چه افکاری در شما استرس کنکور ایجاد می کند؟

افکار منفی کنکوری

جهت مشاوره در زمینه چه افکاری در شما استرس کنکور ایجاد می کند؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

چه افکاری در شما استرس کنکور ایجاد می کند؟ این سوالی است که مشاور گروپ از همراهان کنکوری خود دارد. ما خوب میدانیم که شما در سال کنکور علاوه بر آنچه که از  بیرون و شرایط محیطی به یک کنکوری فشار وارد می سازد، از درون و از لحاظ روحی و فکری نیز گاها با فشارها، تعارضات و باورهای غلط و به نوعی استرس کنکور روبه رو هستید.

مثلا گاهی بدون اینکه در بیرون مشکلی وجود داشته باشد، علی رغم اینکه بسیار خوب و موفق عمل کرده اید، اما ندایی آزار دهنده از درون می گوید که:

  • این موفقیت دائمی نیست. خیلی زود حالت گرفته می شود.
  •  آمدی و این همه هم تلاش کردی، با این همه رقیب خفن می خواهی چه کنی؟
  • قبولی خوب در کنکور در سال اول ممکن نیست!!!!(واقعا هیچوقت وقتی که این جمله رو شنیدم یادم نمیره)
  • تو در مدرسه ای خاص درس نخواندی و خیلی از رقیبانت در بهترین مدارس هستند، چطور میخواهی با آن ها رقابت کنی؟ عجب دل خجسته ای داری!!!
  • تو در آزمون های آزمایشی تراز بالایی نداری؟ بعد می خواهی در کنکور و موفق شوی؟؟؟
  • دیگران روزی 15 ساعت درس خواندند، تو روزی 6-7 ساعت. می خواهی از آن ها پیشی بگیری؟؟؟
  • دانشگاه های خوب برای عده ی خاص و آدم های خاصی است!!!
  • سوالات کنکور هر سال از سال قبل سخت تر است برفرضم که آماده بودی ، با سوالات جدید چه می خواهی بکنی ملخک؟
  • هیچ کس در مدرسه ما یا خانواده من رتبه عالی در کنکور نیاورده. من هم نمی توانم. این جا نمی شود رتبه عالی آورد!!!
  • یا مثلا اگر نتیجه خوبی نگیرم پیش خانواده و فامیل و دوستانم چه بگویم؟
  • و …

افکار منفی کنکور


ما به کمک این مقاله قصد داریم به سوال های شما که از این دست هست پاسخ بدهیم.  آنچه  هدف این مقاله مشاور گروپی است، سوالات ذهنی شما و اضطراب هایی است که به خصوص در این ماه پایانی کنکوری با آن مواجهید.

به شما اطمینان می دهیم که بسیاری از این افکار، تنها ترمزی است که می خواهد از شتاب شما به سوی موفقیت بکاهد. یعنی افکار منفی و موهوماتی که بیشترشان واقعیت ندارند یا از بیخ صحت درستی ندارند و یا اصلا دارای اهمیت نیستند. اما در لحظاتی انسان ها به طور وسواس گونه روی برخی افکار این چنینی زوم می کنند که باعث اضطراب ، دلهره، خودناباوری و حتی کاهش عملکرد مثبت شان می شود.

چند بار شده که یک اتفاق، یک صحبت، یک فکر ناگهانی ، ساعت ها و یا روزها درگیرتان کند؟ و گاه به خودتان بیایید و ببینید که بخاطر این فکر و این باور غلط، چند روزی است که هیچ خوب و کنکوری درس نخوانده اید و نتایج تان هم با افت روبه رو شده؟

این مساله به خصوص بیشتر در میان دختر خانم های کنکوری دیده می شود. چرا که پسرها به خاطر ویژگی بعد یگانه تفکر در آقایان، زمانی که روی یک کار زوم می کنند کمتر می توانند توجهشان را بر فکر و کار دیگری متمرکز کنند.

با این حساب وقتی که با هر کش و قوسی تصمیم می گیرند زمانی را پای درس بگذارند، آن زمان بیشتر تمرکزشان بر درس است و کمتر دچار پرش حواس می شوند.

این موضوع در خانم ها به خاطر اینکه می خواهند (و گاها خیلی خوب هم می توانند) چند کار را به طور همزمان انجام دهند، باعث می شود، حین درس خواندن سعی در حل معضل فکری و اضطراب پیش آمده هم بکنند و یا شرایط و حرفی را که فکرشان را مشغول کرده را تحلیل کنند. در نتیجه این موضوع تاثیر زیادی بر عملکردشان می گذارد.

البته این به آن معنا نست که پسران درگیر افکار منفی نمی شوند و نیازی نیست مخاطب این مقاله باشند. قطعا حرف امروز ما در این مقاله مختص تمام کنکوری های عزیز و حتی تمام کسانی است که درس می خوانند و یا به هر طریق در مسیر دستیابی به موفقیت نیاز به تمرکز و اعتماد به نفس دارند.

من از شما می خواهم در باره اینکه چه باورهای غلط و ” چه افکاری در شما استرس کنکور ایجاد می کند؟ ” با من صحبت کنید. یعنی مانند سوالات و یا باور هایی که ما مطرح کردیم، سوالات و ترس ها و مورد استرس کنکور خود را بیان کنید، تا درباره آن با شما صحبت کنیم. تا ببنید که گاها چه ساعاتی را در این سال مهم با فکر ها و دل مشغولی های الکی هدر می دهید.

همچنین به شما دوست کنکوری ، روش هایی برای کاهش استرس کنکور دستیابی به آرامش و احساس بهتر در زمانی بسیار کوتاه آموزش می دهیم. می پرسید چطور؟

کافیست سوالاتتان را به صورت کامنت زیر همین مقاله مطرح کنید. پاسخ این سوالات را نیز به صورت پاسخ کامنتتان در زمانی بسیار کوتاه دریافت می نمایید. حتی در صورت نیاز به گفتگوی بیشتر امکان گفتگو از طریق ایمیل و یا تماس نیز برایتان وجود دارد.

من می خواهم این مقاله به صورت یک کارگاه آرامش در روزهای منتهی به کنکور عمل کند. یعنی بیایید و از دغدغه های کنکوریتان اینجا حرف بزنید و از استرس کنکور تان کم کنید. پاسختان را که گاه حاصل  تجربه است و گاه تحلیل و مطالعات علمی دقیق دریافت کنید. امتحانش ضرری ندارد.


“منتظر کامنت ها ، دیدگاه ها، سوالات شما دوست و همراه کنکوری مشاورگروپ هستیم

همچنین می توانید با خواندن کامنت های دوستان و پاسخ های کاملی که به آنها داده شده پاسخ سوالات احتمالی تان را دریافت نمایید”

تاثیر مدیتیشن بر آرامش و تمرکز

تاثیر مدیتیشن بر آرامش و تمرکز دیگر امروز بر کمتر کسی پوشیده است. با توجه به سوالات برخی همراهان کنکوری درباره ی استرس کنکور و تاثیراتی که بر تمرکز و حتی سیستم گوارش دارد (مثلا حالت تهوع سر جلسه امتحان)، لازم دانستیم درباره مدیتیش و کمک هایی که میتواند در دستیابی به آرامش در این روزهای نزدیک به کنکور نماید، صحبت کنیم. در آخر هم یک صوت بسیار آرامش بخش برای زمانی که قصد مدیتیشن دارید، برایتان آماده کرده ایم.

این صوت زیبا را ترجیحا با هد ست یا هندزفری گوش کنید تا صداهایی که جداگانه به گوش چپ و راست فرستاده میشود را به درستی دریافت کنید.

کنکوری جان، هر روز تا روز کنکور، حداقل یک بار به مدت 15 دقیقه در یک جای آرام بدون اینکه کسی یا چیزی حواستان را پرت کند با لباسی راحت بنشینید. بدنتان را در آرام ترین و راحت ترین حالت ممکن قرار دهید. چشمانتان را ببندید.

طی 5 ثانیه نفستان را فرو ببرید و به آرامی طی 5 ثانیه نفستان را بیرون دهید. روی تنفستان دقیق شو ید فقط که درست این کار را انجام دهید. نفس عمیق و دوباره و دوباره. حین مدیتیشن سعی کن ید به هر فکری که به ذهنت آمده بگویید “بعدا بهت میرسم”. “بعدا بهت فکر میکنم”. در آن 15 دقیقه نیازی نیست هیچ مشکلی را با فکرتان حل کنید. پس رهایش کن. بگذارید ذهنتان آرام شود.

مدیتیشن به دلیل ترشح هورمون‌های مربوط به احساسات خوب مثل سراتونین و اکسی توسین به طور مستقیم بر روی تعادل ذهن و خلق و خوی شما تاثیر می گذارد. همچنین باعث تنظیم آدرنالین میشود.

می دانید که آدرنالین هورمون مربوط به زمان هیجانات است. بدن شما در سال کنکور به دلیل تجربه هیجانات و استرس نسبتا بالا آدرنالین زیادی ترشح میکند که زیادی این هورمون باعث عدم تعادل در تفکر و حتی اختلال در عملکرد گوارش (که حاصلش مثلا میشه تهوع) می شود. با مدیتیشن، آدرنالین در بدن شما تنظیم می شود.

15-20 دقیقه مدیتیشن در روز به بهبود وضعیت خواب شما کمک خواهد کرد. حتما این کار را امتحان کنید و نتیجه شگفت انگیزش را ببینید.

کنکوری عزیز ، امیدوارم از صوت مدیتیشن لذت ببرید. اگر استقبال شود پیشنهاد های دیگری نیز ازین دست وجود دارد.


اینجا کارگاه آرامش است

4.3/5 - (12 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه چه افکاری در شما استرس کنکور ایجاد می کند؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. حدیث

    سلام ممنونم به خاطر مطالب مهمتون
    من امسال کنکور دارم ، تابستون سال یازدهم به صورت جدی شروع به خوندن کردم ، اما الان که نزدیک یه کنکور هستم الان که باید بیشتر تلاشم کنم اما این کار رو انجام نمیدم ، هر موقع می خوام درس بخونم حواسم پرت میشه ، سرعت عملم به صفر رسیده ، شاید توی دو ساعت ۳۰تست هم بیشتر نزدنم ، بااینکه قبلا خیلی بیشتر تست میزدم ، نمی خوام نه زحمت های خودم و وقتی براش گذاشتم تلف بشه و نه تلاش پدر و مادرم ،
    اصلا نمیدونم چیکار کنم وقتی به این فکر می کنم که زمانم رو الکی دارم تلف می کنم حالم بیشتر بد میشه ،
    نمی خوام حالا که به آخر رسیدم گند بزنم به کل تلاش هام
    لطفا راهنماییم کنید ممنونم🌹

    پاسخ
  2. F

    فردی هست که هم کلاسی یه منه و حتی از همون سال دهم هم بر سر شاگرد اول شدن باش رقابت داشتم و الان که کنکوری هستیم و من حتی یک سال از اون زود تر شروع کردم به خوندن و خیلی خوب کارمو انجام دادم حالا که اونم تازه شروع کرده و رقیب من شده به شدت ارامش فکری منو به هم میزنه و اعتماد به نفس من رو میاره پایین و فکر رو درگیر خودش میکنه و استرس زیادی رو بم وارد میکنه جوری که موقع درس خوندنم نمیتونم خوب درس بخونم و حواسم به کار خودم باشه و اعتمادی به خودم ندارم این در حالی یه که هر دومون یک مشاور داریم و نه تنها من توی مدرسه که میبینمش استرس زیادی میگیرم از این که اونم همون جایی میاد مشاوره که من هستم حس خوبی ندارم و به غیر از عملکر تحصیلیش حتی درمورد رفتار ها و ارتباطات اجتماعی اون هم مشکل دارم و همش میخوام که توی هر زمینه ای بهتر از اون باشم و نمیدونم چه طوری به اون فکر نکنم و خودم رو باور داشته باشم

    پاسخ
  3. فاطی:)

    سلام دو هفته دیگه کنکوره و من خیلی استرس دارم هیلی میترسم ترارم به اون چیزی که میخوام نرسیده هنوز کنمورای ۹۸و ۹۹ رو حل نکردم این استرسم اونقدر زیاده که از دیروز مانعی شده در برابر درس خوندنم;) کمکم کنین لطفا:(

    پاسخ
  4. عرفانی

    مطالب واقعاا عالی بودد خیلی ازتون ممنونم و کامل پاسخ به افکار منفی مو گرفتم .خیلی ممنون و خسته نباشید.

    پاسخ
  5. fsh

    الان عیده من ۱۰۳ روز دیگه کنکور دارم هیچی هم بلد نیستم

    پاسخ
  6. فاطمه

    سلام خسته نباشید
    من یک کنکوری هستم که خیلی استرس و اضطراب کنکور رو دارم نمیتونم از افکار منفی که توی ذهنم میگذره دوری کنم همش میاد سراغم
    شش ماه تا کنکور مونده و من هنوز شروع به درس خواندن نکردم و کلی مطلب هست که باید از اول یاد بگیرم و روشون کار کنم
    هیچی بلد نیستم?
    اصن نمیدونم بتونم کتابارو تموم کنم یا ن
    نگرانم از اینکه قبول نشم و زحماتی که پدر و مادرم برام کشیدن رو نتونم جبران کنم و خوشحالشون کنم?
    لطفا بگین چیکار کنم که ازین افکار دوری کنم و با انگیزه درس بخونم

    پاسخ
  7. F.m

    سلام.خسته نباشید.من تا الان سه بار کنکور دادم ولی برخلاف اینکه تو مدرسه همیشه از نظر درس شاگرد اول بودم و خداروشکر از نظر درسی مشکلی ندارم اصلا رتبه خوبی نیوردم یعنی از یه آدمی که بره سر کنکور شانسی بزنه هم شاید بدتر امسال برای بار چهارم می‌خوام کنکور بدم امسال بیشتر از هر سالی تلاش کردم ولی بازم حس میکنم نتیجه ای که می‌خوام رو نمیگیرم چون نمی‌رسم مطالبی رو که خوندم مرور کنم استرس خیلی خیلی زیادی دارم به طوری که به مشکلات جسمی برخوردم میشه راهنماییم کنید؟

    پاسخ
  8. فرشته

    سلام.. من در طول روز خیلی استرس دارم حتی موقع درس خوندن ی دلشوره ایی دارم انگار ته قلبم خالیه این همش ترس از قبول نشدنه چن ماهه که اینطورم خیلی بم فشار اومده… دوست دارم با خیال راحت درس بخونم اما نمیشه اینقدری این حس بهم فشار اوورده که از درسام دور شدن. واقعا نمیدونم چیکار کنم?

    پاسخ
    1. خانم دوگوهرانی

      سلام. این کاری که می گم رو حتما انجام بده. اینبار وقتی حست بد شد با سرعت نسبتا بالایی شروع کن به گفتن جملاتی مثل جملات زیر:
      اگه رتبه ام خیلی خوب بشه چی؟
      اگه هر چی من خوندم و بلدم تو کنکور بیاد چی؟
      اگه رتبه ام ازونی که فکر می کنم بهتر بشه چی؟
      اگه خیلی موفق بشم چی؟
      اگه خیلی عالی کنکور بدم چی؟
      اگه خیلی از نتیجه ام راضی باشم چی؟
      اگه همه بهم افتخار کنن چی؟
      اگه کنکور برای من خیلی راحت باشه چی؟
      گه روز کنکور روزم باشه چی؟
      و ….
      هر جمله ای شبیه به این که از نظرت درباره کنکور مثبته. با صدا و پشت هم 5 دقیقه بگو. خودت بهو میبینی سطح ارتعاشی فکرت عوض میشه. جای دلشوره ی بی خود رو یه حس امید خوبی میگره. چندبار در روز موقع استرس این کار رو کنی بعد از چند روز دیگه استرس الکی نمی گیری. انگار خودت رو بمباران مثبت می کنی.
      دوست من هر فکر و حس منفی از جانب شیطونه که حال تو رو بد کنه. در مقابل هر احساس آرامش و خوبی از خداست. به یاد خدا دل خودت رو آروم کن همیشه. این روش بمباران سوالات مثبت یا سوالات رگباری مثبت رو حتتتتتتتما اجرا کن. اگر دوست داشتی نتیجه اش رو اینجا بگو

      پاسخ
  9. MLI

    سلام من امسال دارم میرم یازدهم تجربی میشه گفت دهمو هیچی نخوندم و از خودم تقریبا نا امیدم برای کنکور حس میکنم باید از اول سال دهم شروع میکردم برای کنکور بخونم و میخواستم بدونم ایا دیر نیست بخوام یازدهم شروع کنم که رشته پرستاری دربیام؟؟و کنکور زبانم میخوام بدم نمیدونم تمرکزمو دقیقا رو کدوم بزارم میترسم تمرکزمو بزارم روی زبان قبول نشم یا برعکس تجربی

    پاسخ
    1. خانم دوگوهرانی

      سلام. خدا رو شکر برای شما اصلا جای نگرانی وجود نداره دوست من. شما تازه دارید وارد سال یازدهم میشید. قطعا اگر امسال تمرکز و تلاشتون رو روی دروس همین سال بگذارید حتی بخش زیادی از کم کاری سال قبلتون هم جبران میشه. و اینکه بسیار کنکور های موفقی می شناسم که علی رغم اینکه سال های پایه خیلی درس خوان هم نبودند در سال کنکور با تلاش و برنامه ریزی خوب همه رو به خوبی جبران کردن و رتبه عالی آوردن. نگران یبه دل راه نده و با انگیزه پیش برو.
      درباره کنکو زبان یا تجربی ، تمرکز روی یک هدف قطعا بهتر می تونه تو رو به موفقیت برسونه. بهتره دقیقا علاقه ات رو مشخص کنی و روی اون زمان و تمرکزتو بذاری. اینطوری نتیجه بهتری می گیری قطعا

      پاسخ
  10. سیاوش

    سلام مطالب عالی وکارآمد بود???? خیلی به دردم خورد تشکراز شما که خیلی کامل ودقیق به همه موارد پاسخ دادین
    من کلی سوال داشتم که از مطالب شما جواب هامو گرفتم
    خیلی دلسوزانه جواب دادین تشکر

    پاسخ
    1. خانم دوگوهرانی

      سلام، لطف دارید، خیلی خوشحال میشم که بتونم کمکی به همراهان خوبمون بکنم و یکم از استرس های معمول شما کم کنم، موفق باشید.

      پاسخ
  11. ??

    سلام خسته نباشید.مطالب خیلیی مفید بود. من سال اخر تجربیم ولی کنکور ریاضی میدم…نگرانیم از اینه که درسای ریاضی رو مسلط نیستم و اینکه نمیدونم تو این دو ماه باقی مونده تا کنکور میتونم دانشگاه دولتی قبول شم یا نه…و همه چیزای دیگه ای که خودتونم اشاره کردین از تراز کم و خانواده های موفق وبچه هایی که سه سال این درسا رو خوندن حتی توی مدرسه های خاص و…استرسم هم به خاطر ایناست چون این درسای اختصاصی رو اصلا نداشتم ولی رشته ای که میخوام برم زیر گروه ۱ و رتبه خوبی میخواد…

    پاسخ
    1. خانم دوگوهرانی

      سلام، ممنونم. یعنی به طور کلی در این دوماه باقی مونده فقط میخواین به دروس رشته ریاضی مسلط بشید? یا نه از ابتدای سال براش تلاش کردید??
      ببینید به طور کلی شما الان تفاوتتون با بچه های ریاضی دو درس فیزیک و ریاضیه، در بقیه دروس یکسان بودید، حالا توجه کن که تعداد خیلی بالایی از داوطلبان ریاضی هستند که تسلطشون روی دروس ریاضی و فیزیک به اندازه ی بچه های تجربی هم (که میخوان کنکور تجربی بدن) نیست، شما تسلطت رو روی تمام دروس مشترک اگر بالا ببری و در کنارش چند مبحث پر سوال از دو درس ریاضی و فیزیک رو انتخاب کنی (با توجه به دوماه که زمان بدی هم نیست)خیلی روشون زوم کنی ، میتونی درصدهایی بیاری که خیلی بچه های ریاضی که کل مباحث هم خوندن شاید نتونن، چرا به دلیل اون زوم و فشار زیاد رو مبحثا.
      حتما دیدی وقتی یه تایمی روی یه درس یا مبحث خیلی وقت میذاری چقدر توش مسلط میشی، مثلا حرکت شناسی فیزیک، اگه خوب دوره اش کنی و تا روز کنکور روزی 10 تا تست براش بزنی(این هر روزه مهمه) بهت قول میدم استادش میشی تا کنکور، یا هر مبحث دیگه ای،
      کلا این یه روشه که خیلیم جواب میده وقتی زمانت کمه، مباحثی که باهاشون راحتتری رو شدیدا توش مسلط بشی، تا تستای مربوط به اونا رو با احتمال بالایی بزنی،
      برای ریاضی هم همینطور، روزانه 10-15 تست برای مباحث دوست داشتنیت که مهمن بزن،
      یه فن مهم، دروسی مثل عربی و ادبیات، خیلیییییی تاثیر گذارن، چون بچه های ریاضی تمرکزشون رو اینا کمتره اکثرا، اگه درصد خوبی بزنی برای اینا، خیلی میکشدت بالا،
      من رشته ریاضی بودم، درصد ریاضیم 30 درصد بود، عربی 70 درصد، جالبه که رتبه ام خیلی از کسایی که درصد ریاضیشون مثلا 45 بود ولی عربی نزده بودن بهتر شد، تعادل خیلی مهمه.
      برای نگرانیای دیگه ات هم توی همین صفحه جواب سوالاتو میگیری نگران نباش، تو باور کنی که میتونی ، قطعا میتونی، شایدم بشی شگفتی کنکور، موفق باشی.

      پاسخ
  12. پریسا

    سلام منم سرجلسه حالم بدمیشه وحالت تهوع واستفراغ میگیرم امسالم میترسم بازاین اتفاق بیفته سه باراین اتفاق افتاده

    پاسخ
    1. خانم دوگوهرانی

      سلام پریسای عزیز
      اگر برات ممکن بود بهم بگو که آیا فقط از اضطراب سر جلسه امتحان دچار تهوع میشی یا در هر موقعیت استرس زای دیگه ای هم این حالت برات پیش میاد؟ و اینکه به طور کلی مشکل جسمی مربوط به گوارش و معده (مثلا سندروم معده ی تحریک پذیر) داری یا نه تنها مشکلت در همین مواقعه؟
      اما به طور کلی چیزی که باید درباره تهوع یا هر واکنش غیرطبیعی بدن ناشی از اضطراب سر جلسه امتحان بگم اینه: مغز تو بخاطر اضطراب زیادی که قبل از امتحان تجربه می کنی فکر میکنه که بدنت در موقعیت خطرناکی قرار داره و واکنش نشون میده. این واکنش بصورت ارسال سیگنال هاییه که معده گیرنده های اون سیگنال هاست و باعث انقباض معده و واکنش عصبی مثل تهوع میشه.
      پس درصورتی که مشکل معده و گوارش نداری و تغذیه ی مناسب و سبکی پیش از جلسه داری، رفع مشکلت فقط با کاهش استرست امکان پذیره. یک راه خیلی مناسب برای کاهش استرس مدیتیشن هست. اصلا کار سختی نیست. واصلا هم دست کم نگیرش. هر روز تا روز کنکور، حداقل یک بار به مدت 15 دقیقه در یک جای آروم بدون اینکه کسی یا چیزی حواست رو پرت کنه با لباسی راحت بشین. بدنت رو در آرام ترین و راحت ترین حالت ممکن قرار بده. چشمات رو ببند. طی 5 ثانیه نفست رو بکش داخل و به آرومی طی 5 ثانیه نفست رو بیرون بده. روی تنفست دقیق شو فقط که درست این کار رو انجام بدی. نفس عمیق و دوباره و دوباره. حین مدیتیشن سعی کن به هر فکری که به ذهنت میاد بگی “بعدا بهت میرسم”. “بعدا بهت فکر میکنم”. در اون 15 دقیق نیاز نیست هیچ مشکلی رو با فکرت حل کنی. پس رهاش کن. بذار آروم بشه.
      پریسای عزیز لطف کن این کار رو 5 روز انجام بده و نتیجه ای که میگیری رو بهم بگو تا بریم به مرحله ی بعد آرام سازی روح و جسمت. البته بعد از 5 روز هم مدیتیشن رو رها نمی کنی چون بسیار تاثیر داره. موفق باشی

      پاسخ
  13. فاطمه

    همش یه دلشوره ای دارم ک خیلی خستم میکنه همش حس میکنم با ای خوندن من هیچی نمیشم

    پاسخ
    1. خانم دوگوهرانی

      فاطمه جان من اطلاعاتی درباره اینکه تو چطور خوندی و چقدر زحمت کشیدی تا امروز ندارم. اما قطعا کسی که براش اهمیت داره که موفق بشه، این جاست و دنبال رسیدن به آرامش سر جلسه کنکوره. تا به خوبی نتیجه زحماتش رو بگیره.
      دوست خوبم، چیزی که طبیعیه و باید بدونی اینه که بدون تمرین های ذهنی قالب افکار ما انسان ها منفیه. یعنی در هرحالت و شرایطی حتی اگر ایده آل باشه دنبال یه نکته منفی و ضعف می گرده. که البته خوب نیست و باید روش کار بشه. کاری که می گم رو حتما انجام بده. از خودت بپرس با کدوم خوندن به جایی نمیرسم؟ روی یک کاغذ اون باور های منفی رو بنویس و روبه روش باور مخالفش رو با منطق براش بیار تا مغزت ببینه و ردش کنه.
      مثلا: ندای منفی میگه: تو با این درس خوندن به جایی نمیرسی چون ساعتهای درس خوندنت کم بوده./رو به روش با یک رنگ دیگه بزرگتری بنویس که: خیلی ها بودن که ساعتهای کمی درس خوندن اما نتایجشون از دیگران خیلی بهتر بوده. حتی ما رتبه 1 کنکور هم داشتیم که روزی 4-5 ساعت درس می خونده.
      ندای منفی میگه: تو با این درس خوندن به جایی نمیرسی چون ترازت تو آزمونای آزمایشی بالا نیست/ جوابت این باشه که خیلیا بودن مثلا با تراز 5000-6000 آزمونای آزمایشی تونستن رتبه های خوبی تو کنکور بیارن، منم میتونم.
      ندای منفی میگه: چون همه رقیبات همه ی درس هاشونو بستن ولی تو فلان درس رو نخوندی و کنار گذاشتی/ جوابت میتونه این باشه که : من با خوب خوندن همونایی که بلدم می تونم سوال های اون درس ها رو جواب بدم. خیلی از رتبه های خوب کنکور یه سری از مبحث ها رو کنار گذاشتن روی مباحثی که خوب بودن زوم کردن اونا رو عالی زدن ونتیجه گرفتن. و مثل همین ها من نمیدونم دقیقا چه دلایلی میاره. شادم هیچ دلیلی نیاره و فقط سیگنال منفیه
      حالا این برگه رو “شب ها قبل از خوابیدن” و “روزها بعد از بیدار شدن” و اینکه شروع به درس خوندن بکنی، بخون. شاید باورت نشه ولی انرژیت بعد از مرور این صفحه کاغذ نوشته ی خودته چندبرابر میشه. کم کم دیگه مغزت سیگنال منفی کمتر میده و اعتماد به نفست بالا میره.
      و اینکه هیچی شدن یا نشدن تو صرفا به رتبه کنکورت بستگی نداره فاطمه جان. خیلی از موفق ترین آدمایی که میشناسی رتبه های برتر کنکور نبودن اما با انتخاب رشته درست و یا تلاش بعد از قبولی در دانشگاه بسیار موفق شدن. پیشنهاد می کنم مقاله هایی که برات میذارم رو بخون. خیلی کمکت می کنه.
      باورهای غلط سال کنکور
      اهرم رنج و لذت در درس خواندن

      پاسخ
    2. محمدرضا

      سلام خسته نباشید….یکی از بزرگترین انرژی های منفی و چالش های زندگیم همیشه این بوده که چجوری اگه رتبه نیارم تو روی خیلی از فامیلام که بیشترشونم پزشک و دندونپزشک هستم نگاه کنم و آخرشم اونا بگن اینهمه داشتی درس میخوندی چیشد؟

      پاسخ
      1. خانم دوگوهرانی

        سلام دوست خوبم. دقیقا این یکی از سوالات پیش فرض هست که خودمم بهش اشاره کردم. تقریبا اکثر ماها این استرس رو تجربه کردیم به نوعی. خصوصا که شما می گید اطرافیانتون همه پزشک و موفقن. یه چیزی رو می خوای از آینده بدونی؟ من رفتمش و میدونم.
        وقتی تو قبول بشی اونم تو بهترین دانشگاه ممکن، بعد از یکی دو روز زنگ و تبریک و اینا از طرف همون کسانی که برات مهم هستن، تو می مونی و بهترین رشته دنیا و بهترین دانشگاه که قبول شدی. حالا تصور کن با اون همه زحمتی که کشیدی ، به این رشته که خیلی هم خوبه علاقه نداری، یا از فضای دانشگاهت راضی نیستی، یا هر مشکل دیگه ای داری با درس و دانشگاهت و شغلت. درحالی که بهترین رتبه رو آوردیا. کدوم یکی از اون خوبای فامیل میاد بگه درچه حالی ؟ میاد حالتو خوب کنه. میاد ببرتت به سمت موفقیت واقعی توی آینده شغلیت؟ کدومشون به اندازه ی یه تماس محرم خستگیات هستن؟ اون یکی دو روز تشویق و تعریف و تمجید تموم شد!!! تویی و خودت
        حالا تهشو میگم، اون حالت که به نظر تو شاید بد باشه. می خوام ببینی که اصلا ترسناک نیست. اگه تو بهترین رتبه رو نیاری هم نهایتش اون یکی دو روز تبریک و دست و جیغ و هورا رو نداری. بیا از همین جای زندگیت اهمیت نظر دیگران در زندگیت رو معلوم کن و برای دل ، احساس و رویاهای خودت زندگی کن.
        می دونی که الان قبولی در دانشگاه با هر رتبه ای تقریبا امکان پذیره (درسته که دانشگاه تهران و شهید بهشتی یچیز دیگه است ولی کی گفته همه ی دانشجو های اون دانشگاه ها الان موفقن و مثلا بچه های دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی نا موفقن؟؟؟؟) تو با یه انتخاب رشته ی درست در رشته ای که بهش واقعا علاقه مند هستی می تونی موفقیت و آینده ی شغلی خودت رو تضمین کنی. حالا اون رشته هرچی که هست. بخاطر خودت زندگی کن تا شادی واقعی رو تجربه کنی. نترس. دیگران تسلیم کسی می شن و براش سوت می کشن که دنبال رویاهاشه و خودشو محدود نمی کنه به چیزی حتی کنکور.
        در آخرم بهت می گم، قول می دم که اگه ذهنت رو آروم کنی و خودتو بدون نیاز به دیگران باور داشته باشی، حتما حتما حتما تو کنکور بهترین نتیجه رو می گیری. موفق باشی.

        پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403