تکنیک های حرفه ای تست زنی و تست خوانی روز کنکور

تست زنی

جهت مشاوره در زمینه تکنیک های حرفه ای تست زنی و تست خوانی روز کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

استفاده از تکنیک های درست تست خوانی و تست زنی از الزامات تضمین موفقیت شماست. آشنایی با تکنیک های تست خوانی و تست زنی در کنکور لازمه موفقیت در این آزمون است. در زیر با برخی از این تکینک ها آشنا شوید تا بتوانید از ماه ها تلاش خود، حداکثر بهره برداری را برای گرفتن نتیجه مورد انتظار داشته باشید.

تست زنی

قبل از تست زنی کنکور سراسری ؛ بدانید :

داوطلبان كنكور در هنگام تست زدن صورت سؤال را كامل خوانده، به نكته يا نكات كليدي سؤال توجه كنند، سپس تمام گزينه ها را با دقت بخوانند و حتي اگر مطمئن هستند كه گزينه اول پاسخ سؤال است، ساير گزينه ها را نيز بخوانند، چون گاهي اوقات پس از خواندن هر چهار گزينه به نكته انحرافي سؤال پي مي برند.
سازمان سنجش به كنكوريها توصيه كرد زماني كه مشغول پاسخ دادن به يك سؤال هستند، فقط به همان سؤال فكر كنند و در فكر سؤال قبلي يا بعدي نباشند.
داوطلبان بايد هر 10 سؤالي كه پاسخ دادند، شماره سؤالها را چك كنند تا در پاسخنامه، جا به جا علامت نزده باشند.
كنكوريها بهتر است كه جواب سؤال ها را در دفترچه سؤال ها هم علامت بزنند تا چك كردن سؤال ها راحت تر شود.

همچنين اگر داوطلب پاسخ سؤال يا سؤال هايي را نمي داند، مضطرب و مايوس نشود و مطمئن باشد كه ساير داوطلبان نيز پاسخ همه سؤال ها را نمي دانند و قرار نيست كه همه به تمام سؤالات يك درس پاسخ دهند.

داوطلبان همچنين توجه داشته باشند كه ارزش تمام سؤالهاي يك درس با هم برابر است، پس بيهوده سر سؤالهاي وقت گير يا سؤال هايي كه در مورد پاسخ صحيح آنها مردد هستند، وقت خود را تلف نكنند.

هنگام پاسخ به سؤالهاي هر درس، اول سؤالهاي ساده و سؤالهايي را كه مطمئن هستيد پاسخ آنها را مي دانيد، جواب دهيد و سپس سراغ سؤال هاي پيچيده يا سؤال هاي وقت گير برويد و اگر ديديد به خاطر اضطراب يا هر علت ديگري، قادر نيستيد كه به سؤال هاي يك درس پاسخ دهيد، سؤال هاي آن درس را كنار بگذاريد و به سراغ درس ديگري برويد، زيرا پاسخ دادن به سؤال هاي درس ديگر، به شما احساس آرامش و اطمينان خاطر مي دهد و سپس مي توانيد با آمادگي بيشتري بار ديگر سراغ سؤالهاي درسي كه مطالب آن براي مدتي از صفحه ذهنتان پاك شده بود برويد.
به حرف هاي عجيب و غريب اين و آن گوش نكنيد و مطمئن باشيد كه گزينه هاي صحيح از يك نمودار از تم خاصي پيروي نمي كنند. پس فقط با اتكا به دانش و اطلاعات خود و اطمينان از درست بودن يك گزينه، گزينه مورد نظر را در برگه پاسخنامه علامت بزنيد و از تكرار يك گزينه خاص يا به تناوب زدن گزينه ها خودداري كنيد.

چند نكته حرفه ای تست زنی

در سؤال هاي درك مطلب، بسياري از اوقات، گزينه هاي موجود، شعرهايي خارج از كتاب درسي است. در اين گونه موارد، درست خواندن شعر، بسيار مهم است تا بتوان مفهوم اصلي هر شعر را دريافت. اين گونه سؤال ها، سؤال هاي نسبتاً وقت گير محسوب مي شوند، پس اگر معني شعرها را درك نمي كنيد يا در خواندن آنها مشكل داريد، وقت زيادي را صرف اين تست ها نكنيد.

در سؤال هايي كه تعداد تكواژ يك يا چند عبارت را بايد تعيين كرد، حتما يك بار عبارت را براي خود بخوانيد و در صورت داشتن نقش نماي اضافه يا تكواژ صفر، آنها را در عبارت نشان دهيد تا هنگام شمردن تعداد تكواژ، موارد ياد شده را فراموش نكنيد. گذاشتن نقش نماي اضافه در هنگام شمارش واژه نيز ضروري است.
به نكته هاي كليدي سؤال هاي ادبيات دقت كنيد. براي مثال به منفي يا مثبت بودن فعل سؤال، توجه داشته باشيد، مثلا در يك سؤال آمده است: “كدام عبارت به ويرايش نياز دارد؟” و در سؤال ديگر از داوطلب پرسيده مي شود: “كدام عبارت به ويرايش نياز ندارد؟” بي شك پاسخ به اين دو سؤال متفاوت است. همچنين برخي از حروف اضافه يا قيدها در مفهوم سؤال نقش مهمي دارند؛ براي مثال اگر در سؤال:

“در بيت: از خود آرايان نمي بايد بصيرت چشم داشت /عيب پيش پا نيايد در نظر طاووس را
همه آرايه هاي ادبي به جز ……. وجود دارد.” به قيد “به جز” توجه نكنيم، نمي توان پاسخ صحيح را دريافت.

تست های عربي

در حيطه قواعد، صرف دانستن فرمول كارساز نيست و فهم معناي جمله، راهگشاي حل پرسش است. داوطلباني كه در ترجمه و فهم متن خوب كار كرده اند و در حيطه قواعد نيز در حد معمول تلاش نموده اند، در آزمون سراسري موفق به كسب امتيازات خوبي شده اند. حتي برخي از داوطلبان كه در حيطه قواعد دچار ضعف بوده اند، به دليل قوي بودن در حيطه ترجمه و فهم متن، توانسته اند گزينه هاي درست را در بخش قواعد بيابند.
در بخش درك مطلب، قبل از مطالعه متن، يك بار سؤال هاي اين بخش را بخوانيد و به محدوده و موضوع سؤال ها دقت كنيد.
بر حسب تجربه مي توان ادعا كرد كه مطالعه سؤال ها قبل از مطالعه متن، داوطلب را در فضاي كلي متن قرار مي دهد. پس از مرور سؤال هاي درك مطلب، متن را با دقت بخوانيد و هرجا كه احساس مي كنيد حاوي نكته مهمي است، زير آن را خط بكشيد. البته با توجه به مطالعه پرسش ها در اين مرحله، با سرعت بيشتري پي مي بريد كه كدام قسمت هاي متن مورد سؤال قرار گرفته است.
توجه داشته باشيد كه كلمات سؤال شايد دقيقا مانند كلمات متن نباشد. اين به دليل آن است كه داوطلبان سعي كنند مفهوم را بفهمند و فقط به روش هاي كليشه اي به دنبال پاسخ نگردند.

تست های رياضي
گاهي وقت ها كشيدن يك شكل ساده به جاي چند دقيقه فكر كردن نتيجه مي دهد. در موارد مورد نياز از رسم شكل غفلت نكنيد. در ضمن خيلي به ذهنتان اعتماد نكنيد و از قلم و كاغذ استفاده كنيد تا همه چيز جلوي چشمتان باشد.

كنكوريها خواب منظم و تغذيه سالم را فراموش نكنند
يك كارشناس ارشد روانشناسي گفت: خواب منظم و تغذيه سالم باعث سلامت رواني كنكوري ها مي شود.
 بهتر است داوطلبان كنكور در روزهاي آخر خواندن كتاب جديد را شروع نكنند و به تست و مرور كتابهاي خوانده شده بپردازند تا از لحاظ رواني و جسمي براي كنكور آماده باشند.
وي تصريح كرد: به دليل اهميت كنكور، داوطلبان آن دچار اضطراب مي شوند كه براي رفع اين مشكل، داوطلبان بايد به كنكور به عنوان يك بحث حاشيه اي نگاه كنند و بيشتر به مسائل جانبي ديگر زندگي بپردازند.
اين كارشناس ارشد روانشناسي در پايان گفت: در صورت داشتن اضطراب زياد داوطلبان مي توانند به روانپزشكان مراجعه و طبق نسخه آنها از داروهاي ضد اضطراب استفاده كنند.

تکنیک های ویژه تست زنی برای داوطلبان سطح ضعیف تا متوسط

نکات مهم در تست زنی

۱- جرأت گذشتن از تست هایی را که نمی دانید داشته باشید.
۲-تست هایی را که پاسخ آنرا می دانید جواب دهید.اگر جواب تستی را نمی دانید ولی فکر می کنید می توانید با کمی فکر به نتیجه برسید با علامت ❌ مشخص کنید و سؤال هایی را که فکر می کنید نمی دانید و ارزش وقت گذاری ندارند با علامت ➖ مشخص کنید.
…………………………………….
❇️ برای دانش آموزان تجربی اولویت در درس های اختصاصی اول به زیست ،دوم به شیمی ، سوم به ریاضی و چهارم به فیزیک تعلق دارد.
و در درس های عمومی اول به عربی، دوم به ادبیات، سوم به معارف و چهارم به زبان مربوط است.
…………………………………….
❇️ روش هایی برای مطالعه ی بهتر :

-به حافظه ی خود اعتماد کنید.(یعنی بجای اینکه بگویید مطلب را فراموش کردم بگویید مطلب را خوب به حافظه نسپرده ام)
-فعالانه و جدی مطالعه کنید.درست پشت میز بنشینید و نکات مهم را یادداشت کنید.
-مطالب را تا زمانی که خوب نفهمیده اید و در ذهن خود حل نکرده اید ، حفظ نکنید.
…………………………………….
❇️ سوالات درس فیزیک در کنکور، شامل ۵۰٪ پایه و ۵۰٪ پیش دانشگاهی است.
و مهم ترین مباحث پیش دانشگاهی نور هندسی و الکتریسیته جاری و الکتریسیته ساکن است.
…………………………………….
❇️ دروس عمومی :
درس ادبیات با ضریب ۴، به ازای هر تست ۱تا ۱۸۰رقم رتبه ی شما را جابجا می کند.
درس معارف با ضریب ۳، به ازای هر تست ۱تا ۱۳۰رقم رتبه ی شما را جابجا می کند.
درس زبان انگلیسی با ضریب۲، به ازای هر تست ۱تا ۵۶ رقم رتبه ی شما را جابجا می کند.
و درس عربی با ضریب۲ ‌، به ازای هر تست ۱تا ۸۰۰ رقم رتبه ی شما را جابجا می کند!

تکنیک های تست خوانی

همه تست‌ها یک امتیاز دارند

موضوع مهمی که افراد کنکوری باید بدانند این است که همه سوالات یک امتیاز دارند و هیچ سوالی نسبت به سوال قبل یا بعد خود امتیاز ویژه‌ای ندارد. نباید خودمان را درگیر یک تست کنیم و وقت زیادی را از دست بدهیم. البته فراموش نکنید هر سوال که به اشتباه جواب دهید، یک سوم نمره منفی دارد. اگر سوالی بسیار مشکل است خود را درگیر آن نکنید و به جای مضطرب شدن از آن گذر کنید.

برخی متاسفانه اول در دفترچه جواب را زده و بعد وارد پاسخنامه می‌کنند که این کار به شدت اشتباه است. این کار علاوه بر اینکه وقت شما را می‌گیرد، ممکن است باعث شود جواب‌ها را به اشتباه در پاسخنامه منتقل کنید.

نکات کلیدی در تست زدن

اگر سوالی بسیار سخت است و جواب آن را نمی‌دانید با علامت منهی مشخص کنید.

ابتدا سوالات را اجمالی مطالعه کنید و بعد اقدام به پاسخگویی کنید.

ابتدا سوالاتی را که جوابشان را می‌دانید و آسان هستند را پاسخ دهید.

موضوعی که نباید فراموش شود این است که زودتر از زمان مشخص شده باید تست‌ها را به پایان برسانید. به عنوان مثال ادبیات باید در ۱۵ دقیقه پایان پذیرد. جواب سوالات را با پاسخنامه مطابقت دهید و بدون خواندن سوال به صورت کامل از وارد کردن جواب خودداری کنید.

موضوع مهم دیگر آن است که اگر دچار کمبود وقت شدید به سراغ سوالاتی بروید که دارای ضریب بالاتری است و ابتدا سوالات آن درس را پاسخ دهید.

در سوالاتی که آخر آن‌ها به درست است یا نیست، می‌شود یا نمی‌شود ختم می‌شود دقت کنید، زیرا درست نخواندن سوال باعث از دست دادن پاسخ صحیح می‌شود.

معمولا داوطلبان در شروع آزمون، دستپاچه هستند و سریع شروع به پاسخ دادن تست‌ها می‌کنند دقت کنید که دستپاچگی و عجله باعث زدن پاسخ غلط نشود.

نفس عمیق را فراموش نکنید و اینکه افکار مثبت باعث بالا رفتن روحیه شما می‌شود. پس خونسرد باشید که راز موفقیت شما در همین آرامش نهفته است.

1-درست نخواندن سوال تست و یا گزینه های تست

2-افعال منفی یا مثبت به راحتی شما را گمراه می کنند. بنابراین فعل های سوالات به ویژه افعال پایان سوال را خط بکشید و دقت کنید. به عنوان مثال افعال ” درست است یا درست نیست”، ” وجود دارد یا وجود ندارد” ،‌”بود یا نبود”.

3-روی کلمات استثنا ، حروف ربط و کلمات شرطی در سوال خظ بکشید. به عنوان مثال “همه موارد زیر درست است به جز” ، ” همه موارد زیر غلط است به استثنای”. “گزینه ای درست استکه ….”، “گزینه ها را از راست به چپ بخوانید”.

4-طراح با استفاده از کلمات و عبارات گمراه کننده داوطلب را گمراه می کند. به مفاهیم برخی افعال و واژگان در سوالات دقت کنید و هوشمندانه صورت سوال را بخوانید و دنبال کنید. به عنوان مثال : “مطلوب است یعنی درست ترین گزینه کدام است”.

5-کلمات و عبارات مشابه به سادگی با هم اشتباه می شوند. برترین و بدترین دو واژه کاملا متفاوت هستند

6-طراح با آوردن اطلاعات زائد در تست، ذهن داوطلب را منحرف می کند. عدم مطالعه کامل صورت تست و درک خواسته اصلی مساله، بیشترین سهم غلط را به خود اختصاص می دهد.

7-طراح با ترتیب گزینه ها ، می تواند شما را به اشتباه بیندازد، صورت سوال را به دقت بخوانید و بعد از مطالعه صورت سوال بدون پیش داوری هر 4 گزینه را به ترتیب بخوانید.

الف) گزینه های غلط به ظاهر درست. در این موارد علت به خطا افتادن داوطلبان عدم استخراج اطلاعات صورت سوال (داده ها و خواسته ها) و گزینه ها می باشد.

ب) گزینه های درست به ظاهر غلط . پیشنهاد می شود در تست هایی با ظاهر تکراری و آشنا حتما زیر داده های تست و دور خواسته های آن و افعال آن خط بکشید.

8-اشتباهات افقی در پاسخگویی ، تست را حل کرده به جواب عدد دو رسیده اید که در گزینه ( 3 ) است ولی اشتباهاً گزینه ( 2 ) را می زنید.

9-اشتباهات عمودی ، پاسخ سوال 15 را در گزینه های سوال 14 یا 16 علامت می زنید و گاهی ممکن است تا تعداد زیادی سوال به همین منوال پیش بروید. پیشنهاد میشود هر ده شماره سوال دفترچه و شماره سوال پاسخ برگ را کنترل کنید تا به اشتباه و در اثر خطای دید گزینه ها را اشتباه وارد پاسخبرگ نکرده باشید.

10-اشتباه محاسباتی ( 2 ضرب در 3 را 5 ، علامنت منفی را ندیدن … )

تست زنی

تکنیک های تست زنی

1-هدفگذاری چند تا از ده تا: با توجه به وضعیت درسی و نمره ترازتان و رسیدن به نتیجه مورد انتظار خود هدفگذرای کنید در هر درس به چند سوال می خواهید پاسخ دهید . بدین ترتیب دیگر نگران جواب ندادن به همه سوالات نیستید.

2-استفاده از روش ضربدر منها : در کنار سوالاتی که بلد نیستید علامت منها بگذارید تا دیگر وقت خود را روی این سوالات نگذارید و در کنار سوالات دشوار و وقت گیر و یا سولال های که برای پاسخ بین دو گزینه ها شک دارید علامت ضربدر بگذارید. اینگونه در وقت اضافی میدانید باید سراغ کدام سوال ها بروید.

3-روش زمان های نقضانی: برای هر درس بخشی از زمان خود را ذخیره کنید تا در پایان سوالات برای پاسخ به سوال هایی که شک داشته اید یا وقت گیر هستند ، زمان داشته باشید.

4-روش استرات‍ژی بازگشت: چنانچه تمام روش های قبل را انجام داده باشید در پایان آزمون ، زمانی را ذخیره کرده اید و می توانید روی درس های هدف برگردید.


حرف زدن شما را بجایی نمی رساند.
برای اینکه موفق باشید باید کاری بکنید که افراد موفق انجام می دهند.

?افراد موفق بسیار فعال هستند.
?هدف گذاری می کنند،
?کارها را به کارهای کوچکتر تقسیم می کنند.
?موانع را پیش بینی می کنند،
?موفقیت خود را مجسم می کنند،
?برای خود جملات مثبت درست می کنند و به خودشان ایمان دارند.


4.4/5 - (5 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه تکنیک های حرفه ای تست زنی و تست خوانی روز کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. امیرحسین عباسی

    سلام میتونم با ذکر منبع از متون تان استفاده کنم بسیار ممنون میشم یکبار پیام دادم ولی جواب ندادین

    پاسخ
    1. مشاور گروپ

      سلام، بله با ذکر منبع و درج لینک، مشکلی نداره

      پاسخ
  2. امیرحسین عباسی

    سلام میتونم با ذکر منبع از متون تان استفاده کنم بسیار ممنون میشم

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی