تبدیل تراز به رتبه | تبدیل رتبه به تراز | نحوه محاسبه و تفاوت

تبدیل تراز به رتبه

جهت مشاوره در زمینه تبدیل تراز به رتبه | تبدیل رتبه به تراز | نحوه محاسبه و تفاوت

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

تبدیل تراز به رتبه، تفاوت رتبه و تراز , رتبه تنها ترتیب سطح علمی داوطلبان را مشخص میکند. یعنی نمیتوان تفاوت سطح علمی دو دانش اموز را به طور دقیق از رتبه ی آن دو فهمید و فقط میتوان گفت که کدام بهتر یا بدتر است.

تفاوت رتبه و تراز

نحوه تبدیل تراز به رتبه کنکور ۱۴۰۲

با توجه به تغییرات کنکور سراسری 1402 نسبت به سال های قبل رعایت این نکته ضروری می باشد:

 داوطلبانی که در نوبت اول و دوم کنکور سراسری 1402 شرکت کرده اند، کارنامه آزمون اختصاصی خود را به همراه تراز سوابق تحصیلی دریافت کرده اند، این داوطلبان می توانند با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه بر اساس تراز، و با وارد کردن مجموع  40 درصد تراز سوابق تحصیلی و 60 درصد تراز آزمون اختصاصی، حدود رتبه خود در این آزمون را براساس داده های سال گذشته تخمین بزنند.

تفاوت رتبه و تراز کنکور

اما تراز، با دقت کامل میتواند سطح علمی افراد را با هم مقایسه کند. به این صورت که با در نظر گرفتن تعداد و ارزش سوالاتی که داوطلبان پاسخ می دهند، به آن ها یک امتیاز داده میشود. از این امتیاز عددی که با عنوان «تراز» یاد میشود، برای رتبه بندی و همچنین سنجش تفاوت علمی داوطلبان استفاده می شود.تفاوت رتبه و تراز

تفاوت رتبه و تراز  :  لازم به ذکر است که عدد رتبه ی هر فرد هرچه پایین تر باشد، نشان دهنده ی زرنگ تر بودن او، و عدد تراز هر فرد هرچه بالاتر باشد، نشان دهنده ی زرنگ تر بودن او نسبت به بقیه است.

مثال: 3 دانش اموز در درسی، درصدهای مقابل را کسب می کنند:

1) 10% 2)15% 3)90%
اگر بخواهیم سطح علمی این 3 دانش آموز را مقایسه کنیم، با مفهوم «رتبه» تنها میتوان گفت که دانش اموز شماره ی 3 اول، شماره ی 2 دوم، و شماره ی 1 سوم است. پس اینکه دانش اموز سوم چه قدر از بقیه توان علمی بالاتری دارد، با رتبه مشخص نمی شود.
اما نمره ی «تراز» که به این سه دانش اموز اموز داده میشود، چیزی شبیه اعداد زیر است.
دانش اموز شماره ی 3 : 11000
دانش اموز شماره ی 2 : 6000
دانش اموز شماره ی 1 : 5000
به این ترتیب می توان فهمید که اختلاف وضعیت علمی این 3 دانش اموز، چقدر است.

تفاوت رتبه و تراز  : رتبه ترتیب داوطلبان را نشان می دهد و مثلا اگر 2000 نفر در کنکور شرکت کنند نفر 1 تا هزار را مشخص می کند اما تراز تفاوت بین داوطلبان را نیز نشان می دهد به این معنی که مثلا یک نفر که رتبه 1 شده و یک نفر رتبه 2؛ تراز نشان می دهد که تفاوت علمی این دو چقدر است. مثلا 1 شده 7300 ولی دو شده 7000 مثلا البته . یعنی رتبه 1 تا 2 فاصله 300 درجه ای از نظر توان علمی دارند. این تفاوت چگونه مشخص می شود از طریق مقایسه شما با دیگران.

تفاوت رتبه و تراز : به چه صورت یکی این که مثلاً در درس هایی که اکثر افراد پایین زده اند به عنوان نمونه 40 درصد اگر داوطلبی 90 درصد بزند تفاوت این فرد با بقیه بسیار زیاد خواهد بود به این دلیل که توانسته درصدی بزند که سایرین نتوانسته اند. حتی در سوالات هم این اتفاق می افتد ممکن است دو داوطلب 60 درصد بزنند اما یکی تراز آن از دیگری بیشتر باشد. چه موقع این اتفاق می افتد زمانی که داوطلب برتر به سوالاتی از آن درس پاسخ داده باشد که اکثراً نتوانسته اند پاسخ بدهند و برعکس فرد دوم به سوالاتی پاسخ داده است که همه توانسته اند پاسخ دهند.

همچنین سطح دشواری سوالات نیز بسیار تعیین کننده است. سوالات در سازمان سنجش سطح بندی می شود: ساده، متوسط و دشوار. داوطلبی که بتواند سوالات دشوار را پاسخ دهد قطعاً تراز بالاتری خواهد داشت و همینطور متوسط و سپس ساده. اگر تعداد داوطلبان پاسخ دهنده به یک سوال بسیار کم باشد یعنی آن سوال دشوار است و کسی که به این سوال پاسخ دهد تراز بالاتری تعلق خواهد گرفت.تفاوت رتبه و تراز

در نهایت باید ارتباط این دو را این گونه بیان کنیم که تراز رتبه را تعیین می کند نه درصد.

محاسبه تراز کنکور

در گروه های مختلف آزمون سراسری ، هریک از رشته ها دارای ضرایب متفاوتی از دروس آن گروه می باشند. بعنوان مثال در رشته پزشکی گروه آزمایشی علوم تجربی ضریب درس زیست شناسی4، ضریب درس ریاضی 2 ، ضریب درس شیمی 3 و . . . است . یا برای شما داوطلبان عزیز فنی حرفه ای و کار دانشی ضریب ریاضی (2،1 ) 4وفیزیک (2،1 ) و شیمی ( 1،2) و ادبیات و زبان فارسی (2،1) 2 و دین و زندگی (1،2،3) 5/1 و عربی (1،2) 1 و زبان انگلیسی (1،2) 1 است .تفاوت رتبه و تراز

برای اطلاع کامل از مفهوم ضریب و نقش آن در کنکور ، رتبه و گزینش در رشته ها به نکات زیر دقت کنید :

بنابر تصمیم گیری سازمان سنجش و آموزش کشور در آزمون های تستی کنکور امتیاز هر تست درست برابر (3) ، امتیاز تست بدون جواب (0) و امتیاز تست با جواب نادرست (1-) است . نمره خام یا درصد خام شرکت کننده در هر درس از فرمول زیر محاسبه می شود.

100× (تعداد جوابهای نادرست)3/1 – (تعداد جواب های درست ) = نمره خام به درصد

تعداد کل تست ها

درصد خام بدست آمده در هر درس در ضریب درس ضرب می شود . عددی که به این ترتیب بدست می آید که عددی اعشاری است که برای سهولت آن را در ضریبی بین صفر تا 10 ضرب می کنند تا نمره تراز بدست آید .تفاوت رتبه و تراز

البته این عدد هر ساله توسط سازمان سنجش مشخص می گردد .

رتبه داوطلب با توجه به مجموع نمرات تراز وی محاسبه می شود.

حال با توجه به نکات فوق به مثال صفحه بعد دقت کنید :

فرض کنید که ضریب درس زیست شناسی (4) ، درس ریاضی (2) ، درس شیمی (3) و درس فیزیک (2) باشد و دانش آموزی به سؤالات هر درس مطابق جدول زیر پاسخ داده باشد .

1

و نمره تراز این دانش آموز ( ضریب تراز 10 ) است در هر درس به ترتیب زیر خواهد بود

2400=100×4×60= درس زیست شناسی

1400 =100× 2×70 = درس ریاضیات

6/ 1266= 100× 2×33/63 =درس شیمی

2/1533 =100× 2× 66/76=درس فیزیک

توجه به اعداد فوق روشن می سازد که ضریب درس نقش اساسی در تعیین نمره تراز دارد. توجه کنید که در درس زیست شناسی با اینکه درصد خام بسیار کمتر از دروس دیگر است نمره تراز بالاتری بدست آمده است .

این مطلب را به عبارت دیگر می توان بدین ترتیب بیان کرد که هر پاسخ درست در درس زیست شناسی ارزش معادل دو برابر پاسخ درست در دروس دیگر را دارد و از طرف دیگر هر پاسخ نادرست در این درس نیز زیانی معادل دو برابر یک پاسخ نادرست در دروس دیگر را متوجه داوطلب خواهد ساخت .اختلاف میان امتیاز هر پاسخ درست و هر پاسخ نادرست در هر یک از دروس با توجه به فرمول زیر محاسبه می شود :

ضریب ×4=ضریب درس × [3-(-1)]

یعنی در درس زیست شناسی اختلاف یک پاسخ درست و نادرست 16 امتیاز است . در حالی که در دروس ریاضی ، فیزیک یا شیمی 8 امتیاز خواهد بود.

( نکته : در سیستم جدید کنکور سراسری این امتیازات تغییر کرده است . )

تفاوت رتبه و تراز : حال با توجه به موارد گفته شده مشاهده می کنید که در هر یک از گروه های آزمایشی دروسی که ضریب بالاتری دارند ، از نظر تأثیر در گزینش داوطلب اهمیت فوق العاده زیادی دارند . به عبارت صحیح تر نمره بالا در این دروس شرط لازم برای قبولی است . بنابراین بخوبی می بینید که باید وقت بیشتری را صرف این دروس کنید .

اما این مطلب بدان معنی نیست که می توان از دروس با ضریب پایین ( مانند درس عربی با ضریب 2 ) چشم پوشی کرد .زیرا بالا بودن نمره در دروس با ضریب بالا شما را در موقعیتی قرار می دهد که با دیگران مقایسه شوید . ولی برای قبول شدن شما کافی نیست . ضرائب مربوط به دروس عمومی و پایه و اختصاصی هر یک از رشته ها همه ساله توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی بصورت دفترچه هایی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد .شما نیز باید با توجه به گروه آزمایشی خود و رشته های دانشگاهی که در آن مایل به ادامه تحصیل هستید ، ضرایب دروس اختصاصی خود را با توجه به مندرجات دفترچه راهنما بیابید تا با آگاهی بیشتری نسبت به ارزش دروس مختلف به مطالعه آنها بپردازید و نسبت به هر کدام ارزشی مطابق ضرایب مربوط به آن درس قائل شوید که البته در چند سال گذشته ، ضرایب دروس عمومی و پایه و اختصاصی مطابق آنچه که گفته شد ثابت بوده است .

آیا اطلاعاتی در مورد موضوعات مهم زیر دارید :

قبولی پزشکی با چه ترازی و چند از 10 ؟!

تراز قبولی پزشکی ، داروسازی ، دندانپزشکی  دانشگاه آزاد با سهمیه ایثارگران

چگونه افزایش تراز داشته باشیم ؟ ویژه ی آزمون های جمعبندی

نکات مهم افزایش تراز در کنکور سراسری

بهترین روش افزایش تراز گزینه دو در آزمون های نیم سال دوم

راهکارهای افزایش تراز تا 8000 در آزمون های جمعبندی

تنها راهکار تضمینی افزایش تراز

افزایش تراز و درصد دروس در زمان های باقیمانده تا کنکور

افزایش تراز تا 8000 در آزمون های جمعبندی

چگونه تراز خود را افزایش دهیم

تعیین رتبه در هر درس

تفاوت رتبه و تراز : همان طور که پیش از این اشاره شد ، رتبه شما در هر درس با توجه به نمره شما در همان درس مشخص می گردد . توجه کنید که این گونه روش تعیین رتبه باعث خواهد شد که عده ای از داوطلبان دارای رتبه ای یکسان گردند .

که در این صورت رتبه نفرات بعدی با توجه به تعداد داوطلبان قبل از آنها مشخص می شود . برای اینکه بخوبی به این مطلب آگاه شوید به مثال زیر توجه کنید :

نمرات فرضی پانزده نفر در یک آزمون به ترتیب زیر بوده است : (هر یک از حروف انگلیسی نمایش نام یکی از امتحان دهندگان است . )

2

و رتبه های افراد فوق نیز بصورت زیر تعیین می شود :

3

دقت کنید که تمام افرادی که دارای نمرات یکسان هستند رتبه ای یکسان دارند و رتبه نمرات بعدی با توجه به تعداد افراد بالاتر از آنها معین می شود .

روش فوق در تعیین رتبه باعث تراکم زیاد شرکت کنندگان در یک رتبه خاص می شود . و به این ترتیب است که ، درست یا نادرست بودن پاسخ یک تست نیز می تواند نقش بسزایی در قبولی یا عدم قبولی شخص داشته باشد . این امر به خصوص در رتبه های بین 1000 تا 5000 بخوبی مشهود است . در این حدود یک تست می تواند رتبه را ، حتی تا 500 نفر تغییر دهد و این تغییر خود تعیین کننده وضعیت قبولی شخص خواهد بود .تفاوت رتبه و تراز

بنابر این به خوبی متوجه شدید که ، درست یا نادرست بودن پاسخ حتی یک تست بخصوص در دروسی که ضرایب بالا دارند برای شما تعیین کننده است .

رمز یک مطالعه‌ی موفق

 ابتدا برای مطالعه‌ی هر درس باید مشخص کنیم چه مقدار زمان لازم داریم. بعضی افراد در این‌باره مشکل دارند و نمی‌دانند زمان خود را چگونه مدیریت کنند.

❌گاهی دانش‌آموزان برای مطالعه وقت می‌گذارند اما بهینه نیست. به عنوان مثال 2 ساعت کتاب در دستشان است اما وقت بهینه‌ی آن‌ها 1 ساعت است؛ یعنی هنگام خواندن حواسشان نیست و زمان زیادی را به خیال‌پردازی می‌گذرانند. این موضوع منجر به انجام نادرست یا ناقص تکالیف می‌شود. در تنظیم وقت باید زمان بهینه را مشخص کرد و در رفع وقت‌های تلف‌شده کوشید. برخی در انجام تکلیف از جلمات منفی استفاده می‌کنند؛ مانند: «من در این درس موفق نمی‌شوم» یا «اگر درس را در کلاس بلد نباشم دوستانم مرا مسخره می‌کنند». به جای این‌که بر انجام تکلیف متمرکز شوند، افکار منفی را در ذهن خود مرور می‌کنند.

 برای انجام تکالیف و کنترل رفتار خود سعی کنید از جملات مثبت استفاده کنید. به عنوان مثال: «من خوب درس می‌خوانم و نتیجه‌ی خوبی به دست می‌آورم».

 کسانی موفق می‌شوند که خود را باور داشته باشند و برای این باور برنامه‌ریزی کنند.

کارنامه نهایی برای انتخاب رشته حاوی نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، سهمیه، استان بومی و وضعیت مجاز یا غیرمجاز به انتخاب رشته، هفته جاری در سامانه جامع آزمون سراسری منتشر خواهد شد.

تعداد محدودی از داوطلبان که در آزمون نوبت اول (دی ماه ۱۴۰۱) در یکی از گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی شرکت نموده ولی در آزمون نوبت دوم (تیرماه ۱۴۰۲) با گروه آزمایشی اصلی دیگری شرکت کرده‌اند، باید در همین کارنامه اولیه حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۵/۲۱ علاقه‌مندی خود را صرفاً به یک گروه آزمایشی اصلی که تمایل به انتخاب رشته‌های تحصیلی از آن گروه دارند، اعلام کنند تا بر این اساس کارنامه حاوی رتبه آنان تهیه و ارائه شود.

بنابر اعلام سازمان سنجش قرار است نتایج کنکور ۱۴۰۲ (نوبت تیرماه) تا پایان هفته جاری اعلام شود و انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان اولیه نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ اواخر مرداد انجام گیرد. همچنین فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی نوبت دوم کنکور نیز نیمه دوم شهریور سال جاری اعلام شود.

شایان ذکر است برای این دسته از داوطلبان در صورت انتخاب نکردن گروه آزمایشی اصلی، گروه آزمایشی انتخابی آزمون نوبت دوم (تیرماه ۱۴۰۲) ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

اطلاعیه تکمیلی در خصوص زمان انتشار دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته و همچنین زمان انتخاب رشته داوطلبان، هم‌زمان با انتشار کارنامه نهایی در هفته آینده منتشر خواهد شد.

اعتراض به سابقه تحصیلی

داوطلبان گرامی در صورت نیاز به درخواست بررسی مجدد نمره کل سابقه تحصیلی لازم است به درگاه الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه نمایند. بدیهی است به درخواست‌هایی که به سایر روش‌ها ارسال شود هیچ‌گونه پاسخی داده نخواهد شد.

4/5 - (27 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه تبدیل تراز به رتبه | تبدیل رتبه به تراز | نحوه محاسبه و تفاوت

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. هيوا

    سلام – آيا كسي كه ترازش ( نمره علمي ) 8300 تجربي هست نسبت به كسي كه نمره ترازش 14000 ( رتبه اول كنكور تجربي ) يعني 5700 نفر جلوتر از اون هستند به لحاظ تراز علمي ؟

    پاسخ
  2. mah

    سلام سوال من اینه ک چطوری نمره ای ک دانشگاه توی مصاحبه به داوطلب میده رو با تراز آزنون کتبی جمع میشه؟مثلا اگه نمره مصاحبه م شده ۲۵ چطور با تراز کل جمع شده ک تراز نهایی بدست میاد .ممنون میشم اگه پاسخ بدین از طریق تلفن یا ایمیل .خیلی برام مهمه

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403