در جلسه کنکور چگونه حرفه ای تست بزنیم ؟

تست زنی

جهت مشاوره در زمینه در جلسه کنکور چگونه حرفه ای تست بزنیم ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

استفاده از تکنیک های درست تست خوانی و تست زنی از الزامات تضمین موفقیت شماست. آشنایی با تکنیک های تست خوانی و تست زنی در کنکور لازمه موفقیت در این آزمون است. در زیر با برخی از این تکینک ها آشنا شوید تا بتوانید از ماه ها تلاش خود، حداکثر بهره برداری را برای گرفتن نتیجه مورد انتظار داشته باشید.

تست زنی

تکنیک های حرفه ای تست خوانی

1-درست نخواندن سوال تست و یا گزینه های تست

2-افعال منفی یا مثبت به راحتی شما را گمراه می کنند . بنابراین فعل های سوالات به ویژه افعال پایان سوال را خط بکشید و دقت کنید. به عنوان مثال افعال ” درست است یا درست نیست”، ” وجود دارد یا وجود ندارد” ،‌”بود یا نبود”.تست زنی

3-روی کلمات استثنا ، حروف ربط و کلمات شرطی در سوال خظ بکشید. به عنوان مثال “همه موارد زیر درست است به جز” ، ” همه موارد زیر غلط است به استثنای”. “گزینه ای درست استکه ….”، “گزینه ها را از راست به چپ بخوانید”.

4-طراح با استفاده از کلمات و عبارات گمراه کننده داوطلب را گمراه می کند. به مفاهیم برخی افعال و واژگان در سوالات دقت کنید و هوشمندانه صورت سوال را بخوانید و دنبال کنید. به عنوان مثال : “مطلوب است یعنی درست ترین گزینه کدام است”.

5-کلمات و عبارات مشابه به سادگی با هم اشتباه می شوند . برترین و بدترین دو واژه کاملا متفاوت هستند

6-طراح با آوردن اطلاعات زائد در تست، ذهن داوطلب را منحرف می کند. عدم مطالعه کامل صورت تست و درک خواسته اصلی مساله، بیشترین سهم غلط را به خود اختصاص می دهد.

7-طراح با ترتیب گزینه ها ، می تواند شما را به اشتباه بیندازد، صورت سوال را به دقت بخوانید و بعد از مطالعه صورت سوال بدون پیش داوری هر 4 گزینه را به ترتیب بخوانید.

الف) گزینه های غلط به ظاهر درست. در این موارد علت به خطا افتادن داوطلبان عدم استخراج اطلاعات صورت سوال (داده ها و خواسته ها) و گزینه ها می باشد.

ب) گزینه های درست به ظاهر غلط . پیشنهاد می شود در تست هایی با ظاهر تکراری و آشنا حتما زیر داده های تست و دور خواسته های آن و افعال آن خط بکشید.

8-اشتباهات افقی در پاسخگویی ، تست را حل کرده به جواب عدد دو رسیده اید که در گزینه ( 3 ) است ولی اشتباهاً گزینه ( 2 ) را می زنید.

9-اشتباهات عمودی ، پاسخ سوال 15 را در گزینه های سوال 14 یا 16 علامت می زنید و گاهی ممکن است تا تعداد زیادی سوال به همین منوال پیش بروید. پیشنهاد میشود هر ده شماره سوال دفترچه و شماره سوال پاسخ برگ را کنترل کنید تا به اشتباه و در اثر خطای دید گزینه ها را اشتباه وارد پاسخبرگ نکرده باشید.

10-اشتباه محاسباتی ( 2 ضرب در 3 را 5 ، علامنت منفی را ندیدن … )

تکنیک های تست زنی

1-هدفگذاری چند تا از ده تا: با توجه به وضعیت درسی و نمره ترازتان و رسیدن به نتیجه مورد انتظار خود هدفگذرای کنید در هر درس به چند سوال می خواهید پاسخ دهید . بدین ترتیب دیگر نگران جواب ندادن به همه سوالات نیستید.

2-استفاده از روش ضربدر منها : در کنار سوالاتی که بلد نیستید علامت منها بگذارید تا دیگر وقت خود را روی این سوالات نگذارید و در کنار سوالات دشوار و وقت گیر و یا سولال های که برای پاسخ بین دو گزینه ها شک دارید علامت ضربدر بگذارید. اینگونه در وقت اضافی میدانید باید سراغ کدام سوال ها بروید.

3-روش زمان های نقضانی: برای هر درس بخشی از زمان خود را ذخیره کنید تا در پایان سوالات برای پاسخ به سوال هایی که شک داشته اید یا وقت گیر هستند ، زمان داشته باشید.

4-روش استرات‍ژی بازگشت: چنانچه تمام روش های قبل را انجام داده باشید در پایان آزمون ، زمانی را ذخیره کرده اید و می توانید روی درس های هدف برگردید.تست زنی

تکنیکهای تست زنی …

کاهش بی دقتی

چند نکته:
بی‌دقتی برای همه است، یکی کمتر و یکی بیشتر.
دقت اکتسابی است وذاتی نیست. دست روی دست نگذار که (من بی‌دقتم و دیگر کاری نمی‌شود کرد ). راه‌هایی هست که می‌توان میزان بی‌دقتی را در امتحان کاهش داد.
برای هر انسانی طبیعی است که اشتباه کند اما غیر طبیعی است که اشتباهاتش را تکرار کند.تست زنی

1- مدیریت زمان داشته باش

(اصلاً نمی‌دونم چه جوری گذشت. وقتی به زبان رسیدم، 5 دقیقه از زمان دروس عمومی‌ مانده بود. من به 10 سؤال جواب دادم که 5 سؤال را غلط جواب دادم)

از کودکی به ما گفته‌اند که عجله کار شیطان است. وقتی می‌خواهیم کاری را در مدت زمان کوتاهی انجام دهیم، عجله می‌کنیم و درهمین حالت، میزان دقت ما به‌طور معمول کم می‌شود. برای رفع این حالت باید در جلسه‌ی آزمون،‌ مدیریت زمان داشت یعنی:

هر درس را در زمان پیشنهادی خودش پاسخ دهید.

زمان آغاز و پایان هر درس را در بالای سر آن درس در دفترچه‌ی ‌سؤال بنویسید و به آن پایبند باشید.

روی ‌سؤالات مکث بیش از حد نکنید و ‌سؤالات وقت‌گیر را علامت زده و در انتها پاسخ دهید.

گاهی به ساعت نگاه کنید و به زمان توجه داشته باشید.تست زنی

2- استفاده از تکنیک خطبر

(آقا باید صورت سؤال را چند بار بخونم تا آن را بفهمم؟! آقا چشمم انگار بین خط و خطوط سرگردانه، متر را ثانیه حساب کردم و لیتر را میلی لیتر و…)

برای رفع این مشکل، دست یا قلم‌تان روی سؤال باشد و کلمه به کلمه، سؤال و گزینه‌ها را بخوانید. به هر کلمه کلیدی که رسیدید، دور آن دایره بکشید. دقت کنید، گفتم دور آن دایره بکشید، نگفتم زیر آن خط بکشید.

تبصره: بعضی از دوستان کنکوری هستند که در روش خطبر آنقدر کُند عمل می‌کنند که وقت زیادی را برای خواندن سؤال صرف می‌شود. باید حواس‌تان باشد که وقتی می‌گویند 30 سؤال ریاضی در 43 دقیقه، منظور این‌ است که برای هر یک، ‌سؤال را بخوانید، گزینه‌ها را نگاه کرده، محاسبه و جواب را درپاسخ‌برگ علامت بزنید. پس سعی کنید سرعت و حرکت دست یا قلم روی سؤال و گزینه‌ها تا جایی که امکان دارد با سرعت خواندن چشم هماهنگ شود.

تست زنی

3- حفظ آرامش در برخورد با ‌سؤالات بسیار ساده

(آقا ‌سؤالش عین آب خوردن بود نمی‌دونم چرا بی‌دقتی کردم ؟!)

بسیار اتفاق افتاده است که دانش‌آموزان ممتاز در ‌سؤالات ساده بی‌دقتی می‌کنند و این خود به دلیل خوشحالی درونی از برخورد با ‌سؤال ساده و کاهش غیر ارادی دقت در این ‌سؤال‌هاست. خوب است بدانید که طراحان محترم از این قضیه باخبرند و دام‌های آموزشی را در سؤالات ساده جاسازی می‌کنند. لذا وقتی با سؤال ساده مواجه می‌شوید، باید بیش‌تر هم دقت کرد. دفترچه را در دست بگیرید، گردن را به جلوتر خم کنید، محکم‌تر بشینید و… یعنی با یک تغییر فیزیکی در خود، سعی کنید تمرکز و دقت‌تان را افزایش دهید.تست زنی

4- نظم در نوشتن و استفاده از مداد و پاسخ‌برگ در خانه

( آقا جای محاسبه در امتحان خیلی کمه، نمیشه با خودمون چک‌نویس ببریم؟!)

یکی از علت‌های بی‌دقتی در جلسه‌ی آزمون درهم و برهم نوشتن محاسبات در دفترچه‌ی سؤال است. یعنی خیلی بی‌نظم و نامرتب، محاسبات را در دفترچه انجام می‌دهیم. جواب یک سؤال در جواب دیگر می‌رود و گاهی آنقدر شلوغ می‌شود که راه حل خود را گم می‌کنیم و ناچاریم دوباره آن‌را بنویسیم .

یادتان باشد در جلسه‌ی کنکور نمی‌توانید با خود چک‌نویس ببرید.

پس در خانه چک‌نویس‌های خود را باریک کنید تا عادت کنید که در جای محدود، محاسبات را انجام دهید. درضمن تا آنجا که امکان دارد از مداد برای نوشتن و محاسبه استفاده کرده تا در جلسه به نوشتن با مداد عادت کنید. برای کسانی که در امتحان اشتباه پرکردن گزینه‌ها را دارند، توصیه می‌شود که حتماً موقع تست‌زنی در خانه از پاسخ‌برگ استفاده کنید و دقت در پر کردن آن‌را تمرین کنید.تست زنی

تبصره 1: هر گاه در جواب به اعداد 1تا 4 رسیدیم، کمی مکث کرده و بعد پاسخ‌برگ را پر کنیم. مثلاً بسیار دیده شده است که جواب مسأله عدد (1) است و اين پاسخ در گزينه‌ی دوم قرار دارد و شما گزينه‌ی (1) را انتخاب می‌كنيد.

تبصره 2: هر 10 ‌سؤال شماره‌ی سؤال و شماره‌ی پاسخ در پاسخ‌برگ را چک کنید تا از ردیف پرکردن گزینه‌ها مطمئن شوید.

5- دفترچه بی‌دقتی‌ها را تهیه کنید

(آقا باز هم مثل همیشه بی‌دقتی‌های تکراری؟!)

این کار بسیار مثمرثمر است. بعد از هر آزمون، لیستی از همه‌ی بی دقتی‌ها که در امتحان داشتید را تهیه کنید و آنچه را که بی‌دقتی کرده‌اید در دفتری برای خودتان شرح دهید. مثلاً بی‌دقتی در صورت سؤال داشتم و کلمه نمی‌باشد را باشد خواندم و یا بی‌دقتی در محاسبه داشتم و 4 در 6 را 10 حساب کردم! ببنید شب قبل از هر آزمون، مروری بر دفترچه‌ی بی‌دقتی‌های خود بکنید . مطمئن باشید ذهن‌تان به‌صورت ناخودآگاه در امتحان بعدی از ارتکاب بی‌قتی‌های قبلی حذر می‌کند.تست زنی

6- تمرینات زمان‌دار انجام دهید

(آقا همیشه وقت کم می‌ آورم؟!)

حتماً در مباحثی که به تسلط رسیدید، تمرینات زمان‌دار انجام دهید. قرار نیست فعلاً سرعت عمل خیلی خوبی داشته باشید و برای هر درس به زمان کنکور برسید. اما باید تمرین کنید و سعی کنید با افزایش سرعت خواندن و محاسبه کردن و تست زدن، دقت خود را نیز بالا ببرید . بهترین منبع در این مورد دفتر کار آزمون است. که بسیار سودمند است و باید در هفته‌ی پایانی به‌صورت زمان‌دار به همراه پاسخ‌برگ کار شود.تست زنی

7- صبحانه و استراحت کافی در شب قبل

(آقا تا صبح بیدار بودم و درس می‌خواندم )

قبل از آزمون، 6 تا 8 ساعت خواب شب ضروری است. بسیاری از دانش‌آموزان برای این‌که به مباحث آزمون برسند، تا پاسی از شب بیدار می‌مانند. دقت کنید برای کنکور، شب امتحانی وجود ندارد که بتوانید همه‌ی مباحث را مرور یا تمام کنید. اگر به 70 درصد آزمون رسیده‌اید شب آزمون، قبل از ساعت 11 شب بخوابید. ممکن است تا صبح بیدار بمانید و30 درصد باقیمانده را تمام کنید.تست زنی

اما از این غافلید که با عدم استراحت کافی در شب، بی‌دقتی در امتحان افزایش می‌یابد. حوصله کم می‌شود و یاد آوری مغز کُند می‌شود و عملاً معلومات شما در امتحان شاید به 40 درصد کاهش یابد. پس بهتر است بخوابید و همان 70 دصد اولی را تثبیت کنید. روز آزمون صبحانه را کامل میل کنید. نگویید که من عادت به صبحانه ندارم. عادت کنید صبحانه بخورید. شام زود و سبک بخورید تا صبح اشتها داشته باشید.تست زنی

?۱-در طراحی سؤالات کنکوراصول کلی طراحی تست رعایت می شود. بنابراین برای پاسخگویی به سؤالات دنبال روش های غیرعادی نباشید.

?۲-خود را برای مواجهه با هر نوع سؤالی در جلسه کنکور آماده سازید.

?۳-هیچگاه بیش از اندازه روی یک تست زمان نگذارید. حواستان باشد که اگر یک تست زیاد از شما وقت می گیرد بیخیالش شوید.

?۴-باید این فن جسورانه را بیاموزید که از بعضی تست ها بگذرید.

?۵-درتست هایی که در مورد گزینه صحیح شک دارید تنها زمانی ریسک کنید که اطمینان داشته باشید حداقل دو گزینه غلط است.

?۶-قبل از هرگونه اقدام به پاسخگویی تست، تمام کلمات آن را با دقت بخوانید.

?۷-سعی کنید قبل از پاسخ به هر تست، گزینه صحیح راحدس بزنید.

?۸-در جلسه کنکور دقت کنید در فضایی قرار نگیرید که با کوچکترین سرنخ ها فریب بخورید.

?۹-درتقسیم زمان برای پاسخگویی به تست ها، توجه داشته باشید که زمان برای حل هر تست متفاوت است.

?۱۰-اگر زمانی برای مرور تست ها باقی ماند ، پاسخ را تنها زمانی تغییر دهید که به غلط بودن اول اطمینان حاصل نمایید.

?۱۱-برای افزایش سرعت عمل در تست زنی چهار عامل مؤثرند:

آ) تمرین و رکورد گیری تست زنی
ب) شادابی وسرحال بودن
ج)تمرکز و آرامش

د) مطالعه ی مفهومی

?۱۲-محاسبات ریاضی را با دقت و تمرکز انجام دهید.

?۱۳-درتست های ریاضی، یک روش کار مشخص داشته باشید تا دچار سردرگمی نشوید.

?۱۴-در درس فیزیک ضمن مطالعه مفهومی و تقویت بنیه ریاضی، به طور کیفی تست هایی درسطوح ساده، متوسط وسخت زده و مراقب مفاهیم نزدیک به هم باشید.

?۱۵-درتست های شیمی به نحوه توزیع سؤالات و همچنین در اولویت قرار دادن پاسخگویی به تست های توصیفی توجه نمایید.

?۱۶-درتست های زیست شناسی، دقت بر روی درک و فهم سؤالات اهمیت بیشتری دارد.

?۱۷-درتست های زبان انگلیسی، زمان را هماهنگ با زمان دروس عمومی دیگر در نظر بگیرید.

?۱۸-در تست های معارف ، امکان سرعت عمل، بیشتر است.

?۱۹-تست های ادبیات را جدی بگیرید و به حفظیات اتکا نکنید.

مشاور گروپ

موفقیت در کنکور در روزهای پایانی

 

استرس و اضطراب که این روزها بیشتر در جوانان دیده می شود زندگی را به کام آنها و خانواده هایشان تا حدی تلخ کرده و نزدیک شدن به کنکور هم به این موضوع دامن زده است. مطمعنا برای یک جوان کنکور سراسری یکی از حساس ترین و پراسترس ترین امتحان ها است که تمام زندگی نه تنها او بلکه خانواده اش را تحت الشعاع قرار می دهد.تست زنی

? توصیه هایی مهم متخصصان به دانش آموزان :

✔️- ورزش کنید:
ورزش (حدود 20دقیقه در روز) سبب تولید «آندروفین» شده و باعث نشاط و کاهش استرس می شود بنابراین به طور حتم در برنامه ی روزانه ی خود، مدت زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید.

✔️- خواب و استراحت کافی داشته باشید:
با توجه به این که بیشترین میزان آمادگی ذهنی، پس از 7ساعت خواب است؛ تلاش کنید در این مدت، زمان خواب خود را تنظیم کنید تا قبل از ساعت بیدار شدن برای کنکور، دست کم 7ساعت خوابیده باشید.

✔️- مطلب جدید نخوانید:
خواندن مطالب جدید در این روزها، به جز افزایش استرس، نگرانی و فراموشی مطالب قبلی، هیچ مزیت دیگری ندارد؛ اگر مبحثی را از ابتدای سال نیاموخته اید، دیگر فرصت یادگیری آن مطلب نیست. تثبیت آموخته های قبلی به طور قطع، تأثیر بیشتری در نتیجه ی شما دارد.

✔️- تصور نکنید باید همه ی مطالب را بدانید:
یکی از تصورهای غلط داوطلبان کنکور که باعث ایجاد نگرانی زیادی هم می شود، این است که فکر می کنند اگر مطلبی را نخوانده اند یا خوب نخوانده اند، نمی توانند نتیجه ی خوبی بگیرند .

با بررسی سؤال های سال های قبل، می توانید به این نکته دست یابید که برای قبولی در دانشگاه، نیازی نیست تمامی مطلب ها را بدانیم؛ فقط کافی است به اطلاعات و فرمول های کلی مبحث ها، مسلط باشیم . یادتان باشد:«همه چیز را فقط همه کس می دانند.»تست زنی

4.5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه در جلسه کنکور چگونه حرفه ای تست بزنیم ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. رهگذر

    نکات خوبی بود ممنون خصوصا نکته آخری که با این حجم کتاب های کمک آموزشی خود من میگم حتما باید همه مطالب و ریز نکته ها و همه تست ها رو بلد باشم شاید همون یک دونه نکته که رد شدم و دقت نکردم تو کنکور بیاد و باعث افت رتبه بشه! ولی درسته نباید خیلی هم حساس شد اگر مطالب اصلی رو چند بار بتونیم با دقت مرور کنیم احتمال موفقیت زیاده.

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403