ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری

ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری

جهت مشاوره در زمینه ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

سال‌ها بحث درمورد حذف کنکور، این روزها به لایحه‌ای به نام ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری رسیده که درصورت تصویب، سهمیه‌های کنکور سراسری را به شدت کاهش می‌دهد.

کاهش سهمیه‌ مناطق و ایثارگران، حذف سهمیه بهیاران و فرزندان هیئت علمی و حذف بومی‌گزینی، از مهم‌ترین بخش‌های این لایحه است که درصورت نهایی‌شدن، تغییرات بزرگی را در ساختار کلاس‌های دانشگاهی به وجود می‌آورد.

طرح ساماندهی سهمیه های کنکور

هدف ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری

در کنار تحولات شدید کنکور سراسری 1401 و اخبار عجیبی از تغییرات در کنکور، مثل حذف دروس عمومی از آن، تاثیر 60 درصدی معدل در کنکور، برگزاری کنکور به صورت ماهانه و تشریحی‌شدن کنکور سراسری، این روزها متولیان سازمان سنجش و شورای عالی انقلاب فرهنگی از لایحه‌ای به نام ساماندهی سهمیه‌های کنکور حرف می‌زنند که درصورت تصویب، تحولی بزرگ در گزینش دانشگاهی کشور به‌وجود می‌آورد.

این لایحه به هدف توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیلی تدوین شده و حاوی تحولات بزرگی در سهمیه‌های آزمون سراسری کنکور است.

در طرح ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری، سهمیه ایثارگران حذف می‌شود؟

مطابق لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور، سهمیه ایثارگران از 30 درصد به 5 درصد کاهش می‌یابد که به صورت ظرفیت مازاد بوده و اولویت برخورداری از مزایای این سهمیه با همسر و فرزندان شهدا و افراد مفقود‌الاثر، آزادگان و جانبازان 25 درصد به بالا و همسر و فرزندانشان و رزمندگان با بیش از 6 ماه سابقه حضور در جبهه می‌باشد.

اولویت بعدی مشمولین این سهمیه، خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر)، همسر و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان با بیش از 6 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه می‌باشند.

در این لایحه بعد از اینکه مطابق اولویت‌بندی، استفاده‌کنندگان از سهمیه 5 درصدی ایثارگران مشخص شدند، داوطلبانی که موفق به کسب حد نصاب لازم و قرارگیری در لیست اولویت‌بندی آن نشوند، با داوطلبان عادی سنجیده خواهند شد.

حد نصاب ظرفیت پذیرش داوطلبان مشمول این سهمیه در لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور متفاوت از قبل بوده و از 70 درصد نمره آخرین نفر، به 85 درصد نمره آخرین نفر رسیده است.

درعین‌حال اگر این ظرفیت 5 درصدی به طور کامل پر نشود، ابتدا به مشمولینی که شرایط و حدنصاب کافی داشته باشند، اختصاص یافته و درصورتی که بعد از این مرحله نیز تکمیل نشود، به داوطلبان آزاد اختصاص خواهد یافت.

المپیاد دانش‌آموزی چقدر در کنکور موثر است؟

سهمیه دانش‌آموزان المپیادی جهانی در لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور همچون گذشته بوده و دارندگان مدال در المپیادهای داخلی، تنها به اندازه 5 درصد که آن هم به صورت ظرفیت مازاد و در رشته‌های مشخصی است، دارای سهمیه خواهند بود.

سهمیه مناطق محروم در کنکور 1401

  • سهمیه مناطق محروم در طرح ساماندهی سهمیه های کنکور دچار تغییرات گسترده‌ای شده است که با توجه به اینکه براساس نیازهای منطقه‌ای و مصوبه شورای گسترش دانشگاه‌ها تعیین می‌شود، برای اطلاع از اینکه میزان تغییرات در هر منطقه به چه صورتی است، باید به مصوبات منطقه‌ای آن مراجعه کرد.

سهمیه مناطق در طرح ساماندهی سهمیه های کنکور چند درصد است؟

سهمیه مناطق 1، 2 و 3 به 50 درصد کاهش یافته و 50 درصد باقیمانده داوطلبان به صورت آزاد گزینش می‌شوند. در این کاهش که به هدف‌های مختلفی چون تحقق عدالت آموزشی صورت گرفته است، ظرفیت هر کدرشته محل در کنکور سراسری در مجموع به میزان 50 درصد به سهمیه مناطق و مابقی به صورت آزاد به تمامی متقاضیان اختصاص می‌یابد.

سهم مناطق سیل‌زده در کنکور در لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور

سهمیه مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده چون محدود به بعضی مناطق خاص و طی چندسال به صورت محدود می‌باشد، همچون گذشته به قوت خود باقی مانده و تغییری نکرده است.

گزینش رشته‌های بومی و قطبی چگونه است؟

مطابق گفته دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، سهمیه‌های مربوط به بومی‌گزینی و گزینش منطقه‌ای در لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری به دو دلیل حذف شده است، دلیل اول این است که این نوع گزینش به ضرر داوطلبان مناطق محروم بوده و باعث کاهش شانس قبولی آن‌ها در استان‌ها و دانشگاه‌های برخوردارتر می‌شود و دلیل دیگر این است که اعمال این سهمیه‌ها باعث اختلاف سطح علمی در کلاس‌های درس دانشگاهی شده و آن‌ها را دچار شکاف عمیق می‌کند.

امتیاز تسهیلات فرزندان هیات علمی، سهمیه های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی

در طرح ساماندهی سهمیه‌های کنکور، امتیازی که به فرزندان هیئت علمی داده می‌شد و آن‌ها را قادر می‌ساخت که در گروه آموزشی خود تغییر رشته بدهند نیز حذف شده است.

سهمیه‌های حفظ قرآن، قهرمانی، بهیاری و کشاورزی نیز در این لایحه حذف شده و اثری از آن‌ها نیست.

برای اطلاع از آخرین تغییرات سهمیه‌ها چه باید کرد؟

  • اگر شما داوطلب استفاده از سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه مناطق محروم، سهمیه فرزندان هیئت علمی، سهمیه مناطق سیل و زلزله‌زده، سهمیه المپیاد و بومی‌گزینی هستید و در این نوشتار موفق به دریافت پاسخ سوال خود نشدید، در قسمت نظرات کامنت گذاشته و منتظر نظر کارشناسان مشاورگروپ بمانید و یا از ساعت 8 صبح تا 12 شب با خط تلفن ثابت خود با شماره 9099071613 (بدون پیش‌شماره) تماس گرفته و به صورت تلفنی پاسخ سوال خود را دریافت کنید.
امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی