اهمیت فلسفه و منطق در زیر گروه های کنکور 1400 + روش مطالعه تکنیکی

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور

جهت مشاوره در زمینه اهمیت فلسفه و منطق در زیر گروه های کنکور 1400 + روش مطالعه تکنیکی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 :  فلسفه و منطق پس از ریاضی برای گروه انسانی دومین درس چالش برانگیز کنکور است . ضرورت فلسفه و منطق در کنکور انسانی، همیشه از مباحث مورد توجه می باشد. مطالب درس فلسفه و منطق نیازمند یک درک عمیق و فلسفی در مسائل است.

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 98

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 »  چندسالی است که در کنکور سوالات درس فلسفه و منطق کاملا مفهومی شده است.

به همین دلیل پاسخگویی به سوالات مبتنی بر فهم و درک عمیق مطالب کتاب درسی و مفاهیم آن می باشد.
منطق بسیاری از دانش آموز آن هرکدام از 3 کتاب، روش خاصی را برای مطالعه دارند.

 
اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 : کتاب منطق پایه دهم

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 »   کتاب منطق، کتاب حفظی و مفهومی است.
بنابراین برای مطالعه آن می توانید از روش حفظیات و خواندن مفهومی استفاده کنید.

مطالب آن را به طور پیوسته مرور کنید و همچنین مطالب سخت را با نگاه مفهومی مطالعه کنید.

همه مطالب کتاب منطق مهم است. علاوه بر متن کتاب، پاورقی ها و مسائل جزئی هم باید خوانده شود.

در مطالعه کتاب منطق باید دو نکته را رعایت کنید:

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 »    اول اینکه اگر درس را متوجه نشده اید حتما از معلم خود سوال کنید و مشکل را بپرسید.
دوم اینکه پس از این مطلبی را مطالعه کردید، تست آن مبحث را نیز حل کنید.

هنگامی که سوال تستی را حل می کنید حتما به پاسخ های تشریحی و پاسخنامه آن توجه کنید.

محتوای کتاب منطق به گونه ای است که می توانید مطالب را خلاصه و دسته بندی کرد.

برای یادگیری مفاهیم حفظی کتاب منطق، می توان آنها را با مثال های کتاب حفظ کنید تا در ذهنتان تثبیت شود.

روش مطالعه کتاب منطق

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 »   کتاب منطق به صورت زنجیره ای به هم وابسته هستند.
یعنی برای یادگیری مطالب درس بعدی باید به مطالب قبلی مسلط باشید.

مثلا درس هفتم منطق مبحث تعریفی است. در این درس از مطالب درس ششم که راجع به کلیات خمس است نیز استفاده شده است.

بنابراین اگر درس ششم را به خوبی متوجه نشدید، درس هفتم را نمی فهمید.

نکته اول: در خواندن کتاب منطق این است که درس های آن را به صورت ترتیبی مطالعه کنید و سعی کنید درس ها را به خوبی متوجه شوید.
پیشنهاد می کنیم که قبل از شروع درس جدید منطق، مطالب قبلی را مرور کنید.

از درس منطق خلاصه برداری کنید. این کار باعث می شود مطالب را با دقت و عمیق بخوانید.

همچنین دوره کردن مطالب برای شما بسیار راحت می شود.

طوری خلاصه نویسی کنید که با نگاه کردن به نکات مطالب را کامل متوجه شوید.

روش مطالعه فلسفه پایه یازدهم مطالب مفهومی کمتری دارد.

بنابراین برای تسلط بر مباحث تنها راه حل، مرور پیوسته مطالب است.

مباحث خاصی مانند علل اربعه با دقت و تمرکز بیشتری باید مطالعه شوند
برای اینکه بدانید کدام قسمت کتاب مهم است بهتر است نمونه سوالات کنکوری را بخوانید

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 »   روش مطالعه فلسفه دوازدهم

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 »  مطالب این کتاب بسیار پیچیده و مفهومی است. برای یادگیری و مطالعه این کتاب باید چند نکته را مدنظر قرار دهید:
مطالب تدریس شده باید در همان روز مرور شود. و شما قبل از رفتن به کلاس دروسی معلم قرار است تدریس کند پیش خوانی کنید. طراحان سوال، برای اینکه دانش و تسلط داوطلبان را محک بزنند بیشتر از سوالات ترکیبی استفاده می کنند. یعنی چند مبحث را در یک سوال قرار می دهند.

آخرین نکته ای که در سه کتاب مشترک است این است که باید همیشه مرور پیوسته و مکرر داشته باشید.

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 »  همان طور که در پست های قبلی اهمیت دروس ریاضی و اقتصاد را مورد برسی و تحلیل قرار دادیم در اینجا به تحلی کتاب فلسفه و منطق درس فلسفه و منطق می پردازیم. درس فسلفه و منطق از دروس سخت و دشوار رشته علوم انسانی به شمار می رود. در این سال های اخیر سوالات کنکور این دروس تغییر کرده و از حالت چند قسمتی، به تک قسمتی های مفهومی تغییر کرده است. و سوالات با تیپ جدیدی در کنکور مطرح شده اند. جدیدا سوالات را به گونه ای طراحی می کنند که گزاره ای کلی را در گزینه ها گنجانده تا قدرت داوطلبان را در تشخیص صحت و یافتن مثال نقض در یابند.

در کل باید گفت: درس فلسفه نیاز به یک درک فلسفی در کنار منطق عمیق در مسائل دارد و داوطلب برای جواب دادن به تست ها باید علاوه بر مطالعه کامل و دقیق این درس، ارتباط عمیقی با این درس پیدا کرده که بتواند بین مفاهیم مختلف این درس ارتباط معنایی و مفهومی پیدا کند. در واقع باید آگاه بود که حفظ کردن مطالب در این درس(ضرورت فلسفه و منطق در کنکور انسانی)در جوابگویی به سوالات آزمون، به شما کمکی نخواهد کرد.
منبع مطالعه و اولویت بندی در این دروس:

منبع مطالعه از دروس(ضرورت فلسفه و منطق در کنکور انسانی): فلسفه سوم، منطق سوم و فلسفه پیش دانشگاهی است.

از کتاب فلسفه سوم به طور متوسط، 20 درصد سوال طرح خواهد شد. که شامل 5 سوال می باشد. بخش اول سه سوال و بخش دوم دو سوال مطرح می شود.

منطق سوم که 26 درصد سوالات آزمون را به خود در این دو درس اختصاص می دهد، معمولا از درس اول 1 سوال، درس دوم و سوم هر کدام 1 سوال و از درس 4 و 5 و 6 با هم 2 سوال، از درس 10 و 11 و 12 با هم 2 سوال، و از درس 13 و 14 با هم 5 سوال طرح خواهد شد.

از درس فلسفه پیش دانشگاهی نیز 44 درصد سوال طرح می شود. و از سه فصل اول کتاب هر فصل یک سوال، فصل 4 و 5 و 6 با هم 4 سوال، و از فصل 7 و 8 و 9 با هم 2 سوال، از فصل 10 و 11 و 12 با هم 2 سوال برای آزمون مطرح خواهد شد.

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 »  روش مطالعه درس منطق

درس منطق درسی معلم محور است یعنی وجود معلمی ماهر و با تجربه برای فهم درست مطالب ،خوب و ضروری ست. درس منطق حدود ۳۶ درصد سوالات آزمون سراسری را به خود اختصاص داده است. سوالات این درس بیشتر کاربردی و مفهومی مطرح می شود. در مطالعه این درس داشتن تمرکز و خلاصه برداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در بحث روش مطالعه منطق به دانش آموزان توصیه می شود منطق را درس به درس بخوانند چون مطالب پیوسته هستند و فهمیدن درس بعدی در گرو فهمیدن درس قبلی است و مطلبی را گنگ و نا مفهوم رها نکنند و حتما از معلم خود آن مطلب را بپرسند. تست زدن بعد از فهم مطالب نیز از نکات مهم در پیشرفت در این درس است.

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 »  روش مطالعه فلسفه

فلسفه سال سوم حدود ۲۰ درصد سوالات و فلسفه پیش دانشگاهی حدود ۴۴ درصد سوالات آزمون سراسری را به خود اختصاص داده اند‌. از کتاب فلسفه سوم سوالات مفهومی کمتری طرح می شود ، هم چنین حجم کمتری در مقایسه با فلسفه پیش دانشگاهی دارد ، در نتیجه دانش آموزان می توانند وقت کمتری برای مطالعه آن صرف نمایند.

در مقابل کتاب فلسفه پیش دانشگاهی به دلیل پیوستگی مطالب و حجم بالاتر نیاز به مطالعه و مرور بیشتری دارد و سوالات طرح شده از آن بیشتر مفهومی و کاربردی ست.

از راه های موثر در یادگیری بهتر فلسفه می توان به پیش مطالعه قبل از تدریس معلم، خلاصه نویسی در کلاس، مرور و تست زنی فراوان اشاره کرد.

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 » مباحث سوال خیز در درس منطق

از مباحث مهم منطق در کنکور سراسری می توان به تصورات بدیهی و غیر بدیهی ، تصورات کلی و جزئی ، کلیات خمس، نسب و اربع، انواع تعریف، انواع قضیه، احکام قضایا ، اقسام قیاس اقترانی اشاره کرد.

مباحث سوال خیز در درس فلسفه سوم

از مباحث مهم فلسفه سوم در کنکور سراسری می توان به واژه فلسفه، رابطه فلسفه و علوم انسانی، شرح حال زندگی سقراط، نظر مثل افلاطونی و علل اربعه ارسطو اشاره کرد.

مباحث سوال خیز در درس فلسفه پیش دانشگاهی

از فصل های مهم فلسفه پیش دانشگاهی در آزمون سراسری می توان به فصل های ۲ ، ۴ ، ۷ ، ۸ ، ۹ ، ۱۰ و ۱۲ اشاره کرد.

جهت آگاهی از ضریب این درس در زیر گروه های مختلف و نحوه صحیح مطالعه آن و هم چنین منابع مناسب برای مطالعه می توانید با مشاوران ما از سراسر کشور با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

لازمه موفقیت در این دروس(ضرورت فلسفه و منطق در کنکور انسانی):

اهمیت فلسفه و منطق در کنکور 1400 »   کتاب فلسفه سال سوم کمتر به صورت مفهومی سوال مطرح می شود و داوطلبان برای موفقیت در این درس لازم به تحلیل نداشته و فقط با استفاده از جعبه لایتنر و استفاده از خلاصه برداری های خود می توانند به سوالات این قسمت جواب دهند. جواب دادن به تست های آزمون سال های گذشته برای آشنایی با این سوالات کافی است.

کتاب منطق سال سوم، که مطالب آن حفظی مفهومی است با استفاده از خلاصه برداری، جعبه لایتنر و رسم جداول و نمودار برای فهم بیشتر، می توان به راحتی از پس سوالات این قسمت بر آمد. در این کتاب مسائل ریز و پاورقی ها هم دارای اهمیت است.

کتاب فلسفه پیش دانشگاهی، نیز به سبب پیوستگی مفاهیم نیاز به مطالعه و صرف وقت بیشتری دارد. استفاده از خلاصه برداری و جعبه لایتنر و همچنین فهم دقیق مطالب موفقیت شما را در رابطه با ضرورت فلسفه و منطق در کنکور انسانی تضمین می نماید.

البته باید گفت که هیچ مطلبی از این کتاب را نباید بدون فهم کامل کنار گذاشت حتما از هر جایی که مشکل داشتید به رفع آن اقدام کنید. بعد از تست زنی حتما پاسخ های تشریحی را نیز مورد بررسی دقیق قرار دهید.
ضرایب و رشته های هر زیر گروه در کنکور سراسری(ضرورت فلسفه و منطق در کنکور انسانی):

ضریب فلسفه و منطق، در زیر گروه 1 سه می باشد و در زیر گروه های 2 و 3 یک و در زیر گروه 4 دو، و در زیر گروه 5 دو می باشد.

رشته های زیر گروه 1:

زبان و اد‌بیات فارسی، د‌بیری زبان و اد‌بیات فارسی، زبان و اد‌بیات عرب، د‌بیری زبان و اد‌بیات عرب، مترجمی زبان عربی، اد‌بیات و زبان عربی، الهیات و معارف اسلامی، د‌بیری الهیات و معارف اسلامی، د‌بیری علوم د‌ینی، کارشناسی تربیت مربی عقید‌تی و سیاسی، کارد‌انی تربیت معلم قرآن، علوم اسلامی، علوم قرآنی، معارف اسلامی و حقوق، الهیات و معارف اسلامی و ارشاد‌، علوم د‌ینی و معارف اسلامی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق اسلامی، علوم قرآن و حد‌یث، معارف اسلامی و علوم سیاسی، معارف اسلامی و الهیات، حقوق، علوم قضایی، کارشناس فقه، کارد‌انی امور حقوقی و کنسولی، پلیس قضایی، حکمت اسلامی و فلسفه، فلسفه.

مواد‌ امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب ۲)، اقتصاد‌ (با ضریب ۱)، زبان و اد‌بیات فارسی (با ضریب ۴)، زبان عربی (با ضریب ۴)، تاریخ و جغرافیا (با ضریب ۱)، علوم اجتماعی (با ضریب ۱)، فلسفه و منطق (با ضریب ۳)، روانشناسی (با ضریب ۱) .

رشته های زیر گروه 2:

علوم اجتماعی، د‌بیری علوم اجتماعی، علوم ارتباطات اجتماعی، مد‌د‌کاری اجتماعی، خبرنگاری(گرایش علوم اجتماعی، فرهنگی و هنری).

مواد‌ امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب ۴)، اقتصاد‌(با ضریب ۲)، زبان و اد‌بیات فارسی (با ضریب ۲)، زبان عربی (با ضریب۱)، تاریخ و جغرافیا (با ضریب ۱)، علوم اجتماعی (با ضریب ۳)، فلسفه و منطق (با ضریب ۱)، روانشناسی (با ضریب ۲) .

رشته های زیر گروه 3:

مد‌یریت فرهنگی هنری، مد‌یریت امور بانکی، علوم اقتصاد‌ی، ‌کارشناسی خبرنگاری، بانکد‌اری،امور بانکی، مد‌یریت بیمه، کارد‌انی امور مالی و مالیاتی، امور گمرکی، کارد‌انی امور گمرکی،‌ کارد‌انی حسابد‌اری، کارد‌انی امور بیمه،مد‌یریت، مد‌یریت د‌ولتی، مد‌یریت جهانگرد‌ی، مد‌یریت مسافرتی و جهانگرد‌ی، کارد‌انی مد‌یریت صنعتی، فلسفه، اقتصاد‌ حمل و نقل، اقتصاد‌ صنعتی، کارد‌انی علمی- کاربرد‌ی صنایع چاپ، حسابد‌اری، کارد‌انی مد‌یریت بازرگانی، مد‌یریت بیمه اکو، خد‌مات امور اد‌اری، مد‌یریت و کمیسر د‌ریایی، کارد‌انی امور د‌فتری، کارشناسی تولید‌ سیما، مد‌یریت بانکد‌اری.

مواد‌ امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب ۴)، اقتصاد ‌(با ضریب ۳)، زبان و اد‌بیات فارسی (با ضریب ۲)، زبان عربی (با ضریب۱)، تاریخ و جغرافیا (با ضریب ۱)، علوم اجتماعی (با ضریب ۲)، فلسفه و منطق (با ضریب ۱)، روانشناسی (با ضریب ۱) .

رشته های زیر گروه 4:

روابط سیاسی، علوم سیاسی، علوم سیاسی(امنیت ملی)، اطلاعات و ضد‌ اطلاعات، کارد‌انی عملیات کشوری، اطلاعات نظامی، علوم انتظامی، جغرافیای سیاسی، نظامی، جغرافیا، تاریخ، د‌بیری جغرافیا، د‌بیری تاریخ، باستان شناسی‌.

مواد‌ امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب ۳)، اقتصاد‌ (با ضریب ۲)، زبان و اد‌بیات فارسی (با ضریب ۲)، زبان عربی (با ضریب ۱)، تاریخ و جغرافیا (با ضریب ۳)، علوم اجتماعی (با ضریب ۲)، فلسفه و منطق (با ضریب ۲)، روانشناسی (با ضریب ۳) .

رشته های زیر گروه 5:

روانشناسی، علوم تربیتی، راهنمایی و مشاوره، مطالعات خانواد‌ه، کتابد‌اری، د‌بیری تربیت بد‌نی و علوم ورزشی،‌ کارد‌انی تربیت بد‌نی و علوم ورزشی،‌

مواد‌ امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب ۳)، اقتصاد ‌(با ضریب ۲)، زبان و اد‌بیات فارسی (با ضریب ۲)، زبان عربی (با ضریب ۱)، تاریخ و جغرافیا (با ضریب ۱)، علوم اجتماعی (با ضریب ۳)، فلسفه و منطق (با ضریب ۲)، روانشناسی (با ضریب ۳) .

سجاد قاسمی:چگونه توانستم فلسفه و منطق را درکنکور 89 درصد بزنم؟

شیوه‌ی مطالعه‌ی شما در دو درس فلسفه و منطق چگونه بوده است؟

در درس منطق که بیش‌تر سؤالات فنی و قاعده محور موردنظر طراحان کنکور است سعی می‌کردم مفاهیم کتاب را به خوبی یاد بگیرم و بر آن‌ها تسلط پیدا کنم. در درس فلسفه تلاش من بر این بود که متن کتاب درسی را به‌صورت دقیق حفظ شوم و این مستلزم آن است که کلمه به کلمه‌ی کتاب‌های فلسفه‌ی سال سوم و پیش‌دانشگاهی مورد توجه قرار بگیرند.

میزان ساعاتی که برای مطالعه و بازیابی این دروس تعیین می‌کردید چگونه بوده است؟

من در هر هفته بنابر برنامه‌ی راهبردی کانون روزهایی را به مطالعه‌ی این سه کتاب اختصاص می‌دادم و سعی در تثبیت آموخته‌هایم داشتم.

منبع‌های مطالعاتی شما چه بوده است؟

خود کتاب درسی بهترین منبع برای من بوده است اما در کنار آن از تست‌های کنکور و جواب‌های تشریحی آن در کتاب زرد اختصاصی بهره می‌بردم با این وجود آزمون‌های کانون نیز نکته‌های قابل توجهی برای من در بر داشت.

دروس قاعده محور را چگونه برای خود تفهیم می‌کردید؟

در سال سوم دبیرستان بعد از یادگیری این مطالب به حل مسائل مختلف می‌پرداختم و برای خود مثال‌های گوناگونی می‌آوردم مثلاً در بخش برهان خلف و عکس مستوی ضروب مختلف از اشکال مختلف را بررسی کرده و حالت‌های نهایی را مقایسه می‌کردم.

البته گاهی اوقات از سطح کتاب درسی فراتر رفته و از منابع غیر درسی (دانشگاهی) کمک می‌گرفتم. به‌طور مثال در درس مغالطه‌ها انواعی از مغالطه در تمرین‌های کتاب آمده که درباره‌ی آن‌ها توضیحی داده نشده است. در نهایت وقتی که این مطالب را یاد می‌گرفتم فراموش شدن آن‌ها به سختی امکان‌پذیر بود و قبل از هر آزمون با یک نگاه جزئی آن‌ها را بازیابی می‌کردم.

به‌نظر شما کدام دروس در سه کتاب اهمیت بیش‌تری دارند؟

در فلسفه‌ی سال سوم: گوهرهای اصیل و جاودانه و علت‌های چهارگانه

در فلسفه‌ی پیش‌دانشگاهی: نمایندگان مکتب مشاء و دروس مربوط به شیخ اشراق و ملاصدرا

در درس منطق: احکام قضای حملی و اقسام قیاس اهمیت بسزایی دارند.

پیشنهاد شما به داوطلبان کنکور 1400 چیست؟

در درجه‌ی اول به برنامه‌ی راهبردی آزمون آزمایشی خود اعتماد کنند و آن را جدی بگیرند و از همین الان به فکر مدیریت زمان باشند و آن را به آزمون‌های جامع موکول نکنند و آن‌قدر آمادگی خود را افزایش دهند که اگر سبک سؤالات کنکور تغییر کرد دچار مشکل نشوند.

مشاور گروپ


چند مورد از مهمترین مواردی که در جلسات مشاوره تلفنی برای شما عزیزان انجام میشود:

معرفی منابع کنکوری مناسب
آموزش طریقه صحیح مطالعه مخصوص هر درس و افزایش کیفیت مطالعه
بررسی و تحلیل آزمونهای آزمایشی
برنامه ریزی بر اساس شخصیت شما و روش غالب یادگیری شما
ارسال جدول برنامه ریزی روزانه و هفتگی
بررسی ماهیانه وضعیت تحصیلی
آموزش غلبه بر استرس و مدیریت آن
آموزش تکنیکهای افزایش قدرت ذهن
آموزش روشهای مرور مطالب
آموزش تکنیکهای افزایش اعتماد به نفس
آموزش تکنیک های نکته برداری مانند:
نقشه ذهنی،خورشید حافظه،درخت حافظه

مشاور گروپ


وقتی شروع به درس خوندن میکنی خیلیا نظر میدن و مشاور میشن
کسانی برنده هستن که بدون هیچ توجهی به صحبت های دیگران به تلاش خودشون ادامه میدن

مهم نیست الان چندمی و چه وضعیتی داری
مهم اینه که چقدر برای رسیدن به هدفت تلاش کنی

4.5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه اهمیت فلسفه و منطق در زیر گروه های کنکور 1400 + روش مطالعه تکنیکی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. .

    سلام وقتتون بخیر ببخشید برای کنکور باید کادرهای ابی منطق رو بخونیم یا نیازی نیست ؟=/

    پاسخ
  2. زهرا

    سلام من کنکوری 1400 هستم و از هرکسی میپرسم جواب درستو نمیگیرم میشه بگید که بیشتر بدانیم ها وپاورقی در فلسفه برای کنکور بخونم یا نیازی نیست؟خواهشاااااا جواب بدید!

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403