افزایش ساعات مطالعه در شب های تابستان !

افزایش ساعات مطالعه

جهت مشاوره در زمینه افزایش ساعات مطالعه در شب های تابستان !

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

افزایش ساعات مطالعه : بعضی اوقات ناچاریم شب‌ها نخوابیم تا از عهده کارهای عقب افتاده یا کامل کردن مقاله یا پروژه‌ای که باید سر ساعت معین ارائه شود برآییم. غذاهایی که کربوهیدرات کم و پروتئین و ویتامین‌ زیادی دارند برای این مواقع بسیار مفید است تا بتوانید در شب زیادتر بیدار بمانید. در اینجا هشت مورد از این خوردنیها را به شما توصیه می‌کنیم.

 افزایش ساعات مطالعه

افزایش ساعات مطالعه در شب ها

?آب سرد:

در هوشیار نگه‌داشتن شما هیچ ماده‌ای به پای آب سرد (ترجیحا به همراه تکه‌های یخ) نمی‌رسد. هر نیم ساعت آب سرد بنوشید و علاوه بر احساس شادابی مجبور خواهید بود دائم سری به دستشویی بزنید و این تحرک از خواب آلودگی شما می‌کاهد.

?نان کامل:

نان‌هایی که از آرد کامل تهیه شده‌اند شکر کمی دارند و سرشار از ویتامین B-complex هستند. این نان‌ها باعث هوشیاری بیشتر ذهن شما می‌شوند. پس هرگاه احساس خواب آلودگی کردید یک ساندویچ نان کامل برای خودتان درست کنید.

?پنیر:

پنیر حاوی مقادیر زیادی تیامین است که هوشیاری و انر‍ی شما را افزایش می‌دهد. هرچه پنیر کهنه‌تر باشد، تیامین آن نیز بیشتر است. برای بیدار ماندن در شب به عنوان اسنک از پنیر یا نان کامل به همراه پنیر استفاده کنید.

?کشمش:

کشمش نیز مانند پنیر حاوی تیامین زیادی است و به هوشیار ماندن مغز شما کمک می‌کند. قدری کشمش در کنار دست خود داشته باشید و هر از گاهی مقداری از آن مصرف کنید تا بتوانید بیدار بمانید.

?سیب:

چند سیب قرمز تازه و خنک از یخچال بردارید. سیب دارای آهن بالایی است و به تولید اکسیژن در بدن شما کمک می‌کند. زمانی که به قسمت‌های مختلف بدن شما به خوب اکسیژن رسانی شود، مغز شما هوشیار و فعال باقی می‌ماند.

?گوجه‌فرنگی:

ویتامین C موجوددر گوجه‌فرنگی باعث می‌شود بتوانید در مقابل خواب مقاومت کرده و بیشتر بیدار بمانید. با خوردن گوجه‌فرنگی احساس شادابی و نشاط بیشتری خواهید داشت و می‌توانید با انرژی بیشتری به کار خود ادامه دهید.

لوبیا سبز:

ویتامین B ۱۲ موجود در لوبیا سبز سیستم عصبی شما را فعال نگه داشته و شما را برای مدت زمان بیشتری بیدار نگه می‌دارد. مصرف یک کاسه لوبیا سبز می‌تواند به بیدار ماندن شما در شب کمک کند.

گردو:

گردو شامل اسیدهای چرب امگا۳ است. مصرف گردو انرژی لازم را به شما بخشیده و کمک می‌کند در شب راحت‌تر بیدار بمانید.

چگونه در طول سال ؛ ساعات مطالعه بالایی برای کنکورمان داشته باشیم ؟

افزایش ساعات مطالعه  : شاید دغدغه ی بسیاری از دانش آموزان ساعت مطالعه پایین باشد که دلزدگی از درس را برای آنها به همراه می آورد. با راهکارهای زیر تا میزان زیادی می توانید این احساس را از خود دور کرده و با اشتیاق درس بخوانید به طوری که ساعت مطالعه شما روز به روز بالاتر برود.

1.اولین و مهم ترین شرط موفقیت در این راه پر کردن صادقانه دفتر برنامه ریزی می باشد(با خودتان رقابت کنید). یک هفته را به عنوان پایه قرار دهید و بدون هیچ وسواسی هر مقدار که درس خوانده اید به طور دقیق در دفتر برنامه ریزی خود بنویسید. معمولا در هفته ی پایه ساعت درسی بالا نیست اما اصلا نگران نباشید . شما می خواهید شروع کنید و برای شروع به یک نقطه احتیاج دارید که هفته ی اول همین نقطه ی شروع شما است .

2. در مرحله ی بعد وقتی ساعت درسی کل هفته و هر درس را به صورت مجزا مشخص شد , برای هفته ی بعد خود هدف گذاری کنید.افزایش ساعات مطالعه

توجه: هدف گذاری تان نباید غیر واقعی و آرمانی باشد.

افزایش ساعات مطالعه  :  پیشنهاد می شود که اگر این هفته 20 ساعت درس خواندید در هفته ی بعد آن را تبدیل به 25 ساعت کنید نه 40 ساعت. این 5 ساعتی را که می خواهید اضافه کنید در درس هایتان خورد کنید. اگر ریاضی این هفته 1 ساعت خوانده اید 1 ساعت از آن 5 ساعت را در درس ریاضی تان هدف گذاری کنید.(یعنی هدف 2 ساعت می شود) برای برخی از درس های عمومی حتی می توانید یک ربع اضافه کنید.

3. قبل از شروع هفته ی دوم این ساعات هدفگذاری شده را در کنار ستون نام درسهایتان در صفحه ی هفته ی دوم با مداد یادداشت کنید که در مقابل چشمتان باشد و بتوانید پاک کنید.افزایش ساعات مطالعه

4. با شروع هفته ی دوم حتی اگر یک ربع از ادبیاتتان را خوانده اید از ساعت هدفگذاری شده کم کنید. مثلا هدفتان 2 ساعت ادبیات در هفته بوده است که کنار جدول نوشته اید. با خواندن یک ربع در روز شنبه و در ضمن وارد کردن آن در جدول عدد 2 کنار جدول را پاک کرده و به 45/1 تبدیل کنید. با این کار در واقع شما یک تایمر معکوس دارید که هرچقدر بخوانید از آن عدد کسر می شود. با این کار اشتیاقتان برای صفر کردن همه ی هدفگذاری هایتان بیشتر می شود. و وقتی در آخر هفته بی حوصله هستید ولی می بینید که مثلا برای ریاضی تنها 5/0 ساعت مانده تا رسیدن به هدفتان مشتاق می شوید که بخوانید و عدد را صفر کنید.

5. با فرا رسیدن روز جمعه باید به حساب و کتاب بپردازید. آخرین فرصت است که اگر در برخی از دروس به صفر نرسیده اید تلاش خود را بکنید. در آخر ساعات را دوباره جمع بزنید و ببینید که چقدر با ساعت کل هدف گذاری شده تان فاصله دارید. مطمئن باشید که تفاوت چندانی ندارید و با اشتیاق و انگیزه ی بیشتر می توانید هفته سوم خود را با هدف گذاری های جدید آغاز کنید.

یک دانش ­آموز کنکوری به طور متوسط باید در روزهایی که به مدرسه می­رود، ۷-۵ و روزهای تعطیل، ۱۲-۹ ساعت مطا­لعه کند.

ا­­لبته باید بدانیم که توانایی افراد با یکدیگر متفاوت میباشد و مقایسۀ خود با دیگر دوستان در این زمینه کار بسیار اشتباهی است و تنها باید با خودمان رقابت کنیم تا به تدریج ساعت مطالعۀ دلخواه حاصل شود.افزایش ساعات مطالعه /

فرض کنیم ما در روزهایی که به مدرسه نمی­رویم ۷ ساعت درس می­خوانیم و می­خواهیم آن را به۱۲-۱۰ برسانیم. این امر یک روزه میسّر نمی­شود و نیاز به زمان دارد­.


98 1

عوامل کاهش دهنده ساعت مطالعه :

۱-عدم برنامه ریزی یا برنامه ی ناصحیح:

برخی از دانش آموزان برای مطالعه و درس خواندن برنامه ریزی نمی کنند و صبح که از خواب بیدار میشوند تصمیم میگیرند که مثلا فلان درس را بخوانند. در این حالت به دلیل سردرگمی و نداشتن نظم، ساعات زیادی را هدر میدهند. در بعضی موارد هم برنامه ریزی نادرست است که باعث این امر میشود. برای مثال در برنامه خود ، خواندن کامل و جزء به جزء یک فصل را در تمام روز معین میکنند. این نوع برنامه ریزی به دلیل نداشتن تنوع در طول روز، بسیار خسته کننده است و داوطلب از درس زده و دلسرد شده و تمایلی به خواندن آن نشان نمی دهد و سبب میشود تا وقت زیادی را هدر دهد.افزایش ساعات مطالعه/

۲ -تفریط و افراط :

بسیاری از داوطلبان با سطح خوب و قوی ، دچار مشکل افراط و تفریط (کامل گرایی) هستند. به اینگونه که برای مثال داوطلبی تصمیم میگیرد که هر روز مطالعه خود را از ساعت ۷۷ شروع کرده و تا آخر شب ۱۴ ساعت درس بخواند. اما وقتی صبح از موعد مقرر دیرتر بلند میشود و به این نتیجه میرسد که تا آخر شب نمیتواند ۱۴ ساعت مطالعه کند ،تصمیم میگیرد کل روز را از مطالعه صرف نظر کرده و روز بعد با یک شروع بهتر کار خود را آغاز کند.

۳-درگیر مسائل حاشیه ای :

برخی از داوطلبان گاهی آنقدر خود را درگیر حواشی و ابزارهای آموزشی و مشاوره ای میکنند که اصل موضوع، یعنی کنکور و موفقیت در آن را تغریبا از یاد می برند و فراموش میکنند که کلاسها ، مشاوره ها و … فقط ابزاری هستند تا شما را به هدف خود که همان کسب نتیجه در کنکور سراسری است برساند. برای مثال چون مشاور x رتبه های تک رقمی داشته ، حتما مشاور شما هم باید باشد. یا درگیر شدن به این وسواس که دوستتان در کلاسی که ثبت نام کرده است از کلاس شما بهتر است و یا در خرید کتاب و مسائلی از این دست. باید دقت داشته باشید که توجه بیش از حد به این مسائل سبب میشود تا شما زمان زیادی را بیهوده هدر دهید.

۴-افکار مخرب و استرس های بی مورد:

بعضی از دانش آموزان حین درس خواندن مدام به این فکر می کنند که دو ماه دیگر باید چه چیزهایی را خوانده باشند، یا سر جلسه کنکور قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد و چه چیزی در انتظار آنهاست. برخی هم مدام درگیر استرس این هستند که به هدف ، رتبه و دانشگاه دلخواهشان نرسند.

۵ -دشمنان وقت (گوشی موبایل ، تلویزیون) :

این مشکل را نه تنها دانش آموزان بلکه افراد دیگر نیز دارند و وقت بسیاری را صرف گوشی و یا تماشای تلویزیون میکنند. حتما پیش آمده که گوشی را دست میگیرید و یا پای تلویزیون می نشینید و قصد دارید فقط مدت کوتاهی را صرف آن کنید ولی یکدفعه به خود می آیید و متوجه میشوید که ساعتها گذشته و شما همچنان سرگرم آن هستید. در این حالت ممکن است از اینکه چند ساعت را هدر داده اید استرس بگیرید و بقیه آن روز را هم تمرکز نداشته باشید.افزایش ساعات مطالعه/

 حالا بعد از شناختن عوامل کاهش دهنده مطالعه و مقابله با آنها، راه های افزایش ساعت مطالعه را با هم مرور میکنیم ؛

۱-افزایش باید تدریجی باشد :

حتما باید این موضوع را جدی بگیرید که افزایش ساعت مطالعه شما باید تدریجی و با شیب ملایم باشد. برای مثال اگر شما روزانه ۴ ساعت مطالعه می کنید، نباید آن را یکباره به ۷ یا ۸ ساعت افزایش دهید . ممکن است این فکر را بکنید که زمان کمی دارید و با این کار میتوانید زودتر درس ها را به اتمام برسانید؛ این باور اشتباه است زیرا در اینصورت نه تنها موفق به انجام آن نخواهید شد ، بلکه پس از مدت کوتاهی ، از مطالعه دلسرد شده و یاس و فشار روحی سراغ شما می آید و باعث میشود حتی ساعت مطالعه قبلی خود را نیز نداشته باشید.
نگرانی و استرس بی مورد را از خود دور کنید وبا اعتماد به نفس ساعت مطالعه خود را تدریجی اما برنامه ریزی شده و منظم افزایش دهید. مثلا ابتدا ۴ ساعت را به ۳۰/۴ ،سپس ۵ و به همین طریق ادامه دهید تا به میزان مطلوب و دلخواه خود برسید.

۲-جاهای خالی در برنامه تان را بشناسید :

منظور این است که اگر شما از صبح تا شب ۴ ساعت مطالعه داشته باشید اما زمان استراحتتان به نسبت زیاد باشد، این ۴ ساعت را فشرده و منظم کنید و با استراحت های ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای ، از صبح تا ظهر ۴ ساعت را کامل کنید و بعد از ظهر تا شب را بیکار خواهید بود و میتوانید به کار های دلخواهتان برسید. با این کار متوجه خواهید شد که در طول روز چه قدر زمان خالی داشته اید و هدر می دادید. بعد از اینکه این تفکر در شما شکل گرفت ،ر کم کم ساعت مطالعه خود را افزایش دهید.

۳-برنامه خود را در اولین فرصت اجرا کنید :

یکی از معضلاتی که داوطلبان با آن روبرو هستند این است که مدام درس خواندنشان را به تاخیر می اندازند و خود را سرگرم چیزهای بیهوده می کنند. برای مثال پس از خوردن نهار و استراحت (ساعت۲)،”سراغ مطالعه نمیروند و میگویند وقت زیاد است از ساعت ۳ شروع میکنم. ساعت ۳ نیز گرم دیدن تلویزیون و یا گوشی میشوند و همین طور درس خواندن را به تاخیر می اندازند تا اینکه به اینصورت بسیاری از وقت خود را تلف میکنند و موفق نمیشوند مقدار زمانی را که معین کرده اند مطالعه کنند. برای افزایش ساعت مطالعه تنبلی را کنار بگذارید و در اولین فرصت سراغ درس بروید و اولویت خود را انجام برنامه درسی و کامل کردن آن قرار دهید.افزایش ساعات مطالعه/

تاثیر مستقیم ساعات مطالعه بالا بر نتایج آزمون های آزمایشی

مطالعه و افزایش ساعت مطالعه دو مقوله‌ جداگانه هستند. همه ما سعی می‌کنیم ساعت مطالعه‌مان را افزایش دهیم تا حجم زیاد منابع را پوشش دهیم. قطعا افزایش ساعت مطالعه، كه رابطه مستقیمی با همت و تلاش دارد، تأثیر بسزایی در رشد و افزایش تراز خواهد داشت.

شاید ٢٤ ساعت شبانه‌روز برای مطالعه همه منابع، كافی نباشد اما برای مطالعه منابع مفید و مؤثر وقت كافی داریم. با اجرای چند تكنیك ساده می‌توانیم بازدهی خوبی داشته باشیم.
برای مطالعه وقت تعیین كنید

از روز قبل برنامه مشخصی برای مطالعه داشته باشید. به این ترتیب ذهن‌تان از قبل آمادگی خواهد داشت و هنگام شروع، كمتر بهانه‌جویی می‌كند. پیشنهاد می‌كنم اگر به مدرسه می‌روید، درس‌های همان روز و پیشخوانی درس‌های فردا را در اولویت قرار دهید.افزایش ساعات مطالعه/

همیشه كنارتان یك كتاب باشد

همنشینی با كتاب، تأثیر زیادی در كسب عادت به مطالعه خواهد داشت. پس از مدتی خواهید دید دوری از كتاب چقدر برایتان سخت می‌شود. حتی زمان استراحت هم کتاب گزینه خوبی می تواند باشد.

زمان خاصی را به طور ثابت مخصوص ناهار، شام، فوق برنامه و خواب در نظر بگیرید. به این ترتیب زمان مطالعه‌تان نیز ثابت می‌شود. تكرار باعث می‌شود تا عادات شما سریع‌تر شکل بگیرد.

از تلویزیون، تلفن همراه و اینترنت فاصله بگیرید

این یک تصمیم منطقی و كاملا ممكن است. این سرگرمی‌های جذاب، تأثیری در آینده شما نخواهند داشت، مگر اینكه از آنها به صورت كنترل شده و در راستای اهداف آموزشی استفاده كنید.

مطالعه را به تجربه‌ای دلپذیر تبدیل كنید

مثلا هنگام مطالعه چای بنوشید یا خوراكی مورد علاقه‌تان را بخورید و پس از مطالعه، به خاطر تلاش و ساعتی كه مطالعه مؤثر داشتید به خودتان پاداش بدهید. به این ترتیب برای مطالعه لحظه شماری خواهید كرد. البته مراقب باشید تمركز در مطالعه را فدای تفریح نكنید. در مورد كتا‌ب‌هایی كه مطالعه كردید مطلب بنویسید و آن را در اختیار دیگران قرار دهید. چند جمله كفایت می‌كند. این كار به شما انگیزه و دید دقیق‌تری به مطالعه كتاب یا كتاب‌های دیگر می‌دهد.افزایش ساعات مطالعه/


98 1

حال اگر می خواهید در تابستان پیشرفت درسی داشته باشید و از مطالعه برای کنکور لذت ببرید ؛ به نکات زیر توجه نمایید :

فصل تابستان زمانی مهم برای افزایش بهره‌وری در درس خواندن است. بسیاری از دانش‌آموزان فرصت مطالعه در این فصل طلایی را از دست می‌دهند و حوصله درس خواندن در این فصل را ندارند. اما با چند روش ساده می‌توان از درس خواندن در این فصل لذت برد.

پیش مطالعه قبل از تدریس

قبل از تدریس معلم، نگاه ساده‌ای به مطالب درسی‌تان بیندازید یا به اصطلاح پیش مطالعه داشته باشید.

بالا بردن دقت و تمرکز

پیش مطالعه به معنی مو به مو حفظ کردن مطالب نیست بلکه نگاهی ساده به عکس‌های کتاب یا تیترها کافی است. کانون برای شما در تابستان این کار را انجام داده است. می‌توانید با استفاده از کتاب‌ها، دی‌وی‌دی‌های آموزشی، ریاضی یا علوم سال آینده را پیش مطالعه کنید و در مهرماه منتظر پیشرفت درسی خود باشید.

استفاده از فلش کارت و لوازم آموزشی

برای آن‌که درس خواندن را به یک بازی تبدیل کنید، می‌توانید از فلش کارت استفاده کنید. این فلش کارتها هم به صورت چاپ شده در کتابفروشی‌ها موجود است و هم می‌توانید خودتان به راحتی درست کنید. فلش کارت کتابی جادویی است که شما همیشه می‌توانید از آن استفاده کنید. مثلا در زمانی که مسافرت هستید یا در طی سال تحصیلی در زنگ‌های تفریح مدرسه یا هر وقت دیگری که دوست داشتید درس بخوانید، با استفاده از فلش کارت می‌توانید هم آسان یاد بگیرید و هم آسان مرور کنید.افزایش ساعات مطالعه

یکی از راهکارهای ساده و مفید در مطالعه آزاد به خصوص در فصل تابستان و اوقات فراغت استفاده از دی وی دی های آموزشی و فیلم‌‌های آموزشی استاد محور است. توصیه می شود قبل از اقدام به خرید دی وی دی های کنکور حتما از مشاوری با تجربه و حرفه ای در زمینه کنکور ؛ راهنمایی و مشورت بگیرید.افزایش ساعات مطالعه/

مشاور گروپ



درس خواندن به صورت گروهی

کار جالب دیگر هم این است که می‌توانید سؤال‌ها و جواب‌های فلش کارتها را با دوستان‌تان حفظ کنید و از هم سؤال بپرسید و ببینید کدام یک می‌توانید امتیاز بیشتری جمع کنید. خواندن فلش کارت هم به نوبه خود باعث بالا بردن دقت و تمرکز شما می‌شود.

استفاده از وسایل آموزشی کمک درسی

برای بالا بردن دقت و تمرکز می‌توانید از یکسری تمرین‌های ساده هم استفاده کنید. ما این تمرین‌ها را در قالب کتابی به نام «50 تمرین برای افزایش دقت و تمرکز» جمع‌آوری کرده‌ایم. ممکن است این تمرین‌ها را در جای دیگر هم دیده باشید؛ پس به سراغ آنها بروید تا زودتر به دقتی که می‌خواهید برسید.افزایش ساعات مطالعه

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه افزایش ساعات مطالعه در شب های تابستان !

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403