برنامه ریزی حرفه ای برای آمادگی کامل امتحانات ویژه افزایش معدل

برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات

جهت مشاوره در زمینه برنامه ریزی حرفه ای برای آمادگی کامل امتحانات ویژه افزایش معدل

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات : هر سال دانش آموزان با نزدیکی به زمان امتحانات به این فکر می افتند که برای این دوره از تحصیل خود برنامه ریزی امتحانی داشته باشند و این دوران را با خوبی و خوشی پشت سر بگذارند. اما اینکه راهکار موفق برای برنامه ریزی امتحانات چیست و چگونه باید یک برنامه ریزی حرفه ای و صحیح برای این دوره داشت، دغدغه بسیاری از دانش آموزان است.

برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات

برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات » درس خواندن یک بخش مهم ، برای موفق بودن در محیط آموزشی است. ولی با این حساب، بعضی وقت‌ها سخت میشه ، زمان برای خوندن همه‌ی درس‌ها پیدا کرد. یک راه برای موفق شدن در این زمینه اینه که ، یک برنامه‌ و طرح درس خوندن ثابتی داشته باشیم. ایجاد یک برنامه مطالعاتی ، شاید سخت‌تر از چیزی باشه که فکرشو می‌کنیم.

نه تنها باید درس‌ها و موضوعات آموزشی مربوطه رو اولویت بندی کنید ، بلکه باید سایر مسئولیت‌ها و مواردی همچون ، خانواده ، دوستان و سرگرمی‌ها رو هم در نظر بگیرید.

عمدتاً در زمان امتحان، براي بهبود و افزايش يادگيري، بايد اصول زير را رعايت کنيم:

1- اصول پيش از شروع مطالعه، شامل:

– تعيين هدف و انگيزه

– انتخاب محيط مناسب‏

– اجتناب از اموري مانند پر بودن معده، اضطراب‏هاي نابه‌جا و تخيّلات‏

– حفظ آرامش‏

– دوري از عوامل اخلال‌گر مانند جلسات خانوادگي، صداي تلويزيون و راديو و محيط پر سر و صدا و …

– در صورت امکان، يادداشت‌برداري از نکته‌هاي مهم‏

– برخورد سؤالي با مطالعه‌ي آموختني‏ (از خودمان سؤال بپرسيم)

2- ترک افکار منفي‏

3- تمرکز حواس‏

4- استراحت کردن هنگام مطالعه

5- هر 45 دقيقه تا يک ‏ساعت، استراحت پنج دقيقه‏اي لازم است.

6- علامت‌گذاري نکته‌هاي مهم‏

7- تکرار آموخته‏ ها و مرور آن‏ها

 برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات »  در نهایت ، با کمی تفکر و تلاش ، دیگر مشکلی برای ایجاد برنامه مطالعاتی نخواهید داشت و می‌توانید به اهداف آموزشی خود برسید.

برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات » همه‌ی موضوعات و درس‌هایی که باید مطالعه کنی رو لیست کن.

شاید اولین قدم در ایجاد برنامه مطالعاتی ، این باشه که لیست همه‌ی کارها و درس‌هایی که باید بخونی رو تهیه کنی. تعهدات خود و کار‌هایی که باید انجام بدی رو ، روی کاغذ بیاری ، می‌تونی ایده‌ی بهتری برای شروع کارهات داشته باشی. اگه امتحان خاصی در چند روز آینده داشته باشی ، بهتره اول مطالعه‌ی اونو در اولویت داشته باشی.برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات

برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات » کارهایی که برای هر درس و امتحان قراره انجام بدین رو بسنج .

حالا که همه‌ی درس ها و موضوعاتی رو که باید انجام بدی رو لیست کردی ، مرحله بعدی اینه که کارهایی که برای هر درس انجام بدی رو باید بسنجی و در ذهنت داشته باشی و یا بنویسی.

از اونجایی که در طول هفته تعهدات زمانی داری و باید وقت‌های خاصی در کلاس یا جاهای دیگه باشی ، بنابراین یه مدت زمان خاص و محدودی رو برای درس‌خوندن موضوعات مختلف خواهی داشت.

-اگه یه کتاب راهنما یا کتاب درسی داری که بخش های مرور کردن داره ، از اون برای نوشتن لیستت استفاده کن.
-زمان رو برای درس خوندن ذخیره کن.
-زمان رو برای مرور یادداشت هات ذخیره کن.
-زمانی رو برای ایجاد راهنمای مطالعه امتحان در نظر بگیر.

برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات » لیست کارهات رو اولویت بندی کن

برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات »  بعد این که لیست درس‌ها و کارها و امتحان‌هایی که باید بخونی رو نوشتی و کارهایی که برای هر کدوم باید انجام بدی رو تنظیم کردی ، لیستت رو اولویت بندی کن . اگه کلاس‌درس‌هایی که داری رو بر اساس اهمیت رتبه بندی کنی ، این بهت کمک میکنه تا بدونی به کدوم درس‌ها باید بیشتر وقت اختصاص بدی.

-به هر کدوم از درس‌هات یه شماره‌ای اخصاص بده . مثلا اگه برای ریاضی بیشترین وقت رو نیاز داری بهش عدد یک رو اختصاص بده و برای درس تاریخ که زمان کمی باید روش وقت بذاری ، نمره‌ی ۵ رو اختصاص بده .

-حتما به میزان سختی درس یا امتحانت توجه کن.
-به مقدار زمانی که برای خوندن نیاز داری ، توجه داشته باش.
-حواست به مقدار وقتی که باید مباحث رو مرور کنی ، هم باشه.

۴-زمان و وقت در دسترس خودت در طول هفته رو به واحد‌های زمانی مختلف تقسیم کن

برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات »  قبل این که بخوای کاررو شروع کنی باید ، اوقات در دسترس خودت در طول هفته رو به واحد‌های زمانی مختلف تقسیم کنی، بعد این کار می‌تونی هر کدوم از این واحد‌ها رو به درس خاصی اختصاص بدی.

-راه حل برای ایجاد برنامه مطالعاتی اینه که در هر روز ، همون ساعتایی که درس می‌خونی ، فرداش هم همون ساعت ها درس بخونی. به این طریق یه برنامه‌ای خواهی داشت که به راحتی تو ذهنت می‌مونه و نیازی به چک کردن در هر روز نخواهی داشت.

به این طریق یه عادت درس خوندن مثبتی خواهی داشت.

-بررسی کن که آیا ساعت هایی در روز های هفته که کلشو میتونی درس بخونی رو می‌تونی داشته باشی یا نه.برای مثال شاید سه شنبه و پنجشنبه‌ی هر هفته ، وقتت آزاد باشه. سعی کن برنامت رو براساس این زمان‌ها تنظیم کنی.

-واحد‌های زمانی برای درس خوندن رو بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در نظر بگیر. واحد‌های زمانی کوتاه برای برنامه‌ریزی، بهتر از واحد‌های زمانی طولانی‌تر هستند.
-این واحد‌های زمانی رو برای کل وقت در دسترس خودت ایجاد کن.
-اگه یه مقدار زمان خاصی رو قبل از امتحان در دسترس داری ، یک برنامه زمانی دوسه روزه به جای هفته برای خودت داشته باش.برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات



مشاور گروپ


۵-برای کار‌های غیردرسی هم زمانی رو درنظر بگیر

زمانی که واحد‌های زمانی رو به درس‌های مختلف اختصاص می‌دی ، در نظر داشته باش که مقداری از وقتت رو برای خانواده و دوستات و بقیه کارهات ، نگه داری. زیرا تو وقتی در درس خوندنت موفق خواهی شد که یه تعادل متناسبی بین زندگی شخصی و زندگی تحصیلیت داشته باشی.برنامه ریزی حرفه ای برای امتحانات

-مقداری وقت برای کار‌هایی که قابل برنامه ریزی نیستند ، در نظر بگیر. برای مثال تولد مادربزرگت، مهمونی خونوادگی و یا قرار ملاقات با پزشک.
-برخی از واحد‌های زمانی رو به کار‌هایی مثل شنا کردن و یا انجام وظایف مذهبیت اختصاص بده.
-وقت کافی برای خواب ، استراحت و ورزش کردن داشته باش.
-اگه قبل یه امتحان خاصی ، وقت محدودی برای درس خوندن داری ، این قرار ملاقات‌های اجتماعی رو لغو کن.

۶-واحد‌های زمانی مختلفی که در نظر گرفتی رو پر کن

وقتی که این واحد‌های زمانی رو روی یه کاغذ ترسیم کردی ، و می دونی که چیا رو باید برنامه‌ریزی کنی. هر کدوم از درس ها رو در یک بخش بنویس. این باعث نگه داشتن تو در مسیر میشه. خوندن درس‌ها و جزوه‌ها و کتاب‌های درسی رو در جدول سازمان‌دهی کن و بعد از انجام دادن هر بخش در کنارش یک علامت تیک بزنید.

-از یک برنامه ریز روزانه و یا یه دفتر ، برای زمان بندی و کشیدن واحد‌های زمانی ، استفاده کن.
-برنامه‌ درسی‌ت رو روی گوشی هوشمندت هم میتونی داشته باشی.
-بار اول فقط برای یک هفته برنامه‌ریزی کن ، تا وقتی که متوجه بشی که آیا برنامت خوب پیش میره یا نه.
-روش درس خوندنت رو موقع امتحانای نزدیک ، اولویت‌بندی کن. قبل یه امتحان خاص بیشتر واحد‌های زمانی رو به مطالعه برای همون درس اختصاص بده.
-درس‌هایی که تو اون‌ها ضعیفی یا وقت بهش اختصاص نمیدی رو ، اولویت بندی کن تا توجه بیشتری بهشون داشته باشی.


مشاور گروپ

امروزه ضرورت برنامه‌ريزي، با عنايت به سرعت، اطّلاعات، قدرت و تحوّلاتِ انفجاري موجود، از آفتاب روشن‌تر است.

اهميّت برنامه‌ريزي آن‌قدر روشن و بديهي است که بي‌نياز از تأکيد به نظر مي‏رسد. اين اصل در تمام مراحل حيات آدمي و در همه‌ي امور، جاري و لازم‌الاجراست . برخي صاحب‏نظران معتقدند: «ما با برنامه‌ريزي، تمام امکانات خويش را جهت وصول به هدف تعيين شده بسيج مي‏کنيم و به نوعي هماهنگي مي‏رسيم . بهترين مثال در اين زمينه، فصل امتحانات است.

فصل امتحانات، از محسوس‏‌ترين زمان‏ها جهت به کارگيري يک برنامه‌ريزي منسجم و مجدّانه به شمار مي‏آيد؛ چون برنامه‌ريزي، روش نظام‌دار انجام امور است و بدون به‌کارگيري آن، اهداف حاصل نمي‏شوند.

در حالت فقدان برنامه، به روزمرگي دچار خواهيم شد و با انجام مطالعات پراکنده، انگيزه‏هاي خود را ضعيف مي‏سازيم که محصول آن، اضطراب و نگراني‏ها است. به منظور ورود به قلمرو جادويي و شگفت‏انگيز برنامه‌ريزي در فصل امتحانات و ارزشيابي‏ها، ابتدا بايد تمام افکار محدود کننده را از خود برانيد .

در اين حالت، به سطح جديدي از معرفت دروني مي‏رسيد که با شما نجوا مي‏کند: «من مي‏توانم در اين لحظه، چنين کاري را به خوبي انجام دهم».

جالب اين که با چنين باوري، تمام کمک‏هاي موردنياز را دريافت خواهيد کرد. اگر بخواهيم ذهن را در جايگاهي قرار دهيم که معجزه بيافريند، بايد همه‌چيز را به برنامه و توکّل در آميزيم.

اولین راهکاری که به ذهن هر دانش آموزی برای برنامه ریزی امتحانات میرسد مطالعه شب امتحانی است ، به این ترتیب که دانش آموز هر امتحانی که دارد از دوروز قبل شروع میکند به مطالعه مفرط آن درس و بلافاصله بعد از اتمام آن امتحان به سراغ درس بعدی میرود و همین برخورد را تا پایان امتحانات با همه درس ها دارد که نتیجه این نوع مطالعه و برنامه ریزی صرفا دریافت یک نمره قبولی و حفظ کردن مطالب مطالعه شده است و به هیچ وجه در ذهن دانش آموز ماندگار نیست و خستگی ذهنی بسیار زیادی به دانش اموز تحمیل میشود ، در نتیجه یک مطابعه بی فایده است . { البته برنامه ریزی امتحانی مشاور گروپ اینگونه نیست }

بهترین شیوه ها برای برنامه ریزی امتحانات

۱٫ اول می توانید خودتان را جای معلم خود بگذارید . اگر جای او بودید برای دانش آموزان از چه سوالاتی استفاده میکردید ؟! تجربه نشان میده که اکثر دانش آموزها سوال ها را به خوبی پیش بینی خواهند کرد.

۲٫ تلاش کنید که اول مطب ها را از روی جزواتی که در کلاس تدریس شده بخوانید.

۳٫ سوال های سختی که قبلا نتوانستید آنها را حل کنید ، مشخص کنید تا در زمان مطالعه ی امتحان دوباره آنها را حل کنید و بخوانید.

۴٫ از دوستان و خانواده خود بخواهید تا در زمان های مشخص، ازتون امتحان بگیرند تا خودتان را در شرایط آن قرار بدهید.

۵٫ مباحث مشکلتر را به بخش های ساده تر و کوچک تری قسمت بندی کنید.

۶٫ در زمان امتحانات استفاده از تلویزیون، موبایل،مهمانی و سایر سرگرمی ها به کمترین مقدار ممکن برسد.

۷٫ خواب مفید و مورد نیاز ۷ الی ۸ ساعت است. برنامه ی روزانه ی خود را طوری تنظیم کنید که «بیشتر از این مقدار به خواب اختصاص پیدا نکند.»

۸٫ داشتن آرامش ذهنی و عاطفی شرط بزرگی برای مطالعه ی مفید است، سعی کنید در منزل آرامش کافی برقرار باشد و از مسائلی که موجب اختلاف می شود پرهیز کنید.

اما اگر بخواهیم که اصول صحیحی را برای برنامه ریزی امتحانات بکار ببریم باید در چینش درسها تنوع به ایجاد کنیم . یعنی در یک روز بجای خواندن یک درس از چند درس استفاده کنیم و این کار را از مدتی قبل از امتحانات آغاز کنیم . به این ترتیب که درس هایی که سنگین تر هستند یا در آنها ضعیف هستیم را زودتر شروع کنیم و بعد به سراغ درس هایی برویم که زودتر قرار است امتحان بدهیم و درسهایی که فاصله ی بین آن درس و امتحان قبلی کم است . با این ترتیب و اولویت بندی میتوان یک برنامه ریزی امتحانی عالی تنظیم کرد .

اما مطمئنا این امکان برای هر دانش آموزی وجود ندارد تا برای خودش برنامه ریزی انجام دهد و حتما نیاز به یک مشاور دارد تا برنامه ریزی امتحانات را در اختیارش قرار دهد .

اصلا جای نگرانی نیست ، چرا که مشاورین ما این کار را بصورت کاملا رایگان برای شما انجام میدهند و هر آن چیزی که برای موفقیت شما در امتحانات و کنکور نیاز است را در اختیارتان قرار میدهند

دانش آموزان عزیز پایه نهم ، پایه دهم ، پایه یازدهم و کنکوری حتما از این برنامه ریزی استفاده کنید و با خیال آسوده به سمت هدف خود حرکت کنید …

جهت دریافت برنامه ریزی امتحانات با شماره های

مشاور گروپ

4.7/5 - (158 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه برنامه ریزی حرفه ای برای آمادگی کامل امتحانات ویژه افزایش معدل

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی