افزایش درصد زیست دهم | روش های حرفه ای مطالعه زیست پایه ی دهم

افزایش درصد زیست دهم

جهت مشاوره در زمینه افزایش درصد زیست دهم | روش های حرفه ای مطالعه زیست پایه ی دهم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

افزایش درصد زیست دهم : برای دانش آموزان تجربی زیست مهم ترین درس کنکور محسوب میشود و کسب درصد قابل قبول در این درس برای قبولی در هر رشته و دانشگاه معتبری لازم است .


افزایش درصد زیست دهم

 

افزایش درصد زیست دهم »  ابتدا در درس زيست‌شناسي در ابتدا بسيار ضعيف بودم. در امتحان زيست شناسي كه بعد از تغيير رشته شركت كردم در يكي از امتحانات نمره ۱۱ و در ديگري نمره ۱۲ را كسب كردم.

افزایش درصد زیست دهم »  در ابتدا و در سال اولي كه كنكور تجربي دادم درصدهاي زيستم حدود ۳۰-۴۰ درصد بود اما بعد پيشرفت كردم و با وجود ضعفم در اين درس،‌ معتقدم سال اول كمك زيادي به موفقيتم در سال دوم(كنكور ۹۵) داشت. از همان سال اول جدي بودم اما درك درستي از اين درس نداشتم. به نظر من اين درس با ساير دروس متفاوت است و روش و تكنيك و قاعده خاصي براي مطالعه آن وجود ندارد. فقط نكته مهم اين است كه تكرار و مرور بسياري داشته باشيم و چندين بار هر مبحث را بخوانيم.افزایش درصد زیست دهم


افزایش درصد زیست دهم »  درس زيست كاملا حفظي است و همانطور كه گفتم خواندن بسيار زياد لازمه آن است. در حين اين مطالعه و تكرار در ذهنم اتفاقاتي مي‌افتد كه به تسلطم هم كمک مي‌كرد. مثلا نكاتي كه مي‌خوانم را در ذهنم به صورت تركيبي مي‌آوردم.

افزایش درصد زیست دهم »  با كمك آزمون‌هاي كانون كم كم ياد گرفتم كدام بخش‌ها از نظر طراحان جالب تر و تست خيز تر است. خودم از نكات كتاب استنباط ميكردم و سعي مي‌كردم ذهن طراح را بخوانم و مانند طراحان فكر كنم. اگر نكته اي بود به جاي اينكه فقط همان نكته را حفظ كنم،‌ سعي مي‌كردم با استفاده از آن ذهنم را خلاق‌تر كنم و ياد بگيرم چطور مي‌شود چنين نكاتي از بخش هاي ديگر هم استخراج كرد و نحوه استخراج نكات را به بخش‌هاي ديگر كتاب درسي تعميم مي‌دادم. ياد گرفتم كه نبايد از هيچ خط كتاب ‌درسي ساده گذشت و ساده ترين مطالبي كه شايد كسي به آنان توجهي نداشته باشد،‌ مي‌تواند مد نظر يك طراح باشد و بايد همه جاي كتاب را زير ذره بين برد.افزایش درصد زیست دهم

به طور کلی توصیه ای که در اتباط با درس زیست شناسی به دانش آموزان میشود ، اجرای مناسب خلاصه نویسی ، جمع بندی و مرور دقیق متن کتاب است .


افزایش درصد زیست دهم » هنگام مرور زیست به نکات زیر توجه کنید :


افزایش درصد زیست دهم »  چه فصل هایی در درس زیست شناسی مهم هستند ؟ و همیشه باید از آنها مرور داشته باشیم ؟

· مطالب فصول دوم ( گوارش ) و چهارم ( گردش خون ) و به مقدار کمتر سایر فصلها ، نسبت به ویرایش های قبلی بسیار گسترده تر و عمیق تر شده اند . توصیه میشود در هر هفته حتما بخش هایی از این فصلها مرور گردند .


در هنگام خواندن درس زیست شناسی به چه طریقی باید به متن و شکل های آنها توجه داشته باشیم ؟

افزایش درصد زیست دهم »   توجه به شکلهای کتاب و توضیحات مربوط به شکلها و نیز تطبیق متن کتاب با شکلها ضروری است .
، موارد مشترک فصلهای مختلف را کنار هم قرار دهید ، مثال ، کبد اندامی است ک لیپیدها در آن ذخیره میشوند / خون هم از طریق سیاهرگ و هم از طریق سرخرگ به آن وارد میگردد / در دوران جنینی گلبولهای قرمز تولید میکند / پس از تولد تا آخر عمر با تولید اریتروپویتین در تولید گلبولهای قرمز نقش دارد / ویرگهای ناپیوسته دارد /…

به جایگاه اندام های بدن در درس زیست شناسی توجه ویژه داشته باشید .

· به جایگاه و نکات اناتومیکی اندامهای مختلف دقت کنید ؛ مثال : راست یا چپ بودن اندام های مربوط به دستگاه گوارش / موقعیت اندامهای دستگاه تنفس نسبت به قفسه ی سینه / تشخیص شش راست و چپ /…

به رده بندی جانوری و ویژگی های حشرات دقت داشته باشید .
· در ارتباط با بخش های جانوری ، توجه ب رده بندی جانوری بسیار مهم است ، مثال : ملخ ( که در فصل دوم به آن اشاره شده ) نوعی حشره است ؛ در نتیجه ویژگی های عمومی تنفس حشرات ( فصل سوم ) در ارتباط با ملخ نیز صادق است .


چه چیزهایی در درس زیست شناسی باید به خاطر سپرده شود ؟

افزایش درصد زیست دهم »  به لطف فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ، برای بسیاری از اصطلاحات زیست شناسی معادلهای فارسی انتخاب شده اند ک بهتر است به خاطر سپرده شوند و متاسفانه بسیاری از دبیران زیست شناسی حین تدریس از این معادل ها عبور میکنند و در حین تدریس اشاره ای به آنها نمیشود اما با توجه به اینکه این اسامی جدیدا به کتاب اضافه شده اند ، میتوانند توسط طراحان کنکور سراسری مورد استفاده قرار گیرند .

افزایش درصد زیست دهم » سه اصل حرفه ای خواندن زیست شناسی :

این سه اصل عبارت اند از:

الف) عمیق خواندن

ب)مفهومی خواندن

ج) ترکیبی خواندن

  اصل اول عمیق خواندن زیست:

افزایش درصد زیست دهم »   خیلی ها و حتی آنهایی که ادعا میکنند بهترین مشاور هستند تفاوت بین “مفهومی خواندن” و “عمیق خواندن” را بلد نیستند. بگذارید با یک مثال از کتاب درسی موضوع را برایتان روش کنم.

افزایش درصد زیست دهم »   مثلا در فصل ۵ سال دوم در مورد حشرات میخوانیم که«سیستم تنفسی حشرات از تعدادی لوله های درونی به نام نای تشکیل شده است. شاخه های نای در سراسر بدن منشعب هستند. تبادل گازهای تنفسی از این انشعابات با سلولهای بدن به طور مستقیم و بدون نیاز به همکاری دستگاه گردش مواد صورت میگیرد». خب بیایید با هم این قسمت از کتاب درسی را از لحاظ عمین خواندن بررسی کنیم. ببنید بچه ها دانش آموزان تجربی باید وقتی با چنین متن های پر ملاطی در کتاب درسی مواجه میشند باید خیلی عمین آن را مطالعه کنند.

افزایش درصد زیست دهم »  حالا اینکه گفتم یعنی چه؟ ببنید در متن کتاب اشاره شده “تعدادی لوله درونی” یعنی دانش آموز دقیقا باید با تفکر طراح سوال به متن کتاب درسی نگاه کند.ممکن است طراح بیاید و به جای واژه “درونی” واژه “بیرونی” را قرار دهد بنابراین کسی که متن را به دقت نخوانده در چنین تله هایی خواهد افتاد.یا مثلا گفته لوله ها….دقت کنید حتی شما باید دقیقا به این “ها” نیز توجه داشته باشید. ممکن است طراح بیاید و به جای “لوله ها” بگوید “یک لوله درونی”.

شاید در ابتدا برای شما این روند مسخره و یا حتی خسته کننده باشد.اما شما اگر میخواهید نتیجه بگیرید باید چنین دید را نسبت به درس زیست شناسی به یک روند تبدیل کنید. همچنین در عبارت بالا توجه به واژه های “نای” – “در سراسر بدن” – “به طور مستقیم” و نیز “بدون نیاز به همکاری دستگاه گردش مواد” بسیار بسیار مهم هست.

شما میتوانید در هنگام مطالعه با استفاده از خودکار های رنگی گوناگونی آنها را مشخص کنید. مثلا برای قید ها رنگ قرمز برای شکل ها و زیر نویس های آنها رنگ سبز و برای متن کتاب درسی و توجه به واژه های اینچنینی نیز رنگ صورتی را انتخاب کرده و هایلایت نمایید. حال شما با انجام این مرحه اصل اول را رعایت کرده اید.

  اصل دوم مفهومی خواندن:

خب حالا مفهومی خواندن زیست یعنی چه؟

افزایش درصد زیست دهم »  شاید طراح سوال بیاید و در رابطه با این مطلب تستی طراحی کند که یکی از گزینه های آن این باشد: در ملخ هموگلوبین گاز اکسیژن را به ماهیچه های عقبی میرساند. کسی که عمیقا درس را خوانده باشد متوجه میشود که این گزینه غلطی است. چرا که گفته هموگلوبین اکسیژن را حمل میکند. در حالی که گفتیم سیستم گردش مواد دخالتی در تنفس جانور ندارد بنابراین…. شما با اجرای این مرحه اصل دوم را نیز پشت سر گذاشته اید.

حالا میرسیم به اصل سوم. اصل سوم ترکیبی خواندن است.

  اصل سوم تركيبي خواندن زيست:

افزایش درصد زیست دهم »  شما که واژه “حشرات” را شنیده اید باید تمامی نکات ترکیبی آن را هم کار کنید اععم از:داشتن گردش خون باز +فراوان ترین و موفق ترین جانوران در طول تاریخ زمین+دفع اوریک اسید و…..با رعایت این سه اصل و البته مرور های متوالی میتوان یک درصد فوق العاده بالا کسب كرد. دیگر اینکه اصلا و ابدا در مطالعه زیست زیاده روی نکنید.یعنی کم نیستند دانش آموزانی که وقت ریاضی و فیزیک و عربیشون را میذارند روی زیست و این یک اشتباه محض است.


چگونه در درس زیست از 15 به 66 رسیدم از زبان رتبه 920 کنکور 97

اولین و مهم ترین منبع این درس مهم تنها و تنها کتاب درسی می باشد .
اولین قدم برای یادگیری زیست مطالعه به دقت و مو به موی کتاب درسی است .
هر چیزی که در کتاب درسی نوشته شده جنبه ی طراحی دارد .

افزایش درصد زیست دهم »   من در سال دوم تمرکزم را در درس زیست شناسی از جزوات دبیر ، درسنامه کتاب های کمک آموزشی و … گرفته و بر روی کتاب درسی تمرکز کردم .

بعد از مطالعه ی درست و دقیق کتاب درسی انتخاب یک منبع تست خوب یک اصل اساسی است .
این منبع با توجه به سطح و سلیقه ی دانش آموز میتواند متفاوت باشد .

شیوه ی درست تست زدن در درس زیست شناسی و هر درس دیگری تعیین کننده ی میزان فایده و میزان مطالبی است که از این کار به دست می آوریم . در دور اول تست زنی لازم است که حتما پاسخ تشریحی تست ها به طور کامل مطالعه شود و اگر نکته ی جدیدی داشت یادداشت برداری شود و سعی کنیم همان لحظه نیز آن نکته را فرا بگیریم ( تست آموزشی )

افزایش درصد زیست دهم » در درس زیست شناسی توصیه می شود که تست ها بیشتر از یک و حتی دوبار حل شوند .
در دفعات بعدی تست زدن میتوانیم همان تست های اولیه را به صورت زمان دار و سنجشی حل کنیم . برای مرور درس زیست شناسی صفحات کتاب را باز کرده سر فصل ها را برای خود تکرار کرده و آنچه را که از هر سر فصل به خاطر داریم به صورت ذهنی برای خود تکرار کنیم سپس به کتاب نگاه کنیم و آنچه را که فراموش کرده یا جا انداخته ایم بازخوانی کنیم .

مشاور گروپ


? بچه ها !
ميخواين رشد كنين ؟!
ميخواين از همين امروز تبديل بشين به كسي كه قوي و قدرتمنده و مايه آرامش ديگرانه ؟!
پس غيرممكن رو از زندگيتون حذف كنين
چون واقعاااا هيچ غيرممكني براي انسان نيست ?
هدفي كه هميشه ميخواستيش
پزشكي يا رشته مورد علاقت
حتي اگه بخواي از صفر هم شروع كني
ميتوني فقط با 7 ماه مطالعه بهش برسي
به شرطي كه ابزار درستشو داشته باشي

4.7/5 - (15 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه افزایش درصد زیست دهم | روش های حرفه ای مطالعه زیست پایه ی دهم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی