محاسبه تراز کنکور

تراز کنکور چیست و چگونه محاسبه می شود ؟ نحوه محاسبه تراز کنکور

جهت مشاوره در زمینه محاسبه تراز کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله آموزشی به یکی از سوالات متداول همراهان همیشگی مشاور گروپ پیرامون تراز کنکور چیست و چگونه محاسبه می شود ؟ پاسخ داده ایم. در ابتدا لازم است بدانید، تراز و رتبه کنکور سراسری بایکدیگر متفاوت است درحالی که بسیاری از داوطلبان به اشتباه تصور می کنند تراز و رتبه فرقی باهم ندارند. در واقع تراز در کنکور است که رتبه نهایی داوطلبان را در کنکور سراسری مشخص می کند.

داوطلبان کنکور سراسری پس از دریافت کارنامه اولیه، برای انجام فرآیند انتخاب رشته با سوالاتی از قبیل تراز کنکور چیست و چگونه محاسبه می شود؟ برای قبولی رتبه مهم است یا تراز ؟ با رتبه کنکور انتخاب رشته کنیم یا تراز کنکور ؟ و … روبرو می باشند. به منظور آشنایی بیشتر داوطلبان و انجام انتخاب رشته آگاهانه در این مقاله به تمامی سوالات داوطلبان پیرامون مفهوم تراز در کنکور و نحوه محاسبه آن پاسخ داده ایم. تا انتهای این مقاله آموزشی با ما همراه باشید.

مفهوم تراز در کنکور چیست ؟

مفهوم تراز در کنکور چیست ؟

داوطلبان پس از دریافت کارنامه کنکور سراسری خود، قسمتی را با عنوان “تراز کنکور” مشاهده می کنند. تراز یکی از اصلی ترین فاکتورهای قبولی داوطلبان در کنکور می باشد. به عبارتی تراز داوطلبان در کنکور، ارزش نتیجه کنکور آنها را مشخص می کند. برای درک بهتر مفهوم تراز، به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید نمره شما در یک آزمون در مدرسه 17 شده است ولی از نمره سایر نفرات مدرسه اطلاعی ندارید. در این صورت توانایی مقایسه خود با سایر شرکت کنندگان در آزمون را نخواهید داشت. ممکن است این نمره،نمره خوبی بوده باشد و شما رتبه خوبی نیز کسب کرده باشید و ممکن است نمره مناسبی نبوده باشد. بنابراین باید از معیار دیگری استفاده کرد.

به همین جهت مفهوم «تراز» یا «نمره تراز شده» تعریف می شود. تراز سطح علمی یک داوطلب را نسبت به سایر شرکت کنندگان در آزمون بیان می‌کند و معیار مناسبی برای مقایسه خود با سایرین است. بنابراین شما می توانید با استفاده از تراز کنکور، سطح علمی کلیه شرکت کنندگان در کنکور سراسری را بسنجید و بایکدیگر مقایسه کنید.

هدف از تراز کنکور چیست ؟

هدف از تعریف تراز، “یکسان سازی ارزش نمره و نرمال سازی آن” است و تلاش می شود سطح علمی داوطلب (در مقایسه با جامعه آماری) با استفاده از این عدد نمایش داده شود. یعنی اگر تراز شما نزدیک به 13000 باشد می توانید به طور قطع بگویید سطح علمی بالاتری نسبت به بقیه دارید. در صورتی که درصد شما (به تنهایی) نمی تواند به طور قطعی سطح علمی شما را مشخص کند. در حقیقت نمره تراز، تاثیر سختی یا آسانی سؤالات را از بین می برد و جایگاه واقعی شما نسبت به سایرین را نمایش می دهد.

محدوده نمره تراز چگونه است ؟

محدوده نمره تراز به این شکل است که داوطلبان برتر آزمون، ترازهایی بالای 12000 و نزدیک به 13000 پیدا می کنند و می توان گفت هرچه عدد تراز به 13000 نزدیک تر باشد توانمندی داوطلب در درس مربوطه بیشتر بوده است. همچنین میانگین تراز در حدود 5000 است و داوطلبانی که در حدود میانگین جامعه آماری هستند، ترازهایی در حدود 5000 بدست می آورند. جالب است بدانید تراز می تواند منفی هم باشد و چنانچه داوطلبی نسبت به جامعه آماری، خیلی ضعیف عمل کرده باشد، ترازی در حدود 3000- نیز می تواند کسب کند. در مجموع می توان گفت هرچه تراز از عدد 5000 به سمت 13000 حرکت کند، نشان از اینست که سطح علمی شما از میانگین جامعه آماری بالاتر بوده و به سطح نفرات برتر آزمون نزدیک تر شده است.

همچنین از مقایسه تراز و درصد شما در یک درس نیز می‌توان به سختی و آسانی آن درس پی برد. به طور مثال اگر تراز بالایی کسب کرده باشید و درصد شما نسبتا پایین (مثلا 30 درصد) باشد می‌توان حدس زد که سؤالات آن درس در آزمون سخت بوده است و چنانچه با درصد بالایی (مانند 80)، تراز معمول تری (مانند 5000) بدست آورده باشید،می توان نتیجه گرفت آزمون ساده بوده است.

تفاوت رتبه کنکور و تراز کنکور چیست ؟

در محاسبه نمره تراز، اینکه داوطلب چه نمره ای را کسب کند اهمیت ندارد. در واقع، وضعیت او در مقایسه با سایر داوطلبان مهم است. تراز کنکور می تواند سطح علمی و دانش داوطلبان را بایکدیگر بسنجد. هریک از سوالات در کنکور سراسری، ارزش و ضریب خاصی دارند. داوطلبان باتوجه به آنکه به کدامیک از سوالات پاسخ می دهند، تراز متفاوتی را کسب می کنند.

رتبه کنکور ترتیب داوطلبان را در آزمون سراسری نشان می دهد. برای مثال اگر در یک آزمون 5000 نفر شرکت کرده باشند، رتبه نهایی داوطلبان نفرات اول تا هزار را مشخص می کند. در واقع رتبه در کنکور، ترتیب سطح علمی دانش آموزان را مشخص می کند و تراز در کنکور، سطح علمی داوطلبان را مشخص می کند.

اگر تراز داوطلب در کنکور بالاتر باشد، عدد مناسبی است و نشان می دهد داوطلب در مقایسه با دیگر شرکت کنندگان عملکرد بهتری داشته است. اما رتبه نهایی داوطلب هرچقدر پایین تر باشد، عدد مناسبی است و نشان دهنده عملکرد بهتر داوطلب می باشد.

تراز کنکور چگونه محاسبه می شود ؟

و اما تراز کنکور چگونه محاسبه می شود ؟ نمره تراز کنکور با درجه سختی سوالات ارتباط مستقیم دارد. اگر در یک درس درصد پایین کسب کنید ، لزوما به معنای ضعیف بودن شما نیست و شاید درصد اکثر داوطلبان در آن درس پایین است.  تمامی سوالات کنکور سراسری، یک سطح بندی مشخص دارد و به سه دسته ساده، متوسط و دشوار، تقسیم بندی می شود. آن دسته از داوطلبانی که به سوالات با سطح دشوار پاسخ می دهند، تراز بالاتر و بهتری را کسب می کنند.

نمره تراز برای هریک از دروس به صورت جداگانه محاسبه می شود. نمرع تراز هر درس عددی بین، 0 و 10000 می باشد. برای محاسبه نمره تراز، ابتدا باید نمره خام را برای هریک از دروس محاسبه کنید و سپس با استفاده از فرمول زیر، نمره تراز را حساب کنید:تراز کنکور چگونه محاسبه می شود ؟

نمره تراز = ۱۰۰* ضریب درس * نمره خام

داوطلبان پس از محاسبه نمره خام و نمره تراز، می توانند با استفاده از فرمول زیر، تراز کل را محاسبه نمایند:

تراز کنکور چگونه محاسبه می شود ؟

***کمترین نمره خام در کنکور سراسری برابر با 33/33- درصد است. یعنی داوطلب به تمامی سوالات پاسخ اشتباه داده است. بیشترین نمره خام نیز در کنکور سراسری 100 درصد است که داوطلب تمامی سوالات را به درستی پاسخ داده است.

تراز لازم برای قبولی در کنکور سراسری چقدر است ؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید، که برای قبولی در کنکور سراسری باید چه ترازی داشته باشیم ؟ برای قبولی در رشته های برتر پزشکی، دندانپزشکی، رشته های مهندسی، رشته حقوق و … در دانشگاه های برتر دوره روزانه چه ترازی باید کسب کنیم ؟

بازه تراز کنکور سراسری عددی بین 4000 تا 9000 است و شما اگر در درسی درصد صفر کسب کنید، ترازتان در آن درس حدود 3500 می شود و اگر در سایر دروس نیز به همین ترتیب باشد ، شانس قبولی در هیچ رشته و دانشگاه دولتی نخواهید داشت.

برای قبولی در رشته ها و دانشگاه های برتر دوره روانه، باید تراز بالای 9000 در گروه آزمایشی خود کسب کنید. البته با تراز 7000 تا 9000 در بسیاری از رشته ها و دانشگاه ها نیز احتمال قبولی وجود دارد مثلا در کنکور تجربی با تراز حدود 7600 می توان در رشته های پیراپزشکی، قبول شد.

چگونه تراز خود را در کنکور افزایش دهیم ؟

در ادامه به بیان نکاتی در رابطه با راهکارهای افزایش تراز در کنکور پرداخته ایم:

تعداد شرکت کنندگان در کنکور سراسری

یکی از مواردی که در میزان تراز کنکور تاثیر دارد، تعداد شرکت کنندگان در آزمون می باشد. اگر در گروه آزمایشی شرکت می کنید که تعداد داوطلبان آن کم است، تراز کنکور در این گروه آزمایشی برای شما پایین خواهد بود.

سطح دشواری سوالات

نمره تراز کنکور با سطح دشواری سوالات ارتباط مستقیم دارد. اگر در یک درس درصد پایین کسب کنید، لزوما به معنای ضعیف بودن شما نیست و شاید درصد اکثر داوطلبان در آن درس پایین است. آنچه که اهمیت دارد، ترازی است که در آن درس کسب کرده اید. همچنین بالا بودن درصد یک درس، لزوما به معنای قوی بودن شما در آن درس نیست شاید سوالات آسان بوده و اکثر داوطلبان توانسته اند درصد بالا کسب کنند.

شناخت نقاط قوت و ضعف

برای افزایش تراز خود در کنکور، لازم است نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی بشناسید. اگر به دنبال یک تراز مناسب در کنکور سراسری هستید باید نقاط ضعف خود را بهتر کنید و به دنبال سوالاتی باشید که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانید و برای بهبود آن تلاش کنید.

سوالات متداول داوطلبان کنکور سراسری

هدف از نمره تراز چیست؟

تراز سطح علمی یک داوطلب را نسبت به سایر شرکت کنندگان در آزمون بیان می‌کند و معیار مناسبی برای مقایسه خود با سایرین است.

تفاوت رتبه و نمره تراز چیست؟

نمره تراز سطح علمی داوطلبان را مشخص می کند و رتبه ترتیب داوطلبان را در کنکور سراسری نشان می دهد.

تراز کنکور چگونه محاسبه می شود؟

نحوه محاسبه و فرمول نمره تراز در این مقاله آموزشی ارائه داده شده است.

5/5 - (4 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه محاسبه تراز کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. احمد

    سلام تراز چه ارتباطی با سهمیه داره؟!

    پاسخ
  2. محسن

    سلام
    شما محاسبه تراز هر درس اشتباه انجام دادید
    محاسبه تراز هر درس اینگونه هست
    نمره خام _ میانگین ، تقسیم بر انحراف معیار

    شما در محاسبه تراز اصلا صحبت از میانگین و انحراف معیار نکردین اگه دو کارنامه رو با هم قیاس کنید متوجه مشین اینگونه تراز حساب نمیکنند

    پاسخ
  3. Atena

    خیلی جامع بود ممنون

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی