شرایط و مدارک بومی بودن در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

شرایط بومی بودن در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

جهت مشاوره در زمینه شرایط و مدارک بومی بودن در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

این مقالهٔ آموزشی سعی دارد به‌صورت کامل به مبحث شرایط بومی بودن در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی و  همچنین ثبت نام آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی بپردازد. شما می‌توانید نکات مهم ثبت نام آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی و شرایط استخدام دستگاههای اجرایی را در این مقاله مشاهده کنید. در صورت وجود هرگونه سؤال تنها کافی است با کارشناسان مشاور گروپ تماس گرفته و مشکل خود را رفع نمایید.با ما همراه باشید.

بومی در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

طبق اطلاعیه سازمان سنجش داوطلبان می توانند همزمان با انتشار کارت ورود به جلسه آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی بند مربوط به وضعیت بومی خود را نیز ویرایش کنند .

پیرو اطلاعیه مورخ 99/09/26 بدين وسيله به اطلاع متقاضیان شرکت در آزمون استخدامي متمرکز دستگاه هاي اجرايي کشور در سال مي‌رساند که با توجه به تصميمات متخذه و مساعدت با متقاضیانی که در بازه زماني مقرر نسبت به اعلام وضعيت بومي خود اقدام ننموده‌اند، ترتيبي اتخاذ گرديده است كه اين دسته از متقاضیان بتوانند در زمان پرينت کارت شرکت در آزمون، بر اساس توضيحات مندرج در بند «ب» اطلاعيه مذکور نسبت به ويرايش منحصراً بند بومي نيز اقدام نمايند. لازم به توضيح است امکان تغيير رشته شغل محل برای هیچ متقاضی وجود نخواهد داشت.

نحوه اعمال اولویت برای متقاضیان بومی در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

پیرو اطلاعیه، بنا بر اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور و با توجه به ماده واحده قانون اصلاح ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوبه مورخ 1399/06/16 مجلس شورای اسلامی‏) و مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی درخصوص تعیین اولویت برای متقاضیان بومی شهرستانی (به استثنای شهرستان تهران و مراکز استان‌ها) در آزمون های مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور موضوع بخشنامه شماره 369488 مورخ 99/07/27 سازمان اداری و استخدامی کشور (تصویر مصوبه مندرج در ذیل این اطلاعیه) به اطلاع تمامی متقاضیان ثبت نام کننده در آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور می‌رساند:

متقاضیان مذکور در سهمیه‌های قانونی مختلف اعم از آزاد، ایثارگران و معلولین، می‌توانند در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود، با در نظر گرفتن موارد ذیل ، به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org، مراجعه نمایند.

تمامی متقاضیان ثبت نام کننده در آزمون یاد شده با در نظر گرفتن مفاد بخشنامه مذکور، لازم است نسبت به تعیین وضعیت خود بر اساس یکی از موارد ذیل اقدام نمایند:

  •  افراد بومی شهرستانی متقاضی بهره‌مندی از اولویت بومی، می‌بایست در زمان ویرایش اطلاعات، پس از انتخاب گزینه، «من متقاضی استفاده از اولویت بومی هستم»، شغل محل انتخابی خود را تأیید و در صورت نیاز به تغییر شغل محل انتخابی، می‌توانند نسبت به تعیین شغل محل جدید بر اساس مفاد دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام نمایند.

  •  متقاضیان غیر بومی در صورت تمایل می‌توانند نسبت به اصلاح و تغییر اطلاعات شغل محل جدید بر اساس مفاد دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام نمایند.
  •  متقاضیان انصراف از آزمون، می‌توانند از قسمت ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به اعلام انصراف خود از ثبت‌نام و شرکت در آزمون فوق‌الذکر اقدام نمایند. ضمناً پس از پایان زمان ویرایش اطلاعات، مبالغ ثبت‌نامی این دسته از افراد مسترد خواهد شد.

یادآوری مهم 1: در صورت عدم مراجعه افراد ثبت‌نام کننده در آزمون مذکور به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در زمان مقرر جهت تعیین استفاده از اولویت بومی و یا اصلاح و تغییر شغل محل انتخابی، این امر به منزله عدم درخواست بهره‌مندی از اولویت بومی شهرستانی و تأیید اطلاعات ثبت‌نامی آن‌ها از نظر شغل محل انتخابی خواهد بود.

یادآوری مهم 2: مدت زمان ویرایش و اصلاح اطلاعات تمدید نخواهد شد.

به منظور ایجاد فرصت مناسب برای آمادگی تمامی متقاضی ثبت‌نام کننده در این آزمون که متقاضی ویرایش و اصلاح شغل محل انتخابی خود می‌باشند، ممکن است زمان برگزاری آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور تغییر یابد.

دانلود دستورالعمل بومی‌گزینی در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی


تعریف بومی بودن در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور

همانطور که در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور ذکر شده است شرایط بومی بودن در آزمون استخدامی در این ثبت نام این است که افراد حداقل دارای یکی از ویژگی هایی که در ادامه بیان می شود، باشند.

بخشنامه شرایط بومی بودن در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ 1399/07/21 بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد قانون اصلاح ماده(44) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب مورخ 1396/06/16
مجلس شورای اسلامی با ایجاد اولویت برای داوطلبان بومی شهرستان ها (به استثنای شهرستان تهران و مراکز استانها) در امتحانات مشترک فراگیردستگاههای اجرایی کشور به شرح ذیل موافقت نمود :

  • ماده 1- با توجه به تعریف داوطلبان بومی شهرستانی مورد اشاره در ماده واحده قانون فوقالذکر، که داوطلب باید متولد یا ساکن با سابقه ده سال سکونت در همان شهرستان باشد، بومی بودن افراد از طریق ذیل احراز میگردد؛1- 1 شهرستان محل تولد مندرج در شناسنامه داوطلب با شهرستان مورد تقاضا یکی باشد.
    تذکر: با توجه به تغییرات تقسیمات کشوری در سالهای مختلف، در صورت اختلاف نظر یا ابهام در خصوص شهرستان محل تولد، ملاک عمل نظر اداره کل ثبت احوال استان مربوطه خواهد بود.1 – 2  استفاده از اولویت بومی از طریق سکونت به موجب تایید ساکن بودن و حداقل ده سال سکونت با ارائه استشهاد محلی (براساس فرم پیوست) ممهور به مهر نیروی انتظامی (پاسگاه یا کلانتری محل) در شهرستان مورد تقاضا خواهد بود.تبصره : داشتن گواهی تحصیل در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان در شهرستان محل مورد تقاضا با تایید اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه میتواند به عنوان تمام یا قسمتی از سابقه ده سال سکونت به شرط ارائه استشهاد محلی مبنی بر تایید ساکن بودن فعلی فرد در شهرستان محل مورد تقاضا ملاک محاسبه قرار گیرد.1 – 3 مبنای شهرستان برای تعیین بومی بودن، تقسیمات کشوری در اولین روز ثبت نام برای آزمون می باشد.
  • ماده 2- بر اساس مفاد ماده واحده قانون فوقالذکر، داوطلبان بومی شهرستانی نسبت به سایر داوطلبان غیر بومی دارای اولویت می باشند. اولویت بومی به شرح ذیل اعمال خواهد شد:

نمره مکتسبه داوطلب بومی شهرستانی در آزمون کتبی (مجموع وزن چهل درصد (40 %) برای حیطه عمومی و شصت درصد % 60 ( برای حیطه تخصصی) با ضریب (یک و چهار دهم 1/4) محاسبه و ملاک عمل قرار میگیرد.

  • ماده 3 – حد نصاب آزمون، کسب حداقل پنجاه درصد (50 %) نمره مکتسبه نفر اول با ارزش وزنی چهل درصد (40 %) برای حیطه عمومی و شصت درصد (60 %) برای حیطه تخصصی در هر شغل- شهرستان در هر یک از دستگاههای اجرایی می باشد.


دانلود فرم شرایط بومی بودن در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

برای آگاهی از جدیدترین اخبار ثبت نام آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی و همچنین شرایط بومی بودن در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی با کارشناسان مجرب

مشاور گروپ تماس حاصل نمایید.

مشاور گروپ

برای دریافت کارت ورود به جلسه کلیک کنید

سوالات متداول شرایط بومی گزینی آزمون استخدامی 99

جهت مشاوره در زمینه شرایط و مدارک بومی بودن در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. پارتی بازی

    در مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش شهرستان گرمسار پارتی بازی شده است و به این صورت که نیروی بومی را کنار گذاشته و نیروی غیر بومی را انتخاب کردند.

    پاسخ
  2. المیرا

    دوستان ازمون استخدامی قبول شم ولی با اینکه بومی هستم و محل خدمتم 100 متر باهم بیشتررفاصله نداره بومی و علامت نزدم.با این حال باز قبول شدم.کسی میدونه تو مصاحبه اگه استشهاد محلی رو نشون بدم قبول میکنن یا نه؟؟

    پاسخ
  3. فاطمه

    سلام …خداقوت.من درآزمون استخدامی وزارت بهداشت ۹۹شرکت کردم والان نمره کتبی روکسب که کردم که توی این نمره کتبی نمره بومی ۱۰نمره داشت که درآزمون کتبیم محاسبه شده…شرایط بومی بودنم طوزی هست که بایددرهمون محل انتخابی بومی باشم …من همسرم بچه همون منطقه هست ولی چندساله ازهم جداشدیم. …من برای اثبات بومی بودن بایدچه اقدامی بکنم که ازطریق همون شورای محل بتونم بومی بودن خودم روتوی ۱۰سال اثبلت کنم …ممنون میشم ازپاسخگوییتون

    پاسخ
  4. محمد

    سلام ،ببخشید بنده محل تولد و محل زندگیم با محل شغل انتخابیم یکیه ولی در موقع ویرایش سهمیه بومیم ثبت نکردم و برایم لحاظ نشده ،برم سازمان سنجش جوابگو هستند؟و آیا ضریب ۱/۴برای مصاحبه هم هست یا فقط برای ازمون علمیه؟لطفا راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ
  5. ازاد

    سلام خسته نباشید ،ببخشید من موقع ثبت نام و حتی زمان ویرایش اصلا گزینه بومی رو نزدم و نمره ازمون علمیم هم بدون ضریب بومی محاسبه شده و قبول شدم ،در حالی که محل تولدم و حتی محل زندگیم با محل شغل انتخابیم یکیست و همچنین استشهاد نامه محلی را موقع بررسی مدارک تحویل دادم ،ایا سهمیه بومی برام تاثیر میدن یا خیر؟و ایا نمره مصاحبه هم ضریب ۱/۴داره؟راهنمایی کنید ممنون میشم مچکرم

    پاسخ
  6. رضا

    سلام کدوم ارگان باید نامه ی بومی بودن منو امضا کته

    پاسخ
  7. هدی

    سلام.من ازمون استخدامی قبول شدم ولی سهمیم رو زده آزاد الان زمان اعتراضم تموم شده درصورتی ک موقع ثبت نام بومی بودن رو تیک زدم الان چکار کنم

    پاسخ
  8. گلی

    سلام منم گزینه بومی رو زدم ولی خودم مرکز استانم , درست متوجه نشدم که ایا می تونم از شرایط بومی استفاده کنم یا نه . با توجه به اینکه ما هم تو مرکز استان ساکنیم هم شهرستانی که انتخاب کردم یعنی دائم در رفت و آمدم و می تونم استشهاد بگیرم اما تو فرم اولیه آدرس جایی رو که مرکز استانم زدم حالا نمی دونم باید چه کار کنم

    پاسخ
  9. شهرام

    با سلام. بنده در شناسنامه ام محل تولدم شهرستانی است که شرکت کردم ولی الان بخشی که قبلا جزو شهرستان بود جدا شده و خودش مستقلا شهرستان شده است. آیا میتوانم از گزینه بومی استفاده نمایم.

    پاسخ
  10. زمهریر

    سلام. من در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شدم. در ابتدا گزینه بومی رو زدم، چون فکر می کردم بومی بودن بر اساس استانه ولی بعدا رفتم ویرایشش کردم با این حال تو کارتم جلو گزینه بومی نوشته بود: بله. الان نمی دونم ویرایش ثبت شده یا نه؟ می خواستم بدونم از طریقی می تونم مطمئن بشم از این موضوع. ممنون میشم خیلی زود راهنماییم کنید.

    پاسخ
  11. عادل نیا

    با سلام و خسته نباشید من در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردم و قبول شدم اما در مورد بومی بودن دچار سردرگمی شدم وقبلا با مشاوره سنجش در این مورد که آیا شرایط بومی بودن رو دارم یا ن صحبت کردم و گفتن که چون محل تولد شما استان اصفهان هست تمامی شهرستان های اصفهان شامل شرایط بومی برای شما میشود اینجانب در شناسنامه محل تولد اصفهان و محل زندگی شهرستان نجف آباد و بنا به شرایط قبولی بیشتر شهرستان همسایه که قبلا جز همین شهرستان بود رو انتخاب کردم الان امتیاز بومی به من تعلق خواهد گرفت یا خیر؟؟؟؟

    پاسخ
    1. رضا

      سلام کدوم ارگان باید نامه ی بومی بودن منو امضا کته

      پاسخ
  12. Raz

    سلام
    پس به تبعیت از همسر چی
    موضوع به این مهمی رو چجوری میشه نادیده گرفت
    لطفا پیگیری کنید

    پاسخ
  13. Raz

    سلام
    من سه ساله از شهر محل تولدم به یه شهر دیگه رفتم و به شهر همسرم رفتم
    همسر من استخدام شهر خودشه
    حالا اگه من بخوام شهر خودم شرکت کنم چجوری ۲۰۰ کیلومتر فاصله رو رفت و آمد کنم اگه شهری که الان هستم رو بزنم باید توی یک رقابت خیلی نا عادلانه با ضریب ۴۰ درصدی بقیه رقابت کنم
    آیا من الان بومی این شهر حساب نمیشم؟کسی میتونه راهنمایی کنه قبلا به تبعیت از همسر بود.

    پاسخ
  14. سارا

    سلام ببخشید ضریب ۱.۴ چی هست ا من ۷ساله یه شهردیگه سکونت دارم شهرمحل تولدم یکساعت بااین شهری که هستم فاصله دارد.اولویت بومی بودن تاثیرش چقدره؟نمیدانم شهرخودمو بزنم یا اینجایی سکونت دارم؟ که شانس قبولیم بره بالا.ممنونم که راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. رز

      سلام روزتون بخیر… منم همین مشکل رو دارم به واسطه ازدواج حداقل 500 کیلومتر از محل تولدم دور شدم و تقریبا 4 سال هست به واسطه ازدواج در محل زندگی همسرم زندگی می کنم والا نمی دونم الان با این قانون بومی من چه کار باید کنم یا بی خیال قبول شدنم در آموزش پروش بشم… کاش میشد به دیوان عدالت اداری شکایت می نوشتیم

      پاسخ
  15. اصغر

    سلام. ملاک سایت هست.چون من هم ویرایش کردم و بعدا خواستم پرینت بگیرم باز دیدم که بومی را نیاورده

    پاسخ
  16. علی

    سلام لطفا لطفا لطفا راهنمایی کنید
    من امروز ازمون داشتم متاسفانه کارت ورود به جلسه م قبل ویرایش وضعیت بومی پرینت گرفته بودم و داخل کارت. ورود به جلسه زده بودم که بومی هستم. الان بعد از ازمون متوجه شدم باید دوباره پرینت میگرفتم . یعنی الان داخل سایت درست وارد کردم که بومی نیستم ولی تو کارت ورود به جلسه چون قبل تغییر دادنش بود نوشتم بومی هستم. میخوام ببینم ملاک سایت هست یا کارت ورود به جلسه؟ خیلی نگرانم به نظرتون کدومش ملاکه؟

    پاسخ
    1. ali

      سلام وقتتون بخیر من در ازمون های استخدامی قبول و تیک سهمیه بومی هم زدم والان هم در کارنامه ام زده متقاضی استفاده از سهمیه بومی هستم .ولی نمره ی مکتسبه ی من با نمره ی نهایی برابره والان هم قبول شدم ولی هنگام تحویل مدارک استشهادمحلی را نبردم به نظرتون نیاز بود ببرم یا نه درضمن الان بنده در استان اصفهان و شهرستان اصفهان هستم و از بچگی تا الان هم همین شهرستان زندگی می کنم خواهش می کنم که راهنمایی کنید ممنون

      پاسخ
  17. پژمان ثابتي شکوه

    سلام.
    شب بخیر
    ببخشید بنده بومی محلی را که واسه آزمون استخدامی انتخاب کردم ،نیستم.در واقع شهرستان محل تولد شهر دیگری است .شغل محل انتخاب من شهرستان همسایه شهر تولدم هست و الان امکان تغییر محل نیست.ایا باید گزینه من بومی هستم را علامت بزنم یا خیر.تعدادی فرمودن که علامت بزنید چون بومی استان هستید.

    پاسخ
    1. تعهت

      بومی فقط براساس شهرستان هست دوست عزیز استان نیست.

      پاسخ
  18. محمد

    توضیحاتتون عالی بود.ممنون

    پاسخ
    1. رضا

      با عرض سلام
      آیا امکان درخواست برای تغییر وضعیت از غیر بومی به بومی در سازمان سنجش پس از اعلام نتایح وجود دارد؟
      و اینکه بنده متولد محل استخدام هستم ولی در یک شهر دیگر زندگی میکنم ایا بعنوان بومی تلقی میشوم یا نه

      پاسخ
  19. ملت

    یا سلام خدمت شما
    بنده قبولی ازمون استخدام بانک ملت هسم ولی بخاطر بومی بودن منو کنار گذاشتن در حالی که من متولد شهرستان هستم و ب صورت فصلی برا کشاورزی رفتئ آمد دارم.شعبه بانک تو مرکز بخش هستش ک با روستای محل زندگی بنده 19 کیلومتر فاصله داره و بمن میگن بخاطر اینکه در مرکز ساکن نیسم و 19 کیلو متر هم فاصله دارم غیر بومی تلقی میشم !نمیدونم انصاف اینا کجا رفته کلی باهاشون حرف زدم ولی فایده ای نکرده و یکی ک هم نمره ی ازمون کمتری داره رو دعوت به مصاحبه کردن بمنم میگن دیر اومدی درحالی ک من 2 روز بعد رای غیر بومی بودنم مراجعه کردم. تورو خدا کمکم کنید بگید چیکار کنم واقعا حقم ضایع شده

    پاسخ
  20. عارف

    سلام.در ارتباط با مورد یک و دو که شهرستان یا استان داوطلب با شهرستان و استان مورد تقاضا یکی باشه بعد قبولی در آزمون چه مدارکی میخاد برای اثبات این موارد؟ ایا به محل صدور شناسنامه نگاه میکنن یا مدارک خاصی میخاد دال بر بومی بودن؟

    پاسخ
    1. میثم

      من تو آزمون شرکت کردم، محل تولدم با محل انتخاب شغلیم یکیه ولی الان تو شهرستان همجوار م وتیک بومی زدم استشادم ندادم سهمیم مردود میشه یا نه

      پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403