تکنیک های مطالعه زیست و ریاضی ویژه کنکور 98 از زبان دانشجوی دندانپزشکی بهشتی

زیست و ریاضی کنکور 98

جهت مشاوره در زمینه تکنیک های مطالعه زیست و ریاضی ویژه کنکور 98 از زبان دانشجوی دندانپزشکی بهشتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

زیست و ریاضی کنکور 98 : درس ریاضی برای اکثر کنکوری‌های رشته تجربی در کنکور سراسری یک مانع بزرگ محسوب میشه و اصولا خیلی کم تمایل دارن که این درس رو مطالعه کنن. توجه داشته باشید که درس ریاضی در کنکور سراسری برای عزیزان رشته تجربی ۳۰ تست و رشته ریاضی ۵۵ تست رو به خودش اختصاص میده. این در حالیه که اهمیت این درس برای داوطلب های هر دو گروه تجربی و ریاضی از اهمیت بالایی برخورداره.

 زیست و ریاضی کنکور 98

درس زیست شناسی را چگونه مطالعه کنم؟

زیست و ریاضی کنکور 98  : درس زیست شناسی به خاطر دارا بودن بالاترین ضریب (ضریب ۱۲) در کنکور سراسری گروه علوم تجربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش مهم و کلیدی را در ورود شما به دانشگاه به عهده دارد.

 

 زیست و ریاضی کنکور 98  : کنکوری های رشته علوم تجربی درس زیست شناسی را معمولاً انتخاب می کنند زیرا بالاترین ضریب و بیش ترین تعداد سؤال ها را در بین تمام درس های کنکور دارد. لذا واضح است که مطالعه ی صحیح و دقیق آن (مطالعه ای که عمیق و مفهومی باشد و فقط به حفظ کردن طوطی وار اکتفا نکند)، برای داوطلبین این رشته و به خصوص آن هایی که متقاضی رشته های پرطرفدار هستند، اهمیت ویژه ای دارد.

اگر تصمیم دارید در یکی از رشته های خوب رشته ی علوم تجربی مانند پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و… قبول شوید، باید در این درس درصدی بالاتر از ۸۰-۸۵ درصد را کسب کنید.

به خاطر تأثیر مهمی که این درس در کنکور دارد، معمولاً دانش آموزان این درس را خیلی خوب مطالعه می کنند. نکته ی مهمی که شما در هنگام مطالعه ی این درس باید به آن توجه داشته باشید مرور است .

این درس ، درسی نیست که با یک بار خواندن بتوانید در آن درصد بالایی کسب کنید بنابراین مرورهای متوالی از این درس را در برنامه ی خود قرار دهید. برای کسب یک رتبه ی زیر ۱۰۰۰ مطالعه ی مستمر و حداقل روزانه ۲ ساعت الزامی به نظر می رسد.

زیست و ریاضی کنکور 98  :   یادگیری موثر زیست‌شناسی نیاز به مطالعه‌ی پله‌به‌پله‌ی مطالب دارد و به این دلیل باید مطالب پایه‌ای را (که پیش‌نیاز درک مطالب دیگر هستند) به‌خوبی فرا گرفت و سپس به سراغ مطالعه‌ی مطالب دیگر (که به مطالب پایه وابسته‌اند) رفت. (مثلاً شما برای درک همانند‌سازی DNA باید ساختمانDNA را قبلاً به خوبی آموخته باشید). اگر زیست‌شناسی را یک درس صرفاً حفظ شدنی (مثل حفظ کردن یک شماره تلفن یا شعر) می‌پندارید اولین قدم شما در یادگیری زیست‌شناسی تغییر نحوه‌ی نگرش به این درس باشد. پس به حفظ کردن طوطی‌وار (شعروار) مطالب زیست‌شناسی نپردازید. باید روشی را برای مطالعه به‌کار ببرید که در یادگیری عمیق و مفهومی زیست‌شناسی موثر باشد.زیست و ریاضی کنکور 98 /

بهترین روش پیشنهادی مطالعه زیست شناسی

زیست و ریاضی کنکور 98  :  در هنگام مطالعه ی این درس ، کتاب درسی به عنوان بهترین مرجع مطالعه می باشد، منظور از مرور های متوالی و مطالعه ی مستمر، خواندن طوطی وار مطالب و تنها حفظ کردن آن ها نمی باشد، شما باید برای یادگیری عمیق مطالب از شیوه های صحیح مطالعه استفاده کنید.

زیست و ریاضی کنکور 98  :  دقت کنید که شیوه ی مطالعه و یاد گرفتن از خود مطالعه مهم تر می باشد. استفاده از روش SQ4R (پس ختام ) می تواند خیلی مؤثر باشد، مطالعه ی اجمالی اوّلیه در شکل گیری یک ذهنیت کلی به شما کمک می کند. در هنگام مطالعه از هیچ قسمت کتاب غافل نشوید و مطالب آن را خط به خط و با دقت بخوانید و زیر مطالب مهم آن خط بکشید (یا این کار را با ماژیک علامت زن انجام دهید.) به نمودارها و شکل ها دقت کافی داشته باشید. از حاشیه نویسی در این درس استفاده کنید و همچنین از مطالب خوانده شده ، خلاصه نویسی به عمل آورید و مطالب خلاصه شده را به صورت نمودار درآورید و آنها را دسته بندی کنید.



در هنگام مطالعه ی فصل های جدید، مطالب فصل قبل را از روی خلاصه های خود بخوانید تا آنها را فراموش نکنید و بازهم تکرار می کنيم : «این درس را چندین بار به طور جدی و فعال مرور کنید.»


زیست و ریاضی کنکور 98  :  با توجه به تغییرات کتاب های زیست شناسی نسبت به سال های گذشته ، دیگر نمی توان به کتاب زیست پایه ی خاصی (مثلاً پیش دانشگاهی) اهمیت بیش تر دارد. يكي اينكه مطالب کتاب های زیست بسیار به هم پیوسته می باشند و برای یادگیری مطالب لازم است تمامی کتاب های زیست را (دوم، سوم، پیش دانشگاهی) به دقت مطالعه کرد و ديگر اينكه برخلاف سال های گذشته دیگر سهم پایه ی خاصی در پرسش های کنکور بیش تر از پایه ی دیگر نیست و می توان گفت تقریباً تعداد پرسش های برابری از هر سه پایه مطرح می شود.

در این درس بررسی تست های سال های قبل کنکور سراسری و دانشگاه آزاد بسیار مهم است . تقریباً نیمی از پرسش ها در این درس در سال های قبل به نحوی آمده است . (مثلاً به صورت پرسش های مشابه ) که این امر خود اهمیت مرور و بررسی تست های سال های اخیر آزمون سراسری را در این درس نشان می دهد.زیست و ریاضی کنکور 98 /

 

هشدار : در درس زیست شناسی هیچ کتاب کمک درسی را نباید جایگزین کتاب درسی کرد.

 

شیوه‌ی مطالعه زیست کنکور 98 :

زیست و ریاضی کنکور 98  :  بدون توجه به بودجه‌بندی سوالات برای فصل‌های مختلف، کتاب‌های هر سه پایه (دوم، سوم، پیش‌دانشگاهی) را به‌صورت موازی (همراه‌ باهم) مطالعه کنید و اهمیت یکسانی برای تمامی فصول هر سه پایه قائل شوید.

این موضوع به این دلیل است که طبق آمار سال‌های گذشته نمی‌توان هیچ فصلی از دروس زیست‌شناسی را فاقد اهمیت یا کم‌اهمیت‌تر از بقیه دانست. – تمامی فصول دروس زیست‌شناسی سه پایه را با توجه به ارتباط موضوعی آن‌ها تحت عنوان‌های جدید دسته‌بندی کنید.زیست و ریاضی کنکور 98 /

نکته‌: حداکثر 7 عنوان در نظر بگیرید. (مثال)

– در هر روز حتماً یک ساعت مطالعه را به زیست‌شناسی اختصاص بدهید. ( 2 ساعت)

– هر ساعت مطالعه‌ی زیست‌شناسی را تنها به یک عنوان اختصاص بدهید.

– هر ساعت مطالعه‌ی مختص یک عنوان را به 4 بخش تقسیم کنید:

1- قسمت اول را به مرور مطالب ساعت مطالعه‌ی قبل بپردازید.

2- در قسمت دوم مطالب مربوط به عنوان همین ساعت مطالعه را بخوانید

3- چند دقیقه استراحت کنید

4- در قسمت آخر تست‌های مربوط به همین جلسه را پاسخ دهید.

نکته: تعیین زمان 4 بخش یک ساعت مطالعه بستگی به خودتان و میزان پیشرفت شما در مطالعه دارد. مثلاً در چند جلسه‌ی اول بخش‌های 1 و 4 وجود ندارند. زمان استراحت نیز بیش از 10 دقیقه نباشد.

 

مشاور گروپ


  • آیا می خواهید کنکور 98 در رشته پزشکی قبول شوید ولی برنامه ریزی حرفه ای ندارید ؟
  • آیا کنکور 97 رشته ای که می خواستید قبول نشده اید و اکنون نمیدانید از کجا باید برنامه ریزی را شروع کنید ؟
  • آیا به دنبال مشاوره و برنامه ریزی زیر نظر رتبه های برتر کنکور سراسری هستید ؟
  • دوست داری مشاورت کسی باشه که خودش این مسیر رو با موفقیت پشت سر گذاشته ؟
  • میدونی رتبه های برتر از شیوه های برنامه ریزی تکنیکی و سبک استفاده می کنند ؟
  • دوس داری زیر نظر دانشجویان رشته های پزشکی ، دندان و داروسازی برنامه ریزی و مشاوره بشی ؟
  • آیا می دانید بهترین و معتبرترین منابع برای شما کدام هستند ؟
  • دوس داری یک برنامه ریزی روزانه باکیفیت با بیشتر بازدهی داشته باشی ؟
  • دوس داری هر روز پر انرژی تر از هر روز درس بخونی ؟

رتبه های برتر

روش‌هاي مطالعه درس زيست شناسي از نظر رتبه هاي برتر

غزاله تفاق – رتبه 5 کشور :

يادگيري مؤثر زيست‌شناسي نياز به مطالعه‌ي پله‌به‌پله‌ي مطالب دارد و به اين دليل بايد مطالب پايه‌اي را (که پيش‌نياز درک مطالب ديگر هستند) به‌خوبي فرا گرفت و سپس به سراغ مطالعه‌ي مطالب ديگر (که به مطالب پايه وابسته‌اند) رفت. (مثلاً شما براي درک همانند‌سازي DNA بايد ساختمانDNA را قبلاً به خوبي آموخته باشيد).

فرزين واحدي – رتبه 7 کشور :

اگر زيست‌شناسي را يک درس صرفاً حفظ شدني (مثل حفظ کردن يک شماره تلفن يا شعر) مي‌پنداريد اولين قدم شما در يادگيري زيست‌شناسي تغيير نحوه‌ي نگرش به اين درس باشد. پس به حفظ کردن طوطي‌وار (شعروار) مطالب زيست‌شناسي نپردازيد. بايد روشي را براي مطالعه به‌کار ببريد که در يادگيري عميق و مفهومي زيست‌شناسي موثر باشد.

مانا ماسفي – رتبه 7 منطقه 1 :

بدون توجه به بودجه‌بندي سؤالات براي فصل‌هاي مختلف، کتاب‌هاي هر سه پايه (دوم، سوم، پيش‌دانشگاهي) ،اهميت يکساني براي تمامي فصول هر سه پايه قائل شويد. اين موضوع به اين دليل است که طبق آمار سال‌هاي گذشته نمي‌توان هيچ فصلي از دروس زيست‌شناسي را فاقد اهميت يا کم‌اهميت‌تر از بقيه دانست.

پارسا نمايي – رتبه 8 منطقه 1 :

1- در هر روز حتماً يک ساعت مطالعه را به زيست‌شناسي اختصاص بدهيد. ( 2 ساعت)

2- هر ساعت مطالعه‌ي زيست‌شناسي را تنها به يک عنوان اختصاص بدهيد.

3- بهترين شيوه‌ي مرور مطالب به اين طريق است که پس از مطالعه‌ي عميق مطالب (به روشي که در زير ذکر شده) 10 دقيقه به ذهن استراحت داده و سپس مطالب خوانده شده را مرور کرد. روز بعد نيز مطالب را دوباره مرور کردو 6 روز بعد نيز اين کار را تکرار کرد. مرور مطالب بايد از روي خلاصه‌هايي که تهيه‌ کرده‌ايد صورت بگيرد. شما با استفاده از اين روش مطالعه، خودبه‌خود اين روند مرور مطالب را اجرا مي‌کنيد.

مائده عابديان – رتبه 10 منطقه 1 :

بهترين شيوه‌ي خواندن مطالب به اين ترتيب است:

1) ابتدا مطلب را به‌صورت اجمالي و گذرا بخوانيد تا ايده‌ي کلي آن را به‌دست بياوريد (پاراگراف اول و آخر، تيترها، شکل‌ها و….)

2) چند دقيقه پيرامون ايده‌اي که از مطلب گرفته‌ايد تفکر کنيد، در باره‌ي آن‌چه اطلاعات قبلي داريد؟ کاربرد وارتباط آن با مسائل روزمره چيست؟ و…… (سوال طرح کنيد و خودتان جواب بدهيد)

3) مطالب را به‌صورت دقيق بخوانيد. زير نکات مهم و کليدي خط بکشيد و نکات مهم را حاشيه‌نويسي کنيد.

4) از مطالب خلاصه‌برداي کنيد. مي‌توانيد مطالب مهم را به‌صورت نکات جداگانه درون دفتر يا فيش‌هايي بنويسيد. اما بهترين روش براي خلاصه‌برداري، نوشتن مطالب مهم به‌صورت نمودارهاي درختي، شبکه‌اي، جدول‌ها، شکل و…. مي‌باشد. يعني مطالبي را که ياد گرفته‌ايد به شکلي که ذهنتان آن را خلق مي‌کند بازنويسي کنيد. (مثال)

 

رياضي تجربي را چگونه بخوانيم؟

 

 

حجم بسيار زياد و تنوع در درس رياضي تجربي، عواملي هستند که بايستي داوطلبين تجربي با برنامه‌اي ويژه و پيوسته، خود را در اين درس بسيار مهم براي کنکورسراسري آماده کنند تا به بهترين نتيجه برسند.

 

مطالعه ي درس رياضي تجربي را بايد بر مبناي سه اصل يادگيري، تمرين و مرور قرار دهيم که در ذيل به هر يک از اين موارد مي پردازيم:

يادگيري:

اولين مرحله از مطالعه، يادگيري است که مي‌توان گفت، بهترين اصل است؛ چرا که تا درست و مفهومي ياد نگيريم، نمي‌توانيم سؤالات رياضي را به درستي پاسخ دهيم؛ پس بايستي از تمام ابزارهاي موجود براي يادگيري استفاده کنيم. ابزارهاي يادگيري اين درس عبارتند از: کلاس، جزوه و کتاب درسي. شما داوطلب عزيز تجربي بايد به دقت در کلاس، درس را از دبير بياموزيد، سپس در همان روز، مبحث تدريس شده را از جزوه، مطالعه و مثال‌ها را مجدداً حل کنيد.

بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه‌ي کتاب درسي مي‌رسد که بايستي خط به خط آن را بخوانيد و تمام مثال‌ها و تمرين‌هاي حل شده و حل نشده را حل کنيد. تعدادي از تست‌هاي کنکور سراسري، عيناً از مثال‌ها و تمرين ها و نکات متن درسي مطرح مي‌شود.

توجه داشته باشيد براي حل سؤالات رياضي، تنها ياد گرفتن نکات، قضيه‌ها و فرمول‌ها کافي نيست بلکه بايستي علاوه بر يادگيري و فهميدن، آن‌ها را به خاطر بسپاريم، چرا که در جلسه‌ي آزمون، نه کتاب داريم و نه جزوه.

پس اول به دقت و مفهومي ياد بگيريد و سپس فرمول‌ها و نکات و رابطه‌ها و …. را حفظ کنيد. در ادامه ي مرحله يادگيري لازم است، تعدادي تست به طور آموزشي از مبحثي که مطالعه کرديد، حل کنيد.

در حل تست به طور آموزشي، زمان تست زدن مهم نيست، بلکه يادگيري تمام نکات تست و به کار گيري مطالب مطالعه شده در حل تست، مهم است. در هنگام حل تست آموزشي مي‌توانيد از جزوه و يا کتاب درسي و يا حتي پاسخ تشريحي تست کمک بگيريد. تعداد تست هاي آموزشي بايد به اندازه‌اي باشد که تمام مطالب درسي در آن مبحث را پوشش دهد.

پس از حل تست‌هاي آموزشي، نوبت خلاصه‌نويسي است. مباحثي را که مطالعه و چند تست آموزشي از آن حل کرديد را خلاصه‌نويسي کنيد.

سعي کنيد در خلاصه‌نويسي، تمام مطالب و نکات مهم را يادداشت کنيد. با پايان خلاصه نويسي، مبحث مطالعه شده‌ي مرحله‌ي اول مطالعه که يادگيري است، به پايان مي‌رسد.

پیشنهاد می شود مقاله روش صحیح و درست مطالعه ریاضی برای کنکور را هم بخوانید.

تمرين:

اکنون که درس را خوب ياد گرفته و خلاصه نويسي کرديد، بايستي براي تثبيت و تسلط مطالب و نکات درسي و نيز بالا رفتن سرعت تست‌زني، تعدادي تست را به صورت تمريني حل کنيد. تست‌هايي را که حل نکرديد و يا غلط حل کرديد، حتماً علامت‌گذاري کنيد، چرا که در اين تست‌ها ضعف داريد و بايد آن‌ها را برطرف کنيد.

چون حجم مطالب درسي و تنوع آنها زياد است، نبايستي تعداد تستهاي تمريني به قدري زياد باشد که از مباحث ديگر عقب بيفتيد؛ بايد تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه شده انتخاب کنيد. اگر مبحثي را به طور کامل نخوانديد، به حل تستهاي تمريني نپردازيد، مثلاً تا تمام نکات دنباله را ياد نگرفتيد، از مبحث دنباله، تست تمريني حل نکنيد. توصيه ميکنم، متناسب با هر يک تستي که از يک مبحث در کنکور سراسري مطرح ميشود، حداقل 50 تست به طور تمريني حل کنيد، مثلاً اگر از مبحث مجانبها در کنکور سراسري، يک سؤال مطرح ميشود، حداقل بايد 50 تست مجانب، به طور تمريني حل کنيد.

در انتخاب تستهاي تمريني، اولويت با تستهاي کنکورهاي سالهاي گذشته است چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسي را پوشش ميدهند.

مرور:

چون حجم مطالب در درس رياضي تجربي زياد است، لذا ممکن است بعضي از مطالبي که قبلاً مطالعه کرديد، فراموش شود. در اين صورت بايستي در فواصل معين، مطالب را مرور و دوره کنيم. در اين مرحله از مطالعه هم ميتوانيم از جزوه و هم از خلاصه‌نويسيها استفاده کنيم.

پس از خواندن آنها و يادآوري نکات، بهتر است به سراغ تستهاي علامت‌گذاري شده برويم و آنهايي را که قبلاً اشکال داشتيم، مجدداً حل کنيم و اگر زمان داشتيم، تعدادي تست جديد از آن مبحث را حل کنيم. هر اندازه بتوانيم تعداد دفعات مرور را بيشتر کنيم، آماده‌تر شده و حضور ذهن بالاتري براي حل سؤالات تستي پيدا مي‌کنيم.

مشاور گروپ

? پاشو رفيق !
به ١٠ سال آينده فكر كن
اگه الان بشيني و واسه هدفت كاري نكني بعدها خيلي بد پشيمون ميشي !
دنياي امروز ، دنياي ثانيه هاست ?
با استفاده از ثانيه هاي زندگيت ميتوني رويا و هدفتو بسازي و هيچوقت هم نميشه گفت ديره ?




محمدرضا پناهی – دندانپزشکی بهشتی

4.4/5 - (5 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه تکنیک های مطالعه زیست و ریاضی ویژه کنکور 98 از زبان دانشجوی دندانپزشکی بهشتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
نصب اپ دانش آموزی