تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99

تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99

جهت مشاوره در زمینه تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99 : در این نوشته، مطالب و اتفاقات مهم هفته اول دانشگاه و خوابگاه رو برای جدید‌الورود های دانشگاه‌ها می گویم.

تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99

تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99 :   اگر مجبور هستید به دلیل دوری دانشگاه از محل زندگی‌تان، در خوابگاه اقامت کنید، مطمئنا این مسیر بسیار هیجان‌انگیزتر و پُرماجراتر هم خواهد شد. تجربه‌ی یک زندگی تنها و یا مشترک با چند هم‌اتاقی در خوابگاه می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد و البته دردسرهای خاص خودش را هم به دنبال دارد. این مقاله را بخوانید تا با شرایط زندگی خوابگاهی آشنا شوید.

چند روز بعد اطلاعیه ثبت نام رو داخل سایت دانشگاه زدن و مدارک مورد نیاز ثبت نام رو نوشتن. ثبت نام اکثر دانشگاه‌ها دو قسمت داره.

برای ثبت نام غیرحضوری باید از آدرس اینترنتی که داخل اطلاعیه ثبت نام هر دانشگاه میزنن اقدام کنید.

  • قسمت دوم ثبت نام حضوری

باید به دانشگاه قبولی خودتون مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز که داخل اطلاعیه اعلام شده رو به دانشگاهتون تحویل بدید.

تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99 :  ثبت نام غیر حضوری رو انجام دادم و چند روز بعد برای ثبت نام حضوری رفتم و ثبت نام حضوری رو هم تکمیل کردم. تقریبا میشه گفت کار سخت و پیچیده‌ای نیست. یه سری مدارک رایج ( کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی، عکس، ریزنمرات دوره دبیرستان، مدرک دیپلم و پیش‌دانشکاهی و …) رو تحویل بخش آموزش دانشگاه می‌دید.

تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99

تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99 :  ثبت نام خوابگاه دانشجویی

بعد ثبت نام در دانشگاه، با یه رسید به بخش سرای‌دانشجو (خوابگاه) مراجعه کردم. بعد اتاقی که قرار بود در اون مستقر بشم رو بهم نشون دادن و رفتم یکی از تخت ها رو انتخاب کردم. پیشنهاد می‌کنم حتی‌الامکان در اسرع وقت برای ثبت نام دانشگاه و خوابگاه برید تا اینکه بتونید تخت و اتاق مناسب خودتون رو قبل اینکه پر بشن انتخاب کنید.

جمعه 5 مهر ساعت 12 به خوابگاه برگشتم. فقط دو نفر از هم‌خوابگاهی‌ها اومده بودند. یکی از کمد‌ها رو انتخاب کردم. توجه داشته باشید برای کمد‌های خوابگاه باید خودتون قفل و کلید تهیه کنید. قفل خودم رو نصب کردم. وسایل و کتاب‌ها رو داخل کمد چیدم. بعد تختم رو آماده کردم.

کم‌کم بچه‌های دیگه هم آمدند. ساعات اولیه فقط در حد سلام و احوال‌پرسی صحبت می‌کردند. اما من سعی میکردم اسمشان هم بپرسم و بیشتر باهاشون گپ بزنم. خیلی از بچه‌ها ناراحت بودند. ناراحت از دلتنگی و دوری از خانواده. البته همان روز اول این مشکل حل شد.

اتاق خوابگاه ما در مساحتی حدود 70‌متر، 24 نفر مستقر هستیم. چالش‌ها و مشکلات زیادی به خاطر تراکم به وجود میاد. برای حل عمده این چالش‌ها و مشکلات موارد زیر رو در خوابگاه پیشنهاد کردم و خوشبختانه دوستان پذیرفتند.

لیستی رو طبق قرعه‌کشی آماده کردیم. طبق لیست یک روز در میان دو نفر از ساکنان خوابگاه موظف شد خوابگاه رو جارو و نظافت کنه.

قوانین مصوب خوابگاه ما

  1. که بعد از بیدار شدن، تخت‌‌هاشون رو آنکارد کنن.
  2. بدون هندزفری، موزیک گوش ندهند و فیلم نبینند.
  3. بعد از ساعت خاموشی مصوب دانشگاه، همه باید سکوت را رعایت کنند.
  4. در ساعات خاموشی، استفاده از فلاش گوشی‌ِهمراه یا چراغ قوه ممنوع است.
  5. رعایت نظم بر همه دوستان واجب است.
  6. بعد از خاموشی برای مطالعه و سایر امور به کتابخانه یا نماز خانه مراجعه کنید.

این موارد رو مثل قانون به دیوار اتاق خوابگاه زدیم. البته در مراحل اولیه بعضی از دوستان در اجرای این موارد دچار مشکل می‌شدند. اما بعد از توضیح دادن و اشاره به اینکه این قوانین شاید در کوتاه مدت باعث زحمت شود. اما در بلند مدت باعث ایجاد نظم و در نتیجه افزایش بهره‌وری خواهد شد.تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99///

تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99

سازش و مدارا، اصل اول زندگی!

البته نباید به بهانه وجود قانون، با هم دیگر سازش و مدارا نکنیم. اتفاقا خوابگاه یکی از بهترین فرصت‌هایی است که می‌توانیم سازش را تمرین کنیم. برای مثال دیشب(چهارشنبه) دوستان فیلم می‌دیدند. در میان فیلم زنگ خاموشی زده شد. طبق قانون باید فیلم رو تعطیل می‌کردند. اما به پیشنهاد من، چون فردا هیچ کلاسی نداشتیم اجازه دادیم دوستان ادامه فیلم رو تماشا کنند.

یا اینکه برای نظافت دوستان بدون رعایت نوبت، به جارو کردن خوابگاه اقدام کردند. یعنی اینطور نیست بگویم نوبت من نیست من کار نمی‌کنم!

قبل از مراجعه به خوابگاه بهتر است که تصویری از محیط آن داشته باشید و با فضا و امکانات آن آشنا باشید این کار را از طریق سایت دانشگاه و یا ارتباط با دانشجویان ورودی های قبل می توانید انجام دهید.

در این صورت شما اطلاعات کلی از محیط خوابگاه به دست می آورید و می توانید متناسب با شرایط آن وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید. در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی محل خوابگاه هم بسیار مهم است و می تواند به دانشجو در انتخاب وسایل و لباس متناسب با آن کمک کند.


تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99

ارشد خوابگاه را بشناسید

عموما در خوابگاه ها یکی از دانشجویان به عنوان ارشد خوابگاه انتخاب می شود که می تواند بیشترین کمک را در زمینه خوابگاه و سوالات پیرامون آن به شما کند پس همان ابتدای ورود به خوابگاه با او آشنا شوید و در ارتباط باشید.

اگر شانس با شما یار باشد وهم اتاقی هایتان افرادی سازگار و دارای روحیه همکاری باشند به راحتی می توانید دوران تحصیل خود رادر کنار دوستان تان با آرامش سپری کنید اما اغلب به دلیل تفاوت های اخلاقی و شخصیتی مشکلاتی بین دانشجویان دیده می شود.

به سبب آن که هر کدام از دانشجویان از خانواده و شهر هایی با قومیت های متفاوت هستند پس طبیعی است که بایکدیگر در برخی موارد مشکل پیدا کنند. موضوع مهم توانایی حل آن ها و مهارت کنترل شرایط به وجود آمده است.

گامی مهم در جهت جلوگیری از اختلافات و مشکلات احتمالی که در محیط خوابگاه امکان وقوع آن هاوجود دارد این است که از همان ابتدا راجع به باید ها و نباید و حدود ویژگی های اخلاقی خود با هم اتاقی هایتان صحبت کنید و برای محیط زندگی مشترک قانون گذاری کنید.

بهتر است از همان روز های اول آشنایی با هم اتاقی های خود مهربان و با لحن محترمانه سخن بگویید نه به گونه ای که آنها تصور کنند که شما قصد دارید موضوعی را به آن ها تحمیل کنید.

با هم اتاقی هایتان گفت و گو کنید

درجهت راهنمایی هرچه بهتر شما دوستان در این قسمت به بخشی از مواردی که بهتر است با دوستان تان راجع به آنها صحبت کنید اشاره می کنیم.

برنامه تهیه غذا و شست شوی ظروف : می توانید به همراه بقیه افراد برنامه هفتگی برای این موضوع تعیین کنید و کار های پیرامون آن را به طور مساوی بین دوستان هم اتاقی تقسیم کنید

زمانبندی : می توانید برای هریک از کارهای خود زمان مشخص تعیین کنید به عنوان مثال زمانی که همگی به مطالعه اختصاص می دهید به صورتی باشد که با شرایط همه سازگار باشد. (زمان استراحت زمان بیرون رفتن زمان مهمانی)

تعیین حریم خصوصی: می توانید راجع به حساسیت های خود نسبت به حریم خصوصی تان با هم اتاقی ها صحبت کنید. البته باید قبول کنید که این فضا پس از ورود به خوابگاه محدودتر می شود مثلا ممکن است از نظر شخصی استفاده از ظروف دیگری بدون حضور او بی مورد باشد اما شخصی دیگر نسبت به این کار واکنش نشان دهد. پس بهتر است شرایط خود را کامل به دیگر دوستان توضیح دهید.

تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99


قوانین خوابگاه و ساعت ورود و خروج

خوابگاه طبیق ساعت هایی که از سوی مسئولان آموزش عالی مشخص شده اجازه ورود و خروج را به دانشجویان می دهد. که این ساعات برای دانشجویان دختر و پسر متفاوت می باشد.

پسران در خوابگاه از ساعت 6 تا 24 حق ورود و خروج دارند که این ساعت برای دختران از 6 تا 22 می باشد و دانشجویان موظف می باشند تنها بین این ساعات با ارائه کارت شناسایی و تایید شدن توسط انتظامات خوابگاه تردد کنند.

به هر دانشجو به مدت نیم ساعت بعد از این زمان هم فرصت تاخیر داده خواهد شد البته دانشجویانی که در این زمان تردد می کنند نیز اسامی شان توسط انتظامات ثبت خواهد شد.

به دانشجویان دختر نیز در صورتی که به همراه ولی خود وارد خوابگاه شوند تا ساعت 23 اجازه ورود به خوابگاه داده خواهد شد.

با این حال شرایط اضطراری نیز ممکن است وجود داشته باشد که دانشجو ناچار باشد در زمانی خارج از زمان مقرر از خوابگاه خارج شود و این شرایط خاص تنها با هماهنگی و کسب اجازه از انتظامات ممکن است. در صورت عدم حضور انتظامات دانشجو می بایست از مسئول خوابگاه کسب اجازه کند و علت خروج را به مسئول توضیح دهد

در خوابگاه دختران عموما شبانه حضور و غیاب به عمل می آید و دانشجویان اگر دلیل موجه برای غیبت خود داشته باشند ظرف یک هفته فرصت دانند که غیبت خود را موجه کنند و در غیر این صورت مورد تذکر ، احضار ، اخذ تعهد و سایر اقدامات قرار می گیرند.

از جمله غیبت های موجه : بازگشت به منزل حضور در منزل اقوام و دوستان مورد تایید ولی دانشجو و همچنین شرکت در اردوهای دارای مجوز از مراجع رسمی دانشگاه

فارغ از تمام سختی های زندگی خوابگاهی و شرایط دوری از خانواده این تجربه فوایدی هم برای دانشجو همراه دارد که در این قسمت به آن می پردازیم.

بعضی خوابگاه ها دارای امکانات مطالعاتی و ورزشی هستند که زندگی خوابگاهی را برای دانشجو لذت بخش تر می کند

سالن های مطالعاتی که جهت رفاه دانشجویان مهیا شده است می تواند محیط مناسبی برای انجام تحقیقات گروهی و امور مربوط به دانشگاه به صورت دسته جمعی می باشد.

بعضی از خوابگاه ها دارای سالن های ورزشی هستند که می تواند کمک زیادی به دانشجویان پس از پشت سر گذاشتن کلاس های درس و خسته گی های آن کند نقش تجدید قوا برای روزی پر تلاش داشته باشد. بر هیج کس اهمیت ورزش های دسته جمعی در جهت شادی بخشی و سلامت جسمی روحی پوشیده نیست.

دور شدن از خانواده برای دانشجویانی که در نهایت امکانات کنار خانواده زندگی می کنند دشوار است اما این مرحله فرصتی بسیار مناسب برای امادگی زندگی خارج از وابسته گی به دیگر افراد خانواده است.

مواردی مثل خرید کردن ، مدیریت مالی ، آشپزی ، احترام به حریم خصوصی و عقاید افراد دیگر در نگاه اول شاید ساده به نظر بیاید. ولی با کمی تفکر می توان به اهمیت بسیار زیاد آنها در جهت رسیدن به بلوغ اجتماعی و آماده گی برای زندگی در آینده رسید

یکی از شیرین ترین و جالب ترین ویژگی زندگی در خوابگاه آشنایی با فرهنگ های مختلف از شهر های گوناگون کشور است. آشنایی با لهجه های اقوام مختلف و آداب و رسوم و بخش خوش مزه ماجرا سوغاتی هایی که دانشجویان با خود به همراه می آورند

این آشنایی تاثیر مهمی بر احترام به قومیت های مختلف و پرهیز از خود برتر بینی نسبت به سایر قومیت های جامعه دارد.

آخرین مزیتی که در ادامه ی این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم تفریحات دسته جمعی در خوابگاه و یا محیط خارج از آن است.

شرکت در اردوهای دانشگاهی مسابقات وتمامی این هیجانات از جمله بهترین بخش های دوران دانشجویی می باشد دانشجویانی که در کنار دوستان خود علاوه بر تحصیل به فیلم دیدن پارک رفتن آشپزی و ورزش دسته جمعی هم اهمیت داده اند دوران دانشجویی خاطره انگیزتری داشته اند


تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99

مهارت آموزی در خوابگاه

خیلی از دوستان، سال بالایی‌ها، اساتید و… می‌گن که از دوران خوابگاه بهترین استفاده رو کنید. این حرف خیلی مهمه. تراکم زیاد خوابگاه با تمام چالش‌ها و مشکلاتش، مزایایی هم دارد. تقریبا در مورد هر مهارتی که بخواهید می‌توانید افرادی را پیدا کنید که به شما یاد بدهند. من خودم تقریبا هر روز چند دقیقه‌ای زبان آلمانی یاد می‌گیرم. یکی از همکلاسی‌ها و هم‌خوابگاهی‌هایم هم مسلط به زبان آلمانی است .


فراموش نکنید خوابگاه زمان خوبی برای تمرین و تقویت زبان انگلیسی هست.


پیروز و سربلند باشید … علیزاده کارشناس انتخاب رشته – تیم مشاورگروپ

4.5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه تجربه یک ماه اول زندگی در خوابگاه ویژه ورودی های جدید کنکور 99

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403