تعداد سوالات و ضرایب آزمون وکالت وکلای مرکز قوه قضاییه

نتایج آزمون وکالت دادگستری

جهت مشاوره در زمینه تعداد سوالات و ضرایب آزمون وکالت وکلای مرکز قوه قضاییه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

تعداد سوالات آزمون وکالت وکلای مرکز و ضرایب آزمون وکالت وکلای مرکز قوه قضاییه برای هر درس در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه به شرح ذیل است.

تعداد سوالات و ضرایب آزمون وکالت وکلای مرکز قوه قضاییه 98

روابط‌ عمومی مرکز وکلای قوه قضاییه تعداد سؤالات و ضرایب آزمون وکالت وکلای مرکز قوه قضاییه 98 را اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه، ظرفیت هر استان مشخص است و شرکت‌کنندگان مرحله تستی به میزان دو برابر ظرفیت به مصاحبه علمی و شخصیتی دعوت می‌شوند. با این حال، میزان این ظرفیت‌ها تاکنون اعلام نشده.

نکته مهم دیگر وضعیت سهمیه‌های ایثارگری است که مجدداً از مراجع نظامی استعلام شده است.

آزمون رأس ساعت ۹ صبح روز جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ در ۷۹ حوزه امتحانی سراسر کشور برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است درب‌های ورودی سالن آزمون رأس ساعت ۸:۱۵ بسته خواهد شد.

آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۹۸ یک دفترچه با ۱۲۰ سؤال به شرح ذیل خواهد داشت که داوطلبان ۱۴۰ دقیقه برای پاسخگویی فرصت خواهند داشت.

آزمون نمره منفی دارد.

با عنایت به دادنامه شماره ۲۳۹۷ مورخ ۱۴ آبان ۱۳۹۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، سهمیه ایثارگری داوطلبان مجدداً از مراجع ذی‌صلاح استعلام شده است.
آزمون به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود و پس از اعلام نتیجه آزمون کتبی، افراد حائز شرایط فرصت دارند تا با توجه به نمره و رتبه خود حداکثر ۷ استان را به ترتیب اولویت جهت اخذ پروانه کارآموزی انتخاب کنند.

به میزان دو برابر ظرفیت هر استان از افراد دارای بالاترین نمره کل مصاحبه و شخصیتی دعوت به عمل می‌آید.


نام دروس آزمون وکالت وکلای مرکز قوه قضاییه تعداد سوالات آزمون وکالت وکلای مرکز قوه قضاییه ضرایب آزمون وکالت وکلای مرکز قوه قضاییه
حقوق مدنی و امور حسبی 20 2
آیین دادرسی مدنی 20 2
حقوق تجارت 20 2
حقوق جزا عمومی و اختصاصی 20 2
آیین دادرسی کیفری 20 2
متون فقه در تحریر الوسیله 10 2
حقوق ثبت 10 1

ظرفیت پذیرش آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه

ظرفیت پذیرش آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه به گفته رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه مشخص شد: ظرفیت‌های اعلام شده توسط معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برای جذب مشاوران خانواده بیش از تعداد پذیرفته شدگان در آزمون کتبی است بنابراین سقفی برای قبولی در نظر نداریم و افرادی که بتوانند در مجموع آزمون کتبی و شفاهی نمره قبولی را کسب کنند، موفق به اخذ پروانه می‌شوند.

یا به عبارتی دیگر: سقف ظرفیت‌های مرکز معلوم است. جامعه آماری مشخص است که در هر حوزه قضایی به چه تعداد کارآموز نیاز است، منتها این که چه تعدادی می‌توانند این آمار را کسب کنند، بستگی به کسب درصد قبولی در آزمون دارد. این درصد هم بالاتر از چیزی که در جامعه آماری ما تعیین شده نخواهد بود. یعنی اگر ۱۰۰ نفر باید در حوزه قضایی قبول شوند اما فقط ۸۰ نفر نمره لازم را کسب کنند، صرفاً همان تعداد پذیرش خواهند شد . یعنی نصاب حداقلی برای قبولی در آزمون علمی و همچنین سقف نیاز هر استانی مشخص است.


تفاوت آزمون وکالت وکلای مرکز قوه قضاییه 98 با سال گذشته

  1. اولین تفاوت اصلی این است که اساسا شرایط اخذ پروانه وکالت در آگهی ذکر نشده است و بار احراز داشتن شرایط پروانه وکالت را بر دوش داوطلبان گذاشته شده است.
  2. در سال‌های گذشته ارائه مدرک لیسانس ضروری بود البته داشتن شرایط اخذ پروانه وکالت برای هرکس ضروری است اما نه الزاما در مرحله آزمون بلکه در مرحله کارآموزی احراز خواهیم کرد؛ چرا که از حالا تا مرحله کارآموزی چندین ماه فرصت برای انجام این کار است.
  3. تفاوت اصلی و بنیادین دیگر مواد و منابع آزمون به تفکیک هر درس است که اعلام شده البته آرای وحدت رویه مرتبط در این آزمون خواهد بود و ممکن است سوالات نیز ترکیبی باشد. برخی منابع نیز تکراری ذکر شده و دلیل آن این است که آن منابع مرتبط با دو حوزه بوده است. سعی کردیم منابع کاربردی را برای وکیل دادگستری مدنظر قرار دهیم و سوالات از موضوعات پرکاربرد ذکر خواهد شد و سعی می‌کنیم آزمون سنجش صلاحیت داشته باشیم.
  4. تفاوت جدی دیگر بحث دو مرحله‌ای شدن آزمون است. البته پیش از این نیز این گونه بود، اما مصاحبه شفاهی صرفا از وکلا و حقوقدانان صورت می‌گیرد ما در مرکز مشاورین خانواده این روش را آزمایش شده و مورد استقبال قرار گرفت و سعی بر این است با این روش شخصیت، سطح علمی و توان تخصصی داوطلب مورد ارزیابی قرار بگیرد، لذا مشابه آن را در آزمون وکالت طراحی کردیم و تا حدود زیادی مبتنی بر عمل شایستگی انجام می‌شود و کسی در این آزمون موفق می‌شود که بتواند هر دو مرحله موفقیت‌آمیز پشت سر بگذارد.
  5. یکی دیگر از تفاوت‌های بنیادین این است که آزمون امسال به صورت ملی برگزار می‌شود و متمرکز نیست حتی در شهرستان‌های غیرمرکز استان ممکن است آزمون را داشته باشیم. مهمتر از این در مرحله ثبت نام آزمون، اساساً حوزه قضایی که داوطلب می‌خواهد در آن فعالیت کند پرسیده نخواهد شد بلکه حوزه‌ای که انتخاب می‌کند حوزه‌ای است که در آن برای آزمون دادن راحت‌ترند.
  6. ظرفیت مشخصی وجود ندارد و در مرحله اول افرادی که حد نصاب علمی را کسب کنند به مصاحبه دعوت می‌شوند و این مورد که چه تعداد پروانه وکالت داده می‌شود مشخص نیست.


3/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه تعداد سوالات و ضرایب آزمون وکالت وکلای مرکز قوه قضاییه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی