راهنمای دکتری بدون آزمون در ایران 97 – 98

دکتری بدون آزمون

جهت مشاوره در زمینه راهنمای دکتری بدون آزمون در ایران 97 – 98

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

این مقاله‌ی آموزشی به موضوع راهنمای دکتری بدون آزمون در ایران می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین روش‌های تحصیل در مقطع دکتری استفاده از سهمیه استعداد درخشان می‌باشد.

دکتری بدون آزمون

راهنمای دکتری بدون آزمون در ایران

دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد یا دانشجویان ترم آخر این مقطع، درصورتی‌که به دنبال ادامه تحصیل در مقطع دکتری غیرپزشکی باشند، ۳ راه دارند: یکی آنکه از فرصت‌های تحصیلی رایگان یا غیر رایگان PhD در دانشگاه‌های خارج از کشور استفاده کنند. دومی با شرکت در آزمون سراسری مقطع دکتری، شانس خود را برای تصاحب یک صندلی در دانشگاه‌ها در رشته موردنظر امتحان کنند. سومی هم شرکت در فرآیند دکتری بدون آزمون است که مدتی است در کشور رواج یافته و متقاضیان زیادی دارد.

در این گفتار، شمارا با فرآیند ثبت‌نام در دکتری بدون آزمون دانشگاه‌های ایران آشنا می‌کنیم. توجه داشته باشید که فرآیند ثبت‌نام دکتری بدون آزمون هر دانشگاه به‌صورت مستقل انجام می‌شود. مثلاً دانشگاه شهید بهشتی، روند پذیرش متفاوتی با دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه پلی تکنیک تهران دارد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در برخی از واحدهای خود، پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون دارد که در لینک مشاهده کنید.

با ما همراه باشید.

چرا دکتری؟

اینکه چرا باید نسل جدید ایرانیان تا این حد به فکر تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باشد، درحالی‌که روزبه‌روز برشمار بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاه (بیکاران باسواد) که مهارت کافی برای ورود به بازار کار را ندارند افزایش می‌یابد، پرسشی است که فعلاً بدون جواب مانده و باید این سؤال را در کنار بحث میلیون‌ها بیسواد مطلق در ایران آن‌هم در قرن ۲۱ قرارداد.

تحصیل در مقطع دکتری، اگرچه پرستیژ اجتماعی و آکادمیک دارد و آرزوی بسیاری از دانش آموزان در رشته‌های غیرپزشکی محسوب می‌شود، اما باید توجه داشت که برای ورود به بازار کار، اکثر درخواست‌های شغلی اعلامی توسط کارفرمایان، برای دارندگان مدرک‌های حرفه‌ای کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده و شاید کمتر از ۵ درصد کل job offer‌ ها مربوط به دارندگان مدرک PhD غیرپزشکی است.

داوطلبان مقطع دکتری بخوانند

بنابراین اگر به دنبال اشتغال و حتی اقامت در کشورهای خارجی هستید، اخذ مدرک دکتری، بهترین راه‌حل برای دریافت پرستیژ اجتماعی، اقامت، تبدیل‌شدن به کارآفرین دانش بینان و امثالهم نیست. شاید به همین خاطر است که بسیاری از مشاوران تحصیلی به متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری که هدف خاصی برای تحقیقات عالیه و فعالیت در عرصه آکادمیک پس از دانش‌آموختگی در مقطع PhD را ندارند، توصیه می‌کنند تا مدارک صلاحیت حرفه‌ای بین‌المللی را کسب کنند و به‌جای اختصاص ۴ تا ۶ سال وقت برای تحصیل در مقطع دکتری، به تجربه‌اندوزی در رشته موردنظر خود با شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های ملی و بین‌المللی پرداخته و ظرفیت‌های علمی و تجربی را ارتقا دهند.

بنابراین اگر فکر می‌کنید بهترین راه کسب پرستیژ اجتماعی، افزایش درامد پایدار و مولد، کارآفرینی و مدیریت و حتی ورود به عرصه‌های مدیریت دولتی و نیمه‌دولتی، اخذ مدرک PhD است، سخت در اشتباهید. نه در ایران و نه در هیچ کشوری، اخذ مدرک دکتری، شرط لازم و کافی برای تصاحب موفقیت‌های فوق‌الذکر نبوده است. پس اگر به فکر تحصیل در این مقطع هستید، هدف علمی و آکادمیک مشخصی را برای خود تعریف تا بر اساس چشم‌اندازهایی که در نظر می‌گیرید، فراخور آن، مأموریت‌های تحصیلی در مقطع دکتری را تبیین و ترسیم کنید.

اگر همچنان علاقه‌مند به تحصیل در مقطع دکتری در داخل کشور هستید، مطلع باشید که دکتری بدون آزمون در ایران برای استعدادهای درخشان و نخبگان در دسترس است و آن‌هم منوط به دارا بودن شرایطی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه راهنمای دکتری بدون آزمون در ایران 97 – 98

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی