حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳

حذف دروس عمومی از کنکور

جهت مشاوره در زمینه حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

این مقاله آموزشی از مشاورگروپ سعی دارد به‌ صورت کامل به مبحث حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳ بپردازد. شما می‌توانید در سایت مشاور گروپ تمامی نکات مهم در رابطه با بهترین منابع دروس عمومی کنکور ۱۴۰۳ و دیگر سوالات متداول کنکور ۱۴۰۳ را مشاهده نمایید. در صورت وجود هرگونه سوال می‌توانید با کارشناسان مشاور گروپ تماس حاصل کنید. با ما همراه باشید.

بحث‌های متفاوتی درباره تغییرات کنکورهای آینده، باعث ایجاد استرس مضاعف برای دانش آموزان کنکوری شده است. حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳ یکی از تغییرات کنکور ۱۴۰۳ خواهد بود. همچنین داوطلب می تواند دو بار در سال در کنکور شرکت کند و نمره کسب شده نیز تا دو سال اعتبار خواهد داشت.

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳ سازمان سنجش

کنکور ۱۴۰۳ سومین کنکور مشترک داوطلبان نظام قدیم و جدید و اولین کنکور دو مرحله ای برای گروه های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان می باشد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۳ با حذف دروس عمومی کنکور ۱۴۰۳ و برگزاری دو آزمون از دروس اختصاصی در سال و همچنین ارزشمندتر شدن نتایج آزمون سوابق تحصیلی و دروس اختصاصی کنکور ۱۴۰۳ به مدت دو سال اعتبار خود را خواهد داشت.

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳ سازمان سنجش در راستای توجه بیشتر به یادگیری عمیق این دروس انجام گرفته است.

یکی از تغییرات مهم رخ داده در نحوه برگزاری کنکور سراسری این است که از سال آینده سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری بیشتر شده و به ۴۰ درصد می‌رسد.

تصویب مصوبه حذف دروس عمومی از کنکور 1403 با توجیه، کاهش استرس و فشار های روانی دانش آموزان، با استقبال بسیاری از مسئولین رو به رو شده است!

💢اعلام تازه ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۳/سؤالات دروس عمومی حذف شدند

👤رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:

▫️در کنکور آینده اولا حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳ و تمامی سؤالات دروس عمومی از کنکور حذف می‌شوند و بررسی آنها به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان منتقل خواهد شد که این سوابق در طول سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ بررسی و اعمال می‌شود.

‏▫️همچنین از سال 1403 کنکور از دروس اختصاصی به صورت دو بار در سال برگزار می‌شود و نتایج و نمره داوطلبان در این آزمون تا دو سال معتبر می‌باشد.

▫️ یک شیوه پذیرش در دانشگاه‌ها نیز فقط بر اساس سوابق تحصیلی بر مبنای معدل معمولی دانش آموزان است و هم اکنون حدود ۸۵ تا ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را شامل می‌شود.

▫️ پذیرش داوطلبان براساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد از سال آینده حدود ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را شامل می‌شود که این پذیرش بر مبنای ۴۰ درصد تاثیر سابقه تحصیلی است و ۶۰ درصد نیز آزمون سراسری در پذیرش داوطلبان تاثیر دارد.

▫️ از سال آینده هر داوطلب ورود به دانشگاه‌ها می‌توانند در دو نوبت آزمون سراسری شرکت کنند، با توجه به اینکه نمره این آزمون‌ها تا دو سال معتبر است می‌توانند براساس آن برای ورود به دانشگاه‌ها تصمیم بگیرد و به طور طبیعی نمره‌ای که داوطلب از آزمون کسب می‌کند را به علاوه تاثیر سوابق تحصیلی داوطلب با یکدیگر ترکیب خواهد شد و در نهایت یک نمره کل برای داوطلب در پذیرش داوطلبان اعمال خواهد شد.

▫️ تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده به صورت قطعی اعمال خواهد شد، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور امسال نیز به صورت مثبت اعمال می‌شود

▫️ از سال آینده نمره کنکور تحت تاثیر سوابق تحصیلی بالا یا پایین می‌رود یعنی اگر سوابق تحصیلی خوبی وجود داشته باشد نمره کنکور افزایش می‌یابد و اگر سوابق تحصیلی ضعیف باشد نمره کنکور نیز پایین می‌آید. بنابراین نمره کنکور و سوابق تحصیلی یک نمره کل برای آزمون داوطلب را می‌سازد و سوابق تحصیلی در شانس قبولی داوطلبان تاثیر خواهد داشت.لذا لازم است داوطلبان به دو وجه یعنی سوابق تحصیلی و نمره کنکور توجه داشته باشند.

▫️ از سال آینده زیرگروه ها در کنکور حذف می‌شوند و ما صرفا یک زیرگروه خواهیم داشت و زیرگروه های دو، سه یا چهار نخواهیم داشت. افراد بر مبنای یک نمره انتخاب رشته خواهند کرد.

▫️ ‏ پیش بینی ما این است سالی ۶ آزمون برگزار شود که داوطلب مجاز است دو آزمون را به عنوان آزمون اصلی اعلام نماید و مابقی به صورت آزمایشی برای وی لحاظ خواهد شد.

حذف دروس عمومی از کنکور

عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروه­ های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دو سال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی آمده است.

اعتراض به حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳

شورای عالی انقلاب فرهنگی در روزهای پایانی دولت دوازدهم، در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیر ۱۴۰۰ مصوبه‌ای ناقص، ناپخته و پر ایراد با عنوان «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» را ابلاغ کرد که اعتراض به حذف دروس عمومی از کنکور و مخالفت گسترده نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان حوزه آموزش و دفتر استراتژیک نهاد ریاست جمهوری را برانگیخت، چراکه این مصوبه نافی عدالت آموزشی، سست کننده پایه های اخلاق و فرهنگ و همچنین به زیان داوطلبان کم بضاعت در مناطق محروم و به نفع مدارس و دانشگاه های غیردولتی و موسسات اعزام دانشجو به خارج است.

۱۱ ایراد این مصوبه طی دو نامه در مهر و آذر ماه توسط دکتر توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس دیده بان شفافیت و عدالت خدمت رییس جمهور محترم ارسال و هر دو ریاست محترم جمهور ، دستور بازنگری یا لغو این مصوبه را به دبیر محترم شورای انقلاب فرهنگی دادند اما نه پاسخی به ایرادات داده شده نه اصلاحی صورت گرفته.

تمام ایرادات فنی و آماری تاثیر قطعی نمرات امتحانات نهایی در پذیرش دانشجو آن هم فقط نمرات یک سال از دوازده سال تحصیل (فقط سال دوازدهم) به کنار، این مصوبه تا زمانی که زیرساختهای فنی و امنیتی لازم فراهم نشود، به گسترش و نهادینه شدن تقلب در میان دانش آموزان در سنین شکل گیری شخصیت اجتماعی شان می انجامد. همچنین یکی از ماده های این مصوبه در مقام عمل، خودکشی فرهنگی محسوب می شود و آن حذف دروس عمومی پایه های دهم و یازدهم از آزمون ورود به دانشگاه هاست. به عبارت دیگر در صورت اجرایی شدن این مصوبه، تنها دروس عمومی پایه دوازدهم آن هم فقط در قالب امتحانات نهایی مورد پرسش قرار می گیرد و حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳  صورت می پذیرد و علناً دروس عمومی سال های دهم و یازدهم که اتفاقا مفاهیم پایه ای تری دارند از گردونه سنجش و پذیرش دانشجو برای همیشه حذف می شوند.

جهت دهی شیوه سنجش و پذیرش به فرایند آموزش و یادگیری دروس، غیرقابل انکار است و با مصوبه حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳، کلاس های دروس عمومی در پایه دهم و یازدهم نیمه تعطیل خواهند شد. دروس عمومی کنکور ۱۴۰۳، دروس فرهنگ محورند و پیشرفت پایدار هر جامعه، در گروی ادب، فرهنگ و دین و اخلاق است. حال کمرنگ یا بیرنگ کردن آن ها و یا به کلی حذف دروس عمومی کنکور ۱۴۰۳ ، مغایر با هدف این شورا یعنی گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه و تقویت فرهنگی انقلابی و اعتلای فرهنگ عمومی، و همچنین اسناد بالادستی آموزش و پرورش و مطالبات مقام معظم رهبری است.

حذف ادبیات فارسی از کنکور ۱۴۰۳، گنجینه فرهنگ ایرانی اسلامی ما و مایه افتخار ما در سراسر جهان است. حذف عربی از کنکور ۱۴۰۳، زبان قرآن و معارف اسلامی است. حذف دین و زندگی از کنکور ۱۴۰۳، تنها درسی است که به شکل مستقیم آموزه های دین اسلام را در مدارس آموزش می دهد. زبان انگلیسی، شرط لازم برای پیشرفت و کسب دستاوردهای علمی و پژوهشی در آموزش عالی است. کنار گذاشتن  و حذف زبان انگلیسی از کنکور ۱۴۰۳ و حذف ادبیات فارسی از کنکور در دو سال از سه سال دوره متوسطه، به معنای خالی شدن آموزش از فرهنگ، هنر و معنویت است و چه بسا می تواند در راستای اهداف سند ۲۰۳۰ باشد.

حال معلمان دروس عمومی، خواستار ورود به موضوع حذف دروس عمومی از کنکور 1403 هستیم. فرایند اتخاذ تصمیم درباره کنکور سراسری باید مبتنی بر فرایندی شفاف و در تعامل با ذینفعان صورت گیرد و تصمیم حذف دروس عمومی از کنکور 1403 پشت درهای بسته و با بی توجهی به نگرانی و مخالفت های ۸۵٪ داوطلبان در سالیان متمادی، تبعات منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت همانطور که مقام معظم رهبری و رییس جمهور محترم نیز به کرات بر اهمیت و لزوم مردمی بودن تصمیمات اشاره کرده اند.

سوالات متداول حذف دروس عمومی از کنکور

✔️حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

✔️تمامی مباحث و نقطه نظرهای مرتبط با طرح حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ در این مقاله حضور محترم شما عزیزان جمع آوری شده است.

✔️آیا با حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ در طراحی سوالات دروس تخصصی تغییری صورت میگیرد؟

✔️سوالات تخصصی می تواند عمیق تر, طرح شود چون با حذف سوالات دروس عمومی, مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش می باید.

✔️حذفیات کنکور ۱۴۰۲ شامل کدام دروس می باشد؟

✔️لیست حذفیات کنکور ۱۴۰۲ در این مقاله آمده است.

3.2/5 - (8 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. سیامک

    سلام خسته نباشید
    دروس عمومی برای کنکور زبان در دی ماه و نیر سال آینده حذف شده؟
    لطفا راهنمایی کنید…

    پاسخ
  2. فرهاد

    من فکر میکنم این طرح به شدت درست و بجاست و هر کسی که این را تصویب کرده یک خانواده رو از بدبختی در آورده است فقط فکر میکنم زبان در کنکور باید وجود داشته باشد چیزی که یک تحصیل کرده را از یک بی‌سواد متمایز کرده همین است تشکر

    پاسخ
  3. محمدحسن

    این مصوبه بسیار درست و بجاست. چرا باید فردی که مهندس آینده این مملکت است به جای تقویت پایه‌های ریاضیاتی خود که در دانشگاه به‌شدت بدان نیازمند است، بخش زیادی از وقت و فکرش را صرف فراگیری اطلاعاتی کند که در آینده تحصیلی خود کمترین نیازی بدان ندارد؟ (بجز درس زبان انگلیسی) یک سوال از طراحان پویش؛ آیا دانستن تعداد واج میانجی در یک جمله، باعث اعتلای فرهنگ و اخلاق در جامعه می‌شود؟ حفظ کردن یک دفترچه تاریخ ادبیات که تاریخ انقضایی کمتر از چند ساعت پس از کنکور دارد، باعث اعتلای ادب در جامعه است؟ بنده خودم در کنکور ۹۷ با درصد بالای دروس عمومی و درصد پایین دروس تخصصی در یکی از دانشگاه‌های دولتی تهران و در یکی از بهترین رشته‌های مهندسی پذیرفته شدم. اما به این نتیجه رسیدم که پایه‌ ریاضی و فیزیکی قوی‌ای ندارم و به سختی در حال گذران واحدهای درسی هستم و حتما کسانی بوده‌اند که درک مهندسی بالاتری نسبت به من داشته‌اند ولی به جرم آنکه ادبیات و عربی و معارف ضعیفی داشته‌اند، فردی مثل من جایشان را گرفته است.

    پاسخ
  4. ناشناس

    لطفا عمومی ها حذف نکنید .اینطور باید اکثر بچه ها درحسرت شغل مورد علاقشون باشن.چطور باید عمومی ۲۰گرفت حتما با جیب پر پول.وگرنه سطح سوالات قطعا مثل قبل نیست بشه براحتی نمره آورد. بعد سطح سوالات تخصصی هم بالا میره .واقعا دارن چی سر مملکت میارن

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی