مدیریت روزهای مانده تا کنکور 1400 به سبک رتبه ها

مدیریت روزهای مانده تا کنکور

جهت مشاوره در زمینه مدیریت روزهای مانده تا کنکور 1400 به سبک رتبه ها

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

کنکور 1400 : تیرماه، این بار، موفقیت رسیدن تو را به انتهای مسیر 12ساله‌ی زندگی‌ به حافظه خواهد سپرد. سالی که اینک در آخرین روزهایش، پایان هفته‌ای بهتر از همیشه رقم خواهد خورد و تو از گذرگاه کنکور 1400 خواهی گذشت تا بر فراز قله‌ای که برای خودت ساخته‌ای افتخار کنی. 

کنکور 1400


رسیدن به این حد از پختگی، تجربه‌ی تلخ و شیرین انسان هدفمندی است که در آخر این هفته باز هم از حرکت بازنمی‌ایستد.

هدف این بار خیلی نزدیک است. انسانی مثل تو با این مختصات چندگانه‌اش، راست می‌ایستد. افکارش را جمع می‌کند و با همه‌ی دانش و توانایی، تیرش را به زه می‌کشد و به سوی هدف رها می‌کند.


مدیریت روزهای پایانی تا کنکور 1400


هفته‌ی پایانی کنکور 1400 و روز آخر از حساس ترین روزهایی است که بایستی با برنامه ریزی صحیح آن را مدیریت کرد. اهمیت لحظه‌های پایانی در هر فرآیندی، امری بدیهی است‌ به‌ویژه اگر این فرآیند، یک مسابقه باشد؛ بسیاری از نتیجه‌ها در لحظه‌های پایانی تغییر کرده و این بستگی مستقیمی با نحوه‌ی عملکرد ما دارد. کوچک‌ترین اشتباه در لحظه‌‌ی آخر می‌تواند سبب شود تا تأثیر بسیار بدی در نتیجه‌ی ما ایجاد شود.


روزهای آخر ؛ خطا نکنید


هفته‌ی پایانی و روز آخر (روز قبل از کنکور) از جمله روزهایی است که خطای ما غیرقابل جبران است؛ اگر در طول سال تحصیلی، یک‌ روز درس نمی‌خواندیم یا کم‌ درس می‌خواندیم، می‌توانستیم آن را با مطالعه در روزهای دیگر، جبران کنیم‌ اما اشتباه در لحظه‌های پایانی، غیرقابل جبران است، اکنون چند روز بیش‌تر نمانده، پس باز هم باید مراقب باشیم و با دقت حرکت کنیم.

یک‌ هفته مانده به کنکور که افزایش نگرانی شما‌ طبیعی است

لذا با رعایت و اجرای نکته‌هایی که در ادامه بیان می شود، گام مؤثری در بهتر استفاده کردن از این هفته‌ی پایانی دارید.

در‌حقیقت، شب ‌کنکورِ شما، همین یک‌ هفته است، یک ورزشکار اگر چند روز قبل از مسابقه به خود فشار بیاورد و تمرین‌های سختی انجام دهد، دچار خستگی در عضله‌ها شده و به‌ طور قطع در روز مسابقه نمی‌تواند با آمادگی کامل مسابقه دهد، اما اگر چند روز قبل از مسابقه، نرم و بدون فشار تمرین کند و بیش‌تر به عضله‌های خود استراحت ‌دهد، به‌طور قطع، آمادگی او در مسابقه، بیش‌تر است.


کنکور 1400

برخی از داوطلبان هم تصور می‌کنند باید در روزهای پایانی، بیش‌تر درس بخوانند تا آمادگی‌شان بیش‌تر شود؛ غافل از این‌که این کار، تنها سبب ایجاد خستگی ذهنی شده و عدم ‌یادآوری‌ مطالب را در جلسه‌ی کنکور ، به همراه دارد؛ بنابراین اولین و مهم‌ترین توصیه در 2هفته‌ی پایانی، این است که با آرامش و بدون فشار درس بخوانید و حداکثر روزانه 7 تا 9ساعت مطالعه کنید و هرچه به کنکور نزدیک‌تر می‌شوید، ‌به آرامش خود بیش‌تر توجه کنید.

کتاب‌های درسی را ورق بزنید و مرور کنید؛ در واقع بهترین روش مطالعه در هفته‌ی پایانی، «ورق زدن سریع جزوه‌ها و کتاب‌های درسی» است؛ در این روش، شما باید جزوه‌های خود را در تمامی درس‌ها به‌ آرامی ورق بزنید و نکته‌های مهم آن را مطالعه کنید و یادتان باشد که هدف اصلی از این کار، مرور و نه دوباره خواندن است بنابراین باید خیلی سریع ولی بدون شتاب، کتاب‌های درسی و جزوه‌ها را ورق بزنید و آن‌ها را مرور کنید.

در درس‌های اختصاصی، مرور فرمول‌های مهم و نکته‌های ویژه و نیز زدن تست‌های مهمی که در گذشته، آن‌ها را درست پاسخ نداده‌اید، ضرورت دارد هم چنین اگر خلاصه‌ای از درس‌های اختصاصی دارید، آن‌ها را مرور کرده تا نکته‌ها را دوباره در ذهن‌تان تازه کنید.

در درس‌های عمومی، بهتر است کتاب‌های درسی را به شیوه‌ مذکور، ورق بزنید ؛ در درس «ادبیات» توجه به لغت‌ها (از نظر معنی و املا) و نیز آرایه‌های ادبی، بسیار مهم است؛ در درس «عربی» به‌طور حتم به قواعد توجه کنید چون جز چند تست لغت (که آن‌ها را هم می‌توان با تسلط بر قواعد پاسخ داد) بقیه‌ی تست‌ها در کنکور سراسری از قواعد است و در درس «دین و زندگی» توجه به متن و کتاب درسی، بسیار مهم است.

برخی از داوطلبان در کنکور سراسری، سؤال‌های «دین و زندگی» را تفسیر می‌کنند !!! در حالی که باید براساس لغت‌های کتاب درسی به آن‌ها پاسخ داد نه تفسیر شخصی اعمال شود؛ در درس «زبان» لغت‌ها از اهمیت بیش‌تری برخوردارند، پس در این درس، بیش‌تر به لغت‌ها توجه کنید.

در روزهای پایانی کنکور، آن چه بیش از درس‌خواندن اهمیت دارد، آمادگی جسم و ذهن شماست.   حداقل هشت ساعت خواب در شبانه‌روز، مصرف مواد پروتئین‌دار و قندی و حداقل 30دقیقه ورزش هوازی مورد نیاز است.

در روزهای پایانی تا کنکور چند ساعت مطالعه کنم ؟

روزهای پایانی منتهی به کنکور به جز درس خواندن عوامل دیگری همچون خواب، استراحت ، دوره مطالب درسی و تناسب داشتن میان آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است تا داوطلبان در این گام های نهایی مسیر یک ساله خود را به سلامت به پایان برساند.

در این روزها برخی از داوطلبان دچار افراط یا تفریط می شوند اما باید میان فعالیت ها تناسب برقرار باشد تا ثمره تلاش یک ساله یا بهتر است بگوییم زحمات 12 ساله به ثمر بنشیند.

  تناسب میان درس خواندن و استراحت در این روزها :

با توجه به اینکه دانش آموزان در روز‌های پایانی در تلاش مضاعف جهت استفاده از وقت مفید خود هستند و اینکه داوطلبان کنکور اکنون سطح استرس بالاتری را نسبت به هر روز دیگر در طی سال تجربه می‌کنند باید گفت که طبیعتا احتمال دارد که این افراد تغییراتی را در ساعات استراحت و مطالعه خود داده باشند که مفید نباشد.

 بنابراین توصیه می‌کنیم که در روز‌های باقی مانده تا آزمون حتما سطح رفتار متعادل در استراحت و خواب را رعایت کنند؛ به عنوان مثال واجب است که یک خواب شبانه کامل و حداقل ۶ ساعت داشته باشند پس حتما ۶ صبح از خواب بیدار شوند تا روز آزمون هم عادت به بیداری در این ساعت داشته باشند و خب اگر قرار باشد که ۶ صبح بیدار شوند لازم است که نهایتا ۱۲ شب خوابیده باشند.

  درباره استراحت‌های در بین مطالعات درسی هم باید گفت که ساعات استراحت از ابتدای شروع درس‌ها در روز اول کم باشد و به مرور که مطالعات ادامه پیدا می‌کند ساعات را افزایش دهید؛ مثلا وقتی صبح شروع به مطالعه کرده اید نیازی نیست که بعداز یک ساعت ونیم مطالعه ۳۰ دقیقه استراحت باشد و شاید در حد یک ربع تا بیست‌دقیقه استراحت‌کافی باشد.

  اما به تدریج که به شب نزدیک می‌شوید مقدار استراحت هم‌افزایش پیدا کند، زیرا که داوطلب خسته‌تر شده است و زمان بیشتر می‌طلبد تا آمادگی جهت مطالعه بعدی پیدا کند.

مدیریت روزهای مانده تا کنکور 1400 به سبک رتبه ها


9 توصیه ی مهم و کلیدی برای روزهای پایانی :

کمتر از سه روز دیگر تا شروع کنکور 1400 فرصت باقی است و بیش از یک میلیون و 360 داوطلب در طی دو روز یعنی پنج شنبه و جمعه باید آماده ی رقابتی حساس با یکدیگر شوند.
رقابتی برای نشستن روی صندلی بهترین دانشگاه های کشور که تاثیر قابل توجهی در جایگاه اجتماعی و آینده شغلی شان خواهد داشت. بنابراین و برای امروز و فردا که روزهای طلایی محسوب می شوند، توصیه هایی برای تان داریم که ان شاءا…، درخت تلاش های تان در بهترین حالت ممکن به ثمر بنشیند و نتیجه زحمات تان را ببینید.

سرتان را بیش از حد شلوغ نکنید

برنامه ریزی درسی تان را در این فرصت باقی مانده تغییر دهید و فشار کمتری روی خودتان بیاورید. آرامش با شادابی ارتباط مستقیم دارد. آن قدر حجم کار خود را زیاد نکنید و آن قدر به خود سخت نگیرید که هرچه به کنکور نزدیک تر شوید، خستگی و بی حوصلگی شما را فراگیرد. باید آن قدر سرحال و شاداب باشید که وقتی به روز کنکور می رسید با روحیه ای بالا سر جلسه آماده شوید. داوطلبان در این مدت باید به خود دلگرمی دهند و با کمک گرفتن از خداوند آرامش شان را به دست آورند.

حاشیه های کنکور را دنبال نکنید

سعی کنید این روزها در آرامش کامل به سر ببرید و به شایعات و حرف های پراکنده ای که درباره کنکور گفته می شود، اصلا توجه نکنید. توجه به حاشیه هایی همچون لو رفتن سوالات کنکور، احتمال خیلی سخت بودن آن و… باعث می شود تا تمرکز شما از بین برود. فکر کردن بیش از حد به تعداد داوطلبان هم گروهی شما و… هم نتیجه ای برای تان نخواهد داشت بنابراین با اعتماد به نفس بالا برای شرکت در کنکور آماده شوید.

افکار منفی را از ذهن تان بیرون کنید

یکی از مهم ترین پیش نیازها برای موفقیت در کنکور به خصوص در این روزهای نزدیک به برگزاری آن، حفظ خونسردی است. باید بدانید که با غصه خوردن چیزی درست نمی شود. هیچ وقت به این فکر نکنید که نتیجه کار چه می شود یا زحمات خانواده ام از بین می رود. به هیچ وجه این افکار را دور خود جمع نکنید. به این فکر کنید که هرچه را آموخته اید، به بهترین شکل در جلسه کنکور به کار خواهید گرفت و پیروز ماراتن کنکور، شما خواهید بود.

فقط نکات مهم را مرور کنید

در صورت نیاز به مطالعه، فقط به دوره نکات مهم بعضی دروس بسنده کنید و به هیچ وجه به دوره یا مطالعه مطالبی که از نظرتان گنگ یا پیچیده است، نپردازید. مطالعه فشرده در این ساعت بسیار کم باقی مانده تا شروع کنکور، هیچ نتیجه ای جز آشفته کردن احتمالی ذهن شما نخواهد داشت.

استرس تان را مدیریت کنید

یکی از طبیعی ترین اتفاقات برای داوطلبان در این روزها، داشتن بی نهایت استرس است! در قدم اول، مطمئن باشید که همه داوطلبان مانند شما استرس دارند ولی آن هایی در کنکور موفق ترند و کارایی شان بیشتر خواهد بود که بتوانند، استرس شان را مدیریت کنند. داوطلبان کنکور در دو روز پایانی از وارد کردن فشار و استرس به خود خودداری و برنامه غذایی متعادلی را رعایت کنند. توجه به تغذیه مناسب و داشتن تحرک و ورزش، موجب کاهش استرس و افزایش شادابی در داوطلبان کنکور می شود.

امروز و فردا به پارک هم بروید

بهتر است که امروز و فردا همراه اعضای خانواده یا دوستان، ساعتی را در پارک و هوای آزاد قدم بزنید یا ورزش سبک (البته نه زیاد) انجام دهید تا شب قبل از کنکور به راحتی بخوابید. درباره این که داوطلبان نباید از داروهای خواب آور یا آرام بخش در این دو شب استفاده کنند، احتمالا نباید خیلی توضیح داد! مصرف این داروها که متاسفانه رایج هم شده است، تاثیر زیادی در کاهش کارایی مغزتان در جلسه کنکور خواهد داشت.

شب کنکور ساعت 10 بخوابید

موضوعی که باید در روز آخر به آن توجه ویژه ای کنید، رژیم غذایی است. شب قبل از کنکور به هیچ وجه قهوه، چای، نسکافه و نوشابه نخورید. سعی کنید پس از غذا و قبل خواب، موز و سیب بخورید که در کاهش افسردگی تاثیرگذار است. به هیچ عنوان شب کنکور تا دیر وقت بیدار نمانید و حتما ساعت 10 شب بخوابید. برای این که راحت بخوابید، هیچ کاری لازم نیست انجام دهید. نه قرص خواب، نه ورزش سنگین و خسته کننده، نه ماست و دوغ و نه هیچ چیز دیگر. به خودتان بگویید که این شب هم مثل شب های دیگر باید خیلی عادی بخوابید. سعی کنید قبل از خواب یک دوش آب ولرم بگیرید و بعد راحت بخوابید. فقط یادتان باشد که صبح باید به موقع بیدار شوید.

صبح کنکور از خوردن صبحانه غافل نشوید

بهتر است صبح، با صدای زنگ ساعت بیدار نشوید و این کار را به یکی از اعضای مطمئن خانواده بسپارید تا شما را با آرامش از خواب بیدار کند و نیز در تمام شب نگران این که صبح خواب بمانید، نباشید. شاید این توصیه صبحانه خوردن در ظاهر روان شناسانه نباشد اما تاثیر خوردن صبحانه در کارایی مغز، غیر قابل انکار است. صبح روز کنکور ابتدا دعا و نیایش را انجام دهید و دقایقی کوتاه ورزش سبک کنید. در ضمن برای رفتن به جلسه، وقت تان را طوری تنظیم کنید که خدای نخواسته اگر ماشین خراب شد، اتوبوس پنچر شد و… شما به موقع برسید. با این کار شما زمینه هرگونه نگرانی و افزایش استرس در خودتان را از بین می برید.

احساس فراموشی مطالب کاذب است

یکی از حالاتی که برای تعدادی از داوطلبان به خصوص همین چند روز قبل از برگزاری آزمون رخ می دهد، احساس فراموشی مطالبی است که به خوبی فراگرفته اند. همه داوطلبان توجه داشته باشند که این احساس کاذب است و وقوع آن طبیعی است. در ضمن و معمولا در همان دقایق اول شروع آزمون با گرم شدن ذهن، این احساس از بین می رود و به همین دلیل، نباید بیش از حد به آن توجه کرد تا باعث استرس بیش از حد شود.


مدیریت روزهای مانده تا کنکور

توصیه ای به خانواده ها

خانواده های داوطلبان کنکوری از ایجاد نگرانی و اضطراب در فرزندان شان با توجه به زمان بسیار کم باقی مانده تا شروع کنکور خودداری و با گوش دادن به صحبت های آنان، دانش آموزان را در شب کنکور به آرامش دعوت کنند. خانواده ها از هر صحبت یا سخنی که انگیزه و اعتماد به نفس داوطلب را افزایش می دهد، دریغ نکنند تا نتیجه اش را در اواخر تابستان امسال ببینند.




4.7/5 - (15 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه مدیریت روزهای مانده تا کنکور 1400 به سبک رتبه ها

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403