نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا sida.medu.ir

ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا sida.medu .ir مشاور گروپ Moshavergroup.com 1

جهت مشاوره در زمینه نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا sida.medu.ir

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا را در این مقاله مشاور گروپ برای مدیران مدارس سراسر کشور شرح می دهیم تا با ورود به سامانه sida.medu.ir بتوانند به ثبت اطلاعات کتابخانه های کلاسی و همچنین کتابخانه مرکزی مدرسه خود بپردازند. با ما همراه باشید.

نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس

همانطور که می دانید آشنایی با نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا برای کلیه مدیران ضروری است چرا که ثبت کتابخانه ها برای تمامی مدارس کشور الزامی گردیده و مدیران باید از طریق سامانه سیدا  اطلاعات کتابخانه های مدرسه خود را ثبت نمایند. توجه داشته باشید که در مدارس ابتدایی ممکن است علاوه بر کتابخانه های کلاسی، یک کتابخانه مرکزی در مدرسه نیز وجود داشته باشد، که آن هم می بایست به صورت جدا در سامانه sida.medu.ir ثبت گردد.

راه‌اندازی کتابخانه در دبستان‌ها مورد توجه وزارت فرهنگ و آموزش‌وپرورش بود و از سال ۱۳۳۹ آیین‌نامه‌هایی درباره کتابخانه‌های مدارس تصویب شد. در تیرماه سال ۱۳۴۳ در شورای عالی فرهنگ آیین‌نامه‌ای برای دبستان‌ها تصویب شد که چند ماده آن ویژه برپایی کتابخانه در دبستان‌ها بود.

در سال ۱۳۴۵ آموزش رسمی علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در دانشگاه‌های ایران اجرا شد و به این سبب، در سال تحصیلی ۱۳۴۵ ـ ۱۳۴۶ آیین‌نامه کتابخانه‌های آموزشگاهی به مدت یک سال به شکل آزمایشی در هشت فصل و ۲۰ ماده به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید و وزیر وقت دستور به اجرای آن داد. در این آیین‌نامه تعریف کتابخانه و شیوه برپایی و تجهیز آن، سازمان کتابخانه‌ها، شرایط گزینش کتابداران، وظایف کتابداران انجمن کتابخانه‌ها و چگونگی عضویت در کتابخانه‌ها آمده است.

قانون مصوب ۱۳۵۷، وجود کتابخانه‌های آموزشگاهی در مدارس را ضروری اعلام کرد و راه‌های تأمین هزینه، مکان، و کتابدار در آن پیش‌بینی شد. سپس، دفتر انتشارات کمک‌آموزشی و کتابخانه‌ها زیر پوشش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار گرفتند و تا سال ۱۳۶۴ جز دفاتر تابع سازمان بودند. امور کتابخانه‌های آموزشگاهی نیز زیر نظر واحد «ادبیات و کتابخانه» اداره کل فرهنگی هنری معاونت پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش قرار گرفت و اداره آن‌ها به مربیان پرورسی سپرده شد.

در ۱۳۷۱، وزارت آموزش‌وپرورش ملزم شد در نقشه ساختمان، محلی برای کتابخانه در نظر بگیرد و سازمان امور اداری و استخدامی وقت نیز موافقت کرد در مدارسی که حداقل ۲۰۰۰ جلد کتاب دارند، پست سازمانی کتابدار ایجاد شود. همچنین، برای نخستین بار در ۱۳۷۴، ردیف بودجه‌ای به مبلغ ۵ میلیارد ریال برای خرید کتاب برای کتابخانه‌های آموزشگاهی در نظر گرفته شد.

ماده ۱۴ بخشنامه برنامه ساماندهی نیروی انسانی سال تحصیلی ۸۷ ـ ۸۶، تخصیص حداکثر یک نیروی کتابدار را در مدارس راهنمایی و متوسط با ۳۰۰۰ جلد کتاب، به شرط داشتن کتابخانه مستقل، به ازای حداقل عناوین و موضوعات متناسب با گروه سنی مربوط، اعلام کرده است.

در ماده ۱۴ بخشنامه «کلیات اجرایی الزامات ساماندهی نیروی انسانی ۸۹ ـ ۹۰» آمده است: «با عنایت به حذف کتابدار از دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی سال تحصیلی ۹۰ ـ ۸۹ نیروی دارای پست کتابداری پس از تبدیل وضعیت صرفاً در بخش پرورشی به‌کار گرفته خواهند شد» و با توجه به اینکه وظایف کتابدار در وظایف معاون پرورشی قرار گرفته است، بنابراین، کتابداران نیز می‌توانند به‌عنوان معاون اجرایی انجام وظیفه نمایند.

در شیوه‌نامه چارچوب ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی ۹۲ ـ ۹۱ عنوان فعالیت کتابدار: اداره کتابخانه با توجه به ردیف ۴ بند ب ماده ۱۸ وظایف شورای دانش‌آموزی مصوب دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش به عهده شورای دانش‌آموزی و زیر نظر یکی از مسئولین پرورشی مدرسه خواهد بود. مراحل و نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا sida.medu.ir مشاور گروپ Moshavergroup.com از این تاریخ به بعد، کتابخانه‌ای مدارس تحت‌نظر معاونت محترم پرورشی اداره و مدیریت می‌شوند و این طرح‌ها با هدف تجهیز کتابخانه‌های مدارس هر سال اجرا می‌گردد:

  • نمایشگاه «یاد یار مهربان» در سال ۱۳۸۲ به منظور ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در میان دانش‌آموزان از طریق تجهیز کتابخانه‌های مدارس شهر تهران شکل گرفته است. نمایشگاه «یاد یار مهربان»، با اعتبار تخصیصی برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس شهر تهران، در قالب بسته‌های فرهنگی بین مناطق آموزش‌وپرورش شهر تهران توزیع می‌گردد.
  • جشنواره کتاب رشد نیز هجده سال است که به‌منظور شناسایی و معرفی آثار برتر و تشویق مؤلفان و ناشران کتاب‌های آموزشی و تربیتی مناسب، برگزار می‌شود.
  • جشنواره دانایی و توانایی با هدف رساندن کتاب‌های مناسب به دست دانش‌آموزان برگزار می‌شود و برای هر گروه سنی ۱۰ عنوان کتاب معرفی می‌گردد.
  • دانش‌آموزان کتاب‌یار؛ با توجه به اینکه پُست کتابدار از چندین سال پیش حذف شد و مدارس کتابیار ندارند، پس از آموزش، دانش‌آموزانی با عنوان کتابیار مشغول فعالیت شدند.

نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا

نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا را در این بخش توضیح می دهیم. مراحل ثبت اطلاعات کتابخانه های مدارس به شرح زیر است:

پیش از هر اقدامی باید به سامانه سیدا وارد شوید. برای این کار می توانید از لینک مستقیم موجود در جدول زیر استفاده کنید.

با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و همچنین درج عبارت امنیتی به حساب کاربری خود در سامانه سیدا دانش آموزی وارد شوید.

نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا sida.medu.ir مشاور گروپ Moshavergroup.com

حالا از بخش سامانه پرورشی به بخش فرهنگی هنری بروید.

روی گزینه کتابخانه کلیک کنید و با انتخاب گزینه جدید می توانید نسبت به ثبت اطلاعات کتابخانه مدرسه خود اقدام نمایید. مجددا یاد آوری می کنیم در صورتی که علاوه بر کتابخانه های کلاسی، یک کتابخانه مرکزی هم دارید، باید آن را به صورت جداگانه در سامانه sida.medu.ir ثبت کنید. کافیست مجددا همین مراحل را تکرار کنید.

در قسمت وضعیت فضای كتابخانه می بایست یكی از گزینه های مستقل (فضایی كه صرفا برای کتابخانه است) یا مشترک (علاوه بر کتابخانه مورد استفاده دیگری هم دارد مثل آزمایشگاه یا نمازخانه و یا…) انتخاب شود.

بدین ترتیب فرآیند ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا با موفقیت به پایان می رسد.

مراحل ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس sida.medu.ir

مراحل ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس sida.medu.ir به صورت خلاصه در ادامه ارائه گردیده است:

🔻مراجعه به نشانی اینترنتی sida.medu.ir ⬅️

🔻ورود به حساب کاربری سامانه سیدا ⬅️

🔻سامانه پرورشی ⬅️

🔻فرهنگی هنری ⬅️

🔻 کتابخانه ⬅️

🔻 جدید ⬅️

🔻ثبت اطلاعات کتابخانه مدرسه ⬅️

🔻 تایید نهایی اطلاعات

آشنایی با نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا sida.medu.ir مشاور گروپ Moshavergroup.com


کتابخانه مدارس یکی از مهم ترین مراکز موجود در هر مدرسه است و امیدواریم روز به روز استقبال دانش آموزان از کتابخانه های مدارس بیشتر شده و اشتیاق قشر کودک و نوجوان کشور به کتاب و کتابخوانی روز افزون باشد.

ما در این مقاله مشاور گروپ به شرح نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا sida.medu.ir پرداختیم و امیدواریم مطالعه این مطلب به شما کمک کرده باشد که به راحتی اطلاعات کتابخانه مدرسه خود را در این سامانه دانش آموزی ثبت نمایید. اگر سوالی دارید و در ثبت اطلاعات دچار مشکل شدید کافیست از 8 صبح تا 12 شب با کارشناسان فرهنگیان مجموعه مشاور گروپ از طریق شماره تماس 9099071613 تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

با استفاده از قابلیت مشاوره تلفنی مشاور گروپ می توانید پاسخ تمام سوالات خود را به صورت یکجا به دست آورید، این یعنی صرفه جویی در زمان و هزینه  + کسب نتیجه سریعتر!

پاسخگویی همه روزه از 8 صبح تا 12 شب

☎️ تماس از تلفن ثابت ☎️

مشاور گروپ

9099071613

اگر به هر دلیلی امکان دسترسی به تلفن ثابت برای شما فراهم نبود نگران نباشید، از منوی بالای سایت یا ستون سمت چپ مشاور گروپ روی خرید بسته های تماس بزنید. با تکمیل فرم مشاوره و ثبت اطلاعات خود، در اولین فرصت و کمتر از یک ساعت ما با شما تماس خواهیم گرفت.

سوالات متداول

✔️سامانه ثبت اطلاعات کتابخانه مدرسه چیست؟

✔️سامانه سیدا به نشانی sida.medu.ir مسئولیت این امر را بر عهده دارد. نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا را در این مقاله مشاور گروپ بخوانید.

✔️زمان ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس چه تاریخی اعلام شده است؟

✔️زمان دقیقی برای این کار در نظر گرفته نشده است اما بهتر است هر چه سریعتر برای ثبت اطلاعات کتابخانه مدرسه خود اقدام نمایید. جهت دریافت راهنمای نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا به متن مقاله مراجعه فرمایید.

✔️نحوه ورود به سامانه سیدا چگونه است؟

✔️نام کاربری و رمز عبور برای ورود به حساب کاربری مدیران را در کادرهای مربوطه وارد کنید. راهنمای ورود به سامانه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در این مقاله ذکر شده است.

5/5 - (3 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه نحوه ثبت اطلاعات کتابخانه مدارس در سامانه سیدا sida.medu.ir

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی