راهنما ثبت نمرات در سیدا

راهنمای جامع سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا | sida.medu.ir

جهت مشاوره در زمینه راهنما ثبت نمرات در سیدا

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

راهنمای جامع سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا در این مقاله آموزشی ارائه داده شده است. سامانه دانش آموزی سیدا به منظور ثبت نمرات دانش آموزان (ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم) طراحی شده است. با توجه به آنکه این سامانه تازه راه اندازی شده است ممکن است کاربران برای ورود به سامانه با مشکلاتی روبرو باشند. کاربران توجه داشته باشند، ورود به سامانه دانش آموزی سیدا با استفاده از نام کاربری و رمز عبور امکان پذیر است. ثبت نمرات تمامی دانش آموزان در سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا انجام می شود. لذا از درج نمرات در سامانه های دیگر (دانا، سناد، امین) خودداری نمایید.

سامانه سیدا ثبت نمرات

باتوجه به آنکه سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا به تازگی راه اندازی شده است، ممکن است کاربران برای ثبت نمرات سامانه مذکور، با مشکلاتی روبرو باشند. به منظور آشنایی بیشتر، در این مقاله راهنمای جامع سامانه دانش آموزی سیدا ارائه داده شده است. با ما همراه باشید.

راهنمای جامع سیدا دانش آموزی

در مقالات گذشته در رابطه با بارگذاری عکس در سامانه سیدا، تعریف کاربران و همکاران در سیدا، تغییر رمز عبور پس از ورود به سامانه، خطاهای سامانه سیدا، پشتیبانی سامانه سیدا، سوالات متداول کاربران، چاپ کارنامه در سیدا و نکات مهم سامانه یکپارچه دانش آموزی سیدا سخن گفته ایم. در ادامه این مقاله راهنمای جامع سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا ارائه داده شده است.

نحوه ثبت نمرات در سیدا

وزارت آموزش و پرورش کشور به منظور یکسان سازی سامانه های نرم افزاری دانش آموزی و همچنین یکپارچه سازی و هدفمند کردن اطلاعات تحصیلی دانش آموزان ، اقدام به طراحی سامانه ای دانش آموزی با عنوان سیدا نموده است که نشانی ایجاد شده برای این سامانه sida.medu.ir می باشد .

سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا به منظور سرویس دهی به دانش آموزان و مسئولین و عوامل مرتبط با آن ها ایجاد شده است . در فاز اول این طرح آموزشی مسئولین مربوطه در نظر دارند که با توجه به شرایط ایجاد شده این امکان را در اختیار معلمان و مدیران مدارس قرار دهند که از طریق کسب اطلاعات دانش آموزان از سامانه سناد ، کارنامه نمرات و ارزشیابی های نوبت اول دانش آموزان مدارس عادی ، بزرگسالان و استثنایی را در سامانه سیدا درج نموده و کارنامه دانش آموزان در همین سامانه صادر شود .

با توجه به این که ممکن است بسیاری از معلمان و دانش آموزان از جزئیات مربوط به سامانه سیدا اطلاعات چندانی نداشته و نیاز به راهنمایی بیشتری داشته باشند، در ادامه به بررسی کامل جزئیات سامانه سیدا دانش آموزی پرداخته ایم.

اهداف سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا

مهم ترین هدف در نظر گرفته شده در راه اندازی سایت سیدا sida.medu.ir این است که دانش آموزی که وارد سیستم آموزشی شده و در مقاطع اولیه مدرسه ثبت نام می نماید از همان ابتدای کار مورد پوشش و مدیریت قرار گرفته و تمامی عوامل مربوط به او از جمله ثبت نام ، پیشرفت تحصیلی ، دریافت کارنامه ، ارزشیابی ، گذراندن واحد های درسی و سایر موارد از این قبیل در سامانه سیدا ثبت و کنترل شود .

راهنمای ثبت نمرات در سیدا

با توجه به آنکه ثبت نمرات دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم در سامانه سیدا انجام می پذیرد. در ادامه مقاله به بررسی جزئیات و نحوه ثبت نمرات ابتدایی و متوسطه اول و دوم پرداخته ایم.

راهنمای ثبت نمرات دانش آموزی سیدا

سیدا دوره ابتدایی

نمرات دانش آموزان در سایت سیدا برای مقطع ابتدایی به شیوه ای متفاوت از مقاطع متوسطه اول و دوم انجام می پذیرد . دانش آموزان پایه اول تا ششم مقطع ابتدایی برای یادگیری بهتر مطالب درسی باید بسیار مورد توجه و پیگیری معلمان و والدین خود قرار بگیرند. معلمان مدارس ابتدایی علاوه بر اطلاع دقیق از نمرات و آزمون های دانش آموزان باید بتوانند در کمترین زمان ممکن و به سادگی به اطلاعات کارنامه آنان نیز دسترسی داشته باشند تا ضعف ها و پیشرفت های دانش آموزان را بررسی کرده و به رفع اشکالات موجود بپردازند.

ورود به سامانه سیدا ابتدایی

با توجه به این که نمرات در مقطع ابتدایی به صورت توصیفی بوده و به صورت کلی در نظر گرفته می شوند لذا امتیاز بندی های در نظر گرفته شده برای ارزشیابی مقطع ابتدایی در سامانه سیدا به صورت اعداد 1 تا 4 ارائه شده است .

ثبت نمرات مقطع ابتدایی در سامانه سیدا 

ثبت نمرات در مقطع ابتدایی به دو دسته زیر تقسیم می شود :

  • نمرات توصیفی برای عنوان اصلی درس
  • نمرات توصیفی برای هریک از ریز سر فصل های هر درس

ثبت نمرات برای عنوان اصلی درس:

  1. در سمت چپ صفحه یک ستون به منظور ورود نمرات هر درس برای کاربر نمایش داده می شود .
  2. برای تعیین نمره در این قسمت می توانید با استفاده از صفحه کلید و یا کلیک کردن متوالی ماوس نمره مورد نظر خود را برای هریک از دانش آموزان ارائه نمایید و در نهایت روی گزینه ثبت نمرات کلیک کنید.

ورود نمرات دروس به صورت ریز سر فصل های هر درس:

  • در صفحه نمایش داده شده یکی از گزینه های سر فصل ها یا دروس و سر فصل ها را انتخاب نمایید .
  • پس از انتخاب هریک از گزینه های ذکر شده در لیست نمایش داده شده به ازای هر سر فصل از دروس پایه انتخابی یک ستون به فرم مربوطه اضافه می شود .
  • در نهایت همچون روش قبل نمره مورد نظر را در هر بخش وارد کرده و گزینه ثبت نمرات را انتخاب نمایید .

سیدا دوره متوسطه اول و دوم

دروس ارائه شده در پایه های تحصیلی اول و دوم متوسطه به دو دسته دروس نظری و دروس کارگاهی یا پودمانی تقسیم می شوند. با توجه به این که نحوه آموزش و یادگیری این درس ها با یکدیگر متفاوت بوده و کاملا بی شباهت به یکدیگر هستند .بنابراین نحوه ارزیابی و نمره دهی به دانش آموزان در دروس نظری در مقایسه با دروس کارگاهی نیز دارای تفاوت ها و اختلافاتی می باشد.

دروس پودمانی مربوط به دوره متوسط اول در قالب چند کتاب درسی در کنار سایر آموزش های این دوره یاد داده می شود اما درس های کارگاهی و پودمانی ارائه شده در مقطع متوسطه دوم بیشتر در رشته های هنرستان فنی حرفه ای و یا آموزش های مربوط به رشته های کاردانش ارائه می شوند. در ادامه راهنمای جامع سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا برای دروس نظری و پودمانی مقطع متوسطه، ارائه شده است.

ثبت نمرات دانش آموزی سیدا

  1. پس از ورود به سامانه و انتخاب بخش عملیات ضمن سال از بین گزینه های ارائه شده در صفحه اولیه ابتدا لیست کلاس و ورود نتایج ، به قسمت ورود نتایج از طریق لیست کلاس اقدام نمایید.
  2. از بین گزینه های ارائه شده در صفحه اولیه ابتدا مشخصات کلاس و دروس مورد نظر خود را از سمت راست سامانه انتخاب کرده و اطلاعات مربوطه را مشخص نمایید.
  3. سپس با توجه به نمرات مورد نظر خود یکی از گزینه های مستمر و پایانی را انتخاب کنید. با انتخاب هریک از گزینه های ذکر شده در سمت راست سامانه لیستی از دانش آموزان کلاس و دروس ارائه شده مشخص می شود که باید در قسمت مربوط به هریک از آن ها نمره مورد نظر خود را وارد کرده و روی گزینه ثبت نمرات کلیک کنید.

ثبت نمرات دروس پودمانی در سامانه سیدا دوره متوسطه 

راهنمای جامع سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا برای ثبت نمرات دروس پودمانی دوره متوسطه اول و دوم در ادامه به صورت تصویری ارائه داده شده است:

  • پس از ورود به سامانه و انتخاب بخش مربوط به ثبت نمرات ، درس پودمانی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ثبت نمرات دروس پودمانی در سامانه سیدا دوره متوسطه 

  • در صفحه باز شده لیستی از ریز پودمان های مرتبط با این درس برای شما قابل مشاهده خواهد بود که باید یکی از این گزینه ها را انتخاب نمایید.

ثبت نمرات دروس پودمانی در سامانه سیدا دوره متوسطه 

  • پس از انتخاب پودمان مور نظر خود لیستی از دانش آموزان به شما ارائه می شود که باید نمرات دانش آموزان را در لیست مذکور وارد نمایید.

ثبت نمرات دروس پودمانی در سامانه سیدا دوره متوسطه 

  • ثبت نمره مستمر دانش آموزان با امتیاز دهی از بین اعداد 1 تا 5 و با انتخاب نوع آزمون که به صورت حضوری و غیر حضوری می باشد انجام می پذیرد.

*** در نوبت ضمن سال باید نوع گروه حتما حضوری انتخاب گردد ولی برای نوبت نیمسال اول (دی ماه) ، نیمسال دوم (خرداد ماه) و نوبت تابستان ، غیرحضوری انتخاب گردد. همچنین نوع گروه برای درس کارآموزی باید حضوری انتخاب شود.

**** در لیست نمره شایستگی باید توجه داشت که مقدار عددی هر آیتم به شرح زیر می باشد:

  1. عدم احراز شایستگی = مقدار عددی برابر با 5.
  2. احراز شایستگی = مقدار عددی برابر با 10.
  3. بالاتر از حد انتظار = مقدار عددی برابر با 15.

ثبت نمرات دروس پودمانی در سامانه سیدا دوره متوسطه 

  • در نهایت علاوه بر کارنامه مربوط به دروس عادی دانش آموزان لیستی از نمرات دروس پودمانی آنان نیز که توسط سامانه سیدا محاسبه شده است به معلم ارائه می شود که با تایید آن ها نمرات وارد شده ثبت و ذخیره سازی می گردد.

ثبت نمرات دروس تکوینی در سامانه دانش آموزی سیدا

بر اساس ردیف های ۸ و ۱۰ و ۱۱ جدول مواد درسی ماده ۴ آیین نامه ارزشیابی تحصیلی تربیتی دوره اول متوسطه مصوب ۱۶ جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، دروس فرهنگ و هنر ، کار و فناوری و تربیت بدنی و سلامت فقط دارای نمره تکوینی ( مستمر ) می باشند و پایانی ندارند .

راهنمای ثبت نمرات دانش آموزی سیدا

باتوجه به سوالات متداول داوطلبان، در رابطه با نحوه بارگذاری عکس در سامانه دانش آموزی سیدا، راهنمای تصویری ثبت عکس دانش آموزان در سامانه سیدا در ادامه مقاله ارائه داده شده است:

  • پس از ورود به سامانه در قسمت عملیات اولیه ، سازماندهی و ثبت نام ، گزینه مشخصات فردی و پرونده تحصیلی دانش آموزان را انتخاب میکنیم.

بارگذاری عکس در سامانه سیدا

  • دانش آموز مورد نظر را انتخاب سپس آیکن چشم که در سمت چپ قرار دارد را انتخاب میکنیم:

بارگذاری عکس در سامانه سیدا

  • با انتخاب ایکن مداد که در گوشه بالا سمت راست محل درج عکس می باشد ، عکس دانش آموز را بارگذاری می نماییم.

بارگذاری عکس در سیدا

  • در پایان گزینه اعتبار سنجی و تایید را زده تا عکس دانش آموز ثبت گردد.

 

در ادامه به تعدادی از سوالات متداول داوطلبان در رابطه با ثبت نمرات در سامانه دانش آموزی سیدا پرداخته ایم:

ثبت نمرات در سامانه سیدا به چه صورتی است ؟

1.ورود به سامانه
2. عملیات ضمن سال
3.لیست کالس و ورود نتایج
4.ورود نتایج از طریق کالس
5.انتخاب پایه
۶.انتخاب درس
۷.انتخاب نوبت تحصیلی
۸.کلیک روی نمره مستمر و سپس پایانی) کادر آبی(
۹.ورود نمرات
10. ثبت نمرات

برخی از عملیات ها و بخش های سامانه در گوشی موبایل با مشکل مواجه می شود لذا سعی کنید با رایانه وارد سایت شوید . ضمنا به روزبودن مرورگر نیز نقش مهمی در کارایی بالای سامانه خواهد داشت . مرورگرهای توصیه شده کروم و فایر فاکس است.

در صورت فراموشی رمز عبور ، چه کاری باید انجام داد ؟

راهنمای جامع سامانه دانش آموزی سیدا : به دلایل امنیتی امکان بازیابی مستقیم رمز عبور در سامانه فعال قرار نگرفته است . در صورتی که رمز عبور خود را نمی دانید یا آن را گم کرده اید باید به مدیر بالا دستی خود مراجعه کنید. لذا در سطح مدرسه معلمان باید به مدیر مدرسه مراجعه نمایند.

کاربرد گزینه بروزرسانی از سناد چیست ؟

این گزینه که فقط برای مدیران مدارس موجود می باشد وظیفه دریافت آخرین تغییرات صورت گرفته در سامانه سناد را داراست که اطلاعات دریافتی در سامانه سیدا بارگذاری میگردد. همچنین مدت زمان دریافت پاسخ طبق شلوغی سامانه متغیر می باشد.

موارد مربوط به دبیران و هنرآموزان در سیدا چیست ؟

دبیران و هنرآموزان توجه داشته باشند که در زمان ورود به سیدا ، در سمت راست صفحه ، فقط دو تب عملیات ضمن سال و عملیات جانبی برای آنها نمایش داده می شود. لذا عملیات مربوط به ثبت نمره در قسمت عملیات ضمن سال قابل انجام است.

چرا برای دبیران ، همه  کلاس ها در سیدا نمایش داده نمی شود ؟

ابتدا مدیران به سناد مراجعه نموده و از کلاس بندی و همچنین ثبت دبیر مربوطه برای آن کلاس اطمینان حاصل نموده و در صورت رفع این مشکل در سناد ، به سیدا مراجعه نموده و عملیات بروزرسانی از سناد را انجام داده و تا اتمام بروزرسانی از سناد منتظر بمانند ، سپس در صورت عدم رفع مشکل یکبار دیگر اعتبار سنجی همکار صورت پذیرد .

راهنمای جامع سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا در این مقاله بیان شد. در صورت بروز هرگونه مشکل در ثبت نمرات دانش آموزان در سیدا می توانید با کارشناسان مجموعه به شماره 9099071613 تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

سوالات متداول کاربران سامانه سیدا دانش آموزی

کاربرد گزینه بروزرسانی از سناد در سیدا چیست؟

این گزینه

چاپ لیست دانش آموزان در یک صفحه در سامانه سیدا چگونه است؟

راهنمای تصویری چاپ لیست دانش آموزان در سامانه سیدا دانش آموزی در این مقاله بیان شده است.

موارد مربوط به دبیران و هنرآموزان در سیدا چیست؟

دبیران

4.3/5 - (3 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه راهنما ثبت نمرات در سیدا

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. محمددوست محمدي بوئيني

    با سلام در سيدا در مورد همه چي گفته شده جزء دانش آموزان داوطلبين آزاد(متفرقه) كه انتقال به سامانه امين چگونه انجام گيرد الحمدالله كل سامانه ها و نرم افزار دانا را هم بدون هيچ اطلاع رساني زديد همه را فلج كرديد جوري قلع و غم كرديد كه با هيچ ترفندي نمي شود روزنه كوچكي پيدا كنيم كه اطلاعات دانش آموزان سالي واحدي(مجموعه هشتم(كاردانش)و پيش دانشگاهي را ارسال كنيم-راهنماييتان هم خيلي جامع نبود اگر اين مشكل را حل كرديد بعدا به قاطعيت اعلام ميكنم كه اين سايت برطرف كنندگان سامانه سيدا هستند.چون من دوازده مدرسه دارم يعني دوازده كد مدرسه در هيچ يك از مدارس هيچ مشكلي ندارم الا دانش آموزان پيش دانشگاهي و دانش آموزان سالي واحدي كاردانش از مجموعه هشتم اين هم در داوطلبين آزاد(متفرقه) وگرنه بنده دانش آموز نظري-كاردانش از بزرگسالان راه دور تا ديماهي كاردانش و فني كار كردم مشكلي ندارم جزء داوطلبيــــــــــــــــــــــــــــــن آزاد همان متفرقه عاميانه

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی