کارشناسی 1 میلیون تومان باشد، به ازای هر یک نیم سال مرخصی دانشجو باید مبلغ 500 هزار تا 700 هزار تومان به دانشگاه پرداخت کند. هزینه مرخصی تحصیلی با توجه به تغییر شهریه دانشگاه آزاد،‌ هر سال با تغییراتی رو به رو است. اما به طور کلی نیمی از شهریه ثابت را شامل می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق در در این مورد می توانید با ما در مشاورگروپ تماس بگیرید. تماس با 9099071613

نحوه دریافت مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجویانی که شرایط استفاده از مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد را داشته باشند، برای ثبت درخواست مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد باید به سامانه آموزشیار مراجعه نمایید.

از منوی مدیریت آموزشی دانشجو، گزینه «مدیریت وضعیت دانشجو محدود» را انتخاب نمایید.

در صفحه جدیدی که باز می شود شماره دانشجویی خود را وارد کنید و روی گزینه «جستجو» بزنید.

اطلاعات دانشجویی خود را انتخاب کنید. در پایین صفحه جدید روی گزینه «اضافه» کلیک نمایید و از منوی باز شده وضعیت مرخصی را مطابق با آنچه در قسمت انواع مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد اشاره کردیم، انتخاب کنید.

در مرحله بعد ترمی که میخواهید در آن مرخصی بگیرید مشخص نمایید و در نهایت روی دکمه ثبت بزنید.

با مشاهده پیام «درج با موفقیت انجام شد» روی گزینه بستن بزنید و برای اطمینان از ثبت درخواست مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد، در پایین صفحه روی «مشاهده کارنامه» کلیک کنید و آن را ببندید.

حالا یک بار صفحه را رفرش کنید تا بتوانید آخرین وضعیت دانشجو را در سیستم آموزشیار ثبت نمایید. حتما قبل از شروع کلاس های هر نیمسال مجددا به این صفحه سر بزنید تا نسبت به ثبت و تأیید درخواست خود در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد مطمئن و از نتیجه آن با خبر شوید وگرنه برای شما غیبت منظور می گردد.

فیلم آموزشی ثبت درخواست مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد در این بخش از مقاله موجود است. برای تماشا روی صفحه زیر کلیک کنید.

نکته: دقت داشته باشید که مرخصی‌های اجباری که هر واحد دانشگاه آزاد به دلیل تشکیل نشدن کلاس يا عدم ارايه درس صادر می‌کند، جزو سنوات تحصیلی محسوب نشده و شهریه‌ ای بابت آن از دانشجو دریافت نمی‌گردد.

هر سوالی در رابطه با نحوه و یا شرایط دریافت مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی دارید می توانید آن را با ما در مشاور گروپ مطرح نمایید. ما از 8 صبح تاا 12 شب آماده پاسخگویی به همه سوالات شما عزیزان هستیم.

مشاور گروپ

9099071613

مقاله شرایط بازگشت به تحصیل دانشگاه آزاد می تواند برای شما مفید باشد. همچنین جهت اطلاع از مرخصی تحصیلی دانشگاه سراسری، پیام نور، غیرانتفاعی و … راهنمای جامع مرخصی تحصیلی برای شما عزیزان آماده شده است.


سوالات متداول درخواست مرخصی تحصیلی

✔️شرایط دریافت مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد چیست؟

برای اطلاع از اینکه آیا واجد شرایط دریافت مرخصی تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی هستید یا نه، مقاله را مطالعه نمایید. شرایط مرخصی تحصیلی کاملا شرح داده شده است.

✔️هزینه مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد چقدر است؟

در تمامی مقاطع تحصیلی به ازای هر نیم سال نصف مبلغ شهریه ثابت به عنوان هزینه مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد از دانشجو دریافت می گردد.

✔️نحوه ثبت درخواست مرخصی تحصیلی در دانشگاه آزاد چگونه است؟

برای مشاهده راهنمای تصویری نحوه دریافت مرخصی تحصیلی به مقاله مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. Ali

    سلام برای پرداخت شهریه ترم مرخصی باید ب دانشگاه مراجعه کرد یا توی اموزشیار میشه پرداخت کرد؟؟؟

    پاسخ
  2. سجاد

    من ترم یک پاس کردم ولی ترم 2 رو انتخاب واحد هیچی انجام ندادم الان بخام برم دانشگاه ترم 2 برام مرخصی رد میکنه!؟

    پاسخ
  3. امیر هاشمی

    سلام خسته نباشید من ترم سه کارشناسی پیوسته هستم فقط این ترم انتخاب واحد نکردم و می خوام
    مرخصی بگیرم .
    می خواستم ازتون بدونم می تونم الان از سایت دانشگاه مرخصی ثبت کنم

    پاسخ
  4. علیرضا

    سلام من دانشجوی ترم 1 مقطع کارشناسی هستم میتونم برای ترم دوم برای کنکور سراسری 1403مرخصی بگیرم یا خیر و این که شرایط مرخصی دانشگاه آزاد و سراسری یکی هست ؟؟ یعنی ترم دوم رو دانشگاه نرم و مرخصی داشته باشم میشه یا خیر ؟؟

    پاسخ
  5. m

    سلام میشه زودتر جواب بدبد منتظرم ممنون

    پاسخ
  6. m

    سلام خدمت شما مشاور گرامی.سوالی داشتم میخواستم راهنماییم کنید. من دانشجوی کارشناسی دانشگاه ازاد هستم و میخوام کنکور1403 شرکت کنم. 3 ترم رفتم دانشگاه و این 3 ترم اخر رو هم مرخصی گرفتم.اگر این ترم رو بهم مرخصی بدن برای ترم بعدی باید چی کار کنم که دانشگاه نرم؟ اگر انتخاب واحد کنم و سر کلاس و امتحانات نرم مشروط میشم؟ و اینکه یک ترم مشروط مشکلی پیش نمیاد؟ یا اگر این ترم رو مرخصی بگیرم و ترم بعدی (بهمن ماه) انصراف بدم بابت نظام وظیفه مشکلی پیش نمیاد؟ چون تا شهریور 1404 معافیت تحصیلی دارم. چقدر فرصت دارم تا بعد از انصراف وارد دانشگاه دیگه بشم تا نظام وظیفه مشکلی نداشته باشم؟ چی کار کنم که این دو ترم دانشگاه نرم و نظام وظیفه هم اوکی باشه؟ ببخشید که سوالاتم زیاد بود . لطفا راه حلی برای این مشکل من بدین. خیلی خیلی ممنون از وقتی که برای پاسخ دادن میزارید. فقط کامل توضیح بدین مرسی

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی