تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۲

تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در آزمون سراسری

جهت مشاوره در زمینه تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

امروز به مسئله تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت. مسئله سوابق تحصیلی در رتبه داوطلب و آینده دانشگاهی او بسیار مهم می باشد.

حتماً می‌دانید که سوابق تحصیلی و تاثیر معدل درنتیجه و رتبه‌ای که در آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در ۱۴۰۲ کسب کنید، تأثیر مستقیم دارد. از سال ۱۳۸۶ که مجلس شورای اسلامی قانون معروف به حذف کنکور را مصوب کرد تا به امروز، این قانون اجرایی نشده است و اگر چنین می‌شد، تأثیر معدل به‌جای تأثیر ۲۵ درصدی، تأثیر ۱۰۰ درصدی در پذیرش دانشجو داشت.

تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در آزمون سراسری

میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ همانند سال گذشته حداکثر 30 درصد با تاثیر مثبت است و مواد و ضرایب دروس امتحانی و دروس موثر سوابق تحصیلی آزمون ۱۴۰۲ همانند سال 1400 می‌باشد.

در این گفتار سعی می‌کنیم تا با توضیحاتی، مقداری از نگرانی‌های داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۲ را کاهش داده تا با خیال راحت نسبت به تهیه مناسب برای کنکور اقدام کنید و با روش مطالعه درست، خود را برای این ماراتن بزرگ آماده نمایید.

 تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور چیست؟

صحبت ما درباره تأثیر سوابق تحصیلی در رتبه‌ای که داوطلبان در آزمون سراسری کسب می‌کنند است. دانش آموزان رشته‌های انسانی، ریاضی، تجربی و علوم و معارف اسلامی که یک یا چند درس را به‌صورت امتحان نهایی، سراسری یا کشور داده‌اند، مشمول تأثیر معدل در کنکور سراسری هستند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سایت سازمان سنجش کشور، میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ همانند سال گذشته حداکثر 30 درصد با تاثیر مثبت است و مواد و ضرایب دروس امتحانی و دروس موثر سوابق تحصیلی آزمون ۱۴۰۲ همانند سال 1400 می‌باشد.

تأثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور سراسری

داوطلبان رشته های تجربی، ریاضی و انسانی  که مدرک تحصیلی خود را بعد از سال 84 اخذ کرده اند و داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را پس از سال 91 دریافت کرده اند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی خواهند شد. افراد زیر مشمول اعمال سوابق تحصیلی نخواهند بود:

  1. داوطلبانی که در رشته های فنی و حرفه ای فارغ التحصیل شده اند.
  2. داوطلبانی که در رشته های غیرنظری فارغ التحصیل شده اند.
  3. داوطلبانی که مدرک تحصیلی خود را قبل از سال 1384 اخذ کرده اند.
  4. داوطلبانی که دارای مدرک تحصیلی نطام قدیم می باشند.
  5. داوطلبانی که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را پیش از سال 1391 دریافت کرده اند.

بنابراین آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری که مدرک دیپلم شان را قبل از سال 94 دریافت کرده اند و افرادی که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را قبل از سال 91 اخذ کرده اند ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی نخواهند شد.


جهت اطلاع دیپلمه ‌های قبل از سال ۸۴

اگر شما مدرک دیپلم خود را قبل از سال ۱۳۸۴ اخذ کرده‌اید، یا مدرک پیش‌دانشگاهی خود را پیش از سال ۱۳۹۱ گرفته‌اید، مشمول قانون تأثیر معدل در آزمون سراسری ۱۴۰۲ نیستید. این موضوع به آن معنی است که معدل بر روی رتبه و تراز شما تأثیر نخواهد داشت. تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور برای این افراد اعمال نخواهد شد.

معدل در کنکور تاثیر دارد یا نمره؟

این سؤالی است که بسیاری از داوطلبان مطرح می‌کنند. همان‌طور که میدانید، اگر شما دیپلم رشته‌های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و حتی علوم انسانی داشته باشید، می‌توانید در کنکور یکی از گروه‌های آزمایشی ۵ گانه شرکت کنید. خوب اگر شما دیپلم علوم انسانی داشته باشید، قطعاً فیزیک و شیمی و زیست‌شناسی نخوانده‌اید. درنتیجه، منظور از تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال ۹۹ نمره هر یک از دروس مرتبط است. مثلاً اگر دیپلم علوم انسانی داشته باشید، فقط نمرات دروس عمومی مشمول قانون تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور می‌شود.

نمرات کلاسی تأثیرگذار است یا آزمون‌های نهایی؟

سؤال بعدی این است که با مشخص شدن منظور از سوابق تحصیلی، کدام نمره یک درس، سوابق تحصیلی محسوب می‌شود؟ مثلاً نمره نیم سال اول یا نیم سال دوم یا معدل آن؟ در پاسخ به این پرسش مهم باید اذعان کرد که فقط نمرات امتحاناتی که به‌صورت نهایی و سراسری و کشوری برگزارشده است در زمره سوابق تحصیلی محسوب شده و نمرات آن در آزمون سراسری برای کسانی که دیپلم خود را بعد از سال ۸۴ یا پیش‌دانشگاهی خود را بعد از سال ۹۱ گرفته‌اند، اعمال می‌شود.

توجه داشته باشید که نمراتی که در امتحان نهایی کسب کرده‌اید و درصدهایی که در کنکور 1402 به دست می‌آورید، طی فرآیندی به تراز تبدیل‌شده تا نمره نهایی شمارا در کارنامه‌ای که شهریور ۱۴۰۲ مشاهده می‌کنید، محاسبه و مشخص کند.

تاثیر معدل و سوابق تحصیلی برای دیپلمه های غیرمرتبط در کنکور

تاثیر معدل در کنکور 1402 برای داوطلبانی که دیپلم متفاوت دارند نیز به صورت مثبت اعمال خواهد شد، با این تفاوت که فقط معدل نهایی دروس عمومی که به صورت نهایی برگزار شده باشد ، مورد محاسبه قرار می گیرد.

تاثیر معدل و سوابق تحصیلی برای داوطلبان مدرک فنی و حرفه ای در کنکور

برای داوطلبانی که مدرک فنی حرفه ای و کاردانش دارند، تاثیر معدل و سوابق تحصیلی چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی محاسبه نخواهد شد. داوطلبان دارای مدرک فنی حرفه ای می توانند در کنکور هر سه گروه ریاضی ، انسانی و تجربی شرکت کنند . این داوطلبان اگر می خواهند مشمول تاثیر مثبت معدل شوند ، باید در امتحانات نهایی رشته مورد نظر خود شرکت کنند.

منظور از تاثیر مثبت و تاثیر قطعی در کنکور سراسری چیست؟

تاثیر مثبت معدل یا سوابق تحصیلی در کنکور، به این معنا می باشد که اگر نمرات امتحانات نهایی سبب کاهش رتبه کنکور داوطلب در کنکور سراسری شود ، این نمره محاسبه نخواهد شد. بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش کشور، تاثیر سوابق تحصیلی امتحانات سال دوازدهم دانش آموزان در کنکور سراسری 1402 به میزان 30 درصد و مثبت خواهد بود.

تاثیر قطعی معدل در کنکور به این معنا می باشد، که سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، بدون توجه به رتبه داوطلب چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی در تعیین رتبه قبولی او در آزمون سراسری اثرگذار خواهد بود.

چگونگی محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402

خوب برای مشخص شدن موضوع، مثالی می‌آوریم. اگر تراز نمره شیمی شما در امتحان نهایی سوم دبیرستان ۷۰۰۰ و تراز نمره امتحان نهایی پیش‌دانشگاهی ۶۰۰۰ و تراز نمره زیست‌شناسی در کنکور ۶۳۰۰ می‌شد،

۷۰۰۰ ضربدر ۶۰۰۰ + ۲۵ ٪ ضربدر ۶۳۰۰ + ۵٪ ضربدر ۷۰٪ = تراز نهایی

به دست می‌آید که بر اساس تأثیر سوابق تحصیلی محاسبه خواهد شد. درنتیجه، این فرآیند برای تک‌تک دروس اعمال می‌شود تا تراز نهایی داوطلب مشخص شود.

اگر برای درک بهتر و بیشتر تأثیر معدل در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ، با پرسشی مواجه شدید، از طریق بخش ارتباطی سایت با مشاوران ما در تماس باشید.

کنکور 1402 را با مشاورگروپ دنبال کنید.

مطالب تکمیلی

سوالات متداول داوطلبان

تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور 1402 چگونه است؟

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سایت سازمان سنجش کشور، میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ همانند سال گذشته حداکثر 30 درصد با تاثیر مثبت است و مواد و ضرایب دروس امتحانی و دروس موثر سوابق تحصیلی آزمون ۱۴۰۲ همانند سال 1400 می‌باشد.

چه افرادی مضمول اعمال سوابق تحصیلی نخواهند شد؟

آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری که مدرک دیپلم شان را قبل از سال 94 دریافت کرده اند و افرادی که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را قبل از سال 91 اخذ کرده اند ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی نخواهند شد.

نحوه دریافت سوابق تحصیلی چگونه است؟

داوطلبان می توانند از طریق سامانه dipcode.medu.ir برای دریافت کد سوابق تحصیلی خود اقدام نمایند.

3.8/5 - (5 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. علی

    سلام من دیپلمه ۸۳ وپیش ۸۴ وکاردانی دانشگاه پیام نور دارم با این وضعیت میتونم کنکور بدم یا باید سابقه تحصیلی درست کنم

    پاسخ
  2. مهدی

    سلام خسته نباشید اگه تاثیر معدل ۶۰ درصد شود به نظر شما این تاثیر به صورت مثبت عمل میکند یا به صورت قطعی لطفا جواب بدین با سپاس ??

    پاسخ
  3. هدیه

    یعنی اگ‌کنکور حذف بسه و بر اساس سوابق تحصیلی ورودی بگیرن فقط نمرات نهایی دوازدهم حساب میشه؟یا کل سوابق دهم و یازدهم و دوازدهم؟

    پاسخ
  4. کاربر

    یعنی امتحانات دهم و یازدهم یا امتحانات هماهنگ استانی محاسبه نمیشه درسته؟

    پاسخ
  5. نازگل فضل الهی

    سلام
    من کنکور ۹۹ ای ام و میخوام موسیقی جهانی بخونم …
    من سال دهم رو رشته ی ریاضی فرزانگان بودم به خاطر این که شنیده بودم که واسه کنکور هنر بهتره بری رشته ریاضی. ولی تغییر رشته دادم به هنرستان رشته گرافیک. چون همدان نداره رشته خوب دیگه ای.
    حالا که اومدم اینجا درسای عمومیشون خیلی کمتره مثلا عربی یک و انگلیسی یک رو که ما سال پیش تموم کردیم ، اینجا نیمه ی دومش رو درس میدن یا فارسی نصف فصلارو نداره و به جاش نگارشه .
    و این موضوع منو به شدت برا دروس عمومی کنکور نگران کرده،البته معلما میگن دروس عمومی کنکور شما فرق داره و باید همینارو بخونید ولی سایتا اینطور نمیگن
    به نظرتون من چکار کنم ؟ آیا منابع دروس عمومی کنکور ما فرق داره با بقیه؟
    و منابعش چیه؟

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی