المپیاد زیست شناسی

المپیاد زیست شناسی مشاور گروپ

جهت مشاوره در زمینه المپیاد زیست شناسی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین نکات درباره المپیاد زیست شناسی می‌ پردازیم. در صورتی که شما نیز متقاضی شرکت در المپیاد زیست شناسی هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا با شرایط عمومی متقاضیان، مزایای شرکت در المپیاد زیست شناسی، مراحل آزمون، زمان و مدارک لازم برای ثبت نام و همچنین منابع المپیاد زیست آشنا شوید.

المپیادهای علمی بزرگترین و مهم ترین مسابقه علمی جهان هستند که با هدف ارتقا سطح علمی در رشته انتخابی، تبادل علم و دانش بین کشورها و تقویت اعتماد به نفس بین دانش آموزان زیر ۱۸ سال برگزار می شود.

المپیاد زیست شناسی المپیاد علمی

ثبت نام المپیاد زیست شناسی

تمامی دانش آموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند می‌توانند در المپیاد زیست شناسی شرکت کنند. دانش آموزان پایه دهم که در المپیاد سال قبل مدال برنز یا نقره رشته زیست شناسی را کسب کردند، در صورت شرکت در المپیاد زیست امسال، باید مجددا مراحل ثبت نام را انجام دهند.

زمان ثبت نام المپیاد زیست شناسی ۱۴۰۲

زمان ثبت نام المپیاد زیست شناسی ۱۴۰۲  اعلام شد. سال گذشته داوطلبان در دی ماه اقدام به نام نویسی کردند اما امسال کمی زودتر و در اواسط آذر ماه ثبت نام بیست و ششمین دوره المپیاد علمی زیست شناسی کشور انجام خواهد گرفت. متقاضیان واجد شرایط ثبت نام المپیاد زیست باید در بازه زمانی روز چهارشنبه 16 آذر تا روز جمعه 25 آذر با مراجعه به سایت my.medu.ir مراحل ثبت نام خود را تکمیل نمایند.

مرحله زمان ثبت نام المپیاد زیست شناسی نوع آزمون المپیاد زیست زمان برگزاری آزمون المپیاد زیست اعلام نتایج المپیاد زیست رسیدگی به درخواست های تجدید نظر
مرحله اول 16 آذر 1401 تا 25 آذر 1401 چند گزینه ای، کوتاه پاسخ بهمن 1401 اسفند 1401 اسفند 1401
مرحله دوم چندگزینه ای، علمی، تشریحی، کوتاه پاسخ اردیبهشت 1402 خرداد 1402 تیر 1402
دوره آموزشی تابستان تیر 1402 چندگزینه ای، علمی، تشریحی، کوتاه پاسخ شهریور 1402 شهریور 1402 شهریور 1402

نحوه ثبت نام المپیاد زیست شناسی

در این بخش از مقاله به نحوه ثبت نام المپیاد زیست شناسی پرداخته ایم. داوطلبان باید به سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه و پس از ورود به سامانه، به ثبت مدارک ثبت نام المپیاد زیست شناسی بپردازند.

کد ملی و رمز همگام را در فیلدهای مربوطه وارد کنید و به سامانه وارد شوید.

سپس در پنل کاربری خود گزینه المپیاد دانش آموزی زیست را انتخاب کرده و فرم آن را تکمیل نمایند.

فایل عکس اسکن شده  300*400 پیکسل یا 200*300 پیکسل داوطلب در قالب  که JPG زمینه آن سفید بوده و مربوط به سال جاری باشد را بارگذاری کنید.، بعد از پرداخت هزینه ثبت نام به مبلغ 800/000 ریال معادل 80 هزار تومان، رسید ثبت نام و کد پیگیری را دریافت خواهند کرد.

المپیاد زیست شناسی

مراحل المپیاد زیست شناسی

المپیاد زیست شناسی چهار مرحله دارد که در ادامه به توضیح هر مرحله می‌پردازیم:

مرحله اول المپیاد زیست شناسی

در مرحله اول المپیاد زیست در بهمن ماه شرکت کنندگان به 40 سوال تستی و 5 سوال تشریحی پاسخ می‌دهند. از این مرحله 10 درصد از شرکت کنندگان جهت ورود به مرحله دوم انتخاب می شوند.

مرحله دوم المپیاد زیست شناسی

در ادیبهشت ماه آزمون مرحله دوم و به نوعی رقابت برگزیدگان مرحله اول، با قبولی 40 نفر ادامه می‌یابد. این 40 نفر با پاسخ به سوالات چندگزینه ای، علمی، تشریحی وکوتاه پاسخ به مرحله سوم وارد شده و برای کسب نقره و برنز با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مرحله سوم المپیاد زیست شناسی

در مرحله سوم دوره تابستانی آموزشی برای برگزیدگان مرحله دوم تحت نظر اساتید باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می‌شود. این مرحله از المپیاد زیست شناسی شامل 60 درصد مباحث تئوری و 40 درصد مباحث آزمایشگاهی می‌باشد. در این بخش، 8 نفر موفق به کسب مدال طلا، 16 نفر مدال نقره و 16 نفر مدال برنز دریافت می‌کنند.

8 نفری که مدال طلا کسب کرده اند معاف از کنکور سراسری می شوند و می توانند مستقیما به رشته و دانشگاه مورد علاقه شان ورود کنند.

مرحله چهارم المپیاد زیست شناسی

در این مرحله از 8 نفری که در مرحله سوم مدال طلا به دست آوردند در دوره‌های تئوری و آزمایشگاهی شرکت می‌کنند. در نهایت 4 نفر از این افراد به مسابقات المپیاد زیست شناسی جهانی اعزام می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات مراحل المپیاد زیست شناسی می توانید با شماره 9099071613 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان مجموعه مشاور گروپ استفاده کنید.

منابع المپیاد زیست شناسی

منابع مطالعاتی رسمی‌ای برای المپیاد زیست وجود ندارند ولی در وهله اول یادگیری کامل دروس زیست شناسی پایه دهم و یازدهم ضروری است. همچنین برای موفقیت در این آزمون باید دانش کافی در دروس شیمی، فیزیک و ریاضی هم کسب کرده باشید.

شما برای درک مفاهیم بیوشیمی نیازمند تسلط بر درس شیمی هستید، دانش فیزیک به یادگیری هر چه بهتر فیزیولوژی کمک می کند و تحلیل و بررسی دقیق تر نمودارها و مفاهیم اکولوژی نیازمند تسلط کافی بر دروس ریاضی می‌باشد.

در قدم بعدی منابع تکمیلی المپیاد زیست شناسی را در 12 بخش بررسی خواهیم کرد. جزییات منابع مطالعاتی در مقاله منابع المپیاد زیست شناسی موجود است.

منابع المپیاد زیست
زیست شناسی عمومی زیست شناسی کمپبل
زیست شناسی سولومون

فیزیولوژی

فیزیولوژی پزشکی گایتون
فیزیولوژی برن و لوی
مبانی فیزیولوژی جانوری مویز و شولت
بیوشیمی اصول بیوشیمی لنینجر (ویرایش 6)
بیوشیمی استرایر (ویرایش 7)

آناتومی گیاهی

زیست شناسی گیاهی، الهه علوی
الفبای گیاه شناسی، محمدصادق پورجعفری
زیست شناسی گیاهی، فیروزه چلبیان
زیست شناسی گیاهی ریون
زیست شناسی گیاهی رست و باربور
فیزیولوژی گیاهی فیزیولوژی گیاهی تایز و زایگر
زیست شناسی گیاهی ریون
سیستماتیک گیاهی سیستماتیک گیاهی سیمپسون
زیست شناسی سلولی مبانی زیست شناسی سلولی، بروس آلبرتس
زیست شناسی سلولی و مولکولی، محمدحسین امیری
 

ژنتیک کلاسیک

ژنتیک کلاسیک، رضا شاه نظر نژاد خالصی
ژنتیک از دیدگاه مساله، ساسان امینی
مفاهیم و مسائل ژنتیک، ویلیام ر. ولنیتز
ژنتیک مولکولی مقدمه‌ای بر آنالیز ژنتیک گریفیتز
ژنتیک مولکولی واتسون
اکولوژی الفبای اکولوژی جمعیت، کوشا پایداری
بوم شناسی، محمد کرام الدینی

رفتارشناسی

مقدمه‌ای بر اکولوژی رفتار، کربز و دیویس، ترجمه دکتر عبدالحسین وهاب‌زاده
رفتار شناسی، محمد کرام الدینی
جانورشناسی جانور شناسی هیکمن

زمان برگزاری المپیاد زیست شناسی

زمان برگزاری المپیاد زیست شناسی اعلام شده است. مرحله اول المپیاد زیست 1402 روز جمعه 7 بهمن 1401 برگزار خواهد شد. توجه داشته باشید که آزمون راس ساعت 9 صبح آغاز می گردد. بنابراین در ساعت مقرر برای شرکت در آزمون المپیاد زیست آماده باشید.

مزایای کسب مدال طلا المپیاد زیست شناسی

رتبه های برتر این آزمون می توانند از مزایای کسب مدال طلا در المپیاد زیست شناسی استفاده کنند، مزایایی مانند معافیت از کنکور، معافیت از سربازی و عضویت در بنیاد ملی نخبگان.

معافیت از کنکور و ورود به رشته دانشگاهی دلخواه :

با کسب رتبه اول در این آزمون و داشتن مدرک دیپلم مرتبط با رشته ی تحصیلی، می‌ توانید بدون شرکت در کنکور سراسری تجربی، به تحصیل در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود بپردازید، یا حتی همزمان در دو رشته دانشگاهی درس بخوانید. همچنین برندگان مدال نقره و برنز مشمول سهمیه 20 درصدی از امتیازات کنکور می‌شوند و می‌ توانند از این سهمیه در آزمون‌های جامع مانند آزمون تخصصی پزشکی یا دکترا استفاده کنند.

معافیت از سربازی:

رتبه های برتر اگر به عنوان نخبه تحصیلات خود را به پایان برسانند می‌توانند برای معافیت سربازی اقدام کنند و همچنین شرط جایگزین خدمت برای آنها اعمال خواهد شد.

عضویت بنیاد ملی نخبگان:

مدال‌ آوران با ثبت نام در بنیاد ملی نخبگان از حمایت های مالی و غیر مالی این مجموعه مانند دریافت وام خرید مسکن، تسهیل استفاده از امکانات پژوهشی موجود در استان بومی نخبگان، جذب در دستگاه‌های اجرایی، امکان شرکت در رقابت های جهانی و … برخوردار خواهند شد.

مزایای کسب مدال نقره و برنز المپیاد زیست شناسی

افرادی که موفق به دریافت مدال نقره یا مدال برنز المیپاد زیست شناسی شده اند، از تقدیر شایسته وزارت آموزش و پروش و همچنین مزایای زیر بهره مند می شوند:

  • استفاده از سهمیه خاص کنکور سراسری
  • امکان تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی
  • انجام پروژه های علمی تحقیقاتی در زمان خدمت سربازی
  • برخورداری از مزایا و حمایت های مالی و غیر مالی بنیاد ملی نخبگان
  • استفاده از سهمیه نخبگان در زمان استخدام مشاغل دولتی

در این مقاله به المپیاد زیست شناسی و مواردی مانند شرایط عمومی، زمان ثبت نام در این آزمون و مراحل و منابع آن پرداختیم. همچنین مزایای کسب مدال طلا، نقره و برنز را با هم بررسی کردیم. با دانلود فایل زیر به اطلاعات کلی درباره المپیادهای علمی و المپیاد زیست شناسی دست پیدا خواهید کرد.

اطلاعات المپیاد زیست شناسی

در صورتیکه راجع به المپیاد زیست شناسی نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت 8 صبح تا 12 شب با ما در مجموعه «مشاور گروپ» تماس بگیرید.

9099071613


✔️شرایط ثبت نام در المپیاد زیست شناسی چیه؟

✔️کافیه دانش آموز پایه دهم و یازدهم باشین و علاوه بر درس زیست شناسی به شیمی و فیزیک و ریاضی هم مسلط باشین.

✔️منابع المپیاد زیست شناسی چیه؟

✔️کتابهای درسی پایه دهم و یازدهم و همینطور منابع تکمیلی که در این مقاله کامل بهشون پرداختیم.

✔️زمان ثبت نام المپیاد زیست شناسی 1402 کی هست؟

✔️سال گذشته ثبت نام در دی ماه انجام شد ولی امسال زمان ثبت نام المپیاد زیست شناسی 1402 اواسط آذر ماه 1401 اعلام شده. برای اطلاع از زمان دقیق و نحوه ثبت نام المپیاد علمی زیست به مقاله مراجعه کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه المپیاد زیست شناسی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی