تست ریون | تست هوش ریون | Raven IQ Test

تست ریون | تست هوش ریون | Raven IQ Test

جهت مشاوره در زمینه تست ریون | تست هوش ریون | Raven IQ Test

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله قصد داریم تست ریون را بررسی کنیم.

تست هوش ریون (Raven Test) یک آزمون 60 (برای بزرگسالان) و 36 سوالی (برای کودکان) است، که به سنجش استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی و سنجش قوه ادراک می‌پردازد. تست ریون را یک روانشناس انگلیسی به نام جان کارلیل ریون در سال 1936 بر پایه دو عامل استقرا و هوش طبیعی، طراحی کرد. به این علت که الگوهای تست ریون به شکل ماتریس‌های مختلف 2*2، 4*4 و 6*6 است، به آن ماتریس پیشرونده می‌گویند.

از این تست برای آزمون ورودی مدارس خاص، آزمون استخدامی بعضی مشاغل و هدایت تحصیلی استفاده می‌شود.

با ما در مشاورگروپ با بررسی تست ریون، همراه باشید.

Raven

تست ریون

تست هوش انواع مختلفی دارد که ریون، یکی از مشهورترین‌ آن‌هاست. انواع تست هوش عبارتند از:

  1. تست هوش وکسلر
  2. تست هوش استنفورد بینه
  3. تست هوش ریون
  4. تست هوش آدمک (گودیناف)
  5. تست هوش کتل
  6. تست هوش چندگانه گاردنر

معتبرترین تست‌های هوش مربوط به مورد اول و دوم بوده و بیشتر از این تست برای سنجش هوش استفاده می‌شود. جالب است بدانید تست هوش چندگانه گاردنر، هوش را به 10 قسمت تقسیم می‌کند که عبارتند از:

  • هوش کلامی: فن بیان قوی و توانایی مذاکره و متقاعدسازی.
  • هوش ریاضی: قدرت و توانایی تحلیل مسائل و عملیات ریاضی.
  • هوش فضایی: توانایی درک پدیده های دیداری و تفکر با تصاویر یا تصویر سازی ذهنی.
  • هوش موسیقیایی: توانایی اجرا، ساخت و درک الگوهای هنر موسیقی.
  • هوش حرکتی: قدرت هماهنگ‌سازی اعضای بدن به ویژه اندام‌های حرکتی.
  • هوش درون فردی: قدرت خودشناسی به ویژه در زمینه احساسات و هیجانات درونی.
  • هوش اجتماعی: توانایی برقرار کردن ارتباط و قدرت درک دیگران.
  • هوش طبیعت‌گرا: توانایی درک و دقت به مسائل محیطی و طبیعی.
  • هوش هستی گرا: توجه به مسائل هستی شناختی معنوی و درک آن.
  • هوش اخلاقی: توانایی تشخیص خوب از بد و میل به سوی کمال.

در تست ریون که برای بزرگسالان و کودکان به دو صورت برگزار می‌شود، مقیاس ارزیابی، استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی و سنجش قوه ادراک است. تست ریون برای بزرگسالان 60 و برای کودکان 36 سوال دارد و برای سنجش هوش عمومی استفاده می‌شود.

آزمون مدارس تیزهوشان

Raven Test

به صورت کلی سه نوع تست ریون وجود دارد؛ تست ریون استاندارد، تست ریون رنگی و تست ریون پیشرفته.

انواع تست ریون

  • تست ریون استاندارد: این تست، اولین نسخه تولیدشده توسط جان کارلیل ریون در سال 1936 بود که هنوز هم از آن استفاده می‌شود و همان تست 60 سوالی معروف است. سوالات این نوع از تست ریون به صورت تصویری و سیاه و سفید است. ماتریس های پیشرونده این نوع آزمون، اصلی ترین حالت ماتریس‌ها هستند که در سال 1938 منتشر شد. دفترچه سوال این نسخه شامل پنج مجموعه (A-E) است که هرکدام 12 آیتم دارند (برای مثال A1 تا A12) و این آیتم ها به تدریج سخت‌تر می شوند که به توانایی شناختی بیشتری برای رمزگشایی یا تحلیل اطلاعات نیاز دارند. همه آیتم‌ها با رنگ مشکی و با پس زمینه سفید مشخص می‌شوند.
  • تست ریون رنگی (ریون کودکان): این تست که از نوع قبلی ساده‌تر است، برای استفاده کودکان 5 تا 11 سال، افراد مسن و افراد ناتوان طراحی شده است و شامل دو مجموعه A و B با ماتریس‌های استاندارد به اضافه 12 آیتم قرار داده شده در میان دو مجموعه با عنوان Ab است. بیشتر آیتم‌ها با زمینه رنگی مشخص شده‌اند تا آزمون از لحاظ بصری برای پاسخ دهندگان محرک باشد. با این وجود برخی از آیتم‌های بخش B به صورت سیاه و سفید مشخص شده‌اند. بر این اساس اگر این موضوع انتظارات آزمون گیرنده را برآورده سازد، مجموعه‌های C، D و E ماتریس‌های استاندارد راحت می‌شود.
  • تست ریون پیشرفته: این آزمون در دو دفترچه 36 تایی و 12 تایی تهیه شده و مجموعا 48 سوال دارد. تصاویر این نوع از تست ریون نیز سیاه و سفید بوده و به مرور سخت‌تر می‌شوند. آیتم ها دوباره به صورت زمینه سیاه و سفید با رنگ مشکی طراحی شده اند که سطح دشواری سوالات به تدریج افزایش پیدا می کند. این آیتم ها مناسب افراد بزرگسال و افرادی است که سطح بالایی از هوش عمومی را دارند. علاوه بر این، نوع آزمون های موازی ماتریس‌های پیشرونده رنگی و استاندارد در سال 1998 منتشر شده است. این نسخه به منظور حل مشکل ماتریس‌های ریون بود که در نمونه کلی شناخته شده بودند. آیتم‌ها در آزمون‌های موازی برای اینکه میانگین شاخص جواب برای هر سوال در نسخه‌های موازی و کلاسیک به یک اندازه برسد، طراحی شدند. این نسخه بر اساس آزمون موازی بود، اما با وجود اینکه اندازه یکسانی داشت ولی سطح آیتم ها سخت طراحی شده بود تا خطایی که در آزمون اصلی استاندارد منتشر شده برای افراد بزرگسال بود، مشخص شود. آزمون جدید با تنظیم بهتر نمونه‌ها و توسعه رویه‌های موجود به منظور پیاده‌سازی نظریه جواب-سوال، به یکی از بهترین  آزمون های موجود تبدیل شد.

تست ریون جنبه‌های مختلف هوشی از جمله دقت به جزییات، استدلال مفهومی، حل مسئله، رمزگشایی، تجزیه‌وتحلیل، دسته‌بندی، ترتیب گذاری، توانایی پردازش اطلاعات، هوش جاری و توانایی‌های شناختی را بررسی کرده و اساس آن اندازه‌گیری استقرا و هوش عمومی است.

Raven Test

سوالات تست ریون

سوالات تست ریون که در ادامه همین مقاله می‌توانید فایل PDF آن را دانلود کنید، شامل طرح‌های بصری هندسی بوده و در صورت سوال که به صورت ماتریس است، جای یک گزینه خالی است. آزمون‌دهنده باید از بین شش تا هشت گزینه جواب خود که همان تکه مفقودشده در سوال است، را حدس بزند.

درواقع ریون دو توانایی را بررسی می‌کند: توانایی تفکر منطقی و درک پیچیدگی روابط (درک استنباطی) و قابلیت حفظ و ساخت دوباره اطلاعات (توانایی بازیابی).

پاسخنامه تست هوش ریون

در این قسمت قصد داریم جواب تست ریون را موردبررسی قرار دهیم.

برای تفسیر تست ریون، بعد از چک‌کردن جواب‌های خود با پاسخنامه، باید هر جواب درست خود 1 امتیاز بدهید و امتیاز سوالات با پاسخ اشتیاه و سوالاتی که در خارج از زمان 45 دقیقه‌ای تست هوش ریون داده شوند، صفر تلقی خواهد شد.

سپس تمام امتیازات خود را جمع بسته و نمره خام خود را براساس جدولی که در صفحه آخر فایل زیر وجود دارد، با سن خود مطابقت داده و سپس از عنوان “تفسیر تست ریون” این مقاله، ضریب هوشی خود را به دست بیاورید.

دانلود تست ریون بزرگسال

پاسخنامه تست هوش ریون (بزرگسال):

پاسخنامه تست هوش ریون (بزرگسال)
سوال جواب وال جواب شماره سوال جواب شماره سوال جواب شماره سوال جواب شماره سوال جواب شماره سوال جواب شماره سوال جواب
1 4 9 1 17 1 25 8 33 7 41 8 49 7 57 3
2 5 10 3 18 3 26 2 34 6 42 6 50 6 58 2
3 1 11 4 19 5 27 3 35 1 43 5 51 8 59 4
4 2 12 5 20 6 28 8 36 2 44 4 52 2 60 5
5 6 13 2 21 4 29 7 37 3 45 1 53 1    
6 3 14 6 22 3 30 4 38 4 46 2 54 5    
7 6 15 1 23 4 31 5 39 3 47 5 55 1    
8 2 16 2 24 5 32 1 40 7 48 6 56 6    

نمره گذاری و تفسیر تست هوش ریون

بعد از اتمام آزمون و در هنگام چک‌کردن پاسخنامه، به هر سوالی که درست جواب داده‌اید نمره 1، و به سوالات اشتباه نمره 0 بدهید. همچنین سوالاتی که در خارج از وقت آزمون (زمان آزمون ریون بزرگسال 45 و کودک، 30 دقیقه است) به آن‌ها پاسخ داده‌اید را با نمره صفر ارزش‌گذاری کنید. در این حالت یک نمره خام از 60 به دست می‌اید که با توجه به سن خود و مطابق جدولی که در صفحه آخر فایل سوالات تست ریون در این مقاله قرار دارد، می‌توانید بهره هوشی خود را پیدا کرده و مشخص کنید که در کدام دسته قرار دارید.

تفسیر تست ریون – جدول نمره گذاری تست ریون بزرگسالان
نمره هوشی 64 یا کمتر 65 – 76 77 – 88 89 – 112 113 – 124 125 – 148 149 و بالاتر
وضعیت هوشی عقب‌مانده ذهنی مرزی پایین‌تر از متوسط متوسط ممتاز بسیار ممتاز نابغه
درصد از جمعیت 1.2 درصد 5.5 درصد 16 درصد 54 درصد 16 درصد 6.5 درصد 1 درصد

تست هوش کودکان

تست هوش کودکان مجموعه‌ای از تست ریون استاندارد و یک مجموعه سوالات دیگر است و تصاویر سوالات آن به صورت رنگی است. این تست 36 سوال داشته و برای کودکان 5 تا 11 سال و نیز افراد مسن و کسانی که محدودیت ذهنی و فیزیکی دارند، استفاده می‌شود.

تست ریون کودکان نیز مانند تست ریون بزرگسالان از سوالات اسان شروع شده و به تدریج به سمت سوالات سخت می‌رود. در این آزمون، یک مجموعه تصویر در قالب یک ماتریس به کودک داده شده و از او خواسته می‌شود تا از 6 گزینه موجود، قسمت بریده‌شده تصویر اصلی را پیدا کند. زمان لازم برای تست ریون بزرگسالان 45 و کودکان 30 دقیقه است و در آن استدلال انتزاعی و هوش سیال (وابسته به ژنتیک) آژمون‌دهنده، سنجیده می‌شود.

تست هوش ریون کودکان ۳۶ سوال دارد و برای ارزیابی بهره هوشی کودکان ۵ تا ۱۱ ساله مورد استفاده قرار می ‌گیرد. همچنین برای افراد بالغی که محدودیت فیزیکی و ذهنی دارند، نیز قابل اجراست.

پاسخنامه تست رهوش ریون کودکان به شرح جدول زیر است:

پاسخنامه تست ریون کودکان
سوال جواب سوال جواب
۱ ۴ ۱۹ ۳
۲ ۵ ۲۰ ۴
۳ ۱ ۲۱ ۶
۴ ۲ ۲۲ ۳
۵ ۶ ۲۳ ۵
۶ ۳ ۲۴ ۲
۷ ۶ ۲۵ ۲
۸ ۲ ۲۶ ۶
۹ ۱ ۲۷ ۱
۱۰ ۳ ۲۸ ۲
۱۱ ۴ ۲۹ ۱
۱۲ ۵ ۳۰ ۳
۱۳ ۴ ۳۱ ۵
۱۴ ۵ ۳۲ ۶
۱۵ ۱ ۳۳ ۴
۱۶ ۶ ۳۴ ۳
۱۷ ۲ ۳۵ ۴
۱۸ ۱ ۳۶ ۵

تست هوش بزرگسال

تست هوش بزرگسال ریون، همان تست هوش کلاسیک است که از سال 1936 توسط آقای ریون طراحی شد و با اندکی تغییرات، در سایت‌های مختلف موجود است. جامعه هدف این تست افراد بزرگسال جامعه است و کودکان، افراد مسن و افراد دارای محرومیت‌های ذهنی و فکری، از تست ریون کودکان که 36 سوال دارد استفاده می‌کنند.

این تست که ابتدا فقط یک علاقه شخصی برای کودکی بود که آزمون‌های ورودی مدارس و محل کار را کارآمد نمی‌دانست، بعدها به یکی از اساسی‌ترین ازمون‌های روانشناسی ورودی مدارس و مشاغل تبدیل شد و برای ارزیابی افسران نیروی دریایی آمریکا نیز از آن استفاده می‌شد.

دلیل فراگیری بسیار زیاد این نوع تست، عدم وابستگی آن به زبان، و مهارت خواندن ونوشتن و تفسیر ساده است و به این علت‌ها، بسیار کاربردی بوده و جای بسیاری از آزمون‌های دیگر را گرفته است.

دانلود تست ریون بزرگسال

دقیق ترین تست هوش

معمولا تست‌های هوش بینه و وکسلر معتبرتر از بقیه بوده، و به عنوان دقیق ترین تست هوش مطرحند. ولی این به معنای عدم کارآمدی تست‌های دیگر نیست و به این علت که هر تست، بخش مختلفی از هوش را می‌سنجد، نتایج آن متفاوت خواهند بود. مثلا تست وکسلر به سنجش قابلیت فضایی – بصری، استدلال سیال، حافظه‌ی فعال بصری، قابلیت نام‌گذاری و حافظه توأم بصری – کلامی می‌پردازد. تست بینه که یکی از ابزارهای سنجش انفرادی توانایی‌های شناختی و هوش است، 5 مورد دانش (Knowledge)، استدلال عددی (Quantitative Reasoning)، استدلال سیال (حل مسئله از طریق قیاس، تشبیه، استقرا و …) یا Fluid Reasoning، پردازش‌های بصری / فضایی (Visual-Spatial Processing) و حافظه فعال (Working Memory) را بررسی می‌کند.

تست آدمک یا گودیناف برای سنجش درجه هوشمندی سن عقلی و بهره رشدی کودک است و بهترین ابزار برای سنجش کسانی است که سواد ندارند یا حرف نمی‌زنند. تست هوش کتل از ریون دشوارتر بوده و برای سنجش هوش غیرکلامی و برای کودکان 7 تا 13 سال استفاده می‌شود.

کاربرد تست ریون

شاید برای شما سوال به وجود بیاید که کاربرد تست ریون چیست؟

از این تست سابقا برای هدایت تحصیلی دبیرستان و در حال حاضر در آزمون ورودی مدارس خاص استفاده می‌شود، مدارسی که برنامه‌‌های فوق‌العاده داشته و یا برنامه ویژه‌ای برای کنکور داشته باشند نیز از این آزمون برای سنجش هوش دانش‌آموزان خود استفاده می‌کنند. از تست ریون در حوزه بالینی برای ارزیابی عصب روانشناختی، مطالعات تحقیقی و حوزه‌های آموزشی نیز استفاده می‌شود. این تست برای ارزیابی هوش غیرکلامی طراحی شده و مزیت بزرگ آن این است که شما هر سظح تحصیلی و تجربه فردی داشته باشید، تفاوتی نمی‌کند و تست برای تمامی افراد و شرایط آن‌ها، کاربرد دارد.

تست ریون برای چه سنی است

تست ریون برای تمامی سنین کاربرد داشته و برای کودکان، سالمندان بالای 65 سال و افراد ناتوان ذهنی و حرکتی از نوع ساده‌تر آن که ریون کودکان است استفاده شده و برای سنین نوجوانی تا 65 سال، از ورژن بزرگسال آن استفاده می‌شود.
به طور کلی تست ریون شامل موارد زیر است:
  • سنجش مهارت های پیشرفته مشاهده و تفکر
  • تحلیل مهارت حل مساله جدید و پیچیده
  • پیش بینی مهارت درک سریع مفاهیم افراد
  • 60 سوال- 6 الی 8 گزینه
  • افزایش تدریجی دشواری سوالات
  • مناسب برای ارزیابی نامزدهای شغلی در همه صنایع و نیز داوطلبان تحصیلات تکمیلی

سوالات متداول تست هوش ریون

✔️تست ریون را از کجا می‌توانم دانلود کنم؟

✔️فایل سوالات تست ریون در این مقاله قرار داده شده است.

✔️تفسیر تست ریون چگونه است؟

✔️بعد از اتمام آزمون و در هنگام چک‌کردن پاسخنامه، به هر سوالی که درست جواب داده‌اید نمره 1، و به سوالات اشتباه نمره 0 بدهید. همچنین سوالاتی که در خارج از وقت آزمون (زمان آزمون ریون بزرگسال 45 و کودک، 30 دقیقه است) به آن‌ها پاسخ داده‌اید را با نمره صفر ارزش‌گذاری کنید. در این حالت یک نمره خام از 60 به دست می‌اید که با توجه به سن خود و مطابق جدولی که در صفحه آخر فایل سوالات تست ریون در این مقاله قرار دارد، می‌توانید بهره هوشی خود را پیدا کرده و مشخص کنید که در کدام دسته قرار دارید.

✔️تست ریون بر چه اساسی هوش را ارزیابی می‌کند؟

✔️ارزیابی این تست در واقع ارزیابی هوش عمومی و مهارت استقرایی شماست و این دو مورد را در شما بررسی می‌کند. اگر در تعیین دقیق درصد نتیجه تست خود به مشکل خوردید، با شماره 9099071613 بدون پیش شماره و از طریق شماره تلفن ثابت خود از ساعت 8 تا 12 تماس بگیرید.

✔️سوالات تست ریون چگونه است؟

✔️در این تست، به شما تعدادی عکس با توالی خاصی داده می‌شود و از شما انتظار می‌رود که با توجه به آن توالی، تصویر بعدی را از میان گزینه‌ها انتخاب کنید. بسته به اینکه تست ریون شما تست ریون استاندارد، تست هوش ریون کودکان یا تست ریون پیشرفته باشد، نوع سوالات متفاوت خواهد بود ولی به صورت کلی 60 سوال برای تست ریون بزرگسال، 36 سوال برای تست ریون کودکان و 48 سوال برای تست ریون پیشرفته وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه تست ریون | تست هوش ریون | Raven IQ Test

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403